Connect with us

Actual

Constanța: ONG-uri, firme și persoane fizice, miting de amploare împotriva majorării de taxe și impozite pentru 2018

Mihaela Tîrpan

Publicat

la

Societatea civilă formată din ONG-uri, reprezentanții societăților comerciale care desfășoară activități în municipiul Constanța, dar și persoane fizice se pregătesc de miting. Printr-un comunicat remis redacției, reprezentanții ONG-urilor din Constanța anunță un manifest de amploare împotriva majorarii taxelor si impozitelor locale pentru 2018. În documentul pe care îl prezentăm în întregime sunt cuprinse motivele evenimentului public, cu precizarea că protestul va avea loc duminică, 17 decembrie, de la ora 17.00, în fața Prefecturii Constanța.

Iată informarea ONG-urilor, document care cuprinde expunerea de motive pentru manifestul public din data de 17 decembrie de la Constanța:

“Pe fondul lipsei unei strategii coerente de dezvoltare economico-socială a municipiului Constanța, autoritatea locală intenționează să ne “jumulească” complet și pe ascuns, parafrazându-l pe Jean Baptiste Colbert, mărind  halucinant impozitele și taxele datorate de către toți contribuabilii persoane fizice și persoane juridice în loc să se preocupe de o mai bună administrare a municipiului și o mai bună gestionare a cheltuielilor. În aceste condiții, societatea civilă formată din ONGuri, firme și persoane fizice vor lua atitudine exprimându-și public părerea duminică 17 decembrie de la ora 17.00 la 18.00 în fața Prefecturii Constanța, locul cel mai frecventat pentru astfel de manifestari.

Cum s-a ajuns în această situație? Un grup de ONG-uri, asociații profesionale și organizații patronale au solicitat autorităților locale, printr-un memoriu, o dezbatere publică pe tema proiectului de hotărâre privind stabilirea impozitelor și taxelor locale pentru anul 2018. Proiectul a fost prezentat contribuabililor din municipiul Constanța la data de 1 noiembrie anul curent, într-o totală lipsă de transparență, fără a fi însoțit de o notă de fundamentare din partea primarului, de o expunere de motive, fără a fi însoțit de un studiu de impact și exemple de calcul.

Mai mult, în perioada de consultare, autoritățile, nu au găsit de cuviință să informeze contribuabilii despre intenția de majorare a impozitelor și taxelor locale. Această majorare conduce la o impozitare excesivă și nejustificată a impozitului pe clădiri și terenuri datorate de către  toate persoanele fizice,  inclusiv a persoanelor fizice  care obțin venituri din  profesii liberale( e.g. medici de familie, medici dentiști, medici specialiști, logopezi, psihologi și psihopedagogi, arhitecți, contabili, experți, avocați, notari, executori judecătorești, practicieni în insolvență),  a impozitelor pe clădiri și terenuri precum și a  taxelor datorate  de întreprinderile mici și mijlocii.

Dezbaterea publică desfășurată pe 28 noiembrie a stârnit un interes ridicat din partea comunității, prezența în sală fiind mare. Oamenii au stat față în față cu primarul Decebal Făgădău, care a fost însoțit de viceprimarii Dumitru Babu și Costin Rasauteanu, alături de Virginia Uzun, directorul executiv al SPIȚ Constanța.  O intervenție de bun-simț a avut-o cetățeanul Daniel Radu, care a propus o creștere de maximum 15% pentru clădirile nerezidențiale deținute de persoanele fizice (în loc de 520% cum se intenționează prin proiect).

La acest moment de început al dezbaterilor a apărut marea  contradicție în raționamentul  administrației locale ce ar justifica proiectul de hotărâre privind taxele și impozitele locale pentru anul 2018.

Primarul Decebal Făgădău a precizat că Primăria Constanța nu are nevoie de bani mai mulți la buget, ci intenționează să realizeze o uniformizare a taxelor între persoanele fizice și cele juridice pentru același tip de impozit sau taxă.

