Conecteaza-te cu noi

Societate

Ce planuri au autoritățile din Constanța pentru reducerea poluării și îmbunătățirea calității mediului

Published

on

Dumitru Jeacă, prefectul județului Constanța, a convocat Colegiul Prefectural în ședință de lucru, pe ordinea de zi aflându-se și planul pe care autorităților îl au pentru reducerea poluării și îmbunătățirea calității aerului.

Vă prezentăm materialul pe care reprezentanții APM Constanța îl vor susține în cadrul ședinței Colegiului Prefectural, material pus la dispoziție de către Biroul de presă al Instituției Prefectului:

Legea calitatii aerului este cea care stabileste cum se face gestionarea calitatii aerului inconjurator. In fiecare zona sau aglomerare se delimiteaza arii care se clasifica in regimuri de gestionare, in functie de rezultatul evaluarii calitatii aerului. Acolo unde valorile concentratiilor  poluantilor sunt peste valorile limita sau valorile tinta, avem regim de gestionare I si se impune elaborarea planurilor de calitate, pentru a se reveni sub valorile limita si tinta corespunzatoare. Daca valorile concentratiilor poluantilor sunt sub valorile limita sau tinta, se elaboreaza plan de mentinere a calitatii aerului. In ceea ce priveste planurile de actiune pe termen scurt, acestea sunt initiate de APM daca se depasesc pragurile de alerta sau informare pentru 3 ore consecutiv sau daca exista acest risc (nu a fost cazul).

Evaluarea calitatii aerului se face cel putin la 5 ani sau mai des, daca este nevoie. Evaluarea include 2 elemente:

Advertisement
  • Masuratorile realizate prin statiile automate de monitorizare
  • Modelarea matematica a emisiilor rezultate din aplicatia informatica SIM – Inventar emisii, unde datele de intrare sunt chestionarele completate de operatori economici si primarii

Rezultatele evaluarii sunt urmate de emiterea unor ordine de ministru care includ  listele cu regimurile de gestionare  in care se incadreaza zonele (stabilite la nivelul judetelor) si aglomerariile (municipii cu mai mult de 200.000 locuitori)

Ordinul nr.1206/2015 pentru aprobarea listelor cu unitatile administrativ teritoriale intocmite in urma incadrarii in regimuri de gestionare a ariilor din zonele si aglomerarile prevazute in anexa 2 a Legii 104/2011, incadreaza judetul Constanta si municipiul Constanta in regimul de gestionare II, de aici rezultand obligativitatea intocmirii planului de mentinere a calitatii aerului pentru oxizi de azot, pulberi in suspensie PM10 si PM2.5, benzen, nichel, dioxid de sulf, monixid de carbon, plumb, arseniu, cadmiu. Planul va contine masuri pentru pastrarea nivelului poluantilor sub valorile limita, respectiv sub valorile tinta.

Autoritatea responsabila de elaborarea si punerea in practica a Planului de mentinere a calitatii aerului in judetul Constanta este Consiliul Judetean Constanta. Comisia Tehnica pentru elaborarea Planului de mentinere a calitatii aerului in judetul Constanta a fost constituita prin Dispozitia Vicepresedintelui Consiliului Judetean Constanta nr.651/05.10.2015 si completata prin  Dispozitia nr. 249/01.02.2016. Planul a fost elaborat, a fost supus dezbaterii publice, a fost analizat in comisia de analiza in vederea avizarii, s-a constatat ca nu sunt in totalitate respectate cerintele Legii 104/1011 si ale HG 257/2015 si a fost returnat la Consiliul Judetean in vederea in vederea modificarii si completarii.

In anul 2018 Ministerul Mediului a realizat o noua evaluare a calitatii aerului. In consecinta a fost emis Ordinul nr. 598/2018 privind aprobarea listelor cu unitatile administrative teritoriale intocmite in urma incadrarii in regimuri de gestionare a ariilor din zonele si aglomerarile prevazute in anexa 2 la Legea 104/2011privind calitatea aerului inconjurator, aglomerarea Constanta se incadreaza in regimul de gestionare l pentru indicatorul dioxid de azot/oxizi de azot (NO2/NOx), pentru care este necesara initierea Planului de calitate a aerului. In ceea ce priveste zona aferenta judetului Constanta(mai putin municipiul Constanta), se mentine incadrarea in regimul de gestionare II.

