Conecteaza-te cu noi

Actual

Guvernul bagă bani în Aeroportul Mihail Kogălniceanu. La cât au fost evaluate pierderile din pandemie

Published

on

Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu va primi, din partea statului, un ajutor financiar în valoare de  189.805.000 lei. Astăzi, 12 noiembrie, Guvernul României analizează un memorandum privind acordarea unui nou ajutor de exploatare și a unuia de investiții pentru anii 2021-2023.

În cursul anului 2018, Ministerul Transporturilor a acordat un ajutor de exploatare Societății Naționale „Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța” S.A., pentru anii 2018-2020. Actul normativ produce efecte până la data de 31 decembrie 2020.

Necesitatea promovării memorandului Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța intră în categoria aparte a aeroporturilor de interes național care, pe lângă asigurarea derulării în condiții de siguranță și securitate a traficului aerian comercial, funcționează ca facilitate pentru forțele aeriene române și partenerii strategici militari ai României și, în acest scop, asigură infrastructura și serviciile necesare, 24 de ore din 24, 7 zile din 7.

Pentru asigurarea operării infrastructurii aeroportuare în condiții de siguranță și securitate, Societatea Națională „Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța” – S.A. (SN AIMKC) are nevoie de alocarea unor subvenții de la bugetul de stat, atât pentru acoperirea cheltuielilor de exploatare cât și a celor de investiții, măsură care, în conformitate cu reglementările europene, reprezintă ajutor de stat.

Advertisement

“Menționăm că prin Ordinul nr. 379 din 10.04.2018, respectiv prin Ordinul nr 1110/19.06.2018, Ministerul Transporturilor a acordat un ajutor de exploatare, respectiv un ajutor de investiții, măsuri exceptate de la obligația notificării, Societății Naționale „Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța” – 2 S.A., pentru perioada 2018-2020. Cele două acte normative produc efecte până la data de 31 decembrie 2020. Fiind un aeroport cu trafic anual mai mic de 200.000 pasageri, SN AIMKC poate beneficia de ajutor de stat de exploatare și de investiții în condițiile Regulamentului (UE) 2020/972 al Comisiei din 2 iulie 2020 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1407/2013 în ceea ce privește prelungirea aplicării sale și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 . În conformitate cu dispozițiile art.7 alin.(1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996,, cu modificările și completările ulterioare, orice măsură de ajutor de stat poate fi acordată numai în baza unui Memorandum privind încadrarea respectivelor măsuri în politicile economico-bugetare și financiare ale statului, aprobat de Guvern.”, se precizează în proiectul ce va fi prezentat azi Guvernului.

Zboruri anulate în anul 2020

În anul 2020, pe fondul epidemiei COVID-19, traficul a înregistrat o scădere semnificativă, multe din zborurile regulate, dar și cele tip charter, fiind anulate și anume :

– Wizz Air (Londra – Constanța –Londra) – 3 zboruri / săptămână – 42 de zboruri anulate în perioada martie – iunie, operarea fiind reluată la începutul lunii iulie 2020, dar cu un grad de încărcare mult scăzut;

– Turkish Airlines – Istanbul-Constanța –Istanbul – 2-3 zboruri/săptămână anulate în perioada martie – octombrie 2020, pierderile fiind considerabile ținând cont și de redeschiderea foarte târzie a operării și scăderea gradului de încărcare;

Advertisement

– Zborurile interne negociate împreună cu reprezentanții companiei Tarom au fost afectate 100%, fiind anulate în totalitate (zboruri previzionate din Constanța către Timișoara, Oradea, Cluj și Iași pentru sezonul de vară 2020);

– Zborurile charter generate de excursiile pe Dunăre cu nave de pasageri toate fiind anulate;

– Zborurile charter pe destinația Israel-Constanța-Israel tot pentru sezonul de vară au fost anulate;

– Zboruri charter Costanța–Antalya–Constanța operate împreună cu agențiile de turism din țară (paralela 45) anulate până la sfârșitul lunii august .

În ceea ce privește numărul de pasageri, în primul semestru al anului 2020, Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu Constanța a înregistrat un trafic de 2.934 mișcări aeronave (din care 981 comerciale și 1.953 total alte mișcări) și 21.576 pasageri (din care 20.877 pasageri comerciali și 699 pasageri necomerciali). Practic, criza generată de pandemia Covid-19 a condus la o scădere de aproximativ 50% a traficului de pasageri față de previziunile pe anul 2020, respectiv la scăderea drastică a veniturilor proprii ale aeroportului (chirii spații, chirii spații publicitare de închiriat, tarife aeroportuare de pasageri, securitate, aterizare, servicii de handling etc.)

