În perioada 10 – 14 noiembrie 2025, trei cadre didactice din arii curriculare diferite au participat la un program de job shadowing la „Evje Skole“ din Sandvika, Norvegia. Activitatea a avut loc în cadrul unui proiect de dezvoltare profesională axat pe inovare educațională, schimb de bune practici și adaptarea metodelor moderne de predare la contextul școlilor din România, a declarat prof. Simona Ivănescu, de la Școala gimnazială „Grigore Moisil“ din Năvodari, coordonator Acreditare Erasmus.
Pe parcursul celor cinci zile, profesorii implicați au avut oportunitatea de a observa și analiza sistemul educațional norvegian, centrat pe elev și pe dezvoltarea armonioasă a acestuia. Delegația română a luat parte la o serie de lecții și activități care reflectă valorile de bază ale educației nordice: învățarea prin cooperare, educația outdoor, dezvoltarea competențelor digitale și a responsabilității față de mediul înconjurător.
Activități observate și practici inovatoare
Cadrele didactice au asistat la:
Lecții outdoor de istorie și geografie, desfășurate în mediul natural, în proximitatea școlii, unde elevii au învățat direct din interacțiunea cu mediul.
Activități tematice de Eco Awareness, prin care elevii au înțeles impactul acțiunilor lor asupra mediului și importanța sustenabilității.
Lecții de dezvoltare a abilităților digitale, în care elevii au utilizat tehnologii moderne pentru învățare, colaborare și prezentare.
Ore centrate pe dezvoltarea abilităților motrice, de comunicare și cooperare, prin jocuri educative, activități fizice și sarcini de grup.
Lecții practice de gătit, desfășurate atât în spațiul special amenajat în interiorul școlii, cât și în aer liber, pe malul apei, în cadrul unor activități interdisciplinare care combină educația culinară, ecologică și dezvoltarea abilităților de viață.
Un spectacol muzical cu instrumente confecționate de elevi, care a evidențiat creativitatea și abordarea holistică a educației artistice.
Structura școlii Evje Skole
Evje Skole are aprox. 300 de elevi, organizați astfel:
Învățământ primar: clasele 1, 2, 3 și 4
Învățământ secundar inferior: clasele 5, 6 și 7
Cadrele didactice au asistat și la repetițiile scenetei de Crăciun, unde protagoniștii principali sunt cei 36 de elevi ai clasei a 5-a, implicare ce demonstrează importanța acordată dezvoltării socio – emoționale și spiritului comunitar.
Impactul experienței
„Acest program de job shadowing a reprezentat o oportunitate valoroasă de dezvoltare profesională pentru cadrele didactice implicate. Observarea directă a metodelor folosite în școlile norvegiene va contribui la:
-adaptarea strategiilor de predare în școlile din România
-introducerea unor metode inovatoare de învățare experiențială
-dezvoltarea competențelor digitale și transversale ale elevilor
-crearea unui mediu de învățare incluziv, colaborativ și centrat pe nevoile copilului
Experiența a întărit ideea că educația de calitate se construiește prin investiție continuă în formarea cadrelor didactice și colaborarea între sistemele educaționale.“, a declarat prof Simona Ivănescu.