Conecteaza-te cu noi

Justitie

Gașca lui Mazăre, în pragul evacuării din Portul Tomis

Published

on

Portul Turistic Tomis ar putea reveni în gestiunea directă a CN Administrația Porturilor Maritime Constanța (APMC), după ce, mai bine de 17 ani, a fost exploatat de societăți private din anturajul fostului primar PSD-ist Radu Mazăre.  APMC va demara în următoarele zile procedurile legale pentru evacuarea companiei Tomis Marina Management din Portul Tomis – a declarat pentru Ordinea.Ro directorul general al CN APMC, Florin Goidea. Deși între părți există un litigiu complicat ajuns în faza de recurs (detalii mai jos), la momentul de față Tomis Marina Management nu mai deține un act valid pentru exploatarea Portului Tomis. Directorul general Florin Goidea mai spune că, după preluarea activului, CN APMC va închiria restaurantele construite în ultimii ani pe platformele adiacente cheurilor, pentru a păstra brandul care s-a creat în zonă.

Bunul statului

Portul Tomis este un bun al statului român. Elementele de infrastructură portuară (diguri, cheuri, acvatoriu) sunt date prin HG 517/1998 în exploatarea CN APMC SA. Însă terenul portului (malurile, platformele și suprafețele acoperite de apă sau ocupate de infrastructura portuară) reprezintă domeniu public de stat. Terenurile din această categorie nu pot fi vândute, ci doar concesionate sau închiriate.

În anul 2001, Ministerul Transporturilor a concesionat terenurile aferente Portului Tomis tot către CN APMC SA. Contractul de concesiune era încheiat pe 20 de ani, ultima zi de valabilitate fiind 30 iunie 2021.

În 2004, administrația portuară, care era condusă de Gheorghe Moldoveanu, un inginer sprijinit de PSD, a lansat o procedură de închiriere a Portului Tomis către o societate privată. 

Advertisement

Ilegalitatea

În caietul de sarcini întocmit atunci se stabilea o durată a închirierii de 20 de ani. Însă, în realitate, administrația portuară mai avea doar 17 ani din concesiunea terenului de stat. Or, din acest punct de vedere, închirierea pe 20 de ani era ilegală, deoarece nimeni nu poate transmite ceea ce nu are.

La licitație a participat o singură firmă, care a câștigat contractul de închiriere. Este vorba de Sisteme Internaționale de Afaceri SA (pe scurt SIS), care era controlată de Valentin Gheorghe Ionescu, fost coleg de facultate cu Radu Mazăre. Același Ionescu a beneficiat de retrocedări frauduloase din partea lui Mazăre, iar acum se află în închisoare alături de fostul primar.

Contractul încheiat sub numărul 3849/17.12.2004 asigura un drept de folosință pentru chiriaș asupra platformelor (terenurile de pe mal, care au fost măsurate atunci la 18.786 mp, iar ulterior la 19.190 mp).

De asemenea, CN APMC s-a obligat să pună la dispoziția chiriașului cheurile, acvatoriul portuar și digurile de apărare, care erau tot bunuri de stat date în administrarea CN APMC prin HG 517/1998. Pentru toate acestea, firma din gașca lui Mazăre avea de achitat o chirie lunară de 2.605 euro plus TVA. Prețul era un chilipir ordinar.

Valabilitatea contractului a fost stabilită în mod expres până la 30 iunie 2021. În acest fel, administrația portuară s-a încadrat formal în termenul de concesiune a bunului de la stat. Însă în partea finală a contractului a fost strecurată o clauză specială, golănească, potrivit căreia:

Advertisement

”în cazul în care între dispozițiile prezentului contract și cele ale caietului de sarcini apare vreo neconcordanță, dispozițiile contractului vor fi modificate în concordanță cu caietul de sarcini”.

Evident că semnatarii știau bine de neconcordanța dintre caiet și contract în privința duratei închirierii. La fel de evident, clauza a fost adăugată în folosul chiriașului, în sensul ca acesta să se poată prevala de ilegalitatea din caietul de sarcini pentru a cere prelungirea duratei, de la 17 la 20 de ani, în situația în care și statul român ar fi decis ulterior să prelungească durata contractului de concesiune încheiat cu CN APMC.

Din 2008, de gestiunea Portului Tomis se ocupă Tomis Marina Management SRL, care avea ca asociat unic firma-mamă  Sisteme Internaționale de Afaceri SA. La momentul de față, Tomis Marina Management are doi asociați, deopotrivă persoane juridice. Primul este Euromarina SRL (o firmă cu acționari turci). Iar al doilea este Aterina Global SRL (controlată de GKL Engineering Ltd – o companie din Cipru cu acționari anonimi). Aterina Global SRL a dobândit calitatea de asociat persoană juridică și în alte firme care au avut legături cu Radu Mazăre (Aqualand SRL, Blue Beach SRL, Garden Shop Services SA – fosta Pomacost).

Procesele

În prima parte a anului 2021, Tomis Marina Management a făcut demersuri pentru a beneficia de termenul de 20 de ani prevăzut ilegal în caietul de sarcini. Însă CN APMC nu a fost de acord cu încheierea unui act adițional prin care să se schimbe durata contractului.

Într-o primă etapă, instanța civilă sesizată cu această problemă litigioasă și-a declinat competența în favoarea Curții de Arbitraj de la Camera de Comerț, în conformitate cu clauzele contractului de închiriere. Prin Decizia 1 din 11 mai 2021,  Curtea de Arbitraj a obligat CN APMC să prelungească până în 2024 contractul de închiriere cu Tomis Marina Management. Un argument esențial a fost acela că administrația portuară are acum un drept de concesiune asupra terenurilor din port, valabil până la 31 octombrie 2057. Însă acest drept a fost constituit în anul 2008, printr-un nou contract de concesiune a bunului de la stat, contract care îl înlocuia pe cel vechi.

CN APMC a depus o acțiune în anulare la Curtea de Apel Constanța (în dosarul 281/36/2021).  Administrația portuară a solicitat anularea deciziei arbitrale și judecarea litigiului în fond de către instanța de judecată. În acțiunea în anulare a depus cerere de intervenție în favoarea CN APMC și Municipiul Constanța prin primar.  De altfel, administrația locală își dorește să preia Portul Tomis în administrare (deși soluția nu este constituțională). În orice caz, interesul Primăriei este cert, iar dacă s-ar împlini într-o formă juridică acceptabilă, existența unui chiriaș ar priva-o de exploatarea reală a bunului în discuție. De aici și logica intervenției!

Advertisement

Pe 3 noiembrie 2021, Curtea de Apel Constanța a admis acțiunea, a anulat decizia arbitrală, a judecat litigiul în fond și a respins solicitarea Tomis Marina Management de prelungire a contractului de închiriere până în 2024, pe calea unui act adițional. Judecătorul fondului (Francisc Nemeth) a stabilit că, în anul 2004, CN APMC nu putea închiria LEGAL Portul Tomis decât în termenul în care dispunea de acest bun concesionat de la stat, adică până la 30 iunie 2021. Magistratul a apreciat că decizia Curții de Abitraj încalcă dispoziția legii. 

Tomis Marina Management a atacat hotărârea Curții de Apel cu recurs. Totodată, firma a depus la Înalta Curte de Casație și Justiție o cerere de suspendare a efectelor hotărârii Curții de Apel, până la soluționarea recursului. Însă această cerere (dosar 2982/1/2021) a fost respinsă definitiv pe 18 ianuarie 2022.

În consecință, la acest moment, s-ar întruni condițiile ca firma privată să fie evacuată din Portul Tomis, indiferent de ce se va decide în recurs. În acest sens, directorul AMPC, Florin Goidea, spune că, săptămâna viitoare, va depune la instanță o acțiune de evacuare. Așadar, sunt șanse ca acest bun să se reîntoarcă în gestiunea CN APMC, după ce mai bine de 17 ani a fost exploatat de societăți private din anturajul fostului primar aflat acum la închisoare.

Advertisement

Comentarii pe Facebook

Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta

Adrian Cârlescu este fondator și redactor-șef al publicației Ordinea.Ro. Activează în presa locală constănţeană din anul 1998. A fost reporter şi editor de ştiri la MTC TV, redactor-şef la Replica de Constanţa, redactor în departamentul de investigații la Ziua de Constanţa, co-fondator la Dezvăluiri.Ro, redactor de investigații la Constanța.ro. Este absolvent al Facultăţii de Filosofie a Universităţii din Bucureşti (1998), finalizată cu o teză de licenţă coordonată de profesorul Gabriel Liiceanu, şi a unui master de filosofia culturii (2000). Este autor al volumului „Columbia – spectacolul morţii. Regimul de detenţie în Colonia Cernavodă a Canalului Vechi”, Editura Ex Ponto, Constanța, 2014, și coautor coordonator al volumului ”O istorie a orașului Cernavodă”, Editura Star Tipp, Slobozia, 2015.

Advertisement





Despre Noi

Știri și investigații din județul Constanța.
Aici găsiți subiectele care contează.

Asociația Puterea Civică

Forma legală: ONG/Asociație
Cod de Identificare Fiscală: 24860568

Adresa: Constanța, Bd. IC Brătianu nr. 48, Bl. G29 (Complex Intim), Et. 1, Biroul 7.

Telefon: 0241.625.564

E-mail: ordinea.ro@gmail.com




Copyright © 2018 Ordinea.RO - Theme by MVP Themes, powered by WordPress. Administrat, Implementat, Optimizat de Takmate Solutions