Prof. univ. dr. Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a tras un semnal de alarmă în privința crizei din sistemul de învățământ, unde aproape jumătate dintre elevi se confruntă cu analfabetism funcțional și a anunțat schimbări majore în curriculumul liceal.
Aproape jumătate dintre elevii români nu înțeleg ceea ce citesc Ministrul Educației, Daniel David, a declarat într-un interviu pentru DC News că rata de analfabetism funcțional atinge în România procentul de 50% dintre elevi, iar acest lucru este inadmisibil. Clar, undeva, în sistem, ceva nu funcționează cum trebuie. Și alte state din Europa și din lume se confruntă într-o măsură mai mică sau mai mare cu analfabetismul funcțional, însă la noi este foarte gravă. Care sunt motivele? În primul rând, această „neputință” a copiilor de a înțelege ce citesc trebuie corelată cu abandonul școlar de la noi, care este și el foarte ridicat.
„Când generezi spre 50% zonă de analfabetism funcțional, într-un proces de educație, trebuie să-ți dea de gândit. Ceva nu funcționează și acel sistem trebuie schimbat. Este inacceptabil! Putem vorbi de procente mai mici, în orice sistem ai astfel de probleme, dar când mergi în zona de 50%, când combini analfabetismul cu abandonul școlar, lucrurile arată foarte rău. Aici am propus câteva schimbări majore.
Schimbările majore sunt legate de curriculum și am dat drumul planurilor cadru pentru liceu. Asta este o problemă într-un sistem atât de centralizat: o schimbare a unei discipline sau a unor ore într-o disciplină generează valuri în întregul sistem. Sistemul nostru este organizat prost, este un sistem foarte centralizat și nu este în regulă”, a spus ministrul Daniel David.
„Copiii, când ies din școală, cred că suntem geto-daci. Nu se poate!”
Ministrul David a respins acuzațiile privind eliminarea istoriei din programa școlară și a subliniat că intenția este, dimpotrivă, de a readuce disciplinele de cultură națională în liceu. Acesta a explicat că orele suplimentare de istorie trebuie direcționate către Istoria României, alături de Geografia României și Gramatica limbii române, pentru a asigura o educație echilibrată și relevantă.
„Ne-am propus un lucru foarte clar. Dacă vrei să faci istorie și vrei mai multe ore pentru istorie trebuie să pui Istoria României pentru că noi aveam foarte multe ore de istorie, dar nu mai aveam disciplina de Istorie a României sau Istoria Românilor. Eu am spus: Ore în plus pot să vină, dar trebuie să vină pentru discipline de cultură națională – Istoria Românilor, Geografia României, gramatica pe care trebuie să o readucem în liceu cu anumite unități de învățare – că nu putem să dăm pur și simplu ore de istorie în care să facem tot felul de lucruri, iar copiii, când ies din școală, cred că suntem geto-daci. Nu se poate! Au înțeles și istoricii, au înțeles și geografii, au înțeles și cei din zona limbii și literaturii române și au venit cu propuneri prin care am creat un pachet de cultură națională și uite că, după 20 și ceva de ani, readucem la nivelul liceului Istoria României, Geografia României, lucruri care nu erau”, a spus ministrul Daniel David la emisiunea DC Edu, pe de DC News.