Conecteaza-te cu noi
Polaris

Administratie

Explicațiile conflictului de la CT BUS. Vezi ce spun liderii USR Constanța

Published

on

conflict ct bus

Transportul public de persoane este paralizat din cauza grevei generale de la CT BUS. Dacă salariații cer demisia conducerii companiei (din cauza a numeroase probleme, de la cele financiare, până la condițiile de muncă), conducerea administrației publice locale spun că greva este ilegală și că protestul spontan nu respectă cadrul legal în vigoare privind organizarea conflictelor de muncă.

Între cele două tabere, o singură formațiune politică reprezentată în Consiliul Local Constanța a încercat să intervină – AUR.

În schimb, aleșii USR au preferat să stea la distanță pentru a nu fi acuzați că vor să capitalizeze politică.

Asta nu înseamnă că aleșilor locali ai USR Constanța nu le pasă de ceea ce se întâmplă acolo. Drept urmare, doi dintre liderii locali ai USR, Florin Cocargeanu și Cătălin Iacob, au încercat să deslușească motivele care au dus în timp la declanșarea acestui conflict de pe urma căruia nu suferă decât cetățenii orașului.

Florin Cocargeanu, președintele USR Constanța:

„Situația de la CT Bus – între obediență și repetate încălcări contractuale

Protestul spontan al șoferilor CT BUS nu este un accident și nu este o problemă sindicală. Este rezultatul previzibil al unui șir de decizii greșite și opace. Când oamenii care țin orașul în mișcare refuză să mai iasă pe traseu, mesajul este clar.

Luni la rând, avertismentele mele în calitate de consilier USR au fost ignorate. Criză financiară recunoscută pe jumătate, drepturi puse sub semnul întrebării, curse reduse sau eliminate fără explicații clare, ore suplimentare plătite cu întârziere. În paralel, un contract colectiv de muncă semnat și apoi tratat ca fiind opțional.

Atâta vreme cât primarul încalcă contractul de delegare, nu face audituri la timp și ia decizii arbitrare, toate acestea ducând la subfinanțare, era doar o chestiune de timp până să se ajungă aici. Am cerut ca auditurile să fie realizate la timp, nu bifate formal sau amânate convenabil. Am cerut ca reorganizarea curselor să se facă legal, fundamentat și doar cu acordul Consiliului Local, nu prin decizii administrative luate peste noapte. Am cerut un studiu de circulație care să arate unde se pierde eficiență și unde pot fi optimizate traseele, nu tăieri arbitrare care lovesc în angajați și în călători deopotrivă.

În schimb, Consiliul Local a primit informații fragmentate, iar conducerea companiei a ales obediența față de Vergil Chițac în locul transparenței.

Această situație nu poate fi rezolvată cu apeluri la calm sau cu comunicate defensive. Este nevoie, urgent, de un plan pentru 2026, care să scoată compania din logica improvizației și a cârpelilor făcute pe spatele angajaților și al călătorilor.

CT BUS este un serviciu public vital. Angajații au dreptul la respect și predictibilitate, călătorii la transport public funcțional, iar orașul la o administrație care își asumă consecințele deciziilor dezastruoase și nu pasează vina atunci când lucrurile scapă de sub control.“

Cătălin Iacob, liderul consilierilor locali din Constanța:

„De unde au pornit probleme de la CT BUS

Text lung, dar merita citit.

CT BUS este firma care asigură transportul public al orașului și nu funcționează pentru profit. Scopul său este să asigure acest serviciu zilnic.

Cum se stabileste bugetul

  • Cheltuielile companiei (salarii, motorină, piese, reparații, etc.) se calculează prin audit tehnico-economic făcut de o firmă privată, la inițiativa Primăriei Constanța. Auditul trebuie realizat anual până la 15 martie a anului următor, pentru anul precedent.
  • Veniturile din bilete, abonamente și altele se scad din cheltuieli, iar Primăria plătește diferența, strict pentru costuri.

CT BUS nu primește bani pentru profit, scopul său fiind doar să funcționeze ca serviciu public.

Ce s-a întâmplat la CT BUS

  • Auditul a fost realizat cu aproape un an întârziere, iar între timp cheltuielile reale au crescut.
  • Compania a funcționat cu bani insuficienți, pentru că Primăria plătea pe baza unor date vechi( în ianuarie 2025 funcționau pe niste calcule din 2022).

De exemplu: motorina în 2022 avea un preț, iar în 2025 alt preț.

În 2022 firma avea un număr de angajați, în 2025 alt număr.

Corecțiile ulterioare

  • Când într-un final se realiza auditul, se făceau corecții:
  • în plus, dacă CT BUS primise prea puțin
  • în minus, dacă primise prea mult
  • Problema: dacă ieșea în minus, compania nu mai putea funcționa normal, iar stabilitatea era afectată deoarece angajase alte cheltuieli.
  • Dacă ieșea pe plus, stingea doar un incendiu pentru că problemele se acumulaseră deja.

Managementul dependent de Primărie

  • Managementul CT BUS nu a stimulat vânzarea de bilete, pentru că știa că banii vin oricum de la Primărie.
  • Această dependență a făcut compania vulnerabilă în fața compensațiilor care nu corespundeau cu realitatea.

    Ca să vă dau un exemplu, în ultima ședintă au desființat 6 posturi de controlori în condițiile în care peste 50% dintre călători nu plătesc bilet.

Consecințele

  • Stabilitatea operațională a fost afectată.
  • Planurile pe termen lung și mentenanța autobuzelor au avut de suferit.
  • Transportul public a funcționat „în gaură” deoarece Primăria a plătit pe niște date care nu corespundeau cu realitatea.
  • Angajații fac grevă pentru neplata primelor.“

Comentarii pe Facebook

Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta

Advertisement





Despre Noi

Știri și investigații din județul Constanța.
Aici găsiți subiectele care contează.

Asociația Puterea Civică

Forma legală: ONG/Asociație
Cod de Identificare Fiscală: 24860568

Adresa: Constanța, Bd. IC Brătianu nr. 48, Bl. G29 (Complex Intim), Et. 1, Biroul 7.

Telefon: 0241.625.564

E-mail: ordinea.ro@gmail.com




Copyright © 2018 Ordinea.RO - Theme by MVP Themes, powered by WordPress. Administrat, Implementat, Optimizat de Takmate Solutions