“Motivul pentru care am propus această majorare nu este legat de lipsa surselor din bugetul local, ci este legat în primul rând de eliminarea discrepanței între operatorul economic și persoana fizica“, a spus edilul, justificadu-și decizia cu argumentul că Primăria Constanța nu are nevoie de bani, ci doar vrea să elimine discrepanțele la sugestia proprietarilor de hoteluri din stațiunea MAMAIA, urmând în același timp și sfatul Consiliului Concurenței, care ar  susține  “egalizarea cotei de impozitare astfel încât forma de deținere să nu reprezinte un criteriu discriminatoriu sau anticoncurential “ ( n.n. între persoane fizice și juridice aceaste comparații sunt lipsite de sens).

Conform datelor privitoare la bugetul local furnizate de site-ul Primăriei Constanța, bugetul local, cel puțin din anul 2014,  se află pe excedent, 52 milioane lei în 2014, 192 milioane lei în 2015, 231 milioane lei în 2016, excedent care în fiecare din ultimii doi ani este mai mare decât venitul obținut din plata de către contribuabili a  impozitelor și taxelor locale.

Îngrijorător este faptul că până la acest moment autoritățile locale, urmare a dezbaterii publice, nu au transmis niciun mesaj contribuabililor prin care să anunțe că  vor lua în considerare propunerile primite sau că vor renunța la majorarea taxelor și impozitelor, cel mai probabil proiectul va fi supus la vot, în forma prezentată, în ședința de Consiliu Local Constanța care va fi anunțată în a doua jumătate a lui decembrie.

Și mai îngrijorător este faptul că Primăria Constanța aplică politica “de a jumuli complet”, adică va majora  astfel cum și-a propus taxele și impozitele chiar și împotriva voinței contribuabililor constănțeni.

Singura modalitate de stopare la acest moment,  a acestei propuneri halucinante privind taxele și impozitele locale, este la îndemâna consilierilor locali INDEPENDENȚI,  PMP și PNL care împreună ar putea vota împotriva adoptării unui nivel maxim de impozitare.

Dacă vrei să transmiți public un mesaj către primarul Municipiului Constanța și către Consiliul Local Constanța vino duminică, 17 decembrie, ora 17.00 în fața Prefecturii Constanța.

 Iată care sunt intențiile autorităților locale și care sunt solicitările noastre : 

  1.  25 % creșterea impozitului pe clădiri datorat de persoanele fizice pentru clădirile rezidențiale și clădirile-anexă – solicităm autorităților locale aplicarea unei cote de 0,08 %

Se propune o cotă de impozitare de 0,1% asupra valorii impozabile a clădirii pentru anul 2018 față de 0,08 în 2017.

Același impozit  în București, Cluj, Oradea este de 0,1%, în Ploiești și Brașov este de 0,09 %, și în Iași de 0,08%.

  1.  45% creștere a taxei pe clădirile situate în zona A a municipiului Constanța – solicităm autorităților locale eliminarea majorării nelegale de 20% a bazei de calcul stabilite de Codul Fiscal

Această creștere pentru clădirile situate în zona A a municipiului Constanța este generată de modificarea nelegală  prin creșterea cu  20% a bazei de impozitare stabilită de Codul Fiscal la care se adaugă creșterea propusă de 25% a cotei de impozitare pentru persoanele fizice.

  1.  520 % creștere a impozitului pe clădiri datorat de persoanele fizice pentru clădirile nerezidențiale – solicităm autorităților locale aplicarea cotei minime de 0,2 prevăzută de Codul Fiscal

Se propune o creștere de 520% a impozitului, respectiv  o cotă de impozitare de 1,3% asupra valorii impozabile a clădirii față de 0,25% cât a fost în 2017.

Pentru același impozit, Clujul are o cotă de 0,2 % pe care o păstrează și în 2018, Brașov, Ploiești și Iași tot de 0,2% iar Craiova 0,4%.

  1. 15,4% creștere a impozitului pe clădiri datorat de persoanele juridice – solicităm autorităților locale stabilirea unei cote de impozitare de 1% nemajorata

Se propune o cotă de impozitare de 1,3%, maximul prevăzut de Codul Fiscal, majorată cu 15,4% în timp ce Clujul are o cotă de 1% nemajorata.

  1.  15-20% creștere a  impozitului pe teren datorat de către persoanele fizice (inclusiv a terenului de sub clădiri) față de Cluj, Brașov, Iași, Ploiești-solicităm autorităților locale stabilirea următoarelor valori : 8567 lei/ha pentru zona A, 6499 lei/ha pentru zona B, 4447 lei/ha pentru zona C și 2113 lei /ha pentru zona D.
  2. se intenționează aplicarea valorilor maxime stabilite de Codul Fiscal pentru impozitul pe teren datorat de persoanele juridice, o valoare dublă față de impozitul similar din Cluj, Brașov, Iași, Oradea, Timișoara, Ploiești-solicităm autorităților locale stabilirea acelorași valori ale bazei de calcul ca cele propuse  pentru persoanele fizice și nu aplicarea valorilor maxime prevăzute de Codul Fiscal

Solicităm autorităților locale eliminarea mențiunii privitoare la asimilarea terenurilor aflate în extravilanul municipiului Constanța cu cele din zona A

  1.  115% creștere a taxei de salubritate de la 3 lei/lună/persoană în 2017 la 7 lei/lună/persoană în 2018 – solicităm autorităților locale o taxă de 3,5 lei/lună/persoană din dorința de a avea un oraș mai curat
  2. doar 75% reducere a impozitului pentru mijloacele de transport hybrid în loc de 95% cât prevede art. 470 Cod Fiscal și cât se aplică în majoritatea municipiilor din țară- solicităm autorităților locale aplicarea reducerii maxime de 95% prevăzută în Codul Fiscal
  3.  în același timp autoritatea locală îi încurajează pe cei care poluează – pentru vehiculele cu capacitate cilindrică peste 4800 cm3 stabilind impozitul minim 4 lei/200cm3 deși valoarea dată de Codul Fiscal este cuprinsă între 4-6 lei/200cm3, pe de altă parte vehiculele cu capacitate cilindrică sub 4.800 cm3 sunt impozitate la maxim- solicităm autorităților locale ca, respectând principiul cine poluează mai mult plătește mai mult, pentru vehiculele cu capacitate cilindrică mai mare de 4800 cm3 să stabilileasca cota maximă de 6 lei/200 cm3 potrivit Codului Fiscal.
  4.  peste 400% creștere  a taxei de concesionare locuri de veci Din 2018 taxa de concesionare a locului de veci va fi 33 lei/mp/7 ani față de 8 lei în 2017, pentruCimitirul Central Municipal și 25 lei/mp/7 ani în celelalte cimitire față de 6 lei în 2017- solicităm autorităților locale menținerea taxei stabilite pentru anul 2017

Concomitent  se majorează cu peste 100 % taxa de întreținere a unui loc de veci de la 2,4 lei mp/an în 2017 la 5 lei mp/an în 2018- solicităm autorităților locale menținerea taxei stabilite pentru anul 2017

  1.  100%  creștere a taxei pentru servicii de reclamă și publicitate de la 1% în 2017 la 2% în 2018 exclusiv  TVA – solicităm autorităților locale menținerea taxei stabilite pentru anul 2017
  2. majorarea taxelor pentru afișaj în scop de reclamă și publicitate:
  3. a)  în cazul unui afișaj situate în locul în care persoana derulează o activitate economică, taxa pentru afișaj în scop de reclamă și publicitate era de 27 lei/an/m2 în 2017, pentru 2018 se propune 32 lei/an/m2- solicităm autorităților locale menținerea taxei stabilite pentru anul 2017
  4. b)  în cazul oricărui alt panou, afișaj sau structură de afișaj, pentru reclamă și publicitate, taxa pentru afișaj în scop de reclamă și publicitate era de 20 lei/an/m2 în 2017,  pentru 2018 se propune 23 lei/an/m2- solicităm autorităților locale menținerea taxei stabilite pentru anul 2017
  5.  20% creștere a  taxei  pentru aviz program de funcționare – solicităm autorităților locale menținerea taxei stabilite pentru anul 2017

Potrivit anexei nr. 8 din proiect, articolul 1 alineat (1) Taxa aviz program de funcționare pentru unitățile ce desfăsoară activități de comercializare a produselor și serviciilor de piață care nu se regăsesc în CAEN – Rev 2 grupele 561-Restaurante, 563 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor și 932 – alte activități recreative și distractive, care era 80 lei în 2017 va fi 100 lei în 2018.

  1. 4000 % creștere a taxei pentru eliberarea avizului  program de funcționare – solicităm autorităților locale menținerea taxei stabilite pentru anul 2017

O regulă nouă se va aplica din 2018: Prin excepție de la alin. (1), pentru unitățile din Stațiunea Mamaia și Sat Vacanță, ce desfășoară activități ce se regăsesc în CAEN-Rev 2 codul 4711 și grupa 472, cu excepția codului 4726- comerț cu amănuntul al produselor din tutun în magazine specializate, taxa pentru eliberarea avizului program de funcționare se stabilește în sumă de 8.000 lei.

  1. 4000 % creștere a  taxei de autorizare pentru desfășurarea de activități temporare desfășurate în zone private cu acces public pentru operatorii din Satul de Vacanță și stațiunea Mamaia care va ajunge de la 200 lei la 8.000 de lei, pentru activitățile de închiriere echipament sportiv, evenimente de tipul târgurilor, festivaluri, altele decât cele non-profit cu desfășurare de activități comerciale și/sau alimentație publică, pentru spectacole de circ, activități de producere și/sau comercializare stradală de produse alimentare din utilaje specializate”.

Organizatorii solicită autorităților locale “menținerea taxei stabilite pentru anul 2017”. “Nu în ultimul rând solicităm Consiliului Local Constanța  acordarea scutirilor și reducerilor maxime pentru toate tipurile de funcțiuni pentru care este abilitat să le acorde potrivit art.456 și art. 464 Cod fiscal”, mai transmit. reprezentanții ONG-urilor din Constanța.

 

Comments

comments

Actual

Raed Arafat: “Sunt cazuri COVID care nu se raportează. Le știm!”

Mihaela Tîrpan

Publicat

la data de

Scris de

Sunt cazuri de COVID-19 care nu se raportează, iar autoritățile cunosc acest lucru, spune, vineri, șeful DSU, Raed Arafat. Acesta spune că situația este „încă” sub control.

Arafat a spus că mulți dintre cei care ies pozitivi în urma testării cu teste antigen rămân acasă și nu raportează.

„Sunt cazuri care nu se raportează. Asta știm, pentru că sunt unii care fac teste antigen, teste rapide acasă și sunt pozitive și rămân acasă. Cum aveam înainte pe cei care aveau simptome ușoare și nu mergeau să se testeze, refuzau să se testeze. Acum se testează acasă și rămân acasă, în cazul fericit. Unii dintre ei poate nu respectă regulile și nu rămân acasă. Cu testele PCR suntem pe la 30.000 dacă nu greșesc, pe zi, la care se adaugă câteva mii de teste antigenice rapide. Rata de pozitivare am văzut că este totuși menținută la un nivel mai mic decât înainte”, a spus șeful DSU.

Raed Arafat spune că indicatorii după care se ghidează sunt „foarte buni” pentru a urmări situația în țară. Potrivit dr. Arafat, ocuparea paturilor de ATI a rămas pe un platou și are chiar o scădere.

„Scăderea este lentă, mică, dar arată că situația este sub control. Astăzi suntem sunt 1.000 de paturi în ATI. Locurile de internare pe cazurile intermediare în spitale sunt în relativă scădere”, a mai spus șeful DSU. Acesta a precizat că situația „este, încă, sub control” în România și acest lucru poate rămâne cel puțin la fel dacă fiecare dintre cetățeni va respecta măsurile legale.

Comments

comments

Continuă să citești

Actual

Unul dintre judecătorii care l-au achitat pe Mazăre, cercetat de Inspecţia Judiciară

Tatian Iorga

Publicat

la data de

Scris de

Președintele Consiliul Superior al Magistraturii, Bogdan Mateescu, a sesizat Inspecția Judiciară pentru a realiza cercetări cu privire la aspectele sesizate de mass-media în legatură cu judecătorul Cristian Epure, de la Curtea de Apel Constanța, cel care a stabilit împreună cu încă un magistrat din complet achitarea definitivă a fostului edil al Constanței Radu Mazăre pentru fapte de corupție privind retrocedarea unor terenuri. Potrivit informațiilor apărute în info-sud-est.ro, judecătorul Marius Cristian Epure și-a construit o vilă în cartierul rezidențial Compozitori, pe un teren care apare în dosarul Retrocedărilor, în care fostul primar Radu Mazăre a fost condamnat definitiv la 9 ani de închisoare cu executare.

