Conecteaza-te cu noi

Administratie

ABADL: Terenurile de stat din zona falezei, acordate ILEGAL unor cetățeni de onoare

Published

on

Consiliul Local Municipal Constanța a votat în luna septembrie, cu unanimitate de voturi, la propunerea primarului Decebal Făgădău, atribuirea în proprietate a câte unui teren situat în municipiul Constanța pentru 12 cetățeni de onoare. Printre cei care au primit suprafețe de teren se numără Elena Frîncu – 500 de metri pătrați în strada Prelungirea Bucovinei, Ilie Floroiu – 500 de metri pătrați în strada Salonic FN, prof. univ. dr. Adrian Bavaru – 481 de metri pătrați în strada Prelungirea Bucovinei, prof. univ. dr. Victor Ciupină – 481 de metri pătrați în strada Prelungirea Bucovinei și Alexandru Mereuță – 280 de metri pătrați în strada Salonic. Surpriză însă, conducerea Administrației Bazinale de Apă Dobrogea-Litoral spune că terenurile date de Primărie în strada Prelungirea Bucovinei și strada Salonic pentru mai mulți cetățeni de onoare sunt atribuite ILEGAL. Conducerea ABADL precizează că terenurile sunt situate pe faleza litoralului românesc (așa cum este ea definită de Legea Apelor nr. 107/1996), care este un bun public de interes național aflat în proprietatea Statului Român. Cei de la Apele Române precizează că, în urma verificărilor efectuate pe teren de specialiștii din cadrul ABADL, s-a constatat faptul că terenurile din strada Prelungirea Bucovinei și strada Salonic se află pe faleza litoralului românesc, iar potrivit Legii nr. 18/1991 a fondului funciar, falezele litoralului românesc reprezintă teren cu destinație specială. Mai mult decât atât, cei de la Apele Române spun că terenurile în cauză sunt situate în imediata apropriere a terenurilor situate pe faleză care au făcut obiectul dosarului penal nr. 6536/2/2008 privind retrocedările ilegale.

„În ultima ședință de Consiliu Local din mandatul fostului primar Decebal Făgădău, s-a supus la vot aprobarea proiectelor de hotărâre privind atribuirea în proprietate a unor terenuri situate în Municipiul Constanța (str. Prelungirea Bucovinei și Salonic) către proaspeții cetățeni de onoare ai orașului nostru. Toate bune și frumoase, consilierii locali votează (cu bună credință) acest proiect, nefiind prima dată când se punea pe ordinea de zi nominalizarea unor cetățeni de onoare ai Constanței. Însă aceștia nu aveau de unde să știe că terenurile propuse pentru a fi date prin proiectul de hotărâre sunt situate pe faleza litoralului românesc (așa cum este ea definită de Legea Apelor nr. 107/1996), care este un bun public de interes național aflat în proprietatea Statului Român. Noi, cei de la Administrația Bazinală de Apă Dobrogea Litoral, în calitate de administrator legal al plajei și falezelor litoralului românesc al Mării Negre, având în vedere articolele de presă publicate în acea perioadă, am analizat imediat situația terenurilor respective. În urma verificărilor efectuate pe teren de specialiștii din cadrul ABADL, am constatat faptul că imobilele (terenuri) ce fac obiectul proiectelor de hotărâri mai sus menționate, se află pe faleza litoralului românesc! Astfel, potrivit Legii nr. 18/1991 a fondului funciar, falezele litoralului românesc reprezintă teren cu destinație specială(TDS). De asemenea, potrivit art. 7 din OUG nr. 202/2002 privind gospodărirea integrată a zonei costiere, se prevăd următoarele aspecte:

1) Pe domeniul public al statului din zona costieră se recunoaște numai dreptul de exploatare sau utilizare. Niciun drept privat nu se poate opune proprietății publice din zona costieră.

2) Guvernul este împuternicit să verifice, prin autoritatea publică centrală pentru protecția mediului și gospodărirea apelor, statutul legal al proprietății în zona costieră și să acționeze în consecință pentru respectarea dreptului proprietății publice.

Advertisement

3) Orice hotărâre sau decizie a autorităților publice locale care încalcă prevederile alin. 1 și 2 este nulă de drept.

Concluzionând: inalienabilitatea bunurilor care constituie obiect al dreptului de proprietate publică impune imposibilitatea dobândirii acestora de către terți prin oricare alt mod de dobândire reglementat de lege. Cu toate acestea, fostul primar al Constanței a considerat că este bine să împroprietărească niște constănțeni de excepție cu terenuri care sunt cu reale probleme. Și nu, nu poate invoca faptul că nu știa…Mai mult decât atât, subliniem faptul că terenurile în cauză sunt situate în imediata apropriere a terenurilor situate pe faleză care au făcut obiectul dosarului penal nr. 6536/2/2008 privind retrocedările ilegale, în care instanța de judecată a dispus desființarea dispozițiilor emise de Radu MAZĂRE, fost primar al Municipiul Constanța și întoarcerea bunurilor în proprietatea Statului Român. Prin urmare, hotărârile mai sus menționate din ședința ordinară a Consiliului Local al Municipiului Constanța din data de 21.09.2020 și toate actele juridice încheiate cu încălcarea inalienabilității dreptului de proprietate publică sunt lovite de nulitate absolută, nulitate care afectează prin urmare toate actele încheiate de Municipiul Constanța prin care acesta a introdus in patrimoniul propriu bunuri aflate, prin lege, în domeniul public de interes național.“, notează directorul ABADL, Bogdan Bola.

Acesta precizează că a înaintat o adresă Instituției Prefectului Constanța prin care îi cere să analizeze de îndată hotărârile din acea ședință ordinară a Consiliului Local și să demareze toate procedurile legale ce se impun.

„Motivul este simplu: Consiliile locale riverane Mării Negre NU POT administra/deține în proprietate domeniul public al statului de interes național! De asemenea, menționăm faptul că nu ne vom opri aici. ABADL are deja înregistrate pe rolul instanțelor de judecată cereri de chemare în judecată ce au ca obiect revendicarea bunurilor proprietate publică a statului – plaja și faleza litoralului românesc și în continuare face demersuri pentru identificarea și intabularea suprafețelor de plajă și faleză aflate libere, precum și recuperarea suprafețelor de plajă și faleză intabulate nelegal, cu titlu de proprietate, în favoarea diverselor Unități Administrativ-Teritoriale (U.A.T.-uri).“, a mai spus directorul ABADL.

Indiferent de poziția celor două părți în acest caz, suntem convinși de faptul că pentru terenurile acordate cetățenilor de onoare Primăria deține acte de inventariere și intabulare. Însă problema este cum a ajuns autoritatea publică locală să inventarieze în domeniul ei privat bunuri care prin lege fac obiectul exclusiv al proprietății publice de stat. În mod normal, autoritatea de mediu sau de gospodărire a apelor trebuia să conteste actele de inventariere și de intabulare încă de la momentul adoptării lor. Cu siguranță, situația nu poate fi soluționată decât de o instanță de judecată.

Advertisement

Iată hotărârile de Consiliu Local care au stat la baza acordării terenurilor pentru cetățenii de onoare și la care face referire conducerea ABADL:

Download (PDF, 229KB)

Download (PDF, 224KB)

Download (PDF, 232KB)

Download (PDF, 232KB)

Download (PDF, 244KB)

Citește și:

Constanța. Primăria va acorda, GRATUIT, terenuri pentru mai mulți cetățeni de onoare

Advertisement

Comentarii pe Facebook

Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta

Advertisement





Despre Noi

Știri și investigații din județul Constanța.
Aici găsiți subiectele care contează.

Asociația Puterea Civică

Forma legală: ONG/Asociație
Cod de Identificare Fiscală: 24860568

Adresa: Constanța, Bd. IC Brătianu nr. 48, Bl. G29 (Complex Intim), Et. 1, Biroul 7.

Telefon: 0241.625.564

E-mail: ordinea.ro@gmail.com




Copyright © 2018 Ordinea.RO - Theme by MVP Themes, powered by WordPress. Administrat, Implementat, Optimizat de Takmate Solutions