După ce a stat vreo doi ani în chirie la diferiți șmecheri locali, pe care i-a umplut de bani, administrația locală de la Medgidia s-a mutat, în sfârșit, în sediul ei, care a trecut printr-un amplu proces de reabilitare și mai ales de schimbare a design-ului interior.
Mai multe fotografii, care arată transformarea radicală a clădirii, mai ales în privința spațiilor interioare, au fost publicate, cu multă mândrie, pe rețelele sociale, de către primarul Valentin Vrabie.
În articolul de față ne propunem să descifrăm stilul și semnificația amenajărilor alese de edilul din Medgidia.
O Primărie, ca un hotel de lux
Primele elemente care îți iau ochii în Primăria redecorată a Medgidiei sunt plantele tropicale, care se găsesc din belșug pe holuri și în birouri. Vorbim de palmieri mexicani din specia Washingtonia robusta, palmieri de grădină cu frunze în formă de pană de păun din specia Phoenix, ficuși, cactuși tropicali sud-americani, trunchiul fericirii – o plantă originară din Africa ecuatorială.


În limbajul specialiștilor, palmierii amplasați în interiorul clădirilor creează ”o atmosferă tropicală și exotică, aducând o notă de opulență și relaxare”. Fix ce lipsea Primăriei Medgidia!
Din același decor face parte și un acvariu cu pești viu colorați, proveniți și ei din zone tropicale.
Pardoseala holurilor este dintr-o imitație de travertin – o piatră naturală utilizată încă din antichitate în arhitecturi somptuoase, ca de pildă la realizarea Colosseum din Roma. ”Travertinul este expresia pură a eleganței atemporale” și este folosit acum ”în vederea obținerii unui efect vizual care transmite succes, bun gust și bogăție” – spun doi dintre comercianții acestui material (vezi AICI și AICI). La Medgidia, nu fură bani de travertin autentic, însă imitațiile lucioase creează același efect vizual.
Pe holuri și în câteva birouri, pereții clădirii au fost placați, pe alocuri, cu riflaj decorativ, gri antracit, un material care simbolizează noul lux, confortul și relaxarea. O reprezentare iconică, arhicunoscută, este aceea a unui televizor imens fixat pe un perete cu riflaj, într-un living. În casele particulare și în clădirile turistice se utilizează la greu.
Mai nou, riflajul a pătruns și în clădirile publice, în zonele de protocol. Însă la Medgidia a trecut bariera și se găsește chiar și în birourile de lucru, din ce vedem în pozele publicate de Vrabie. Să fie cu relaxare și confort!
Scara barocă și candelabrul uriaș
Urcarea la etaj se face pe lângă balustrade din fier forjat, decorate cu motive inspirate din lumea vegetală. Mâna curentă este din lemn lucios.
Un candelabru uriaș domină casa scării. Ca formă, acesta imită celebrul candelabru de cristal de la palatul sultanilor otomani, Dolmabahce, din Istanbul – o referință greu de ignorat. De altfel, în lumea turcă, inclusiv în zona administrației publice, ansamblul ”scări-candelabru” este folosit pentru poze oficiale, sugerând ascensiunea spre putere.
Candelabrul lui Vrabie nu este din cristal, ci dintr-un plastic lucios, dar simbolistica lui rămâne aceeași. La fel ca a scărilor. Ambele elemente sunt expresii ale stilului baroc.
”Stilul baroc în designul interior este o expresie a opulenței, dramatismului și excesului, fiind asociat cu puterea și bogăția aristocrației secolului al XVII-lea din Italia.” – se arată pe un site care descrie tendințele baroce din domeniul designului interior (vezi AICI).
Sala întâlnirilor planetare
Părăsim holurile ca să intrăm în încăperea destinată ședințelor de Consiliu Local. Aici, pe centrul sălii, se află o masă lucioasă dreptunghiulară, străjuită de scaune capitonate cu inserții aurii și luminată, de sus, de două candelabre. Decorațiuni cu motive vegetale, așezate pe mijlocul mesei, semnalizează un fel de meridian imaginar.
Pereții încăperii sunt împodobiți cu coloane decorative în stil greco-roman, iar ferestrele cu draperii.
Îndărăt de capul mesei, se deschid patru abside într-un zid. În aceste nișe discret iluminate se află 8 steaguri reprezentând: Bulgaria, Turcia, Republica Moldova, România, UE, China, NATO și Italia. Aranjamentul nu are legătură cu un protocol oficial. Ba chiar sfidează cutuma ca în clădirile publice europene să nu se utilizeze steaguri ale Chinei și Turciei, care au regimuri autoritare.
Cu pietate, în biroul lui Vrabie Întâiul
În cabinetul primarului Vrabie găsim un pupitru din lemn masiv, lucios, cu inserții metalice care imită aurul. Biroul de proporții masive de la Medgidia nu este o simplă piesă, utilă, de mobilier. Este un simbol al autorității. La fel ca ”tronul” de primar, capitonat în piele.
În spatele ”tronului”, se află o comodă, cu un rol mai mult decorativ, decât practic. Pe ea: o copie a celebrei statui Pieta a geniului renascentist Michelangelo Buonarroti. Statueta o înfățișează pe Fecioara Maria ținând în brațe trupul crucificat al lui Isus Hristos.
Din tavan atârnă și aici candelabre.
În planul din fața biroului se află un ceas mecanic, mare cât o timonă, montat pe un trepied care imită un obiect de navigație. Nu poți să nu observi culoarea de aur, mecanismul cu roți dințate și cifrele romane de pe cadran.
În încăpere se repetă mai multe steaguri, ale României și Uniunii Europene. Iar de o parte și de alta a biroului se află doi bonsai imperiali japonezi, sădiți, ca și palmierii, în ghivece. Acești arbori simbolizează puterea și controlul.


Întregul decor pare făcut pentru a arăta măreția, suferința, luxul și viziunea cosmică a ctitorului. Nimic nu arată că spațiul ar fi destinat pentru muncă, ci pentru întâlniri diplomatice de nivel planetar. Totul este o scenografie vizuală.
Pe bani europeni
În designul interioarelor din administrația europeană se pune accent pe funcționalitate, nu pe monumentalitate; pe calitate discretă, nu pe opulentă; pe eficiență vizuală, nu pe teatralitate. În interioarele europene procesul de lucru face parte din identitatea acestora, în sensul că mai vezi biblioteci, corpuri de arhivare a documentelor, rafturi și bibliorafturi, computere și imprimante, ceea ce nu se vede, deloc, în pozele publicate de primarul Medgidiei. Pe om l-a interesat, după cum spuneam, măreția, nu funcționalitatea.
Modernizarea sediului Primăriei Medgidia a făcut obiectul unui proiect finanțat din fonduri europene nerambursabile. Din banii primiți de la UE, clădirea în suprafață de 1.600 de metri pătrați a avut parte de următoarele lucrări:
- Consolidarea structurii de rezistență
- Înlocuirea completă a acoperișului
- Înlocuirea tâmplăriei
- Înlocuirea instalațiilor electrice, sanitare și termice (inclusiv achiziția a două noi centrale)
- Montarea de panouri fotovoltaice
- Refacerea tencuielilor și finisajelor exterioare și interioare
- Schimbarea mobilierului
Lucrările au început în vara anului 2023 și trebuiau finalizate, potrivit caietului de sarcini, în termen de 12 luni. Caracterul sofisticat al finisajelor comandate de Vrabie pentru a-și sublinia măreția se pare că au contribuit la întârzierea recepției. În tot acest timp, Primăria Medgidia și-a desfășurat activitatea în câteva sedii închiriate de la mai multe persoane, printre care și doi foști politicieni locali care, în trecut, se plângeau că Vrabie i-a făcut animale. Un material pe acest subiect puteți citi AICI.