Sute de salariați au fost readuși la muncă la Șantierul Naval din Mangalia, după ce un operator economic de top la nivel mondial a început să își repare navele în cadrul unității. La ora actuală, 3 nave se află la reparații.
Ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Bogdan Ivan, a declarat ieri, în cadrul briefingului de la finalul ședinței de Guvern, că în luna august toate plățile salariale curente vor fi achitate integral, iar în paralel vor demara și plățile restanțelor către angajați.
În prezent, plata salariilor pentru luna curentă se face etapizat, cu un avans de 30% urmat de diferența de 70% până la finalul lunii iunie. Din august, conform unui grafic convenit cu administratorii șantierului, toate salariile vor fi plătite integral, iar angajații vor începe să primească și sumele restante.
„Dar acum sunt peste 800 de oameni acolo la muncă. Îmi pare foarte rău pentru situația existentă; eu sunt de cinci luni acolo și, când am ajuns, am început direct cu o grevă a oamenilor, care e justificată. Din nefericire, oamenii sunt nemulțumiți, și au dreptate, de faptul că această situație trenează de peste un an și jumătate. Mă bucur că am reușit, în urma propunerii mai multor companii de talie internațională din mai multe țări – și o să-mi permiteţi să nu dau nume, pentru că avem niște NDA-uri (Non-Disclosure Agreement) semnate cu ei”, a mai spus Bogdan Ivan.
Momentan, șantierul se concentrează pe reparații, însă se pregătesc condițiile pentru reluarea construcției de nave, o etapă esențială pentru angajații specializați, cum ar fi macaragii, a completat ministrul Economiei.
El a menționat că operatorii internaționali au amânat deciziile până la stabilitatea politică post-alegeri, dar că discuțiile cu un operator global major sunt avansate și promit o perspectivă pozitivă pentru viitor.
„E o analiză foarte complexă acolo și, din punct de vedere formal, cei care sunt lead-ul în această negociere sunt cei de la Şantierul Naval „2 Mai”, pentru că ei sunt proprietari a 51% din Şantierul Naval Mangalia. În momentul de față se poartă discuțiile de către ei și cu mai mulți potențiali investitori – cu unul discuțiile sunt extrem de avansate -, pentru a vedea care este formula și de business, dar și legală, pentru a respecta și procedura insolvenței, în care se află acum compania, de a prelua pachetul fie de la acționarul care este și creditorul majoritar Damen, fie de a găsi o altă formulă de lucru în continuare în șantier.
Pe mine ce mă interesează, ca reprezentant al statului român, e să avem activitate economică acolo, să se extindă din nou activitatea, pe lângă cea de reparații de nave, și pentru producția și construcția de nave, pentru că avem niște capacități unice la Marea Neagră, și să avem în continuare în viață orașul Mangalia datorită șantierului naval; nu doar să conservăm actualele locuri de muncă, ci să le extindem. Iar în momentul de față, pe planul de redresare care a fost prezentat acționarilor majoritari, se vede această evoluție pe care tocmai v-am spus-o.
Până la finalul anului sunt pregătite alte 13 nave să ajungă acolo și, automat, din luna august se va face acea redresare cu plăți făcute la zi, cu începerea plăților salariilor restante, pentru că în formula procedurii insolvenței, prima și prima dată după ce ai venituri suplimentare și reușești să plătești salariile în plată în luna în curs, începi să plătești salariile care sunt restante pentru angajați”, a explicat Bogdan Ivan.
În final, Bogdan Ivan a exprimat dorința ca tranzacția să se încheie cât mai rapid, respectând cadrul legal, pentru a asigura transparență, reluarea activității la capacitate maximă și consolidarea poziției strategice a șantierului naval în economia românească.
„Eu mi-aș dori foarte mult ca în cel mai scurt timp posibil, conform respectării tuturor prevederilor legale și interesului primordial al statului român, să se închidă această tranzacție, să fie transparent tot ce se întâmplă în acea companie, să revină oamenii la lucru, să-şi extindă activitatea portul, să lucreze la capacitate maximă. Ăsta este interesul și, atâta timp cât voi fi la cârma Ministerului Economiei, voi face tot ce ține de mine, în limita prevederilor și a atribuțiilor legale pe care le am, ca să se întâmple acest lucru”, a încheiat ministrul Economiei.
Potrivit liderului de sindicat al Șantierului Naval din Mangalia, Laurențiu Gobeajă, de luna trecută au reluat activitatea un număr semnificativ de angajați care anterior au fost în șomaj tehnic.
”Sunt peste 700 de angajați activi care lucrează la proiectele de reparații nave. Sunt 3 nave în acest moment la reparații în șantier.”, a precizat Laurențiu Gobeajă pentru Ordinea.Ro.
Foto: Ilustrativ