Connect with us

Politica

DNA pune tunurile pe Guvern: „Desființarea Secției Speciale nu reprezintă un progres în combaterea corupției“

Publicat

la

Direcţia Naţională Anticorupţie a transmis, astăzi, că proiectul adoptat de Guvern privind desfiinţarea Secţiei de Investigare a Infracţiunilor din Justiţie (SIIJ) nu reprezintă “din păcate” un progres în asigurarea eficienţei combaterii corupţiei la un nivel înalt, ci vizează înlocuirea unei singure structuri cu 16 diferite din cadrul Ministerului Public.

“Direcţia Naţională Anticorupţie s-a exprimat în mod ferm şi constant pentru desfiinţarea SIIJ şi revenirea în competenţa sa a faptelor de corupţie şi asimilate corupţiei săvârşite de magistraţi. Această poziţie fermă a fost adusă la cunoştinţa opiniei publice şi a instituţiilor cu atribuţii în domeniu, în repetate rânduri, ea bazându-se pe argumente temeinice. Subliniem din nou nevoia României de a dispune de o structură de combatere a corupţiei, cu precădere la nivelurile cele mai înalte, care să fie eficientă, funcţională, specializată, înzestrată cu un grad înalt de independenţă operaţională şi cu resurse umane şi tehnice pe măsură. Structura pe care o avem în vedere a fost deja creată încă din anul 2002 şi funcţionează de 20 de ani, aceasta fiind Direcţia Naţională Anticorupţie”, a transmis DNA, în contextul dezbaterilor publice privind desfiinţarea SIIJ.

Potrivit sursei citate, pentru coerenţa urmăririi penale în cauzele de corupţie de nivel ridicat, pentru a valorifica eficient resursele deja alocate, soluţia nu este slăbirea mecanismului deja creat şi funcţional, ci întărirea lui, aceasta însemnând, printre altele, asigurarea faptului că Direcţia specializată are competenţă cu privire la toate sectoarele relevante ale societăţii şi cu privire la toate funcţiile publice relevante. “Într-un stat ca România, în care nivelul de percepţie a populaţiei cu privire la corupţie rămâne ridicat, combaterea corupţiei nu poate pierde din vedere sectoare esenţiale pentru funcţionarea unui stat, aşa cum este sectorul judiciar. A rupe din competenţa DNA, un sector vital pentru societatea românească, este de natură să fragmenteze lupta împotriva corupţiei la nivel înalt şi mediu şi să îi reducă eficienţa”, mai precizează DNA.

Direcţia spune că acest lucru a putut fi observat în perioada în care a funcţionat SIIJ, perioadă în care niciun dosar de corupţie în sistemul judiciar nu a mai fost trimis în judecată. “În contrast, în perioada în care a avut în competenţă fapte de corupţie şi asimilate corupţiei săvârşite de magistraţi (2002 – octombrie 2018), DNA a trimis în judecată 161 de magistraţi (76 de procurori şi 85 de judecători), iar până în prezent au fost deja condamnaţi 117 magistraţi ( 56 de procurori, 60 de judecători şi un magistrat asistent). Precizăm că mai sunt cauze aflate în continuare în diferite faze de judecată”, arată DNA.

Pe de altă parte, spun procurorii anticorupţie, nevoia de specializare a procurorilor şi de creare a instituţiilor specializate în combaterea corupţiei prin mijloace penale, aşa cum este DNA, este foarte clar prevăzută în convenţiile internaţionale la care România este parte şi a fost subliniată în dese rânduri de Comisia Europeană şi organizaţiile internaţionale.

“Proiectul adoptat de Guvern, deşi vizează desfiinţarea SIIJ, nu reprezintă din păcate un progres în asigurarea eficienţei combaterii corupţiei la un nivel înalt, nivel care, indubitabil, ar trebui să cuprindă şi reprezentanţii sectorului judiciar. Dimpotrivă, soluţia adoptată prin acest proiect vizează înlocuirea unei singure structuri, SIIJ, cu 16 structuri diferite din cadrul Ministerului Public, cu păstrarea competenţei după calitatea persoanei, şi nu după materie, a noilor procurori ce vor fi desemnaţi. Aceasta reprezintă practic o disipare a resurselor şi competenţelor de urmărire penală şi o perpetuare a ne-specializării procurorilor care vor instrumenta cauze de corupţie privind magistraţi”, susţine DNA.

Mai mult decât atât, afirmă DNA, faţă de prevederile proiectului de lege, competenţa noilor procurori desemnaţi pentru a desfăşura urmărirea penală în cauzele privind judecători şi procurori s-ar putea extinde asupra altor persoane, ceea ce ar putea ştirbi în continuare din competenţa DNA şi ar putea afecta activitatea acestei Direcţii.

Totodată, modalitatea de selecţie a procurorilor desemnaţi este, la rândul ei, de natură să compromită perspectiva efectuării unor anchete profesioniste şi eficiente în ceea ce priveşte corupţia în sectorul judiciar. Astfel, pe de o parte, aceşti procurori sunt desemnaţi printr-o procedură necompetitivă, spre deosebire de procurorii DNA care sunt numiţi în urma unui riguros concurs.

“Apoi, unul din criteriile avute în vedere pentru desemnare, respectiv conduita morală ireproşabilă, este măsurată prin consultarea opiniei formulate de parchetele, instanţele de judecată şi baroul din raza teritorială în care candidatul a funcţionat. Cu alte cuvinte, este solicitată tocmai opinia persoanelor care, potenţial, ar putea fi subiect al anchetelor acestor procurori, ceea ce este foarte îngrijorător. Prin antiteză, procurorii DNA nu sunt selectaţi în funcţie de opinia persoanelor din categoria celor pe care le anchetează”, spune Direcţia.

Mai mult, arată sursa menţionată, un alt element de apreciere a conduitei ireproşabile îl reprezintă “rezoluţiile de clasare care privesc activitatea procurorului” emise de Inspecţia Judiciară.

“Aceasta reprezintă o flagrantă încălcare a prezumţiei de nevinovăţie a procurorului, care, la un moment dat, ar fi putut să fie victima unei plângeri vexatorii, neconfirmate de ancheta disciplinară. Nu în ultimul rând, acestor procurori nu li se pretinde să aibă experienţă profesională în instrumentarea cauzelor de corupţie, ci doar o experienţă generală în supravegherea sau efectuarea urmăririi penale, ceea ce încalcă în mod evident cerinţele exprimate atât de Comisia de la Veneţia, cât şi de rapoartele MCV”, precizează anchetatorii anticorupţie.

În acelaşi timp, DNA constată că discuţiile purtate la nivel public în legătură cu justificarea existenţei unei SIIJ sau a unei forme alternative a ei sunt însoţite de o serie de atacuri la adresa DNA şi afirmaţii cu privire la presupuse abuzuri comise în trecut de către anumiţi procurori ai acestei direcţii asupra unor magistraţi, afirmaţii care tind să justifice înfiinţarea unor astfel de structuri.

Conducerea DNA respinge din nou, cu fermitate, acest tip de abordări denigratoare, care, în ciuda dezminţirilor oficiale făcute atât de instituţie, cât şi de procurorul şef al DNA, continuă să prolifereze în spaţiul public.

“A susţine că procurorii DNA au comis fapte de abuz în serviciu şi şantaj faţă de magistraţi nu reprezintă decât alegaţii nefondate, nesusţinute juridic şi menite să discrediteze instituţia şi să aducă atingere probităţii profesionale şi independenţei magistraţilor procurori. Nu există nicio hotărâre definitivă a vreunei instanţe care să constate săvârşirea presupuselor abuzuri comise de procurorii DNA; numărul de dosare înregistrate la nivelul DNA care vizează procurori şi judecători a fost aproape egal pentru ambele categorii de magistraţi, iar numărul sesizărilor din oficiu a constituit un procent redus din numărul total de dosare; majoritatea dosarelor cu fapte de corupţie săvârşite de magistraţi fuseseră constituite la plângerile sau denunţurile depuse de cetăţeni”, menţionează Direcţia.

În ceea ce priveşte Raportul Inspecţiei Judiciare nr. 5488/IJ/1365/DIP/2018, din data de 5 aprilie 2019, având ca obiect respectarea principiilor generale care guvernează activitatea Autorităţii Judecătoreşti în cauzele de competenţa Direcţiei Naţionale Anticorupţie vizând magistraţi sau în legătură cu acestea, care este invocat uneori şi care a devenit suport al alegaţiilor referitoare la presupusele abuzuri ale procurorilor DNA, instituţia spune că acest raport a fost contestat conform prevederilor legale, adăugând că şi Consiliul Superior al Magistraturii menţionează că Raportul Inspecţiei Judiciare nu produce efecte juridice, nefiind altceva decât “expresia rezultatelor unui control”. DNA contestă în continuare rezultatele acestui Raport. Concret, la data de 20 ianuarie, faţă de Decizia civilă prin care Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a validat Hotărârea Plenului CSM de aprobare a Raportului Inspecţiei Judiciare, Direcţia a formulat o Contestaţie în anulare întemeiată pe potenţiala existenţă a unui caz de incompatibilitate a judecătorului, legat de suspiciunea rezonabilă privind lipsa de imparţialitate a unuia dintre membri completului de judecată care a pronunţat decizia.

Guvernul a adoptat, luni, proiectul privind desfiinţarea Secţiei pentru investigarea infracţiunilor din justiţie.

Comments

comments

Politica

Ciucă anunță creșterea valorii tichetelor de masă și ajutor de 700 de lei pentru pensionari

Publicat

la data de

Scris de

Premierul Nicolae Ciucă a anunțat că, de astăzi, intră în vigoare încă două măsuri importante din pachetul „Sprijin pentru România”, prin care românii sunt afectați de creșterile de prețuri

„Valoarea tichetelor de masă va crește cu 50%, de la 20 la 30 de lei. Pensionarii cu venituri sub 2.000 de lei vor primi un ajutor de 700 de lei (după cel acordat în ianuarie celor cu pensii sub 1.600 de lei). Continuăm să implementăm măsuri de sprijin pentru oameni în această perioadă. Misiunea noastră este să trecem cu bine țara prin crizele multiple care ne afectează și să demarăm reformele masive asumate prin PNRR.“, spun Nicolae Ciucă.

Comments

comments

Continuă să citești

Politica

Ce modificări fiscale intră în vigoare din iulie

Publicat

la data de

Scris de

Se întâmplă destul de multe lucruri de la 1 iulie 2022, în materie de fiscalitate. Printre altele, tichetele de masă cresc la 30 de lei, pensionarii vor primi 700 lei, se aplică sistemul e-transport, SAF-T pentru marii contribuabili, ar trebui să scadă prețul la carburanți cu 50 de bani/litru, iar ANAF urmează să facă controale masive chiar și la persoane fizice, informează profit.ro.

1. Valoarea nominală maximă a tichetului de masă pe care angajatorii o pot oferi angajaților crește la 30 lei per angajat, pentru fiecare zi lucrată, din luna iulie a acestui an.

2. Marii contribuabili vor trebui să aplice SAF-T, fiind obligatoriu pentru ei, după ce au trecut cele 6 luni privind perioada de grație. Este vorba despre completarea Declarației 406.

3. În luna iulie, pensionarii cu venituri mai mici sau egale cu 2.000 de lei vor primi un ajutor de 700 de lei. Acesta se acordă o singură dată, adică doar în această lună.

4. e-Transport sau Radarul mărfurilor se aplică de la 1 iulie. Dacă există un transport de bunuri cu risc fiscal ridicat, dar și alte bunuri ce nu sunt considerate cu risc fiscal, toate bunurile transportate se vor declara în sistemul RO e-Transport. Sancțiunile al e-Transport se vor aplica din 1 septembrie, o ordonanță în acest sens urmând a se publica în Monitorul oficial.

5. e-Factura se aplică de la 1 iulie 2022 pentru produsele cu risc fiscal ridicat în relația B2B.

Este vorba despre:

•Legume, fructe, rădăcini și tuberculi alimentari, alte plante comestibile.

• Băuturi alcoolice

• Construcții noi

• Produse minerale (apă minerală naturală, nisip și pietriș)

• Îmbrăcăminte și încălțăminte

6. Angajările la stat sunt suspendate de la 1 iulie până la 31 decembrie 2022.

De precizat că pentru posturile pentru care au fost demarate procedurile de organizare a concursurilor sau examenelor anterior datei de 1 iulie 2022, se continuă procedurile de ocupare a acestora, conform prevederilor în vigoare la acea dată.

7. Se modifică Codul de procedură fiscală în sensul că „aplicarea sancțiunii amenzii contravenționale se prescrie în termen de 5 ani de la data săvârșirii faptei”. Anterior, termenul era de 6 luni, dar ANAF a pierdut procese, așa că Ministerul Finațelor a decis să modifice legislația. Are de-a face cu faptul că amenda contravențională aplicată pentru neplata anumitor impozite se prescrie în șase luni și nu în cinci ani, cum a reținut ANAF, un proces în acest sens fiind câștigat recent de avocați de la Băncilă, Diaconu și Asociații.

8. Reducere de 50 de bani/litrul de benzină și motorină de la 1 iulie.

9. Controale masive ale ANAF la persoane fizice de la 1 iulie. În acest sens, angajații ANAF își vor lua informații din toate sursele, inclusiv de pe rețelele de socializare.

10. ANAF va demara controale la 140 de mari contribuabili, ca urmare a unei analize de risc.

12. Fiscul va începe controale pe litoral pentru că unii agenți economici nu dau bon fiscal la șezlonguri.

13. Operațiunea Cronos va reporni, președintele ANAF declarând că s-au făcut analize de risc, s-au stabilit niște zone și agenți economici care sunt cu risc de a practica această muncă la negru.

Comments

comments

Continuă să citești

Politica

Gabriela Firea, ministrul Familiei, susține dreptul la avort: Nimeni nu poate cere unei femei să nască sau să moară

Publicat

la data de

Scris de

Ministrul Familiei, Gabriela Firea, precizează că susține cu tărie dreptul femeilor de a decide pentru viața și corpul lor. Gabriela Firea spune, într-un mesaj postat pe Facebook, că „nimeni nu poate cere unei femei să nască sau să moară”, adăugând că la astfel de situații se va ajunge în orice societate care va impune o lege pentru interzicerea avorturilor.

„Susțin cu tărie dreptul femeilor de a decide pentru viața și corpul lor! Militez pentru drepturile femeilor, ca ele să ia decizii pentru propria viață și pentru propriul lor corp. Nu aș mai fi vorbit pe acest subiect, pentru că mi-am spus opinia clar la audierea din Parlament pentru funcția de ministru. Având în vedere discuțiile din spațiul public, cu privire la interzicerea avortului în alte state, reafirm ce am spus: femeile trebuie să aibă acces la servicii medicale de calitate, de consiliere, de îndrumare, astfel încât, împreună cu familiile, cu persoanele apropiate, cu duhovnicul să ia cea mai bună decizie în viața lor. Nimeni nu poate cere unei femei să nască sau să moară. Căci la asta se va ajunge în orice societate care va impune o astfel de lege. Istoria recentă a dovedit-o cu vârf și îndesat. Nu așa vom crește natalitatea, interzicând drepturi. Nu mai vrem încă o generație a decrețeilor. Au murit 10.000 de femei în acei ani, pentru că au încercat să facă singure ceea ce medicilor le era interzis”, a declarat ministrul Familiei citat de digi24.ro.

Orice stat este liber să decidă pentru poporul său, a susținut Gabriela Firea, care a adăugat că România se luptă însă, în continuare, cu mentalitățile.

„Pentru asta, întreaga societate, toți oamenii politici, toate instituțiile trebuie să-și unească forțele pentru o mai bună informare a tinerilor cu privire la bolile cu transmitere sexuală sau la ce poate însemna o sarcină. Suntem fruntași la mame adolescente, iar multe dintre aceste sarcini au apărut din greșeli sau din lipsă de informare.

Mă bucur că a fost aprobată în Parlament legea care introduce orele de educație sanitară în școli. Să nu se ascundem după degete, de mult ori copiii știu mai multe decât ne imaginăm noi, părinții. Dar ei trebuie să primească și informații corecte, de la persoane pregătite în acest domeniu. Educația sanitară va fi predată începând din clasa a VIII-a și doar cu acordul scris al părinților sau al reprezentanților legali ai copiilor, prin programe de educație pentru sănătate, în vederea prevenirii contractării bolilor cu transmitere sexuală”, a transmis Gabriela Firea.

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: