Connect with us

Actual

Au trecut 40 de ani de la cutremurul din 1977! Știți cum a fost?

Maria Ionescu

Publicat

la

La data de 4 martie 1977, România a fost afectată de un cutremur devastator, cu magnitudinea de 7,3 grade pe scara Richter, soldat cu mii de victime şi însemnate pagube materiale. Mulți dintre români nu erau nascuti la acel moment, dar este extrem de important să știe ce anume s-a întâmplat, cum au reacționat autoritățile și ce este de făcut pentru ca pe viitor să putem evita asemenea catastrofe. Eu eram copil și, din fericire, locuiam la casă, în Târgu Mureș. Din acest motiv, nu am avut prea multe de suferit; a fost însă o sperietură zdravănă. Și cum televiziunea era foarte puțin transparentă, am aflat de-abia a doua zi câte ceva din ceea ce s-a întâmplat în țară. Seismul produs la ora 21.22, a avut efecte devastatoare asupra României, în aproximativ 56 de secunde producând 1.570 de victime, dintre care 1.391 numai în Bucureşti. La nivelul întregii ţări au fost atunci aproximativ 11.300 de răniţi şi circa 35.000 de locuinţe prăbuşite. Majoritatea pagubelor materiale s-au concentrat la Bucureşti, unde peste 33 de clădiri şi blocuri mari s-au prăbuşit. Însă unul dintre orașele distruse în proporție covârșitoare a fost Zimnicea, aflat în județul Teleorman. 89% dintre imobilele oraşului au fost distruse în timpul sesismului, potrivit raportărilor oficiale de la vremea respectivă.

Am pierdut un mare actor

Din păcate, cutremurul nu s-a limitat la a distruge orașe ci a transformat mai multe blocuri în adevărate cimitire. Cum spuneam, au fost peste 1500 de oameni care și-au pierdut viața. Printre acestea este de menționat marele actor Toma Caragiu, pe care îl mai putem vedea și azi în diferite filme. Dar tot atunci a murit și cântăreața Doina Badea, actorul Alexandru Bocăneț și poetul A.E. Baconsky. Din fericire, Toma Caragiu are o fiică, Maria, iar Baconsky are un fiu, Teodor, care a fost ministru de Externe în mandatul lui Emil Boc. Pentru că, știți cum se spune, viața merge mai departe! Pentru cei care nu-și mai aduc aminte, este important să spunem că Toma Caragiu a murit împreună cu Alexandru Bocăneț, deoarece sărbătoreau finalizarea filmului ”Gloria nu cântă”.

Ceaușescu s-a implicat

Indiferent cine ar fi fost șef al statului, avea obligația de a se implica ulterior în reconstrucția țării. Președinte al României era Nicolae Ceaușescu.  În seara fatidică de 4 martie, el se afla în Nigeria dar imediat cum a primit vestea a revenit în țară. În scurt timp a dat un decret prezidențial prin care instituia starea de necesitate pe întreg teritoriul țării. Apoi a trecut prin foarte multe locuri afectate de cutremur pentru a evalua pagubele. Chiar dacă părea puțin probabil să mai fie găsiți supraviețuitori, el a dat ordin ferm să fie continuate căutările chiar și peste termenul considerat limită de supraviețuire. A fost o perioadă neagră în istoria țării noastre și tot ce putem spera este ca un asemenea cutremur violent să nu mai fie înregistrat vreodată. Dar au trecut déjà 40 de ani, iar cutremurul precedent a fost în anul 1940. Deci, la o distanță de 37 de ani. Să sperăm că nu va fi un alt cutremur de o asemenea intensitate în perioada următoare. Pentru că, pe de-o parte, nu suntem obișnuiți cu astfel de mișcări telurice și, pe de altă parte, avem foarte multe clădiri vechi, neconsolidate, care s-ar prăbuși extrem de repede.

 

 

Comments

comments

Continuă să citești
Reclamă

Actual

Adrian Glugă, șeful IPJ Constanța, înaintat la gradul de chestor de poliție

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

În cursul zilei de azi, președintele Klaus Iohannis a semnat mai multe decrete de înaintare în grad pentru zeci de angajați ai Ministerului Apărării Naționale, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului de Telecomunicații Speciale, Serviciului de Protecție și Pază.

Printre acestea se numără și cel prin care a acordat gradul profesional de chestor de poliţie lui Adrian-Constantin Glugă,  șef al IPJ Constanța.

De asemenea, a fost înaintat în gradul profesional de chestor general de poliţie Bogdan Despescu, fost șef al IPJ Constanța.

Comments

comments

Continuă să citești

Actual

(FOTO) Șantierul Naval Damen Mangalia a lansat la apă cinci nave

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

Damen a lansat la apă cinci nave, aflate în lucru pe Șantierul Naval Damen Mangalia: cea mai modernă și tehnologizată navă off-shore pentru căutarea și recuperarea de diamante din lume, doua feriboturi RoRo hibride GNL și două nave fluviale tip cisternă, parțial echipate (Inland tankers). Lucrările la aceste nave au început în cursul anului trecut și vor continua în cursul anului viitor.

Șantierul Naval Damen Mangalia este cel mai mare șantier din Europa. Odată cu preluarea managementului șantierului, Damen s-a angajat într-un parteneriat strategic pe termen lung cu Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri. Șantierul Naval Damen Mangalia beneficiază de capacitatea comercială la nivel mondial și expertiza în domeniul construcțiilor și reparațiilor navale al Grupului Damen pentru a dezvolta continuu portofoliul de comenzi primite de șantier, pentru atragerea de forță de muncă și pentru a face toate investițiile necesare.

“Parteneriatul dintre Damen și România își arată primele rezultate. În contextul actualei pandemii, Șantierul Naval Damen Mangalia dovedește astfel că poate produce, în condiții dificile o gamă largă de nave medii și mari, foarte avansate din punct de vedere tehnologic. România redevine astfel un lider în Europa, în construcția navală”, a declarat Virgil Popescu, Ministrul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.

“Suntem foarte entuziasmați să construim aceste nave la Șantierul Naval Damen Mangalia. Șantierul dovedeste calitate și are forța de muncă și infrastructura necesare pentru a construi nave de o complexitate înaltă. Suntem mândri că am reușit să facem un adevărat tur de forță în lansarea concomitentă la apă a cinci nave dovedind potențialul imens al parteneriatului dintre Damen și România”, a declarat Mark Vermeulen, Managing Director MSV Unit, Damen Group.

Cele cinci nave lansate săptămâna trecută la Mangalia deservesc arii diversificate pentru mai mulți clienți:

  • navă pentru căutarea și recuperarea de diamante de la mare adâncime – lungă de 177 de metri, comandată de către DeBeers Marine Namibia, va fi cea mai modernă și tehnologizată navă off-shore de acest tip din lume; Noua navă de tip offshore va beneficia de un sistem dinamic de poziționare – DP2, care se bazează pe un sistem cu șapte propulsoare – alimentate de șase generatoare de câte 3230 eKW fiecare. Valoarea contractului de aproximativ 42 de milioane de euro.
  • doua feriboturi/nave inovatoare hibride de tip RoRo -construite pentru Seaspan Ferries Corporation, ca parte a programului de înlocuire a flotei companiei. Navele vor fi clasificate de Bureau Veritas și vor intra în exploatare în 2021. Feriboturile vor fi dotate cu baterii de 2 megawați, dar vor permite inclusiv stocarea a peste 200 de metri cubi de GPL Fiecare dintre cele două nave inovatoare are o lungime de 149 de metri lungime și au fost proiectate de așa natură încât să permită încărcarea și transportul – pe culoare – cu o lungime totală de 1034 metri.
  • doua nave fluviale tip cisterna (Inland tankers), cu următoarele caracteristici: lungime totală de 85 metri, adâncime la puntea principală de 4,5 metri și o greutate Casco de 454 tone. Acestea sunt primele două din totalul de patru nave care vor fi construite pentru Gebr. De Jonge Shipbuilding Services B.V., în conformitate cu normele și reglementările Societaății de clasificare Lloyd’s Register. Navele sunt programate pentru livrare din Constanța, în luna decembrie a acestui an și vor fi predate clientului final în Olanda.

Această lansare este o etapă importantă în procesul de construcție a navelor și reprezintă un moment cheie, ce marchează finalizarea lucrărilor de sudură corp, presupunând, de asemenea, un progres semnificativ al lucrărilor de vopsitorie corp exterior și nu numai. De asemenea, după această fază, se vor instala echipamente specifice fiecărei nave, sistemele de tubulatură și se vor finaliza lucrările electrice și tâmplărie.

Damen a câștigat oferta de construire a acestor nave datorită reputației excelente, angajamentului față de calitate și infrastructurii dovedite de Șantierul Naval Damen Mangalia. Șantierul a lucrat îndeaproape cu clienții săi pentru a se asigura că noile nave îndeplinesc standardele stricte de siguranță, de performanță și de funcționare necesare pentru a oferi servicii optime.

 

 

Comments

comments

Continuă să citești

Actual

OFICIAL! Orașul Cernavodă și alte două comune din județul Constanța intră în carantină

Mihaela Tîrpan

Publicat

la data de

Scris de

OFICIAL! Orașul Cernavodă și alte două comune din județul Constanța intră în carantină

Rând pe rând, localitățile din județul Constanța intra in carantina. Din cauza numărului mare de infectări cu noul coronavirus, autoritățile decid carantinarea localităților. Vineri, instituțiile abilitate au decis carantinarea orașului Cernavoda și a comunelor Cumpăna și Târgușor.

Măsura intra in vigoare din 28 Noiembrie, de la ora 20.00.

 

 

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: