Conecteaza-te cu noi

Actual

Dacă i se va cere să plece, va pleca! Iată ce spune Raed Arafat!

Published

on

Credem că nu sunt prea mulți români care să nu știe cine este Raed Arafat. Pentru ei, însă, voi face o scurtă trecere în revistă a carierei sale profesionale. El s-a născut la Damasc, în capitala Siriei, iar în anul 1981, a venit în Romania pentru a studia medicina. A absolvit studiile Universității de Medicină din Cluj, iar apoi s-a specializat la Targu Mures în anestezie terapie intensiva. În anul 1990, a pus bazele Serviciului Mobil de Urgență și Reanimare, care a funcționat la Targu Mureș. În timp, s-a dezvoltat foarte mult. La ora actuală, SMURD este prezent aproape în întreaga țară. În anul 2007, Raed Arafat a fost numit subsecretar de stat în Ministerul Sănătății. Era pe vremea cabinetului Tăriceanu. A rezistat în această poziție până în anul 2012, când a fost nevoit să demisioneze. În urma unor proteste de anvergură, care au izbucnit atât în București cât și în alte orașe ale țării, Arafat a fost repus în funcție. În același an a devenit ministru al Sănătății. Din anul 2014 a fost numit șef al Departamentului pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

A publicat o postare lungă pe facebook

În această dimineață, Raed Arafat a publicat un text foarte lung, dar extrem de interesant pentru toate persoanele interesate de situația medical din România. Îl vom posta și vă vom lăsa pe voi, cititorii, să trageți concluzii:  ”In urma raspunsului dat de domnul Liviu Dragnea la Antena 3 in care a raspuns la o intrebare a domnului Gadea, am primit intrebari de la reprezentanti media solicitand sa comentez raspunsul respectiv, lucru pe care intitial nu am vrut sa-l fac nedorind sa intru in polemici in astfel de perioada. Pe de alta parte, consider totusi necesar sa fac unele precizari in ce priveste unele aspecte care rezulta din raspunsul respectiv, publicat deja online: La intrebarea adresata de domnul Gadea despre sistemul de urgenta si despre persoana mea, raspunsul a fost urmatorul: (“Acesta este un subiect care trebuie tratat cu mult mai multă responsabilitate și cu mult mai puțină imagine. Serviciul de Ambulanță are mari probleme din cauza unui personal insuficient și din cauza unor dotări insuficiente. Trebuie găsită relația corectă și funcțională de lucru între Serviciul de Ambulanță și SMURD. Acesta este cel mai important lucru, dincolo de persoană. Dincolo de imagine, este foarte important ca sistemul, care trebuie să funcționeze integrat, să devină eficient. De aici plecăm. Abia după aceea discutăm despre persoane”, a zis Liviu Dragnea la Antena 3.) la acest raspuns s-a adaugat si faptul ca urmeaza sa se cumpere 3000 de ambulante pentru serviciile de ambulanta pentru sate ca sa fie o ambulanta in fiecare sat!

Lipsa acerbă de personal

Advertisement

In primul rand, nu consider ca am lucrat, impreuna cu colegii mei, cu mai putina responsabilitate in dezvoltarea sistemului de urgenta. Stiu cum am preluat sistemul in 2007 si vad unde suntem acum,sistemul insemnand inclusiv serviciul de ambulanta, si in mod cert diferenta este una vizibila si pozitiva. A spune ca serviciul de ambulanta este cu probleme de personal este un adevar care l-am spus cu totii, insa oricat am deschis posturi incercand sa completam personalul, problema a fost ocuparea lor. Sunt judete care au organizat concursuri repetate pentru medici si asistenti fara sa se prezinte nimeni. Deci problema nu este de neglijenta din partea mea sau a Departamentului pentru Situatii de Urgenta ci o realitate in care traim, prin care trecem si pentru care incercam sa gasim solutiile adecvate si viabile. Faptul ca unii de la ambulanta se plang in continuu ca nu au personal iar unii dintre ei acuza minsterele si DSU pentru lipsa de personal, nu schimba realitate si faptul ca multe solutii s-au incercat in ultima perioada, inclusiv in colaborare cu Federatia Sindicala Ambualnta cu care am colaborat bine, dar fara a ajunge la angajarea numarului necesar de personal. Planul pe urmatorii 3 ani al DSU, prezentat Ministerului Sanatatii, este de a suplimenta personalul de la serviciile de ambulanta cu cate 500 de persoane / an iar de fiecare data cand am putut si am avut cum, am aprobat personal suplimentar pentru serviciile de ambulanta si pentru unitatile de primiri urgente. Cei care promoveaza ideea ca SMURD s-a dezvoltat pe seama serviciilor de ambulanta nu stiu despre ce este vorba in sistem. Resursele umane ale SMURD sunt suplimentare venind in sprijinul ambulantei, si implicit poulatiei, si nu in competitie cu ambulanta. Daca acum am avea un numar de ambulante suplimentare am putea imediat sa pornim un numar de echipaje de prim ajutor suplimentare avand deja personal instruit in cadrul pompierilor. Normal este nevoie si de personal la ambulanta care acum numara aprox. 12.000 de angajati iar personalul dedicat activitatii SMURD nu depaseste 3500, in mare parte pompieri paramedici, care vin suplimentar la ce detin serviciile de ambulanta! Modelul nostru de lucru nu este o inventie a mea sau a colegilor ci o adaptare a sistemelor deja functionale in alte tari cu traditie.