Incadrarea in regimul I de gestionare pentru municipiul Constanta a fost cauzata de valorile concentratiilor de NO2 inregistrate la statia de trafic CT1 situata in zona Casei de Cultura. Primaria Constanta a initiat elaborarea Planului de calitate a aerului la scurt timp dupa emiterea Ordinului 598/2018.  Primaria Constanta a solicitat in regim de urgenta la APM Constanta datele despre sursele de emisie, necesare elaborarii planului. Prin adresa 6800/31.10.2019 au fost puse la dispozitia primariei atat datele solicitate (rezultate din inventarul emisiilor si transmise la APM Constanta de catre ANPM) cat si datele prevazute la art.15 din HG 257/2015, detinute de APM Constanta.

Propunerea de plan a fost elaborata iar in data de 11 decembrie  publicul a fost anuntat in presa locala si nationala ca aceasta poate fi consultata la Primaria Constanta, la APM Constanta, precum si pe paginile de internet ale celor doua institutii. Publicul a avut posibilitatea sa trimita comentarii, intrebari sau opinii pana la data de 9 ianuarie 2019. Nu s-au primit comentarii, nici la Primaria Constanta, nici la APM.  Dezbaterea publica a fost anuntata de asemenea in presa si  a avut loc la data de 1 februarie 2019 la ora 16.  Au participat persoane interesate si ONG-uri.

Advertisement

Propunerea de plan de calitate a aerului a fost depusa la APM Constanta in scopul avizarii cu nr de inregistrare 2300/20.02.2019. Urmeaza sa se intruneasca grupul de lucru stabilit prin decizie a Directorului executiv al APM. Membrii grupului de lucru vor analiza continutul Planului si concordanta acestuia cu cerintele Legii 104/2011 si HG 257/2015.  Daca se va constata ca sunt indeplinite cerintele mentionate, planul va trimis spre avizare la ANPM.

Legea calitatii aerului nr. 104/2011 prevede atributii pentru autoritatile judetene si locale, in legatura directa sau indirecta cu planurile de calitate:

  1. Institutia Prefectului:
    • asigura la nivel de judet, aplicarea si respectarea dispozitiilor din Legea calitatii aerului
    • coordoneaza elaborarea si aplicarea planurilor de mentinere a calitatii aerului si a planurilor de calitate a aerului intormite pentru mai multe unitati administrativ-teritoriale invecinate (nu este cazul la noi).
  2. Politia Romana, prin structurile subordoonate:
    • organizeaza si asigura masurile de reglementare, fluidizare si dirizare a circulatiei rutiere
    • colaboreaza cu alte autoritati publice pentru imbunatatirea organizarii, sistematizarii, semnalizarii si semaforizarii traficului rutier
  3. Presedintele Consiliului Judetean:
    • asigura la nivel judetean, respectarea Legii calitatii aerului in sfera de responsabilitate
    • propune spre aprobare consiliului judetean planurile de calitate a aerului pentru mai multe UAT invecinate in 30 zile de la data avizarii (nu e cazul la noi)
    • transmite anual la APM raportul privind realizarea masurilor cuprinse in planul de mentinere a calitatii aerului
  4. Consiliul Judetean:
    • elaboreaza planul de mentinere a calitatii aerului si il aproba prin HCJ dupa avizare
    • realizeaza masurile din planul de mentinere/planurile de calitate si/sau planurile de actiune pe termen scurt care intra in responsabilitatea proprie
  5. Primarii:
    • asigura la nivel local respectarea legii calitatii aerului
    • integreaza cerintele legii calitatii aerului in strategia de dezvoltare durabila la nivel local
    • furnizeaza APM informatia si documentatiile necesare in vederea evaluarii si gestionarii calitatii aerului
    • asigura elaborarea planurilor de calitate si le supun aprobarii consiliului local in 30 zile de la avizare
    • participa la elaborarea planurilor de mentinere a calitatii aerului si pun in aplicare masurile care intra in responsabilitatea lor
    • participa la elaborarea planurilor de actiune pe termen scurt daca activitatile care duc la depasirea unui prag de alerta sau informare sunt in responsabilitatea lor
    • realizeaza masurile din planurile de mentinere, din planurile de calitate si din planurile pe termen scurt, care intra in responsabilitatea lor si asigura fonduri financiare in acest scop
    • transmit anual la APM raportul privind realizarea masurilor cuprinse in planul de calitate
    • includ amplasamentele punctelor fixe de masurare (statiil automate de monitorizar)e si zona de protectie aferenta in planurile de urbanism
    • marcheaza prin panouri de avertizare limita zonei de protectie a punctelor fixe de masurare
    • asigura informarea publicului
  6. Directia Silvica:
    • Participa la elaborarea si punerea in aplicare a planurilor de calitate a aerului, a planurilor de mentinere si a planurilor pe termen scurt
    • Poate efectua activitati suplimentare de monitorizare a calitatii aerului si masuratori indicative, pentru a evalua riscurile pentru starea vegetatiei si a padurilo
  7. Directia de Sanatate Publica
    • participa la elaborarea si punerea in aplicare a planurilor de calitate si a planurilor pe termen scurt
    • Cand sunt informate de APM despre riscul depasirii pragului de alerta/informare, evalueaza riscurile pentru sanatarea populatiei si propun masuri imediate si preventive pentru protectia grupurilor sensibile
  1. Directia Agricola
    • pune la dispozitie anual informatiile necesare elaborarii inventarelor de emisii provenite din activitati specifice
  1. Garda de mediu – comisariatul judetean
    • controleaza aplicarea masurilor din planurile de mentinere, planurile de calitate si planurile de actiune pe termen scurt
    • verifica transmiterea datelor de catre operatorii economici in vederea elaborarii inventarelor de emisie
    • informeaza APM cu privire la rezultatele controalelor efectuate cu privire la calitatea aerului
  1. APM
    • asigura aplicarea legii calitatii aerului la nivel teritorial
    • monitorizeaza calitatea aerului prin operarea statiilor automate, colectarea si validarea datelor
    • asigura pastrarea datelor de calitate a aerului
    • colaboreaza cu celelalte autoritati teritoriale si locale pentru colectarea datelor pentru inventarul emisiilor
    • elaboreaza impreuna cu titularul de activitate si cu autoritatile implicate, planurile de actiune pe termen scurt
    • monitorizeaza efectele aplicarii masurilor din planuri
    • asigura informarea publicului cu privire la calitatea aerului

Comentarii pe Facebook

Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta

Activitatea mea profesională nu este una complicată. Am descoperit frumusețea textului jurnalistic în 2002 în redacția cotidianului “Replica de Constanța”, unde am fost redactor timp de 5 ani și jumătate, după care am ales ca întrebările incomode pe departamentul Politică / Administrație să le adresez din redacția unui alt important cotidian constănțean. “Observator de Constanța” a fost pentru 8 ani locul unde m-am dezvoltat profesional, am cunoscut oameni din toate categoriile sociale și am primit aprecieri pentru fiecare efort depus. În 2015, am ales întreruperea activității pentru a mă alătura unei echipe de campanie electorală pentru alegerile locale din vara lui 2016. Experiența a fost interesantă, însă dorul de tastele laptopului unde-mi scriam materialele de presă nu m-au lăsat să-mi doresc o carieră în administrație. Așa am ales “Ordinea.ro”!

Advertisement





Despre Noi

Știri și investigații din județul Constanța.
Aici găsiți subiectele care contează.

Asociația Puterea Civică

Forma legală: ONG/Asociație
Cod de Identificare Fiscală: 24860568

Adresa: Constanța, Bd. IC Brătianu nr. 48, Bl. G29 (Complex Intim), Et. 1, Biroul 7.

Telefon: 0241.625.564

E-mail: ordinea.ro@gmail.com




Copyright © 2018 Ordinea.RO - Theme by MVP Themes, powered by WordPress. Administrat, Implementat, Optimizat de Takmate Solutions