Advertisement

Aeroportul Constanța intră în categoria aparte a aeroporturilor strategice

Pe lângă sarcinile de deservire a aeronavelor comerciale, pe aeroport se desfășoară și activități cu caracter strategic cum ar fi asigurarea operării zborurilor efectuate cu aeronave militare, precum și cu aeronave aparținând unor companii civile operate în sprijinul activităților militare. Aeroportul Constanța intră în categoria aparte a aeroporturilor strategice, nefiind încadrat în categoria de aeroporturi care au preponderent caracter comercial. În conformitate cu prevederile acordului dintre România și Statele Unite ale Americii privind activitățile forțelor militare ale Statelor Unite staționate pe teritoriul României, ratificat prin Legea nr. 268/20063 , forțele Statelor Unite și contractanții lor pot folosi utilitățile publice în termeni și condiții, inclusiv tarife sau taxe, nu mai puțin favorabile decât cele percepute forțelor armate române în situații similare, inclusiv scutirea de la plata tarifelor aeroportuare pentru aeronavele utilizate.

Aceste activități necesită alocarea de fonduri pentru întreținerea infrastructurii aeroportuare în condiții optime, timp de 24 de ore din 24, 7 zile din 7, la standardele de securitate și siguranță în vigoare. În perimetrul aeroportului își desfășoară activitatea și alte autorități publice (Serviciul Român de Informații, Poliția de Frontieră, Vamă, Poliția Transporturi) care au rol de control pentru desfășurarea în condiții de siguranță și securitate a operațiunilor aeroportuare specifice. Acestor instituții, aeroportul le pune la dispoziție gratuit spații de lucru.

Estimarea, pe termen scurt, privind numărul de zboruri cu aeronave scutite de la plata tarifelor aeroportuare (2020-2023):

În primul semestru a anului 2020 s-a înregistrat un total de 1.650 de zboruri cu aeronave militare, după cum urmează:

Advertisement
  • zboruri militare SUA – 356;
  • zboruri SMURD/MAI – 365 / 36;
  • zboruri Poliție Aeriană – 848.

Toate aceste zboruri sunt scutite, conform legislației naționale în vigoare (Codul aerian), de la plata tarifelor aeroportuare. Numărul zborurilor scutite de la plata tarifelor aeroportuare, precum și contravaloarea tarifelor scutite nu pot fi estimate pentru perioada 2021 – 2023, fiind influențate de faptul că amploarea operațiunilor militare variază de la an la an, conjunctura desfășurării acestor operațiuni neputând fi prognozată.

Se estimează că la finele anului 2020 Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu Constanța va înregistra aproximativ 56.784 pasageri comerciali procesați, în scădere cu 55,39 % față de anul 2019. Ținând cont de informațiile primite până în acest moment de la operatorii aerieni cu privire la destinațiile ce vor fi operate în anul 2021 de pe Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu Constanța și luând în considerare previziunile cu privire la gradul de încărcare al acestor curse, precum și incertitudinea cu privire la evoluția epidemiei Covid-19, preconizăm o creștere a numărului de pasageri în anul 2021, de 43,13% față de anul 2020.

Negocieri cu mai mulţi operatori aerieni

Pentru perioada 2021-2023 Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu Constanța este în negocieri cu mai mulți operatori aerieni în vederea lansării de noi rute, respectiv:

1. Wizz Air – deschiderea de noi destinații către Germania-Munchen, Italia-Bergamo, Florenta, Pisa, în prima fază doar pentru sezonul de vară, urmând ca, în funcție de evoluția acestora, să fie extinsă perioada de operare. Totodată, pentru perioada 2021-2023, se urmărește atât menținerea destinațiilor operate în prezent de compania Wizz Air, cât si creșterea lor, după cum urmează: – Londra , creștere cu 3 frecvențe /săptămână în sezon de vară și 2 frecvențe/săptămână în afara sezonului de vară; – Viena, creștere cu 2 frecvențe /săptămână pe toata durata anului.

2. Turkish Airlines – menținerea destinațiilor operate în prezent, cît și creșterea acestora, după cum urmează: – Istanbul – 4 frecvențe/săptămână în sezonul de vară și 2/3 frecvențe pe săptămână în afara acestuia. Pentru sezonul de vară 2021 se analizează introducerea de noi destinații în regim charter cu 2 frecvențe pe săptămână către Antalia –Turcia.

