Connect with us

Politica

Alegeri europarlamentare 2019. Tot ce trebuie să știm despre scrutinul de duminică

Publicat

la

Românii cu drept de vot sunt așteptați la urne duminică, 26 mai, între orele 7 și 21, pentru a-i alege pe cei 33 de reprezentanți ai României în Parlamentul European. În paralel cu scrutinul pentru PE se va desfășura și referendumul pe justiție convocat de președintele Klaus Iohannis. Chiar dacă avem două scrutine în același timp, alegătorii pot opta să voteze fie pentru Parlamentul European, fie pentru referendumul pentru justiție sau pentru ambele tipuri de scrutin. În cazul în care alegătorul optează pentru participarea la un singur tip de scrutin, preşedintele secţiei de votare sau un membru desemnat va bara, în prezenţa alegătorului, cu o linie orizontală, rubrica destinată semnăturii la tipul de scrutin pentru care nu a optat. În cazul în care alegătorul votează pe lista suplimentară, acesta va fi înscris doar în lista corespunzătoare tipului de scrutin pentru care a optat. Alegătorii care a ales, iniţial, o singură opţiune, dar apoi se răzgândeşte şi vrea să-şi exercite şi a doua opţiune, o poate face, până la ora 21,00, ora închiderii secţiilor de votare. Preşedintele secţiei va scrie în dreptul acestuia menţiunea “revenire”. Procesul de votare se încheie la ora 21, însă pot vota după această oră doar cei care la nouă seara se află în sala în care sunt cabinele de vot.

Cum se votează

Au dreptul să participe la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European toți cetățenii români care au împlinit vârsta de 18 ani până în ziua alegerilor inclusiv, cu excepția debililor sau a alienaților mintal puși sub interdicție, precum și a persoanelor condamnate prin hotărâre judecătorească definitivă la pierderea drepturilor electorale. Alegătorii pot vota la secțiile de votare la care sunt arondați pe listele electorale permanente. Cei care se află în altă localitate decât în cea de domiciliu pot vota la orice secție de votare, fiind înscriși pe listele suplimentare. De subliniat este faptul că alegătorii care se află în localitatea de domiciliu nu pot vota decât la secția de votare în care sunt înscriși. Cetățenii altor state din Uniunea Europeană care au reședința sau domiciliul în România pot vota pentru desemnarea europarlamentarilor români în aceleași condiții ca și cetățenii români, singura cerință suplimentară fiind să depună în prealabil o solicitare de a fi înscriși pe lista electorală specială.

Dreptul de vot se exercită în baza unui act de identitate valabil, emis de statul român, respectiv: cartea de identitate, cartea de identitate provizorie, buletinul de identitate, pașaportul diplomatic, pașaportul diplomatic electronic, pașaportul de serviciu, pașaportul de serviciu electronic, pașaportul simplu, pașaportul simplu electronic, pașaportul simplu temporar, carnetul de serviciu militar (în cazul elevilor din școlile militare). IMPORTANT! Pașaportul simplu, pașaportul simplu electronic și pașaportul simplu temporar pot fi folosite pentru exercitarea dreptului de vot numai de cetățenii români aflați în străinătate sau de cetățenii români domiciliați în străinătate.

Pentru alegătorii care se află în străinătate în ziua votării, Ministerul Afacerilor Externe organizează secții de votare pe lângă misiunile diplomatice, oficiile consulare, secțiile consulare și institutele culturale din străinătate. Ministerul Afacerilor Externe poate organiza, cu acordul autorităților străine, secții de votare și în afara secțiilor de votare menționate mai sus. Documentele pe baza cărora se poate vota în străinătate sunt: pașaportul diplomatic, pașaportul diplomatic electronic, pașaportul de serviciu, pașaportul de serviciu electronic, pașaportul simplu, pașaportul simplu temporar, cartea de identitate, cartea de identitate provizorie, buletinul de identitate, pașaportul diplomatic, pașaportul diplomatic electronic, pașaportul de serviciu, pașaportul de serviciu electronic, pașaportul simplu, pașaportul simplu electronic, pașaportul simplu temporar. Nu se poate vota cu titlul de călătorie.

