Connect with us

Actual

Este benefică introducerea unor pașapoarte de vaccinare? Cum va fi afectată libertatea de circulație

Publicat

la

Într-o mișcare binevenită de multe dintre destinațiile turistice din Europa, conducerea Uniunii Europene a anunțat că are în vedere introducerea unui pașaport de vaccinare digital care va permite deplasarea în interiorul UE pentru cetățenii care au primit un vaccin COVID-19.

Ursula von der Leyen, președintele Comisiei Europene, a scris pe Twitter că obiectivul unui astfel de „Digital Green Pass” este să ofere dovada că o persoană a fost vaccinată; rezultatele testelor pentru cei care încă nu au putut primi un vaccin și informații despre recuperarea COVID-19 care să permită locuitorilor să se deplaseze în siguranță în UE și în străinătate.

Israel, care a vaccinat cu succes 39% din populația sa, a implementat deja un program similar, numit „green pass”, care permite accesul persoanelor vaccinate în săli de sport, concerte și restaurante, în timp ce Danemarca a anunțat deja propriile planuri în vederea introducerii unui pașaport digital de sănătate.
Ideea ntroducerii unui pașaport digital de sănătate nu este lipsită de controverse, în special în rândul activiștilor pentru drepturile omului, susținătorilor protecției datelor și țărilor cu acces limitat la vaccinuri. Cu toate acestea, dacă pașapoartele de vaccin vor fi introduse, vor oferi o modalitate de control a coronavirusului.

Unde ar fi utilizate pașapoartele pentru vaccin?

Industria turismului este cea mai dornică să le pună în practică. Companii aeriene precum Qantas (Australia) cer deja dovezi de vaccinare sau recuperare în urma infecției cu Covid-19, pentru zborurile internaționale. Țări precum Spania și Grecia, ale căror economii sunt dependente de turism, au nevoie disperată de creșterea numărului de turiști, luând în calcul deschiderea coridoarelor de călătorie cu Marea Britanie Israel, pentru cetățenii care pot dovedi că s-au vaccinat.

Există un grad de utilitate înalt și în alte domenii, în afară de cel turistic. Universitățile ar pute aorganiza cursurile în format fizic, știind că studenții lor sunt vaccinați. Cinematografele și sălile de concert ar putea să-și deschidă din nou porțile.
Cum ar funcționa pașapoartele de vaccin?

De obicei, acestea vor include o aplicație prin care utilizatorii le vor putea arăta oficialilor dovada vaccinării. De exemplu, aplicația CommonPass notifică utilizatorii cu privire la regulile de intrare într-o țară, cum ar fi efectuarea vaccinului sau prezentarea unui test negativ COVID-19. Apoi ajută la verificarea faptului că au aceștia au îndeplinit cerințele, prin conectarea cu clinica sau autoritatea sanitară care a furnizat serviciul, fie solicitând utilizatorului să descarce pe telefon rezultatele testelor sau informații despre vaccinare. Datele în sine nu sunt stocate pe telefonul utilizatorului; în schimb, aplicația generează un cod QR care poate fi scanat, confirmând că clientul a îndeplinit cerințele. Clienții fără telefoane inteligente pot imprima în schimb codurile de confirmare.

Dețin o hârtie care certifică vaccinarea. Nu ar trebui să fie suficientă dovadă?

Este adevărat că țările din Africa și Asia au cerut de mult timp dovezi ale vaccinării împotriva febrei galbene și a altor boli de la vizitatori. Dar „cartonașul galben” dar un certificat în format tipărit este ușor de falsificat.
A avea astfel de carduri de vaccin pentru COVID-19 ar fi și mai complicat. Având o cerere mare și oferte limitate de vaccinuri, potențialul de fraudă este mare. La fel și posibilitatea confuziei: există mai multe vaccinuri utilizate în prezent la nivel global.
Dacă cetățenii vor deține astfel de certificate, în format tipărit, în diferite limbi, acestea vor fi dificil de gestionat de către autoritățile din țări diferite. Un certificat digital, universal, ce va fi utilizat de toate țările, va rezolva această problemă.

Cât timp va dura până când pașapoartele vaccinale vor fi adoptate pe scară șargă?
Răspunsul este “Cel puțin câteva luni”. Națiunile europene precum Spania și Grecia speră să aibă sisteme instalate la timp pentru sezonul estival, dar va fi nevoie de timp pentru a pune în aplicare toate reglementările.

Problema cea mai mare din UE este accesul la vaccinuri. Statele Unite declară că va avea suficiente vaccinuri pentru întreaga sa populație până la sfârșitul lunii mai, iar Marea Britanie anticipează că toți cei cu vărsta peste 50 de ani vor fi vaccinați până în luna iunie. În Uniunea Europeană, din cauza accesului anevoios la vaccinurilor, abia în septembrie se va ajunge la un rezultat similar, mult după vărful sezonului estival. Există, astfel posibilitatea, ca cetățenii americani și britanici vor putea circula în țările din sudul Europei sudul Europei, în timp ce localnicii vor fi obligați să rămână acasă.

Nu este nedrept să se solicite pașapoarte de vaccin atunci când nu toți cetășenii vor avea access la vaccin sau nu vor dori să se vaccineze?

Acesta este argumentul unor țări precum Franța și Germania și a unor organizații precum Organizația Mondială a Sănătății, că această ipoteză va duce la creșterea inegalităților, până când toată lumea va avea ocazia să se vaccineze. Comisia pentru Egalitate și Drepturile Omului din Marea Britanie declară că cerințele privind vaccinurile pentru călătorii sau accesul la diverse locații ar putea duce la „discriminare ilegală”. Ministrul de externe al Belgiei, Sophie Wilmès, a scris pe Twitter că, deși ideea unui sistem european standardizat de verificare a vaccinului a fost una bună, nu ar trebui să existe „nicio problemă de a lega vaccinarea de libertatea de mișcare în Europa. Respectarea principiului nediscriminării este mai fundamentală ca niciodată, deoarece vaccinarea nu este obligatorie și accesul la vaccin nu este încă generalizat.”

Certificatele de sănătate propuse vor crește probabil inegalitatea, spune Anthony Dworkin, Senior Policy Fellow la Consiliul European pentru Relații Externe, dar acestea vor fi în continuare vitale pentru economiile care se blochează din cauza restricțiilor de călătorie: „Un element al nedreptății este prețul pe care îl vom plăti pentru un fel de redeschidere parțială.”

Ok, sunt complet vaccinat, am descărcat aplicația și mi-am rezervat biletele. Pot să-mi arunc masca?

Nu. Chiar și cu pașapoartele de sănătate în mână, măsurile de distanțare socială vor trebui să rămână încă mult timp în vigoare. Nu toți vor avea access la vaccin, iar riscul apariției unor noi variante ale coronavirusului este ridicat.

„Existența unui pașaport de vaccinare nu ne va readuce la normal. Este doar un mic pas pentru recuperarea pierderilor din sectorul turistic. Un pașaport sau un test negativ nu ar trebui să fie o scuză pentru a face tot ce vrem. Odată ce vom ajunge într-un loc, va trebui să respectăm regulile. Pentru că dacă nu o vom face, este foarte posibil ca în toamnă să ne confruntăm cu un nou val.”, afirmă Femenia-Serra, profesor la Universitatea din Alicante (Spania).

Sursa: Project-E

Comments

comments

Continuă să citești
Reclamă

Actual

Constanța. Rupt de beat și fără permis, implicat într-un accident rutier

Publicat

la data de

Scris de

Un bărbat a fost reținut de polițiști după ce, rupt de beat și fără a deține permis de conducere, s-a urcat la volanul unui autoturism și a fost implicat într-un accident rutier.

Acest eveniment s-a produs în data de 12 septembrie a.c., pe DN3, în afara municipiului Constanța.

Polițiștii au stabilit că bărbatul se afla sub influența băuturilor alcoolice (1,14 mg/l alcool pur în aerul expirat), și avea suspendată exercitarea dreptului de a conduce autoturisme pe drumurile publice. În acest context, polițiști din cadrul Serviciului Rutier l-au reținut pe acesta pentru 24 de ore.

În cursul zilei de ieri, 15 septembrie, bărbatul a fost introdus în Centrul de Reţinere şi Arestare Preventivă, urmând ca astăzi să fie prezentat instanței de judecată cu propunere de arestare preventivă.

Foto: Ilustrativ

Comments

comments

Continuă să citești

Actual

Bărbat fără permis, reținut după ce a provocat un grav accident rutier

Publicat

la data de

Scris de

Un bărbat care a provocat un accident rutier grav și apoi a părăsit locul faptei a fost prins de polițiști.

Urmare a producerii unui accident rutier, soldat cu vătămarea corporală gravă a unei persoane, din 10 septembrie a.c., pe DN3, în localitatea Valu lui Traian, polițiști din cadrul Serviciului Rutier au depistat ieri, 15 septembrie, conducătorul auto implicat, care se sustrăgea cercetărilor.

În urma coliziunii cu un autotren, care se afla oprit, conducătorul autoturismului a părăsit locul faptei. Poliţiştii l-au identificat, fiind vorba despre un bărbat, de 38 de ani, care nu posedă permis de conducere pentru nici o categorie de vehicule.

În urma probatoriului administrat, bărbatul a fost reținut pentru 24 de ore și introdus în Centrul de Reţinere şi Arestare Preventivă, urmând ca în cursul zilei de astăzi să fie prezentat instanței de judecată cu propunere de arestare preventivă.

Comments

comments

Continuă să citești

Actual

(FOTO) Mangalia. Vizită de lucru a directorului executiv al agenției FRONTEX

Publicat

la data de

Scris de

În cursul zilei de azi, 16 septembrie, o delegaţie a Agenţiei  Europene pentru Poliția de Frontieră și Garda de Coastă (Frontex), condusă de Fabrice Leggeri, director executiv, s-a aflat în vizită de lucru în ţara noastră.

Vizita a avut ca principal obiectiv întâlnirea în teren cu participanţii implicați direct în ”Multipurpose Maritime Operation in the Black Sea 2021” (MMO),  operatiune organizată la Marea Neagră, în România și Bulgaria, sub coordonarea Agenției Frontex.

Directorul agenției s-a întâlnit, la Mangalia, cu secretarul de stat al Ministerului Afacerilor Interne, chestor general de poliţie Bogdan Despescu și cu inspectorul general al Poliţiei de Frontieră Române,  chestor principal de poliţie Liviu Bute.

Cu acest prilej, s-au purtat discuții privind colaborarea instituţională, abordând şi alte aspecte de interes atât pentru Poliția de Frontieră Română, cât și pentru Agenția Frontex. De asemenea, oficialii români și reprezentantul FRONTEX au fost prezenți la un exercițiu de abordaj şi control organizat de Garda de Coastă la Marea Neagră, în cadrul operaţiunii maritime aflată în desfășurare în România şi Bulgaria.

Operaţiunea Maritimă cu Scopuri Multiple la Marea Neagră 2021 (MMO Black Sea 2021) se derulează, în perioada 31.03.-06.10.2021, sub coordonarea Agenției Europene pentru Poliția de Frontieră și Garda de Coastă (FRONTEX). Statele membre participante în cadrul operaţiunii sunt România şi Bulgaria, prin Poliţia de Frontieră din cele două state.

MMO Black Sea 2021 are ca obiectiv operațional specific prevenirea, detectarea și combaterea migrației ilegale, a activităților de pescuit ilegal, a poluării marine și a altor infracțiuni transfrontaliere.

Poliţia de Frontieră Română găzduieşte, pentru a 4-a oară, o astfel de operaţiune, scopul principal fiind punerea în aplicare a competenţelor aflate în responsabilitatea structurilor de Gardă de Coastă, după cum urmează:

  • Supravegherea frontierelor maritime, inclusiv sprijin pentru căutare și salvare (SAR);
  • Impunerea legii în zona de competenţă;
  • Controlul pescuitului prin supraveghere și verificări comune în urma Planului de desfășurare comună al EFCA pentru Marea Neagră;
  • Protecţia mediului.

În cadrul operațiunii, Agenția Frontex, împreună cu EMSA (Agenția Europeană pentru Siguranță Maritimă) și EFCA (Agenția Europeană de Control al Pescuitului), asigură sprijinul autorităților naționale care îndeplinesc funcții ale gărzii de coastă, pentru a crește gradul de cunoaştere a situației prin furnizarea de servicii şi informații, respectiv a capacității de reacție.

În activităţile operaţionale desfăşurate în 2020 şi 2021, P.F.R. a folosit mijloace de mobilitate aeriană care au asigurat supravegherea spațiului maritim aflat în competența instituției noastre la Marea Neagră, constând în sisteme de zbor fără pilot la bord, acționate de la distanță – tip UAS (Unmanned Aerial System), utilizate de la bordul navei proiect OPV (sistemul Light RPAS), respectiv de la sediul Grupului de Nave Mangalia (sistemul MALE RPAS-Medium Altitude Long Endurance Remotely Piloted Aircraft System). Ambele servicii sunt oferite instituției noastre de către EMSA.

Informatii de background

Începând cu anul 2007, când a fost semnat acordul de parteneriat cu Agenţia FRONTEX (Agenţia Europeană pentru Managementul Frontierelor UE), Poliţia de Frontieră Română sprijină toate ariile de activitate ale Agenţiei, fiind implicată în activitatea acesteia, de la nivel strategic (prin membrul cu drepturi depline în cadrul Consiliului de Adminstraţie al Agenţiei – forumul decizional) până la nivelul operaţional, prin detaşarea de experţi cu profilul profesional menţionat de Agenţie.

În anul 2021, Poliţia de Frontieră Română a fost implicată în 16 operaţiuni comune și o operatiune de intervenție rapidă la frontieră, organizate sub egida FRONTEX, participând cu 200 de poliţişti de frontieră, experţi în diverse profiluri și membrii de echipaj. În cadrul operaţiunilor Frontex, au fost detaşate trei nave maritime de patrulare, echipaje canine, autospeciale de patrulare, autospeciale cu termoviziune şi  autospeciale transport echipaj chinotehnic.

Implicarea Poliţiei de Frontieră în activitățile Agenției FRONTEX constă în participarea cu experţi/echipament tehnic la operaţiunile comune, organizarea de operaţiuni comune pe teritoriul ţării noastre, acordarea de asistenţă operativă pentru perioade limitate de timp, sub forma unor echipe de intervenţie la frontiere, participarea cu mijloace de mobilitate navală în cadrul activităților de prevenire și combatere a migrației ilegale la frontierele maritime externe ale Uniunii Europene, participarea la realizarea analizei de risc la nivel european cu ajutorul specialiștilor din structura de specialitate a Poliţiei de Frontieră Române, precum și prin pregătirea poliţiștilor de frontieră în cadrul sesiunilor / cursurilor special organizate.

Este important de menţionat faptul că de la începutul acestui an, România beneficiază de suportul Agenţiei la graniţa cu Serbia. Practic, în zona de responsabilitate a Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Timişoara, se derulează o operațiune comună, care vizează prevenirea și combaterea migrației ilegale pe respectivul segment de frontieră externă a Uniunii Europene.

În cadrul unei medii multianuale, România, prin Poliţia de Frontieră Română, se află în top-ul Statelor Membre, din punct de vedere al contribuţiei cu experți şi mijloacele de mobilitate terestră şi navală, în operaţiunile derulate sub egida Frontex.

 

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: