Advertisement
Societate

Punct de vedere Delfin Park referitor la Transparența decizională din 24.12.2025

Punct de vedere Delfin Park referitor la Transparenta decizionala din 24.12.2025

1. Referitor la aspectul de trafic

Delfin Park este gândit să reducă presiunea pe trafic printr-o combinație de soluții de parcare, acces și organizare urbană. Parcarea va fi subterană, suficientă și acoperită, tocmai pentru a limita fenomenul „mașinilor care caută loc” și staționările care îngreunează circulația pe străzi. Nu vor exista parcari la sol cu exceptia celor impuse de lege pentru urgente si persoane cu handicap. În plus, mixul de funcțiuni – locuire, servicii, educație, medical și comerț – permite rezolvarea nevoilor zilnice la distanță pietonală, ceea ce reduce deplasările cu mașina.

Din punct de vedere al accesului auto, proiectul are prevăzute 4 intrări/ieșiri: două puncte pe Bulevardul Soveja, una pe strada Panait Cerna, una pe strada Chiliei, plus conexiunea prin drumul nou Delfin Park (pe traseul actual de aprovizionare LIDL). În interior sunt planificate 3 artere noi pentru traficul intern, însumând aproximativ 14.000 m² de drumuri auto, iar pentru viitor există și un spațiu tampon care poate permite, dacă va fi necesar, o extindere a străzii Chiliei.

Dezvoltarea se va face etapizat, în 7 etape pe aproximativ 10 ani, astfel încât infrastructura să poată fi ajustată gradual pe baza studiului de trafic (deja realizat de specialisti). Pentru fluență și siguranță rutieră, una dintre ieșirile către Bd. Soveja va fi semaforizată. Iar organizarea de șantier este proiectată cu acces dinspre zona Lidl și Palatul Copiilor, astfel încât să nu afecteze strada Chiliei și vecinătățile.

Top of Form Bottom of Form

2. Referitor la aspectul  parcări

Delfin Park este prevăzut un sistem de parcare amplu și bine dimensionat, cu aproximativ 5.000–6.000 de locuri, astfel încât să acopere atât necesarul rezidenților, cât și cererea generată de funcțiunile publice și comerciale din proiect. Parcările vor fi subterane și acoperite, ceea ce reduce impactul asupra spațiilor verzi și păstrează la sol zonele publice pietonale mai aerisite și mai prietenoase.

Pe lângă parcările auto, proiectul include parcări dedicate bicicletelor și locuri realizate conform cerințelor pentru persoanele cu dizabilități. Pentru siguranță și funcționare corectă în situații speciale, sunt prevăzute și zone dedicate pentru mașinile de intervenție, atât ca acces, cât și ca spații de staționare. În plus, în cadrul soluției de mobilitate, sunt incluse și stații/zone dedicate transportului în comun, pentru a încuraja alternativele la mașina personală și pentru a facilita legătura cu restul orașului.

Top of Form Bottom of Form

3. Referitor la spații verzi

Delfin Park include un procent important de spații verzi, aproximativ 3 hectare (circa 30.000 m²), ceea ce înseamnă în jur de 35% din întreaga suprafață a terenului. Acestea vor fi amenajate sub formă de parc, grădini și zone verzi pe terase înierbate, pentru a crea un mediu mai sănătos și mai plăcut la nivelul întregului cartier.

Un element central este parcul la sol, cu o suprafață de aproximativ 12.000 m² (în jur de 1,2 hectare), care va avea acces public, oferind comunității un spațiu real de recreere. Acesta probabil este primul parc real de dimensiuni mari  construit in Constanta din 1990. Parcul este o investitie privata . În zona de parcare se aplică și o regulă clară de plantare – un copac la fiecare 3 locuri de parcare – pentru a asigura umbrire, confort și un aspect urban mai verde.

În plus, terasele peste subsoluri și terasele clădirilor vor fi înierbate și amenajate cu vegetație, contribuind atât la confortul urban, cât și la reducerea efectului de „insulă de căldură” în sezonul cald.

4. Referitor la regim de înălțime și relația cu vecinătățile

Proiectul Delfin Park este gândit astfel încât să respecte atât regulile urbanistice, cât și confortul vecinătăților. Sunt respectate retragerile legale față de limitele de proprietate și față de aliniamentul caselor, raportate la înălțimea clădirilor, iar regimurile de înălțime sunt corelate cu dimensiunea străzilor, conform reglementărilor în vigoare.

Pentru a proteja zona de locuințe individuale, clădirile cu regim de înălțime mai mare sunt poziționate retras, către centrul terenului și/sau către marginea dinspre Parcul Copiilor, astfel încât impactul asupra vecinătății de case să fie minim. În plus, distanțele dintre clădirile înalte și zona de case sunt mari, iar un studiu de însorire indică faptul că nu există risc de umbrire pentru locuințele existente.

Pe frontul către zona de case, în prima linie, sunt prevăzute clădiri cu regim redus, P+2, identic cu regimul permis în zona de case, tocmai pentru o tranziție coerentă și echilibrată. Regimul mai înalt din zona centrală sau către extremități este justificat de poziția terenului, dar are și un avantaj urbanistic important: permite eliberarea unei suprafețe mai mari la sol, care va fi folosită in avantajul comunitatii pentru spații verzi, parcuri și circulații pietonale.

Top of Form Bottom of Form

5. Referitor la avantaje și dotări publice propuse

  • Parc public de aproximativ 1,2 ha (≈12.000 m²).
  • Pasarelă supraterană de conectare între zona Parcului Tăbăcăriei / Delfinariu și zona Delfin Park / Parcul Copiilor.
  • Grădiniță Si Școală.
  • Parcare acoperita in totalitate nu la sol
  • Loc de joaca public
  • Biserică
  • Hotel 4–5 stele (prima investiție de acest tip în zonă, conform propunerii).
  • Piață publică.
  • Clinică medicală.
  • Reglementarea PUZ trateaza si Parcul Copiilor pentru investitii publice in interesul PMC si CJ
  • Racordare la noul CET al orașului.

Comentarii pe Facebook

Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta

Mihaela Tîrpan

Activitatea mea profesională nu este una complicată. Am descoperit frumusețea textului jurnalistic în 2002 în redacția cotidianului “Replica de Constanța”, unde am fost redactor timp de 5 ani și jumătate, după care am ales ca întrebările incomode pe departamentul Politică / Administrație să le adresez din redacția unui alt important cotidian constănțean. “Observator de Constanța” a fost pentru 8 ani locul unde m-am dezvoltat profesional, am cunoscut oameni din toate categoriile sociale și am primit aprecieri pentru fiecare efort depus. În 2015, am ales întreruperea activității pentru a mă alătura unei echipe de campanie electorală pentru alegerile locale din vara lui 2016. Experiența a fost interesantă, însă dorul de tastele laptopului unde-mi scriam materialele de presă nu m-au lăsat să-mi doresc o carieră în administrație. Așa am ales “Ordinea.ro”!

Recent Posts

Complexul Muzeal de Științe ale Naturii face angajări. Vezi ce posturi sunt scoase la concurs!

Complexul Muzeal de Științe ale Naturii Constanța, b-dul Mamaia nr.255, organizează concurs pentru ocuparea unor… Read More

2 ore ago

Programul de Sărbători la secțiile Complexului Muzeal de Științe ale Naturii

Complexul Muzeal de Științe ale Naturii prezintă programul de Sărbători. Program vizitare în datele de… Read More

8 ore ago

Incendiu la o magazie în incinta portului Mangalia

În cursul nopții trecute a izbucnit un incendiu la o magazie în incinta portului Mangalia.… Read More

10 ore ago

Un autoturism a intrat într-un stâlp între Eforie Nord și Eforie Sud. Șoferul a fost transportat la spital

În această seară, 23 decembrie, a avut loc un accident rutier între Eforie Nord și… Read More

17 ore ago

Ora 18.30: Lucrări în desfășurare pe bulevardul Tomis din Constanța pentru remedierea unei avarii majore

Intervenția pentru remedierea avariei survenite la conducta de alimentare cu apă de pe bulevardul Tomis,… Read More

22 de ore ago

Constanța. Taxa de colectare a deșeurilor, majorată cu 40 la sută, de la 20 de lei la 28 de lei de persoană/lună

Consilierii locali din Constanța (PNL și PSD) au decis astăzi în ședință majorarea taxei de… Read More

o zi ago