Fostul primar al municipiului Constanţa Radu Mazăre, a fost achitat, în 18 ianuarie, de Curtea de Apel Constanţa într-un dosar în care a fost judecat pentru că ar fi vândut la un preţ subevaluat mai multe terenuri din Mamaia, procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie considerând că ar fi realizat un prejudiciu de aproximativ patru milioane de euro. Decizia Curţii de Apel este definitivă. Anterior, în primă instanţă, el fusese condamnat, în acest dosar, la şase ani şi jumătate de închisoare.

Surse: epochtimes-romania.com

Comments

comments

Continuă să citești

Actual

Tentativă de omor în satul Dunăreni. Trei bărbați au fost arestați

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

Trei bărbați din satul Dunăreni au fost arestați la propunerea procurorilor Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanța.

În urmă cu două zile,  s-a dispus punerea în mişcare a acţiunii penale faţă de inculpaţii N.N, B.G.T. şi B.A.I., fiind totodată dispusă şi reţinerea acestora pe timp de câte 24 de ore, pentru săvârşirea infracţiunilor de tentativă la omor simplu şi calificat, tulburarea ordinii şi liniştii publice şi portul sau folosirea fără drept de obiecte periculoase.

Potrivit Compartimentului  de Informare și Relații Publice din cadrul Parchetului de pe lângă Trinbunalul Constanța, din probatoriul administrat până în prezent a rezultat că, pe fondul consumului de băuturi alcoolice, duminică, 17 ianuarie a.c., în jurul orelor 20:00, cei trei inculpaţi au amenințat și agresat mai multe persoane, inclusiv persoana vătămată M.J., în incinta unui bar din satul Dunăreni, judeţul Constanța.

În acest mod, ei au provocat tulburarea ordinii și liniștii publice, determinându-i pe clienții localului public să părăsească barul și impunând intervenția organelor de poliție.

După o scurtă perioadă, în apropierea locuinţei persoanelor vătămate, cei trei inculpaţi au continuat să-l agreseze pe M.J., dar şi pe fiul şi concubina acestuia, M.A. și C.F. Astfel, inculpaţii B.G.T. și B.A.I. l-au lovit cu bâtele în cap și pe corp pe M.A., care a căzut inconștient la pământ, iar după câteva momente N.N. i-a lovit cu toporul în cap, pe rând, pe M.J., M.A. și C.F. şi i-a doborât la sol.

În urma loviturilor recepţionate, M.J. a suferit leziuni ce au necesitat 8-9 zile de îngrijiri medicale, C.F. a suferit leziuni ce au necesitat 15 zile de îngrijiri mediale, iar M.A. a suferit leziuni ce au necesitat circa 50 zile de îngrijiri mediale şi care i-au pus viața în primejdie. Prin manifesările de violenţă ale celor trei inculpaţi au fost tulburate ordinea şi liniştea publică în localitatea Dunăreni.

În cursul zilei de 21 ianuarie 2021 procurorul de caz a formulat propunere de arestare preventivă faţă de cei trei inculpaţi reţinuţi, propunere ce a fost admisă de judecătorul de drepturi şi libertăţi de la Tribunalul Constanţa, astfel încât aceştia au fost arestaţi preventiv pentru 30 de zile.

”Precizăm că punerea în mişcare a acţiunii penale, reţinerea, arestarea preventivă sau trimiterea în judecată reprezintă etape şi măsuri în cadrul procesului penal, reglementate de Codul de procedură penală, care nu pot în nici o situaţie să înfrângă prezumţia constituţională de nevinovăţie de care se bucură oricare justiţiabil.”, a menționat Compartimentul de Informare și Relații Publice din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanța.

 

 

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: