Connect with us

Politica

În plină pandemie, partidele au cheltuit mai mult decât aveau alocat

Publicat

la

În timp ce ne explicau cât de grea este situația economică din cauza pandemiei de Covid-19, toate partidele parlamentare s-au înfruptat cu două mâini din bugetul de stat. Conform unui raport al Expert Forum, partidele ar fi trebuit să primească 181 de milioane de lei, în anul 2020, dar în schimb au primit 253 de milioane de lei.

Datele din rapoartele depuse de partide ne arată că veniturile partidelor nu au scăzut în 2020, în context pandemic. Dimpotrivă, anul electoral trecut a fost unul bogat. Mai mult, partidele au primit 253 de milioane de lei din subvenții, cei mai mulți bani din istoria finanțării politice publice din România, deși la începutul anului ar fi trebuit să primească doar 181 milioane, conform bugetului de stat. Se observă mai ales în cazul partidelor mari, cu șanse să intre în parlament sau să ajungă în coaliția de guvernare, o creștere a cotizațiilor, donațiilor sau împrumuturilor. Și costurile pentru campaniile electorale au crescut semnificativ.

Doar 32 de partide au publicat datele obligatorii în Monitorul Oficial până la data publicării acestui raport, din 189 formațiuni (adică 17%), câte au fost raportate la finalul anului 2020. Motivele pentru care aceste raportări nu sunt depuse pot fi diverse, de la necunoașterea legii, la lipsa de capacitate sau de interes a partidelor, costurile excesive pentru publicare în Monitorul Oficial. Considerăm că este important ca partidele care nu respectă reglementările trebuie să fie sancționate, mai ales că unele par a încălca regulile de mai mulți ani. Mai mult, acolo unde există sancțiuni contravenționale, pare că există practica aplicării de avertismente, chiar dacă partidele recidivează. În unele cazuri discutăm de partide cu un număr mare de candidați, cum ar fi Partidul Ecologist Român, care a depus liste cu peste 600 de candidați la alegerile parlamentare din 2020; AEP observa un comportament similar și în raportul pentru anul 2019.

Calitatea datelor nu este uniformă, iar formatul rapoartelor de venituri și cheltuieli (anexa 16) diferă de la un partid la altul. Deși în ultimii ani datele au început să fie publicate în format editabil, disciplina unor partide și mecanismele de colectare de date pot fi semnificativ îmbunătățite. Fiecare partid pare a interpreta diferit ce înseamnă raport detaliat (la fel de întâmplă și pentru campania electorală), chiar dacă ar trebui să publice detaliat fiecare sumă primită și fiecare cheltuială realizată. Mai mult, nu este clar dacă rapoartele trebuie să includă (și includ) și cheltuielile din campanie sau doar cele ale partidului, având în vedere formularea din lege, precum și faptul că pentru campanii se întocmesc rapoarte specifice. Structura diferită a rapoartelor face dificilă activitatea unui observator care vrea să urmărească în paralel finanțarea campaniei și cea curentă, întrucât informațiile nu sunt marcate diferențiat decât în unele rapoarte (campanie, subvenții etc). Situațiile financiare, care sunt sursa cea mai completă de informație, arată că partidele au venituri mai mari decât cele pentru care există obligația transmiterii de rapoarte la AEP.

Doar PNL, PMP și AUR au publicat date detaliate. PSD a publicat o formă centralizată a RVC, care include doar sumele generale pe județe pentru cotizații, donații, subvenții și alte venituri. USR a publicat un format centralizat, iar datele nu sunt accesibile în format editabil. Rapoartele pentru Pro România și Plus nu se regăsesc pe platforma AEP www.finantarepartide.ro.

Plățile pentru cotizații ne arată că un număr mic de persoane și-au îndeplinit sarcinile de membru conform statutului. Ca regulă, partidele pot solicita sume diferite, în funcție de poziția sau ocupația membrului. Dar în cazurile în care analiza a fost posibilă se vede că partidele nu sunt eficiente în a colecta aceste fonduri, întrucât numărul persoanelor care au plătit este relativ redus. La PNL am identificat (nume unice) aproape 12.000 de cotizanți, la AUR 1077, iar la PMP 2570 de persoane. În 2020, cele mai multe donații s-au strâns în lunile iulie și august, cu cea mai joasă rată de colectare în primele luni ale pandemiei. Reamintim că partidele nu publică numărul de membri.

Transparența sumelor cheltuite din subvenții a crescut parțial, prin faptul că AEP a solicitat partidelor începând cu anul 2021 să publice categoriile de fonduri pe care cheltuie banii. Cu toate acestea, în rapoartele anuale de venituri și cheltuieli nu se poate observa cum se cheltuie banii, excepție fiind raportul PNL, care a marcat specific la nivel central sursa de proveniență a banilor și PMP parțial. Datele ne arată că PNL ar fi cheltuit la nivel central 53 de milioane din subvenții, din care aproape 60% pe publicitate. Având în vedere sumele semnificative și faptul că o parte din bani se întorc la firmele de partid, trebuie să avem o discuție despre cum se cheltuie sume mari de bani din fonduri publice, fără transparență.