S-a lucrat cu responsabilitate

A zice ca trebuie lucrat cu mai multa responsabilitate este o insinuare ca pana acum nu am facut acest lucru, iar la randul meu si in numele colegilor cu care am lucrat pana acum, il asigur pe domnul Dragnea ca am lucrat cu f. mare responsabilitate si cu foarte mare atentie ca sa asiguram cu resursele limitate pe care le avem un serviciu integrat adecvat cerintelor populatiei. Cei care spun ca sunt probleme intre ambulanta si SMURD fie vorbesc despre trecut sau vorbesc despre probleme intre anumite persoane cum exista in toate institutiile din Romania insa ei nu pot si nu a trebui sa generalizeze acest lucru asupra personalului intreg care, cel putin pe teren, lucreaza f. bine impreuna si intr-un mod armonios. Sa nu uitam ca Legea stabileste f. bine competentele serviciilor de ambulanta si ale SMURD iar cei care comenteaza aceste aspecte de regula nu au fost multumiti de stabilirea in mod clar a competentelor si a modului in care se actioneaza in sistemul de urgenta comparativ cu situatia care exista inaintea anului 2007 cand fiecare facea exact ce il trecea prin cap fara nici o monitorizare sau control. Analiza datelor medicale efectuata chiar de Banca Mondiala a aratat o ameliorare a sistemului de urgenta si nu o decadere demonstrand o crestere in numarul vietilor salvate. Cat despre dotarea, majoritatea ambulantelor de tip B si C achizitionate incepand cu anul 2007 au fost achizitionate pentru serviciile de ambulanta si nu pentru SMURD! Problema este ca din cauza unor functionari in Min. Sanatatii, sprijiniti in mare parte pe linie politica, programul multi-anual de achizitii de ambulante inceput in 2010 a fost compromis fiind returnate in curs de 4 ani peste 220 milioane lei bugetului de stat, ducand la invechirea parcului auto al serviciilor de ambulanta si SMURD la un nivel f. avansat, majoritatea ambulantelor atingand o vechime de peste 8 ani. Abia recent am reusit sa incepem procedura de achizitie pentru ambulante care speram ca ne va permite in cursul anului viitor sa incepem inlocuirea ambulantelor invechite si suplimentarea numarului echipajelor la serviciile de ambulanta si SMURD. Cat despre cele 3000 de ambulante, una in fiecare sat, trebuie sa spun ca cei care au propus o astfel de solutie decidentilor politici au facut acest lucru fara a lua in considerare mai multe aspecte. In primul rand, daca vorbim de 3000 de ambulante in sate, deci suplimentare, inseamna personal suplimentar, iar ca sa avem in fiecare ambulanta macar un ambulantier si un asistent, inseamna ca va trebui sa angajam un numar de 30.000 persoane noi la serviciile de ambualnta, 15.000 ambulantieri si 15.000 asistenti pe considerentul ca pentru fiecare post permanent trebuie 5 persoane ca sa acopere si concediile si sa asigure o activitate continua. De unde vom angaja 15.000 asistenti ca sa deserveasca cele 3000 ambulante? si de unde cei 15.000 ambulanteiri? si cum ii instruim intr-un timp atat de scurt ca sa lucreze pe ambulante? si ce facem cu inlocuirea parcului actual de ambulante din municipii, orase si sate unde avem deja statii si echipaje? acest proiect ar insemna ca ne vor trebui in jur 1400 de ambulante ca sa inlocuim ce avem invechit la care sa adaugam 3000 de ambulante suplimentare, in total 4400 ambulante, la care sa suplimentam paralel personalul ambulantei de la 12.000, cat este actualmente, la 42.000! din punctul meu de vedere trebuie mai multa responsabilitate in analizarea acestor propuneri care sunt nerealizabile si care pot duce la cheltuieli total nejustificate pentru ca nu este realmente nevoie de un astfel de numar de ambulante in Romania!

Nu s-au neglijat serviciile se ambulanță

Sistemul sanitar are nevoie de personal in sectiile de terapie intensiva, in UPU, in chirurgie si nu numai la ambulanta si SMURD. De aici vine de fapt necesitatea unei viziuni responsabile pe dezvoltarea mai departe a sistemului integrat de urgenta luand in considerare toate aspectele si nu numai ce solicita reprezentantii unor servicii de ambulanta. Daca cineva pretinde ca am neglijat serviciile de ambulanta vreau sa vina si sa spuna acest lucru cu probe clare si sa explice aceasta neglijenta cand pe langa dotarile alocate incepand cu 2007 numai in ultimii doi ani am reusit sa dotam si sa acreditam centrele de formare ale serviciilor de ambulanta iar in cursul acestui an am finalizat treducerea si publicarea manualului pentru asistentii medicali de urgenta in vederea inceperii formarii lor in acest domeniu si acordarii atestatlui in domeniul asistentei medicale de urgenta asistentilor de la serviciile de ambulanta si UPU. Deci, daca vroiam sa subminam ambulanta sau sa o defavorizam, nu procedam la dezvoltarea segmentului de pregatire a personalului din cadrul acestor servicii! Dupa ce a fost infiintat Departamentul pentru Situatii de Urgenta in 2014, am abordat sistemul intr-un mod total integrat, Ambulanta, IGSU si SMURD, Aviatia, unitatile de primiri urgente si Salvamont, toate impreuna ca sevicii integrate. Revenirea la o abordare singulara in vederea dezvoltarii unui singur segment fara a lua in considerare toate segmentele ne va duce inapoi in timp si va deregla tot ce s-a realizat. La sate si comune nu este nevoie numai de interventiile ambulantei ci de interventiile pompierilor si a altor servicii specializate de urgenta dupa caz. Deci modul cel mai sanatos si cost eficient de dezvoltare a sistemului de interventie urban si rural este cel integrat prin care asiguram securitatea publica a cetateanului din toate punctele de vedere, inclusiv cel medical.

Advertisement

1000 de echipaje de ambulanță/24 de ore

Pentru informarea publicului, numarul total de ambulante de urgenta asigurate actualmente pe plan national / 24 de ore de catre serviciile de ambulanta este in medie de 700 ambulante de tip B si 70 ambulante de tip C2 la care se adauga cele 290 echipaje SMURD din care 29 sunt de terapie intensiva mobila. La ambulantele terestre se adauga elicopterele SMURD si avionul. Cu alte cuvinte, numarul total de ambulante / 24 ore in Romania este de aproximativ 1000 asigurate de servicile de ambulanta si de pompierii (SMURD) in colaborare cu unitatile de primiri urgente. As fi extrem de bucuros daca in urmatorii 4 ani am putea ajunge la 1200 -1300 echipaje, deci cu 200-300 echipaje suplimentare la ambulanta si SMURD distribuite inclusiv in zonele rurale, combinate si cu echipaje de interventie la incendii si la descarcrare, am reduce timpul de reactie semnificativ, urmand sa continuam cresterea numarului de echipaje pe baza unor analize integrate si aprofundate. Pot scrie multe, cu date si cu cifre, putem si discuta despre organizare si modul in care sistemul de urgenta a fost conceput si dezvoltat, mentionand ca la nevoie am sa fac acest lcuru explicand fiecare pas realizat si motivand fiecare decizie luata, insa sper sa inteleaga toti cei care citesc acest material ca dorinta mea este de a explica si nu de a intra in polemici si scandaluri motiv pentru care nu am sa raspund la intrebari suplimentare pe aceasta tema in urmatoarele zile. Un ultim aspect pe care doresc sa-l clarific este referitor la persoana mea. In raspunsul domnului Dragnea am inteles aluzia la “imagine” si la “persoana” iar eu personal nu am fugit dupa imagine. Mai mult am incercat sa fac cunoscut publicului efortul depus de toti in dezvoltarea sistemului de urgenta care intr-un fel este si un mecanism de aparare a sistemului facandu-l cunoscut populatiei. Cand am avut de zis ceva l-am zis indiferent de impactul asupra mea asa cum fac si acum. Imaginea creata sistemului de urgenta este una rezultata din munca echipajelor si actiunile sistemului care au loc in fiecare zi si in fiecare minut. SMURD intervine la peste 1100 cazuri de urgenta / 24 ore care includ si cele aeriene de salvare la care se adauga si actiunile servicilor de ambulanta care includ peste 5000 de cazuri de urgenta si consultatii la domiciliu / 24 ore. Nu mai vorbim de actiunile specifice pompierilor pe plan national ce includ incendiile, descarcerarea, indundatiile…etc. Sunt deacord ca nu trebuie sa ne uitam dupa persoane… iar daca mie mi se cere sa plec astfel incat sa vina o persoana ce poate rezolva problemele cu responsabilitate mai mare cu siguranta voi face acest lucru. Mai am mult de oferit sistemului si acestei tari dar cu siguranta nu ma veti vedea luptand pentru o pozitie sau o functie! Cu siguranta insa o sa ma lupt oricat este nevoie pentru ideile in care cred, mai ales cand este vorba despre sistemul de urgenta si asigurarea neconditionata a asistentei de urgenta omului de rand. Pot face multe si din alte pozitii si in alte parti ale lumii si sa stau linistit ca las ceva bun in urma mea. Deci Va trebui sa stim la un anumit moment daca se doreste sa continuam ce facem sau se doreste o schimbare a abordarii sau o “reforma” a sistemului de urgenta dupa noi recomandari, astfel incat sa stie fiecare ce poate sa-si asume si ce nu, lasand locul altora care doresc sa-si asume noile abordari daca ele sunt greu de asumat de cei care ne ocupam de acest sistem la acest moment. Trebuie asumat in acelasi timp si faptul ca sistemul de urgenta integrat trebuie sa se imbunatateasca si sa evolueze in continuare iar un impact negativ asupra sistemului de urgenta si evolutiei acestuia cu siguranta se va face resimtit mai devreme sau mai tarziu! Ce nu trebuie uitat insa este faptul ca acest sistem integrat este unul apreciat pe plan international. Romania este cunoscuta pe plan mondial pentru ce a dezvoltat si realizat in acest domeniu, mai ales cand comparam de unde am pornit si unde am ajuns si aici ma refer la toate sectoarele si nu numai la cel medical. Am devenit sursa de inspiratie pentru altii. Infiintarea Departamentului pentru Situatii de Urgenta a fost un pas cu un impact foarte pozitiv pe sistem. Este pacat sa repetam de fiecare data greseala de a reforma ce merge pana nu va merge in loc sa reformam ce nu merge ca sa mearga!

Comentarii pe Facebook

Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta

Am devenit jurnalist în urmă cu foarte mulţi ani, pe la începutul lui 1992. Era dificil, pentru că lumea era avidă de informaţii, iar adunarea acestora presupunea foarte multă muncă. Redacţia ziarului Telegraf a constituit lansarea mea în presă, iar viaţa mea personală a devenit extrem de simplă: lucram de dimineaţa până în cursul nopţii. După vreo 6 ani, timp în care am început să fac şi televiziune, la TV Neptun, am decis să plec la subredacţia de Constanţa a ziarului Naţional. Acela a fost momentul în care am lucrat în paralel în presa scrisă şi în cea audio, la mai multe posturi de radio, începând cu Europa FM şi terminând cu Mix FM. A venit apoi perioada în care mi-am dorit mai mult şi am continuat să fac şi televiziune, la Antena 1, iar apoi la B1TV. Însă presa scrisă a rămas, mereu, marea mea pasiune. Am ajuns redactor şef adjunct la Observator de Constanţa, unde am rămas mai bine de 10 ani. Apoi am stabilit că ajunge cu genul acesta de muncă în care îţi neglizeji familia, că este cazul să fac altceva. Şi am devenit PR! După 5 ani, mi-am reamintit că doar presa mă satisface din toate punctele de vedere! Motiv pentru care ... iată-mă!

Advertisement





Despre Noi

Știri și investigații din județul Constanța.
Aici găsiți subiectele care contează.

Asociația Puterea Civică

Forma legală: ONG/Asociație
Cod de Identificare Fiscală: 24860568

Adresa: Constanța, Bd. IC Brătianu nr. 48, Bl. G29 (Complex Intim), Et. 1, Biroul 7.

Telefon: 0241.625.564

E-mail: ordinea.ro@gmail.com




Copyright © 2018 Ordinea.RO - Theme by MVP Themes, powered by WordPress. Administrat, Implementat, Optimizat de Takmate Solutions