Advertisement

Tot pentru anul 2021 se intenționează introducerea de zboruri interne, atât cu Tarom cât și cu Blue Air, pentru destinațiile Timișoara, Oradea, Cluj și Iași, mai ales pentru sezonul de vară. 6 Obiectivul de menținere a destinațiilor operate în prezent și de creștere a numărului de frecvențe pe aceste destinații, atragerea de noi operatori aerieni care să deservească noi destinații cum ar fi deschiderea de noi rute aeriene către Spania, Italia și Germania dar și zboruri interne este o prioritate atât pentru perioada 2021-2023.

Acordarea unui ajutor de exploatare și a unui ajutor de investiții, exceptate de la obligația notificării, Societății Naționale „Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța” – S.A. pentru anii 2021-2023 este necesară pentru menținerea în stare operațională a aeroportului, 24 de ore din 24 de ore, 7 zile din 7, misiune specială de serviciu public pe care aeroportul, dacă ar ține seama de propriile interese comerciale, nu și-ar putea-o asuma.

Perioada de valabilitate a ajutorului de stat va fi de la data aprobării Ordinului Ministrului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor privind acordarea unui ajutor de exploatare și a unui ajutor de investiții, exceptate de la obligația notificării, către Societatea Națională „Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța” – S.A pentru anii 2021-2023. Bugetul schemei de ajutor de stat este în valoare de 189.805.000 lei.

“Prin acordarea de către stat a unui ajutor de exploatare și a unui ajutor de investiții, exceptate de la obligația notificării, Societății Naționale „Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța” – S.A. pentru anii 2021-2023, va putea fi asigurată menținerea operării aeroportului în condiții optime, timp de 24 de ore din 24, 7 zile din 7, la standardele de securitate și siguranță în vigoare, precum și respectarea obligațiilor asumate de către România față de partenerii militari externi.”, precizează proiectul.

În cazul în care acest ajutor din partea statului nu ar fi acordat, s-ar destabiliza grav situația financiară a SN AIMKC, fapt care poate conduce la reducerea perioadei în care acesta este deschis operațional la maxim 8 ore/zi, având în vedere că din veniturile proprii, în situația actuală de funcționare non-stop, acest aeroport nu poate acoperi decât aproximativ 30% din cheltuielile necesare.

Advertisement

Comentarii pe Facebook

Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta

Am devenit jurnalist în urmă cu foarte mulţi ani, pe la începutul lui 1992. Era dificil, pentru că lumea era avidă de informaţii, iar adunarea acestora presupunea foarte multă muncă. Redacţia ziarului Telegraf a constituit lansarea mea în presă, iar viaţa mea personală a devenit extrem de simplă: lucram de dimineaţa până în cursul nopţii. După vreo 6 ani, timp în care am început să fac şi televiziune, la TV Neptun, am decis să plec la subredacţia de Constanţa a ziarului Naţional. Acela a fost momentul în care am lucrat în paralel în presa scrisă şi în cea audio, la mai multe posturi de radio, începând cu Europa FM şi terminând cu Mix FM. A venit apoi perioada în care mi-am dorit mai mult şi am continuat să fac şi televiziune, la Antena 1, iar apoi la B1TV. Însă presa scrisă a rămas, mereu, marea mea pasiune. Am ajuns redactor şef adjunct la Observator de Constanţa, unde am rămas mai bine de 10 ani. Apoi am stabilit că ajunge cu genul acesta de muncă în care îţi neglizeji familia, că este cazul să fac altceva. Şi am devenit PR! După 5 ani, mi-am reamintit că doar presa mă satisface din toate punctele de vedere! Motiv pentru care ... iată-mă!

Advertisement





Despre Noi

Știri și investigații din județul Constanța.
Aici găsiți subiectele care contează.

Asociația Puterea Civică

Forma legală: ONG/Asociație
Cod de Identificare Fiscală: 24860568

Adresa: Constanța, Bd. IC Brătianu nr. 48, Bl. G29 (Complex Intim), Et. 1, Biroul 7.

Telefon: 0241.625.564

E-mail: ordinea.ro@gmail.com




Copyright © 2018 Ordinea.RO - Theme by MVP Themes, powered by WordPress. Administrat, Implementat, Optimizat de Takmate Solutions