CONTRAVENȚII

Constituie contravenții, potrivit art. 53 din Legea nr. 33/2007 privind organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Parlamentul European, următoarele fapte:

  1. a) înscrierea cu bună știință a unui alegător în mai multe liste electorale permanente sau speciale, înscrierea în listele electorale a unor persoane fictive ori care nu au drept de vot;
  2. b) păstrarea registrelor cu listele electorale permanente sau a registrelor cu listele electorale speciale în condiții necorespunzătoare;
  3. c) neefectuarea la termen a comunicărilor prevăzute de lege și neoperarea acestora în listele electorale permanente și în listele electorale speciale;
  4. d) efectuarea de operațiuni în listele electorale permanente și în listele electorale speciale de către persoane neautorizate;
  5. e) necomunicarea către judecătorii a modificărilor operate în exemplarul listei electorale permanente sau al listei electorale speciale existente la primărie;
  6. f) semnarea listei de susținători cu încălcarea dispozițiilor art. 18;
  7. g) încălcarea dispozițiilor referitoare la afișarea propunerilor de candidaturi prevăzute la art. 20 alin. (1);
  8. h) folosirea semnului electoral înregistrat la Biroul Electoral Central de către un partid politic, organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale, o alianță politică, alianță electorală sau candidat independent, de către un alt partid politic, organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianță politică, alianță electorală sau candidat independent;
  9. i) neluarea de către organizatori a măsurilor necesare desfășurării normale a adunărilor electorale, precum și distribuirea și consumarea de băuturi alcoolice în timpul acestor adunări;
  10. j) distrugerea, deteriorarea, murdărirea, acoperirea prin scriere sau în orice mod a listelor electorale, cu excepțiile prevăzute la art. 49 alin. (1) lit. c);
  11. k) nerespectarea dispozițiilor art. 35 alin. (2) și (4) și ale art. 40 alin. (3) -(7); afișarea listelor electorale și a copiilor de pe acestea; distrugerea, deteriorarea, murdărirea, acoperirea prin scriere sau în orice mod a platformelor-program afișate sau a oricăror altor afișe ori anunțuri de propagandă electorală tipărite;
  12. l) acceptarea de către o persoană de mai multe ori a candidaturii la aceleași alegeri pentru Parlamentul European;
  13. m) nerespectarea deciziilor și hotărârilor birourilor electorale; nerespectarea hotărârilor și instrucțiunilor Autorității Electorale Permanente;
  14. n) tipărirea, fără drept, de buletine de vot în vederea utilizării acestora în ziua alegerilor;
  15. o) refuzul de a permite accesul persoanelor acreditate în localul secției de votare, cu excepția cazurilor în care președintele biroului electoral al secției de votare limitează accesul persoanelor acreditate în localul secției de votare datorită mărimii acestuia;
  16. p) refuzul de a primi și înregistra o sesizare scrisă înaintată în conformitate cu dispozițiile art. 46 alin. (17);
  17. q) refuzul de a se conforma dispozițiilor președintelui biroului electoral al secției de votare cu privire la asigurarea ordinii în localul de vot și în împrejurimi;
  18. r) înmânarea buletinului de vot unui alegător care nu prezintă actul sau, după caz, documentul de identitate ori care refuză să semneze în lista electorală în care este înscris pentru primirea buletinului de vot și a ștampilei cu mențiunea «VOTAT»; nerespectarea dispozițiilor art. 46 alin. (8);
  19. s) neaplicarea ștampilei cu mențiunea “VOTAT” sau a timbrului autocolant pe actul sau, după caz, documentul de identitate, precum și reținerea acestora, fără motive întemeiate, de către membrii biroului electoral al secției de votare;

ș) nerespectarea dispozițiilor art. 49 alin. (2); întocmirea de către birourile electorale ale secțiilor de votare a proceselor-verbale, cu încălcarea dispozițiilor prezentei legi;

  1. t) continuarea propagandei electorale după încheierea acesteia, precum și sfătuirea în ziua votării a alegătorilor la sediul secțiilor de votare să voteze sau să nu voteze un anumit partid politic, alianță politică, alianță electorală, organizație a cetățenilor aparținând unei minorități naționale ori candidat independent;

ț) purtarea pe durata votării, de către membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare, persoanele însărcinate cu paza sau de către persoanele acreditate, de ecusoane, insigne ori alte însemne de propagandă electorală;

  1. u) încălcarea de către membrii birourilor electorale a obligației de a participa la activitatea acestor birouri;
  2. v) refuzul președintelui biroului electoral sau al locțiitorului acestuia de a elibera o copie certificată de pe procesul-verbal persoanelor îndreptățite potrivit prevederilor prezentei legi;
  3. w) încălcarea condițiilor de acreditare de către persoanele acreditate și operatorii de sondaj ai institutelor de sondare a opiniei publice, ai societăților comerciale ori ai organizațiilor neguvernamentale care au fost acreditate de Biroul Electoral Central prin decizie;

Contravențiile prevăzute se sancționează cu amendă de la 1.000 lei la 10.000 lei.

INFRACȚIUNI ELECTORALE PREVĂZUTE DE CODUL PENAL

Constituie infracțiuni electorale, împiedicarea exercitării drepturilor electorale, împiedicarea, prin orice mijloace, a liberului exercițiu al dreptului de a alege sau de a fi ales se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani; atacul, prin orice mijloace, asupra localului secției de votare se pedepsește cu închisoare de la 2 la 7 ani și interzicerea exercitării unor drepturi; coruperea alegătorilor; oferirea sau darea de bani, de bunuri ori de alte foloase în scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze o anumită listă de candidați ori un anumit candidat se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani și interzicerea exercitării unor drepturi. Nu intră în categoria bunurilor prevăzute mai sus, bunurile cu valoare simbolică, inscripționate cu însemnele unei formațiuni politice; frauda la vot.

Fapta persoanei care votează: a) fără a avea acest drept; b) de două sau mai multe ori; c) prin introducerea în urnă a mai multor buletine de vot decât are dreptul un alegător se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă și interzicerea exercitării unor drepturi. Cu aceeași pedeapsă se sancționează utilizarea unui act de identitate nul ori fals sau a unui buletin de vot fals. Violarea confidențialității votului. Violarea prin orice mijloace a secretului votului se pedepsește cu amendă.

Comments

comments

Continuă să citești
Reclamă

Politica

Reapar voucherele de vacanță. Mircea Dobre, președintele UGIR Constanța: „Măsura va ajuta sectorul de turism vitregit în 2020 și 2021“

Publicat

la data de

Scris de

Voucherele de vacanță vor intra în circuitul turistic al României. Măsura a fost introdusă în programul de guvernare al Guvernului Nicolae Ciucă după ce au fost eliminate de guvernul Cîțu la începutul acestui an de. Reintroducerea tichetelor de vacanță sunt rodul unor îndelungi discuții între reprezentanții mediului de afaceri și cei ai Guvernului. Touroperatorii spun că legiferarea ar trebui să vizeze o perioadă de minimum cinci ani, cu alocarea anuală a sumelor de la bugetul de stat, întrucât “o asemenea decizie, pe termen lung, va asigura continuitate şi predictibilitate”.

„Instituțiile publice, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, inclusiv activitățile finanțate integral din venituri proprii, înființate pe lângă instituțiile publice, acordă, anual, în perioada 1 ianuarie 2019-31 decembrie 2020 și 1 ianuarie 2022-31 decembrie 2022, vouchere de vacanță în cuantum de 1.450 lei pentru un salariat.“, se arată în propunerea făcută de Federația Patronatelor din Turismul Românesc și cuprinsă în programul de guvernare 2021-2024.

Voucherele de vacanță se emit, începând cu 1 ianuarie 2022, doar pe suport electronic, notează într-un proiect de Ordonanță de urgență privind unele măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, în vederea acordării voucherelor de vacanţă, pentru personalul bugetar, începând cu 01 Ianuarie 2022. Proiectul este semnat de printre alții și de președintele Uniunii Generale a Industriașilor din România (UGIR), filiala Constanța, Mircea-Titus Dobre.

„Vă supunem atenției propunerea de legiferare, formulată în baza art. 64 din Legea nr. 62/2011 a Dialogului social de către membrii noștri – Federația Patronatelor din Turism – singura structură patronală reprezentativă pentru sectorul turism, care angajează peste 73.000 de salariați, însemnând 37% din forța de muncă angajată în acest sector.

Propunerea de legiferare se referă la acordarea voucherelor de vacanță începând cu 1.01.2022 pentru sectorul bugetar și are în vedere efectul benefic asupra industriei turismului din România. Practic, aplicarea acestei măsuri în trecut a permis organizarea unei vacanțe folosind infrastructura de turism națională pentru circa 1.000.000 de salariați din sistemul public, având beneficii atât pentru companiile din sectorul turism, cât și beneficii de sănătate fizică și emoțională pentru beneficiarii voucherelor și familiile lor.“, se arată într-o adresă adresată de UGIR.

Inițiatorul Legii privind acordarea tichetelor de vacanță, fostul ministrul al Turismului, Mircea-titus Dobre, salută decizia coaliției de guvernare de a prelua propunerea UGIR și FPTR de reintroducere a voucherelor de vacanță. Numai că, spune Dobre, cel care a venit cu ideea acestor tichete de vacanță în urmă cu mai mulți ani, reintroducerea voucherelor de vacanță trebuie se materializeze printr-un într-un act normativ ce trebuie adoptat și publicat în Monitorul Oficial până la sfârșitul acestui an.

„Având în vedere faptul că actuala Coaliție PSD-PNL-UDMR a preluat în programul de guvernare propunerile UGIR și FPTR pentru sectorul turism și, poate cel mai important, cel referitor la reintroducerea voucherelor de vacanță, putem spune că se acordă o foarte mare importanță acestui sector de activitate vitregit în 2020 și 2021 de pandemie și de lipsa măsurilor, ce trebuiau să îi ajute pe toți investitorii din acest domeniu, și nu numai. Este un pas important, dar ne uităm cu foarte mare atenție ca toate aceste propuneri să se transforme în acte normative. Poate cea mai importantă din aceste măsuri este reintroducerea voucherelor de vacanță. Acest lucru trebuie să se materializeze printr-un într-un act normativ ce trebuie adoptat și publicat în Monitorul Oficial până la sfârșitul acestui an, tocmai pentru ca aceste vouchere să fie bugetate și să devină active de la momentul aprobării legii bugetului de stat. Menționam că UGIR și FPTR au transmis către Guvern propunerea de modificare a actualei legislații.“, a declarat Mircea-Titus Dobre.

Comments

comments

Continuă să citești

Politica

Vom avea restricții de sărbători? Ce spune Alexandru Rafila, noul ministru al Sănătății

Publicat

la data de

Scris de

Pregătirea valului 5 al pandemiei în România trebuie începută imediat, iar schimbarea strategiei de comunicare, alături de alte câteva măsuri, ar fi un pas esențial pentru a preveni un număr de cazuri și decese la fel de mare ca în valul 4, consideră noul ministru al sănătății, Alexandru Rafila. 

Nici strategia de comunicare nu a fost bună, consideră profesorul Rafila. „Avem tot felul de grupuri de comunicare strategică. N-am înțeles în ce constă strategia comunicării unor cifre, mereu aceleași, în fiecare zi – numărul de cazuri, numărul de decese, numărul de cazuri la ATI și cam asta este comunicarea strategică. Cred că trebuie să stăm de vorbă puțin cu colegii din CNCAV”, a declarat Alexandru Rafila.

Noul ministru propune o altă abordare și în privința certificatului verde: vrea să fie o măsură previzibilă, despre care oamenii să știe foarte clar că este luată de la un anumit prag al numărului de cazuri, urmând să fie scoasă în perioadele de acalmie ale pandemiei.

Pe de altă parte, Alexandru Rafila spune că ar vrea ca Ministerul Sănătății să aibă un cuvânt mai greu de spus în luarea deciziilor CNSU.

Certificat verde, aplicat cu intermitențe

Reporter: Ce se va întâmpla cu certificatul verde?

Alexandru Rafila: Acest proiect de act normativ, atunci când a fost depus în Parlament, la Senat, se referea exclusiv la personalul medical. Noi putem să mergem înainte cu acest document, este normal, pentru că în cazul personalului medical nu discutăm despre stoparea epidemiei, ci despre siguranța pacientului. Cu lucrul acesta toată lumea este de acord – personalul medical trebuie să fie în situația în care să reprezinte un risc cât mai mic pentru pacient de a fi infectat atunci când primește un tratament sau face investigații medicale.

În ceea ce privește certificatul verde, în momentul de față, funcționează deja pentru anumite tipuri de activități o formă care a fost introdusă prin ordonanță de urgență și ulterior printr-o hotărâre a guvernului României, care limitează accesul în anumite spații pentru persoanele care nu dețin acest certificat.

Rămâne să avem discuții la nivelul guvernului pentru o formă care să fie convenabilă și acceptabilă pentru toți membrii guvernului sau, mă rog, pentru marea lor majoritate și bineînțeles pentru dl. prim-ministru, însă propunerea pe care am făcut-o eu se referă la faptul că acest certificat verde nu trebuie perceput ca o metodă de constrângere în ceea ce privește vaccinarea. Eu sunt un susținător fervent al vaccinării. Din păcate, în România, majoritatea populației nu s-a vaccinat și atunci scopul este să facem în așa fel, încât populația să perceapă vaccinarea ca un act de protecție individuală și colectivă, și nu ca un fenomen de constrângere.

(Propunerea este ca) În momentul în care vom constata o reluare a creșterii, care să fie iarăși consistentă, adică să dureze, de exemplu, trei săptămâni și să avem o creștere de 1,5 ori a cazurilor săptămânal, să putem introduce certificatul verde pentru anumite tipuri de activități și rămâne să discutăm care sunt aceste activități. Iar în momentul în care înregistrezi o scădere constantă și o scădere sub o anumită incidență, de exemplu, 0,5 – o incidență foarte mică – să poți să renunți la el. Pentru că o astfel de abordare, care este predictibilă, măsurabilă și poate fi anunțată din timp, ajută oamenii să se adapteze și să-și mărească un pic modul predictiv al comportamentului, ceea ce ar putea domoli creșterea. E bine să încercăm să găsim un partener în populație, ceea ce ar face mai acceptabil acest document. Acest document a fost introdus pentru a facilita călătoriile în spațiul Uniunii Europene. Ulterior, unele state l-au folosit fie pentru reducerea transmiterii în anumite spații foarte aglomerate – cluburi, discoteci etc – sau alte state l-au folosit pentru a stimula vaccinarea.

„Nu se poate  să vorbim despre o intrare în forță a certficatului când suntem pe pantă descendentă”

Parteneriatul cu populația a lipsit, din păcate, timp de un an și jumătate, măsurile au fost luate de multe ori într-un timp foarte scurt, n-au fost explicate, n-au fost comunicate și lucrul acesta a ostilizat o bună parte din public. Dacă o să continuăm în același mod, nu cred că o să avem succes în acest demers de sănătate publică și dacă am trecut prin acest val patru, care a fost îngrozitor, și n-am luat niciun fel de măsură începând din data de 5 iulie – această creștere a început în 5 iulie și ne-am gândit abia la sfârșitul lui septembrie sau în octombrie să luăm primele măsuri – , lucrul ăsta cred eu că justifică măcar să încercăm altă metodă. Nu aș vrea să mai repetăm situația din valul 4.

Populația României poate fi mobilizată și vreau să discutăm lucrul acesta, să fie un mecanism participativ în luarea deciziei – atât cu angajatorii, cu sindicatele, cu reprezentanți din educație, din sănătate, să fie un leadership democratic, nu un leadership autoritar, care doar comunică măsurile, oamenii le înțeleg sau le acceptă mai puțin și atunci ajungem în situații limită. Nu vreau să ajungem la aceeași situație din acest moment cu mii de cazuri de deces într-un timp foarte scurt.

Cât despre posibilitatea introducerii certificatului într-un interval de timp nu foarte lung – noi putem să facem actul normativ, astfel încât el să-și facă efectul imediat ce ajunge la acea situație, nu trebuie să facem actul normativ atunci când începe creșterea.

Mi se pare că trebuie să existe un echilibru. Nu se poate ca trei luni de zile să nu fi luat nicio măsură, când era evidentă creșterea din data de 5 iulie, și acum să discutăm despre intrarea în forță a acestui certficat când ne aflăm pe o pantă descendentă și lumea n-o să înțeleagă de ce introducem în acest  moment certificatul.

Veți fi inițiatorul acestui nou act normativ? 

În mod normal, Ministerul Sănătății trebuie să se regăsească în rândul inițatorilor unui astfel de proiect de act normativ, dar de data asta, spre deosebire de alte momente, vom face ceea ce hotărâm împreună cu specialiștii, nu putem să facem ceea ce credem noi ca oameni politici și mă plasez ș eu în această categorie, deși eu sunt și microbiolog, și specialist în sănătate publică. Multe din deciziile acestui ultim an și jumătate n-au ținut cont de recomandările profesioniștilor din sănătate și au fost decizii care au fost luate exclusiv în scopuri politice.

Fișa specialistului chemat să dezbată în emisiuni

Cum poate fi convinsă populația României să se vaccineze, în contextul atâtor informații false care vin din mediul online, dintr-o parte a presei? 

Cred că putem să adoptăm o altă strategie de comunicare. Noi am avut în strategia de comunicare doar două elemente: mesajele de promovare a vaccinării, nu de informare referitoare la vaccinare – și trebuie să venim cu partea de informare; și al doilea element – trebuie să aducem în prim-plan persoanele credibile din sectorul de sănătate care să vorbească despre vaccinare și să explice. E important să răspundem multor întrebări și vă spun din proprie experiență.

Am fost la foarte multe emisiuni la care trebuia să răspund și întrebărilor publicului – vin extrem de multe întrebări, oamenii vor să înțeleagă, vor să știe, ei au încredere în persoanele care sunt specializate, din păcate, ei au fost minoritari în spațiul public, pentru că din dorința de senzațional sau de audiență, de falsă audiență, veneau persoane care transmiteau știri false sau chiar se încerca punerea în antiteză, în același studio, a unor persoane cu opinii contradictorii. Eu nu vreau să mai continuăm – și o să fac și un apel către mass-media. În primul rând, faptul că în aceste emisiuni din zona de sănătate publică cineva bine pregătit este pus într-o polemică cu cineva care difuzează informații false este profund greșit, pentru că omul nu mai știe ce să creadă și trebuie să încetăm cu chestia asta și trebuie să încercăm să educăm publicul să reușească să identifice mesajele corecte și să apeleze mai puțin la mesajele incorecte.

Cred că ar trebui să facem un soi de fișă a specialistului în care poți avea încredere – ce fel de studii trebuie să aibă, ce specializare, care este experiența pe care o are în spate și cum poate să demonstreze toate lucrurile pe care le spune. Cei care propagă mesajele antivaccinare, în majoritatea lor covârșitoare, nu întrunesc niciuna dintre aceste condiții, iar așa-zisele studii științifice nu sunt decât niște speculații.

Rafila: N-am înțeles în ce constă strategia comunicării unor cifre

Vreți să preluați de la CNCAV comunicarea pe tema vaccinării?

Trebuie să colaborăm, în mod evident și trebuie să renunțăm la stereotipuri. Avem tot felul de grupuri de comunicare strategică. N-am înțeles în ce constă strategia comunicării unor cifre, mereu aceleași, în fiecare zi – numărul de cazuri, numărul de decese, numărul de cazuri la ATI și cam asta este comunicarea strategică. Cred că trebuie să stăm de vorbă puțin cu colegii din CNCAV și să încercăm să profesionalizăm campania de comunicare. Există profesioniști în comunicare, nu neapărat din zona publică, pot să fie și din zona privată, care să dea imagine și un suflu nou campaniei de comunicare. Campania de comunicare care se centrează aproape exclusiv pe promovarea vaccinării, în lipsa informării, cred că nu are șanse foarte mari de  succes.

Deci ce lipsește acum este informarea?

Da. Găsești greu informația în spațiul public. Vă dau un exemplu, apropo de testarea elevilor. Informarea nu înseamnă doar un site, unde eventual trebuie să cauți mult ca să  poți să afli anumite răspunsuri. Trebuie să mobilizăm organizațiile profesionale medicale – și o să vină alături de noi – pentru că ne apropiem, nu știu exact când, dar probabil după sărbători vom asista la o nouă creștere a numărului de cazuri și atunci noi trebuie, din punctul acesta de vedere, al strategiei de comunicare, să îmbunătățim accesul pacienților la testare, la consult, la tratament în ambulatoriu încă din primele zile de boală.

Întâlnire cu medicii de familie, săptămâna viitoare

Cum vor fi aceste sărbători? Vom vedea restricții, cum vedem că se întâmplă în alt țări? Sunteți de acord cu cele câteva măsuri de relaxare luate pentru 1 Decembrie (paradă, concerte etc.)?

Trebuie să văd exact în ce constau aceste relaxări. Și când am fost la audieri (în Parlament – n.r.), am încercat să transmit un mesaj: să fim cumpătați, în primul rând, și să lămurim lumea că aceasta este soluția, să-și protejeze persoanele vulnerabile din familie prin vaccinare.

Dacă mortalitatea, prin îmbolnăvire, la categoria oamenilor activi, între 40 și 50-60 de ani, este undeva la 1 din 25 sau chiar mai mică, la categoria de peste 80 de ani, 1 din 6 pacienți decedează. Aici n-avem decât soluția colaborării cu autoriățile locale, cu alte autorități, fie ecleziastice, fie activiști din zona non-guvernamentală.

Primele măsuri le vom vedea săptămâna viitoare, când trebuie să ne întâlnim cu medicii de familie. Trebuie să avem primele contacte, încât să recunoaștem în primul rând rolul lor, să nu-i mai acuzăm în grup, pentru că se întâmplă lucrul ăsta, ceea ce este extrem de nociv. Ai nevoie de acest corp medical, care este cel mai mare din România, are cele mai multe contacte cu populația acestei țări. Ei trebuie să facă două lucruri să ne ajute acum: trebuie să asigure accesul la testare și trebuie să asigure consultația și prescripția unui tratament, conform unor ghiduri, în ambulatoriu, atunci când se poate.

Tratament în ambulatoriu mai facil

Trebuie să rezolvăm lucrul acesta în ceea ce privește tratamentul ambulatoriu până la eventuala apariție a unui nou val și bineînțeles, să pregătim și spitalele. Ele s-au descurcat foarte bine pentru condițiile României, dar nu putem în continuare să asistăm la supraaglomerarea lor și la imposibilitatea pacienților care au alte afecțiuni de a se trata în spitale.

Valul 5 ar putea fi mai rău ca valul 4? Fostul ministru interimar al sănătății spunea că ar fi nevoie de pregătirea a cel puțin 1.900 de paturi.

Pregătirea unui număr de paturi este, evident, necesară. În afară de acest efort, care înseamnă să mărești numărul de paturi, cu cât mărești numărul de paturi mai mult pentru COVID, renunți la anumite paturi pentru alte patologii. Numărul de paturi în România nu este un elastic de care să tragi. Nu sunt paturi fizice, sunt paturi care trebuie deservite de un personal. Dacă nu facem un concurs de mărit numărul de paturi, trebuie găsite soluții astfel încât acele paturi să nu se umple. Îl felicit pe dl. ministru Cseke pentru toată prestația absolut impecabilă, mai ales pentru un ministru interimar.

Cu vaccinarea actuală și cu restricții în perioada sărbătorilor, unde ne așteptăm să ajungem, totuși?

Există un element care în România este puțin diferit, totuși, față de alte țări. Este vorba despre scăderea numărului actual de cazuri, care nu se datorează unor măsuri, că nu sunt niște măsuri fantastice, uitați-vă ce se întâmplă pe stradă. Sunt măsurile, să zicem, clasice în momentul de față, cu o mică restricție, să zicem, de acces la mall sau la cinematograf. Cred că în momentul de față, o parte din populația receptivă (la infectare – n.r.) din România s-a epuizat și scăderea de acum se datorează acestui lucru. Asta nu înseamnă că populația receptivă nu va crește din nou ca număr, pentru că avem persoane care s-au vaccinat până în luna mai și la ei imunitatea a scăzut, se intensifică în perioada sărbătorilor de iarnă circulația, ne întâlnim cu rudele în vârstă, care nu sunt vaccinate, adică sunt și premise să avem un val 5 serios. Dar eu cred că dacă pornim la drum de acum cu pregătirea sistemului de sănătate pentru tratamentul ambulator, trecem un act normativ care să facă referire foarte clară la introducerea certificatului verde – cum se introduce, când se introduce și chiar când se renunță la el, adică atunci când se ajunge la o stare de normalitate – și schimbăm, evident, campania de comunicare – și asta trebuie schimbată rapid  -, atunci o să putem avea un val 5 de o amploare mai redusă decât  precedentele și sper să fie așa. Principalul meu scop și prezența la minister este să salvăm niște mii de vieți care ar putea să se piardă dacă ne reîntoarcem la situația similară din valul 4, care trebuie să recunoaștem, n-a fost pregătit în niciun fel.

Rolul Ministerului Sănătății trebuie să fie foarte clar în CNSU

Cum veți face să preluați acele măsuri de restricție, care acum sunt la DSU? Cum se va întâmpla concret? 

Nu este vorba să preluăm noi măsuri de restricție, dar în mod evident, și în cadrul CNSU, rolul Ministerului Sănătății trebuie să fie foarte clar, pentru că CNSU (Comitetul Național pentru Situații de Urgență – n.r.) are de-a face cu toate tipurile de urgență care pot apărea în această țară și când există o urgență într-un anumit domeniu, în mod evident, ministrul sau secretarul de stat desemnat din acea structură trebuie să aibă un cuvânt extrem de greu de spus în luarea deciziilor care privesc domeniul respectiv. Dacă este o urgență de mediu, de la Ministerul Mediului. Acum discutăm de o urgență de sănătate. Faptul că șeful Departamentului pentru Situații de Urgență este un medic este un lucru întâmplător. În mod normal, la DSU, în decursul timpului, nu erau medici, era personal din zona aceasta a pompierilor și așa mai departe. Or, Ministerul Sănătății nu poate să nu aibă prima voce – bineînțeles, în afara prim-ministrului, care e președintele CNSU -, să lucreze împreună cu DSU, nu împotriva lui, cu siguranță, dar împreună trebuie să găsim o formă de colaborare, pentru că responsabilitatea, până la sfârșitul zilei, este a Ministerului Sănătății.

Deci veți propune ca cineva din Ministerul Sănătății să aibă o funcție în CNSU?

Da, trebuie să existe această discuție, nu știu exact care e forma pe care o voi propune, rămâne să discutăm cu colegii din guvern, cu dl. prim-ministru, dar trebuie să găsim o soluție, încât Ministerul Sănătății să aibă un cuvânt în ceea ce privește luarea deciziilor și să se țină cont de recomandările profesioniștilor din sănătate.

sursa: digi24.ro

Comments

comments

Continuă să citești

Politica

OFICIAL! Guvernul Ciucă poate „intra în pâine“. Noii miniștri au depus jurământul

Publicat

la data de

Scris de

După 86 de criză politică, avem Guvern. Miniștrii cabinetului Ciucă au depus, astăzi, jurământul la Palatul Cotroceni. Președintele Klaus Iohannis a susținut un mic discurs la finalul ceremoniei și a explicat alianța cu PSD.

„Vă felicit. Criza politică s-a terminat, dar celelalte crize nu. Pandemia nu s-a terminat, criza energetică nu. Bugetul pentru anul acesta va trebui rectificat, bugetul pentru anul viitor va trebui planificat și votat la timp. Oamenii așteaptă plata salariilor la timp. Pentru astea e nevoie de un guvern cu o majoritate solidă și el acum există. Dar nu numai probleme există. PNRR conține multe oportunități. Toată lumea așteaptă măsuri pentru a crește salariile, pensiile. Toată lumea se așteaptă la investiții, drumuri, școli, spitale. Și pentru a fructifica toate acestea, e nevoie de un guvern care să se sprijine pe o majoritate. Nu a fost simplu, cred că nu își imaginează nimeni că într-o coaliție a fost simplu să vină partide care până mai ieri luptau. A fost nevoie să se treacă peste multe orgolii, mari și mici pentru a se ajunge la un consens“, a declarat Klaus Iohannis.

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: