Actual
Protecția Consumatorilor, raport despre plajele din județul Constanța: construcții ilegale și pericole pentru turiști al tot pasul

Published
o zi agoon

Conducerea omisariatului Județean pentru Protecția Consmatorilor a întocmit un raport care prezintă situația reală a plajelor din județul Constanța, cu doar câteva zile înainte de deschiderea oficială a sezonului estival. O realitate dureroasă, o imagine îngrijorătoare pentru turismul de la malul mării. În fapt, documentul OPC Constanța semnalează nereguli grave, toate pornind de la construcțiile ilegale, pericolele de pe plajă și până la locurile de joacă – adevărate pericole pentru cei mici și până la riscurile majore pentru sănătatea turisților.
Iată concluziile raportului CJPC:
Situația juridică, administrativă și operațională a construcțiilor și activităților desfășurate pe plajele turistice din Constanța Sezonul estival 2025
PLAJELE – Construcții fără autorizație de construire
Toate construcțiile realizate pe plajă sunt supuse regimului autorizării, conform Legii 50/1991. În practică, multe construcții nu dispun de autorizație
de construire, funcționând ilegal, în ciuda faptului că sunt utilizate comercial. Ordinul 1204/2010 privind autorizarea turistică impune condiții stricte pentru aceste unități, iar avizul Administrației Naționale Apele Române este obligatoriu pentru orice construcție din zona de protecție a plajelor. Ignorarea acestor prevederi duce la lipsa unei evidențe clare și la imposibilitatea sancționării sau reglementării coerente.
Funcțiuni neconforme cu reglementările urbanistice
Conform legislației urbanistice (PUG/PUZ), construcțiile trebuie să respecte destinația zonei. În realitate, multe construcții de pe plajă sunt autorizate ca anexe sau unități provizorii, dar funcționează ca beach bar, terasă permanentă, contrar reglementărilor. Această discrepanță complică procesul de autorizare și control și determină o utilizare haotică a spațiilor publice.
Propunere – eveniment turistic Sezon estival 2025
Se propune ca, pentru sezonul 2025, aceste unități să fie lăsate să funcționeze cu titlu provizoriu, cu condiția ca:
Să fie inventariate oficial;
Să inițieze procesul de obținere a autorizațiilor legale;
Să plătească taxele și să obțină toate acordurile/ avizele de amplasare necesare.
Această abordare ar permite intrarea treptată în legalitate, fără a afecta sezonul turistic în curs. Impactul lipsei de reglementare asupra investițiilor Lipsa autorizațiilor de construire și a unei reglementări clare produce incertitudine juridică și descurajează investițiile. Investitorii privați ezită să
modernizeze sau să extindă afacerile de teamă că vor fi obligați să le demoleze.
Deșeurile – o problemă de salubrizare și legalitate
La nivelul litoralului, construcțiile în cadrul cărora își desfășoară activitatea operatorii economici au stabilit ca spatele locațiilor să fie spre faleză, acela
fiind și spațiul depozitării atât a ambalajelor, cât și a deșeurilor generate din cadrul activităților, fără a se cunoaște cine /ce act a stabilit aceste aspecte?
Conform OG 92/2021 autorităţile administraţiei publice locale ale unităţilor administrativ-teritoriale trebuie să asigure colectarea separată cel puţin pentru deşeurile de hârtie, metal, plastic şi sticlă HG 856/2002 și OUG 19/2016 impun standarde sanitare clare pentru plajă.
Lipsa conformării duce la degradarea mediului și a imaginii stațiunii/orașului.
Lipsa toaletelor și a rețelelor de canalizare
În multe zone ale plajei nu există grupuri sanitare conforme, iar acolo unde sunt, de multe ori lipsesc și racordările la canalizare și apă. OUG 19/2016 și Ordinul 1204/2010 obligă atât autoritățile, cât și operatorii privați de plajă să asigure aceste facilități. În lipsa lor, turiștii recurg la soluții improvizate, cu impact sanitar negativ.
Contaminarea apei de îmbăiere
Lipsa toaletelor și a infrastructurii adecvate duce la contaminarea apei mării. Conform HG 546/2008, autoritățile de sănătate publică trebuie să monitorizeze calitatea apei și să intervină în caz de poluare microbiologică.
Încălcarea acestor norme afectează sănătatea publică și imaginea stațiunii. Prezența deșeurilor periculoase pe plajă Plajele sunt frecvent presărate cu obiecte ascuțite – sticle sparte, capace metalice, resturi de plastic – care pun în pericol turiștii. OUG 19/2006 impune curățarea zilnică de către operatorii economici a plajei și asigurarea siguranței pentru utilizatori.
Lipsa acestor măsuri ridică probleme de răspundere legală și de protecția consumatorilor
Respectarea proporției 70%-30% între șezlonguri și zone libere Conform reglementărilor, maxim 70% din suprafața unei plaje poate fi ocupată de
șezlonguri/umbrele. În practică, acest procent este adesea depășit.
Se propune ca autoritățile locale (ex. Primăria Constanța) să amenajeze plaje publice conforme în dreptul stațiilor de transport public în comun, pentru a garanta accesul liber la mare și a evita pe viitor incidente intervenite cu privire la aceste aspecte
Comerțul ambulant – interzis, dar tolerat
De la an la an se constată existenţa comerțului ambulant neautorizat și existent, fără măsuri concrete luate de operatorii economici care dețin contracte de închiriere cu ABADL.
În acest sens, utilizatorii de plajă, conform OUG nr. 19/2006 au obligația să nu permită desfășurarea activităților de comerț ambulant pe plajă, fiind prevăzute inclusiv sancțiuni pentru nerespectarea acestei prevederi. Sunt comercializate produse în condiții total insalubre, nu se cunosc condițiile în care sunt preparate, nu prezintă date de identificare/termene de valabilitate astfel încât să fie considerate produse sigure pentru sănătatea și
securitatea consumatorilor.
A se avea în vedere protocolul încheiat de ANPC și Asociația Partida Romilor Pro-Europa din 2023 în vederea sprijinirii comercianților romi.
Locuri de joacă neconforme
Multe locuri de joacă de pe plajă sunt amplasate fără autorizație, fără mentenanță periodică și fără aviz ISCIR. Acest lucru reprezintă un pericol major pentru copii. Se impune autorizarea strictă și verificarea periodică a acestora
Accesul persoanelor cu dizabilități – încă o lacună
Legea 448/2006 obligă autoritățile și operatorii economici să asigure accesul nediscriminatoriu la orice spațiu public, ce include și plaja. În realitate, nu există alei, rampe sau facilități pentru persoanele cu dizabilități locomotorii.
Propunem instalarea de alei demontabile (dale sau borduri) cu acces direct la malul mării.
Baze nautice și ambarcațiuni fără avize
Ambarcațiunile utilizate pentru agrement sunt adesea neomologate, neînmatriculate și operate fără avize de la ABADL, ANR, APM sau Primărie.
Acestea reprezintă un pericol pentru turiști și încalcă legislația specifică. În cadrul bazelor nautice este permisă și închirierea de scutere de apă, fără respectarea vârstei minime (18 ani) și fără verificarea deținerii unui permis de conducător de ambarcațiune de agrement emis de ANR, ceea ce presupune încălcarea prevederilor legale și afectarea siguranței cetățenilor.
Este nevoie de colaborare reală cu Căpitănia zonală pentru control, reglementare, finalizare cercetare incidente ce au intervenit/pot interveni, reprezentând (utilizare bărci neomologate, încărcate peste numărul maxim admis).
Sunt necesare inclusiv controale efectuate din larg pentru protejarea siguranței cetățenilor.
Închirierea de carturi /biciclete tandem/trotinete electrice
Activitatea este permisă, dar reglementarea este deficitară. Nu se respectă vârsta minimă pentru cei ce pot conduce astfel de vehicule, multe dintre ele nu sunt omologate (carturile) și astfel pot interveni accidente/incidente nedorite.
Este necesar un cadru clar și controale periodice pentru protejarea siguranței publice
Transportul public și privat – sub standarde
Un aspect critic ce influenţează experienţa turiştilor şi localnicilor este starea precară a serviciilor de transport public și particular, precum şi a infrastructurii de tranzit – gări/autogări/staţii, ce nu respectă standardele minime de igienă, siguranţă şi confort.
Tarifele practicate de unele servicii de taxi sunt nejustificat de ridicate în raport cu distanţele parcurse, intervalul orar, cu sezonul estival, dar fără a se limita la acesta, respectiv şi cu calitatea serviciilor prestate generează un disconfort general pasagerilor.
În acest sens autoritățile administrației publice locale reglementează, autorizează şi controlează serviciile de transport în regim de închiriere, aprobând anual și tarifele de referință.
Conform prevederilor Legii nr. 38/2003, numărul maxim de autorizaţii taxi permanente şi sezoniere, pentru perioada acordată, este stabilit prin HCL, cu precizarea că la nivelul municipiului Constanța nu se respectă această prevedere și nici codul taximetristului (comportament, dotări, afișaje).
Magazine alimentare neautorizate
Deşi, HG nr. 559/2001 prevede interzicerea autorizării magazinelor alimentare în staţiuni turistice, autorităţile publice locale continuă să emită autorizaţii de funcţionare pentru operatorii economici în cauză, nerespectând astfel prevederile legale. Mai mult, autoritățile publice locale trebuie să prevadă zonele cu impact turistic, unde să nu fie permise astfel de autorizări și mai mult locurile unde permit autorizarea unor astfel de activități să nu afecteze / prejudicieze activitatea altor operatori economici.
În ceea ce privește autorizarea operatorilor economici, propunem ca Prefectura Județului Constanța să analizeze toate regulamentele de autorizare a operatorilor economici la nivel de județ în vederea unei abordări/aplicări unitare în întreg județul.
Fațade degradate – imagine negativă și pericol public
Aspectul general al unei localităţi, mai ales în zonele cu potenţial turistic este puternic influenţat de starea construcţiilor, în special al faţadelor clădirilor
vizibile în spaţiul public.
Clădirile cu fațade degradate nu reprezintă doar o problemă estetică, ci şi un pericol real pentru siguranţa cetăţenilor şi o barieră în dezvoltarea durabilă a
oraşului. În acest sens Legea 153/2011 stabileşte obligațiile proprietarilor/deținătorilor legali privind întreținerea fațadelor clădirilor din intravilan, indiferent de regimul lor juridic, cu precizarea că este nevoie de măsuri concrete pentru reabilitare sau sancționare a proprietarilor
Concluzii și măsuri recomandate
- Inventarierea tuturor construcțiilor și activităților de pe plajă
- Inițierea unui proces controlat de legalizare și fiscalizare
- Asigurarea infrastructurii esențiale: apă, canalizare, deșeuri, grupuri sanitare
- Aplicarea legilor existente și înăsprirea controalelor
- Colaborare între autorități: Primărie, ANAR, APM, ISU, ANPC, Poliție Locală
Comentarii pe Facebook
Activitatea mea profesională nu este una complicată. Am descoperit frumusețea textului jurnalistic în 2002 în redacția cotidianului “Replica de Constanța”, unde am fost redactor timp de 5 ani și jumătate, după care am ales ca întrebările incomode pe departamentul Politică / Administrație să le adresez din redacția unui alt important cotidian constănțean. “Observator de Constanța” a fost pentru 8 ani locul unde m-am dezvoltat profesional, am cunoscut oameni din toate categoriile sociale și am primit aprecieri pentru fiecare efort depus. În 2015, am ales întreruperea activității pentru a mă alătura unei echipe de campanie electorală pentru alegerile locale din vara lui 2016. Experiența a fost interesantă, însă dorul de tastele laptopului unde-mi scriam materialele de presă nu m-au lăsat să-mi doresc o carieră în administrație. Așa am ales “Ordinea.ro”!
