Începând cu data 7 octombrie 2025, Sucursala Regională de Căi Ferate Constanța demarează lucrările de moderniza a trecerii la nivel cu calea ferată situată pe DN 22C, la km CF 0+979, pe linia 817 Dorobanțu – Nazarcea.
Potrivit comunicatului CFR Infrastructură, șantierul este programat să dureze 14 zile. În această perioadă, circulația rutieră se va desfășura pe un drum ocolitor și pe un pasaj rutier provizoriu.
Intervențiile presupun:
- Demontarea căii ferate în zona trecerii la nivel;
- Refacerea platformei de pământ, a straturilor de protecție a terasamentului și realizarea prismului de piatră spartă;
- Reconstrucția suprastructurii căii ferate, utilizând șină nouă tip 49, pe traverse de beton, pe o lungime de 50 m;
- Executarea unui dren pentru asigurarea scurgerii apelor, pe o lungime de 30 m;
- Demontarea dalelor existente și montarea unor dale elastice noi pentru trafic greu, pe lungimea de 19,80 m;
- Refacerea sistemului rutier, după decaparea straturilor existente, pe o lungime de 20 m de o parte și de alta a trecerii;
- Montarea de parapete metalice deformabile, pe o lungime de 30 m de o parte și de alta a trecerii, la marginea drumului.
Măsuri suplimentare de siguranță
- În prezent, trecerea la nivel este echipată cu instalație de semnalizare automată de tip SAT (fără semibarieră);
- Proiectul prevede instalarea unei instalații moderne de semnalizare automată cu două semibariere – tip BAT, pentru asigurarea trecerii în condiții optime de siguranță rutieră și feroviară;
- Va fi implementat și un sistem de supraveghere video, destinat monitorizării trecerii la nivel și detectării tentativelor de pătrundere neautorizată.
De asemenea, trecerea va fi echipată cu o instalație modernă de semnalizare cu semibariere (tip BAT), precum și cu sistem video de supraveghere.
Prețul acestei lucrări ridică semne de întrebare
Valoarea totală a proiectului este de 3.779.593,51 lei cu TVA, fondurile provenind din Bugetul de Stat.
Comparativ cu dimensiunile intervenției (50 m de linie refăcută, 20 m de drum rutier pe fiecare parte, dale pe mai puțin de 20 m), suma de aproape 4 milioane de lei ridică întrebări, mai ales în contextul în care autoritățile invocă necesitatea reducerii cheltuielilor publice și aplică măsuri de austeritate în alte sectoare.
CFR argumentează că lucrările vor crește siguranța traficului rutier și feroviar și vor reduce riscul de accidente. Totuși, rămâne deschisă discuția privind raportul cost – eficiență, în condițiile în care lucrarea se rezumă la o intervenție punctuală, de scurtă durată.