EFOR a analizat profilul celor care au ajutat partidele și am observat că poate fi foarte diferit, de la consilieri parlamentar, proprietari de firme, jurnaliști, angajați ai companiilor municipale din București consilieri în instituții publice, membri în consilii de administrație. Analiza numelor donatorilor, membrilor care au cotizat sau persoanelor fizice și juridice care au acordat împrumuturi semnificative ne arată că în unele cazuri există potențiale neconcordanțe între venituri și sumele direcționate la partid. EFOR a verificat sute de declarații de avere și interese, unde au fost disponibile, și am observat că o parte dintre persoanele vizate nu par a avea suficiente resurse pentru a justifica aceste contribuții. Am identificat persoane care câștigă anual chiar și de zece ori mai puțin decât au direcționat la partid. Chiar și în condițiile în care banii se pot recupera din rambursări, persoanele care împrumută sau donează la partid tot ar trebui să dețină resursele pentru a direcționa banii. Am identificat astfel de situații în cazul unor donatori sau persoane care au împrumutat, printre altele, PSD, Pro România, AUR sau PNL. Considerăm că acestui subiect ar trebui acordată o atenție sporită de către instituțiile cu rol de control. La Pro România cele mai multe împrumuturi au fost înregistrate pe 2 și 3 decembrie, cu doar câteva zile 2 zile înaintea finalizării campaniei electorale. Profilul detaliat al contributorilor poate fi consultat în raport.

Există indicii că partidele folosesc practica direcționării de fonduri pentru a ”cumpăra” un loc pe listă sau pentru a asigura candidatura unei persoane. Aceasta nu este ilegală, dar are efecte negative care distorsionează piața politică. Putem, de asemenea, observa că unele dintre aceste donații sau împrumuturi sunt o potențială formă de a intra în grațiile partidului, în cazul în care acesta ar reuși să ajungă la putere.

Reamintim că în 2019 și 2020, precampania a fost mult mai vizibilă decât campania, dar sumele cheltuite nu sunt supuse acelorași rigori de transparență. Analiza rapoartelor de venituri și cheltuieli nu ne ajută să înțelegem mai bine cum au fost cheltuiți acești bani.

Nu în cele din urmă, legislația trebuie revizuită pentru a se elimina interpretările neclare și pentru a se consolida acela aspecte care nu sunt reglementate cu privire la finanțarea curentă și la campanie. Reamintim că sunt mai multe recomandări GRECO și ODIHR care nu au fost puse în aplicare. Printre altele, valoarea sancțiunilor trebuie crescută, iar aplicarea acestora trebuie să fie asigurată. Mai mult, considerăm că AEP trebuie să își consolideze capacitatea de monitorizare și control atât pentru activitatea curentă, cât și pentru campania electorală.”, arată raportul ExpertForum.

Comments

comments

Politica

Ciucă anunță creșterea valorii tichetelor de masă și ajutor de 700 de lei pentru pensionari

Publicat

la data de

Scris de

Premierul Nicolae Ciucă a anunțat că, de astăzi, intră în vigoare încă două măsuri importante din pachetul „Sprijin pentru România”, prin care românii sunt afectați de creșterile de prețuri

„Valoarea tichetelor de masă va crește cu 50%, de la 20 la 30 de lei. Pensionarii cu venituri sub 2.000 de lei vor primi un ajutor de 700 de lei (după cel acordat în ianuarie celor cu pensii sub 1.600 de lei). Continuăm să implementăm măsuri de sprijin pentru oameni în această perioadă. Misiunea noastră este să trecem cu bine țara prin crizele multiple care ne afectează și să demarăm reformele masive asumate prin PNRR.“, spun Nicolae Ciucă.

Comments

comments

Continuă să citești

Politica

Ce modificări fiscale intră în vigoare din iulie

Publicat

la data de

Scris de

Se întâmplă destul de multe lucruri de la 1 iulie 2022, în materie de fiscalitate. Printre altele, tichetele de masă cresc la 30 de lei, pensionarii vor primi 700 lei, se aplică sistemul e-transport, SAF-T pentru marii contribuabili, ar trebui să scadă prețul la carburanți cu 50 de bani/litru, iar ANAF urmează să facă controale masive chiar și la persoane fizice, informează profit.ro.

1. Valoarea nominală maximă a tichetului de masă pe care angajatorii o pot oferi angajaților crește la 30 lei per angajat, pentru fiecare zi lucrată, din luna iulie a acestui an.

2. Marii contribuabili vor trebui să aplice SAF-T, fiind obligatoriu pentru ei, după ce au trecut cele 6 luni privind perioada de grație. Este vorba despre completarea Declarației 406.

3. În luna iulie, pensionarii cu venituri mai mici sau egale cu 2.000 de lei vor primi un ajutor de 700 de lei. Acesta se acordă o singură dată, adică doar în această lună.

4. e-Transport sau Radarul mărfurilor se aplică de la 1 iulie. Dacă există un transport de bunuri cu risc fiscal ridicat, dar și alte bunuri ce nu sunt considerate cu risc fiscal, toate bunurile transportate se vor declara în sistemul RO e-Transport. Sancțiunile al e-Transport se vor aplica din 1 septembrie, o ordonanță în acest sens urmând a se publica în Monitorul oficial.

5. e-Factura se aplică de la 1 iulie 2022 pentru produsele cu risc fiscal ridicat în relația B2B.

Este vorba despre:

•Legume, fructe, rădăcini și tuberculi alimentari, alte plante comestibile.

• Băuturi alcoolice

• Construcții noi

• Produse minerale (apă minerală naturală, nisip și pietriș)

• Îmbrăcăminte și încălțăminte

6. Angajările la stat sunt suspendate de la 1 iulie până la 31 decembrie 2022.

De precizat că pentru posturile pentru care au fost demarate procedurile de organizare a concursurilor sau examenelor anterior datei de 1 iulie 2022, se continuă procedurile de ocupare a acestora, conform prevederilor în vigoare la acea dată.

7. Se modifică Codul de procedură fiscală în sensul că „aplicarea sancțiunii amenzii contravenționale se prescrie în termen de 5 ani de la data săvârșirii faptei”. Anterior, termenul era de 6 luni, dar ANAF a pierdut procese, așa că Ministerul Finațelor a decis să modifice legislația. Are de-a face cu faptul că amenda contravențională aplicată pentru neplata anumitor impozite se prescrie în șase luni și nu în cinci ani, cum a reținut ANAF, un proces în acest sens fiind câștigat recent de avocați de la Băncilă, Diaconu și Asociații.

8. Reducere de 50 de bani/litrul de benzină și motorină de la 1 iulie.

9. Controale masive ale ANAF la persoane fizice de la 1 iulie. În acest sens, angajații ANAF își vor lua informații din toate sursele, inclusiv de pe rețelele de socializare.

10. ANAF va demara controale la 140 de mari contribuabili, ca urmare a unei analize de risc.

12. Fiscul va începe controale pe litoral pentru că unii agenți economici nu dau bon fiscal la șezlonguri.

13. Operațiunea Cronos va reporni, președintele ANAF declarând că s-au făcut analize de risc, s-au stabilit niște zone și agenți economici care sunt cu risc de a practica această muncă la negru.

Comments

comments

Continuă să citești

Politica

Gabriela Firea, ministrul Familiei, susține dreptul la avort: Nimeni nu poate cere unei femei să nască sau să moară

Publicat

la data de

Scris de

Ministrul Familiei, Gabriela Firea, precizează că susține cu tărie dreptul femeilor de a decide pentru viața și corpul lor. Gabriela Firea spune, într-un mesaj postat pe Facebook, că „nimeni nu poate cere unei femei să nască sau să moară”, adăugând că la astfel de situații se va ajunge în orice societate care va impune o lege pentru interzicerea avorturilor.

„Susțin cu tărie dreptul femeilor de a decide pentru viața și corpul lor! Militez pentru drepturile femeilor, ca ele să ia decizii pentru propria viață și pentru propriul lor corp. Nu aș mai fi vorbit pe acest subiect, pentru că mi-am spus opinia clar la audierea din Parlament pentru funcția de ministru. Având în vedere discuțiile din spațiul public, cu privire la interzicerea avortului în alte state, reafirm ce am spus: femeile trebuie să aibă acces la servicii medicale de calitate, de consiliere, de îndrumare, astfel încât, împreună cu familiile, cu persoanele apropiate, cu duhovnicul să ia cea mai bună decizie în viața lor. Nimeni nu poate cere unei femei să nască sau să moară. Căci la asta se va ajunge în orice societate care va impune o astfel de lege. Istoria recentă a dovedit-o cu vârf și îndesat. Nu așa vom crește natalitatea, interzicând drepturi. Nu mai vrem încă o generație a decrețeilor. Au murit 10.000 de femei în acei ani, pentru că au încercat să facă singure ceea ce medicilor le era interzis”, a declarat ministrul Familiei citat de digi24.ro.

Orice stat este liber să decidă pentru poporul său, a susținut Gabriela Firea, care a adăugat că România se luptă însă, în continuare, cu mentalitățile.

„Pentru asta, întreaga societate, toți oamenii politici, toate instituțiile trebuie să-și unească forțele pentru o mai bună informare a tinerilor cu privire la bolile cu transmitere sexuală sau la ce poate însemna o sarcină. Suntem fruntași la mame adolescente, iar multe dintre aceste sarcini au apărut din greșeli sau din lipsă de informare.

Mă bucur că a fost aprobată în Parlament legea care introduce orele de educație sanitară în școli. Să nu se ascundem după degete, de mult ori copiii știu mai multe decât ne imaginăm noi, părinții. Dar ei trebuie să primească și informații corecte, de la persoane pregătite în acest domeniu. Educația sanitară va fi predată începând din clasa a VIII-a și doar cu acordul scris al părinților sau al reprezentanților legali ai copiilor, prin programe de educație pentru sănătate, în vederea prevenirii contractării bolilor cu transmitere sexuală”, a transmis Gabriela Firea.

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: