Conecteaza-te cu noi
SEAS

Actual

Grevă la CT BUS. Vezi reacția conducerii companiei

Published

on

În urma anunțului făcut de sindicate cu privire la declanșarea grevei de avertisment luni, 28 iulie, în intervalul orar 7.30 – 9.30 și a unei greve generale pe termen nelimitat începând cu data de 5 august 2025, conducerea CT BUS dorește să ofere clarificări legate de revendicările, negocierile și de contextul real în care funcționează astăzi compania.

”Ce s-a întâmplat până acum?

La sfârșitul anului trecut, înainte de finalizarea precedentului Contract Colectiv de Muncă (CCM), conducerea CT BUS a demarat negocierile privind încheierea unui nou contract, care să asigure continuitatea drepturilor salariaților societății, însă organizațiile sindicale l-au considerat jignitor, nefiind de acord cu creșterile propuse, ce se încadrau în limitele disponibilităților reale ale societății, de la acel moment, drept pentru care au ales să nu-l semneze. Deși cunosc faptul că aceste acțiuni (greva de avertisment și greva generală pe termen nelimitat) vor provoca un REAL DISCONFORT LOCUITORILOR CONSTANTEI ȘI TURIȘTILOR, AVÂND ÎN VEDERE FAPTUL CĂ NE AFLĂM ÎN PLIN SEZON ESTIVAL, PARTENERII SOCIALI continuă demersurile, declarând faptul că “angajații CT BUS nu solicită niciun leu în plus, nici un beneficiu suplimentar, niciun avantaj nou, ci doar respectarea contractului colectiv de muncă negociat si agreat în decembrie 2024, nefiind prevăzute drepturi suplimentare“, lucru total neadevărat și nefondat având în vedere solicitările acestora.

Conducerea CT BUS doreste să îi asigure pe toți constănțenii și pe toți cei care folosesc transportul public în comun că face toate eforturile să evite degradarea situației actuale, precum și a unui eventual blocaj în ceea ce privește funcționarea normală a transportului public.

În ciuda eforturilor noastre, chiar și în cadrul ședinței de conciliere, partenerii noștri sociali, în speță reprezentanții celor două sindicate, au refuzat semnarea Contract Colectiv de Muncă (CCM), motiv pentru care, angajații CT BUS (conducătorii auto) riscă astăzi să devină responsabilii morali și legali pentru privarea constănțenilor de un SERVICIU ESENTIAL, PRIMORDIAL. Dovedind grijă și preocupare față de toți angajații societății, conducerea a decis să introducă toate beneficiile permise de lege și stipulate în vechiul CCM, direct în contractele individuale de muncă pentru cei peste 700 de salariați. Astfel, personalul CT BUS a continuat să beneficieze de: Sporuri, Tichete de masa, Zile libere plătite conform legii.

Unde s-au blocat negocierile?

Chiar dacă majoritatea drepturilor au fost menținute, după cum am precizat mai sus, negocierile s-au blocat în jurul unor cerințe suplimentare formulate de sindicat, cum ar fi : Zile libere plătite suplimentar față de cele prevăzute de lege (zile suplimentare la concediul de odihnă, zi liberă de ziua femeii, de ziua bărbatului, de ziua transportatorului). Zile libere plătite pentru activitate sindicală Vouchere de vacanță Prime de Ziua Transportatorului, Paste, Craciun, ziua femeii, ziua barbatului Bonusuri/Ajutoare sociale (salarii medii brute/societate X 5 pt decesul salariatului X 2 pt decesul rudei salariatului X 1 pt nasterea unui copil X 1 – 3 salarii la pensionare) Alte beneficii care ar pune o presiune greu de susținut pe bugetul companiei. Aceste cerințe reprezintă un impact de aproximativ 3.000.000 lei/an, sumă ce nu poate fi susținută de societate în actualul context economic, indiferent de eforturile de a obține venituri suplimentare din singurele activități comerciale pe care le poate realiza societatea, cu exceptia transportului public, respectiv vânzarea de publicitate pe mijloacele de transport si în spațiile amenajate din adaposturile de călători. Astfel, ideea inoculată în spatiul public că nu sunt revendicate cresteri salariale este una falsă, realitatea fiind aceea că se fac presiuni pentru o creștere a veniturilor prin includerea în CCM a acestui pachet de beneficii. Mai mult decât atât, unele revendicări financiare contravin prevederilor legale în vigoare la această dată.

 Situația salarială actuală

În 2024 salariile au fost majorate cu 800 lei, anumite sporuri au crescut cu 5% și valoarea tichetelor de masă a crescut de la 13 la 30 de lei. O astfel de creștere nu s-a înregistrat la niciuna dintre societățile cu capital “de stat” sau bugetare din județul Constanța. Cât câștigă un conducător auto , salariat CT BUS?

Salariul mediu brut al unui conducator auto CT BUS depășește 11.500 lei brut/lună, la care se adaugă tichetele de masă în valoare de 600 lei/luna. În lunile de vârf, cum sunt cele de vară, câștigul lunar poate depăși 16.000 lei brut/luna. Aceste venituri includ salariul de bază, ore suplimentare, sporuri la care se adaugă tichete de masa de 600 lei/luna. Trebuie punctat faptul că veniturile conducătorilor auto CT Bus se situează în Top 5 venituri ale șoferilor de la societăți de transport public, la nivel național. În prezent, cheltuielile salariale reprezintă aproximativ 71% din totalul cheltuielilor companiei, în timp ce la alte companii de transport din orașe similare acest procent se situează între 60–65%. Bugetul rămas este folosit exclusiv pentru mentenața parcului auto (schimb piese, reparații). În acest context modificarea acestor procente crește riscul ca societatea să intre într-un cerc vicios, o sumă mai mică alocată mentenanței (în favoarea creșterii cheltuielilor salariale) poate determina defecțiuni mai dese ale autobuzelor și pe cale de consecință curse anulate din cauza efectivului redus de autobuze. Toate acestea pot antrena scăderi în încasări și evident nemultumiri pe toate planurile.

Apel la echilibru și responsabilitate

Ne aflăm într-un moment dificil la nivel național, în care Guvernul României face eforturi să reducă deficitul bugetar prin măsuri ferme de redresare, inclusiv tăieri de cheltuieli și majorări de taxe. Acest context afectează toate instituțiile publice, inclusiv municipiul Constanța și implicit, CT BUS. Înțelegem nemulțumirile, iar dreptul la protest este garantat și respectat, dar este important ca toate părțile implicate să țină cont de realitățile financiare prin care trecem cu toții – ca oraș și ca țară. Conducerea CT BUS rămâne deschisă dialogului și sperăm, împreună cu partenerii noștri sociali, să găsim soluții echilibrate care să protejeze angajații, dar și călătorii care depind zilnic de transportul public. Vara este un sezon vital pentru Constanța, iar mii de oameni – localnici și turiști – au nevoie de un transport funcțional și predictibil. Credem că acest echilibru se poate obține doar prin responsabilitate comună și bună-credință în dialog. CT BUS este operatorul public de transport din municipiul Constanța, aflat în subordinea Primăriei și dedicat asigurării unui serviciu de mobilitate sigur, accesibil și eficient pentru toți locuitorii orașului. Compania operează zilnic zeci de linii de autobuz, acoperind principalele cartiere, zone de interes public, în curând și în localitățile limitrofe, contribuind la conectivitatea socială și economică a comunității.

CT BUS acordă o atenție deosebită categoriilor defavorizate, oferind facilități de transport pentru elevi, studenți, pensionari, persoane cu dizabilități, veterani, persoane strămutate sau cu venituri reduse, în baza legislației în vigoare și a hotărârilor Consiliului Local. CT BUS este totodată un angajator important al orașului, având peste 700 de salariați. Respectăm munca fiecărui coleg și menținem un dialog constant cu reprezentanții sindicali, într-un spirit de parteneriat și responsabilitate socială, pentru a asigura echilibrul dintre nevoile angajaților și cele ale comunității. Misiunea noastră este să îmbunătățim permanent un transport public demn de un oraș european –, asigurându-ne că acesta este prestat cu simț de răspundere, fiind adaptat nevoilor reale ale cetățenilor și actualizat conform prevederilor legale in vigoare.”, a precizat conducerea CT BUS.

Comentarii pe Facebook

Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta

Am devenit jurnalist în urmă cu foarte mulţi ani, pe la începutul lui 1992. Era dificil, pentru că lumea era avidă de informaţii, iar adunarea acestora presupunea foarte multă muncă. Redacţia ziarului Telegraf a constituit lansarea mea în presă, iar viaţa mea personală a devenit extrem de simplă: lucram de dimineaţa până în cursul nopţii. După vreo 6 ani, timp în care am început să fac şi televiziune, la TV Neptun, am decis să plec la subredacţia de Constanţa a ziarului Naţional. Acela a fost momentul în care am lucrat în paralel în presa scrisă şi în cea audio, la mai multe posturi de radio, începând cu Europa FM şi terminând cu Mix FM. A venit apoi perioada în care mi-am dorit mai mult şi am continuat să fac şi televiziune, la Antena 1, iar apoi la B1TV. Însă presa scrisă a rămas, mereu, marea mea pasiune. Am ajuns redactor şef adjunct la Observator de Constanţa, unde am rămas mai bine de 10 ani. Apoi am stabilit că ajunge cu genul acesta de muncă în care îţi neglizeji familia, că este cazul să fac altceva. Şi am devenit PR! După 5 ani, mi-am reamintit că doar presa mă satisface din toate punctele de vedere! Motiv pentru care ... iată-mă!

Advertisement





Despre Noi

Știri și investigații din județul Constanța.
Aici găsiți subiectele care contează.

Asociația Puterea Civică

Forma legală: ONG/Asociație
Cod de Identificare Fiscală: 24860568

Adresa: Constanța, Bd. IC Brătianu nr. 48, Bl. G29 (Complex Intim), Et. 1, Biroul 7.

Telefon: 0241.625.564

E-mail: ordinea.ro@gmail.com




Copyright © 2018 Ordinea.RO - Theme by MVP Themes, powered by WordPress. Administrat, Implementat, Optimizat de Takmate Solutions