Connect with us

Actual

Marinarilor români le-a trecut glonțul pe lângă ureche. Au fost la un pas să fie incluși în „Lista negră“!

Tatian Iorga

Publicat

la data de

Deși nu mai are demult flotă, România se poate lăuda cu peste 30.000 de navigatori, care au un aport extrem de important la economia națională. Potrivit directorului general al CERONAV, dr. Ing. Ovidiu Sorin Cupșa, aportul celor peste 30.000 de marinari români la economia națională se ridică la aproape un miliard de dolari anual. Cupșa spune că marinarii români reprezintă o categorie socio-profesională super-calificată, de top la nivel mondial, care mențin România între națiunile maritime importante ale lumii. Cu toate acestea, spune șeful CERONAV, a circulat o informație potrivit căreia marinarii români ar fi urmat să fie introduși într-o așa-zisă „listă neagră“, ceea ce ar fi însemnat un adevărat dezastru atât pentru cei 30.000 de navigatori (mai puține contracte, mai puține plecări și, inevitabil, mai puțini bani), cât și pentru economia României.

„În ultima vreme au circulat o mulțime de informații privitoare la reintroducerea către IMO (International Maritime Organization este agenția specializată a ONU care elaborează legislația maritimă mondială. Convenția IMO are 174 de state membre – inclusiv România din 1965 – și 3 state asociate.) a „Listei albe“ și a „Listei negre“ a navigatorilor, iar informațiile din presa internațională au fost confuze. Personal am fost sunat, întrebat și interpelat despre veridicitatea informației că România, alături de alte state, nu s-ar afla pe „Lista albă“ a țărilor care sunt conforme cu STCW (Convenția privind pregătirea personalului navigant). Îngrijorările sunt legitime, deoarece marinari români, autorități, sindicat, sistemul maritim de training și cel universitar din România ar fi fost profund afectate de o asemenea măsură!“, spune Ovidiu Cupșa‎ într-o postare pe Facebook.

„Keep calm! România rămâne în „Lista albă““

Pentru că o posibilă introducere într-o așa-zisă „Lista negră“ a navigatorilor români, adică țara noastră să fie scoasă din „Lista albă“, ar fi afectat viața celor 30.000 de marinari și a familiilor acestora, directorul Ceronav a ținut să precizeze, din capul de locului că IMO a RESPINS aprobarea unei noi „Liste albe“, România fiind în continuare pe „Lista albă“, ia sistemul românesc (incluzând MT, ANR, CERONAV și învățământul superior) este printre cele mai performante din lume conform auditurilor periodice ale IMO si EMSA (European Maritime Safety Agency).

Cu toate că marinarilor români le-a trecut glonțul pe lângă ureche, Ovidiu Cupșa a continuat în comentariul său să explice, în detaliu, cum de s-a ajuns la o astfel de situație. Directorul CERONAV afirmă că la Sub-Comitetul HTW6 (Human Training and Watchkeeping), din 29 apr – 3 mai 2019, Secretariatul General al IMO a supus spre adoptare o nouă „White List“ (Listă albă) a statelor membre care „au dovedit că sunt în conformitate cu Convenția STCW“. Sursa citată spune că, potrivit regulii I/7.3.2 din STCW, statele membre trebuie să raporteze periodic către IMO stadiul implementării STCW (Convenția privind pregătirea personalului navigant), iar neraportarea înseamnă că „nu ai dovedit…“.

„Tehnic Secretariatul General al IMO avea dreptate. Dar multe state nu au respectat această regulă, din diverse motive printre care faptul că: IMO nu a urmărit riguros implenentarea acestei reguli până acum și a îngăduit excepții, lipsa de notificare a statelor a indus un oarecare dezinteres a acestora pe această temă, iar  uneori comunicarea intre autorități a funcționat defectuos etc. Ca urmare în documentul HTW 6/12, SG a propus această nouă „Listă albă“, revizuită – care nu conținea câteva zeci de state, inclusiv România! Ministerul Transporturilor, ANR și subsemnatul – în calitate de președinte al Grupului Statelor Membre UE la IMO, ne-am sesizat și am decis să ne prezentăm la IMO cu un mandat de opoziție activă la adoptarea unei astfel de liste, care ar fi zguduit din temelii piața forței de muncă. UE nu este reprezentata la IMO direct, ci prin statele membre. Așadar, pentru chestiunile de interes european, Comisia Europeană propune anumite poziții, în funcție de informațiile tehnice și politice pe care le are la dispoziție. Acestea sunt negociate apoi de către delegațiile statelor membre, sub bagheta Președenției Consiliului European.

Deși UE pregătise inițial o poziție de susținere a acestei liste, în ședința statelor membre, pe care am coordonat-o personal la Londra (sediul IMO), am susținut cu argumente puternice o poziție contrară. Am arătat că nu este (așa cum pare la prima vedere) o simplă chestiune de ordin tehnic, gen: “nu am raportat, deci nu am dovedit că suntem conformi cu STCW”. O astfel de abordare simplistă ar fi afectat profund industria navală la nivel mondial, ducând la nerecunoașterea certificatelor de către inspectorii Port State Control și de către companiile de navigație. În această situație se aflau inclusiv 11 state membre UE, unele importante furnizoare de personal navigant – argument destul de serios pentru a avea, în final, câștig de cauză și susținerea tuturor statelor europene. Concluzia ședinței a fost că cele 28 de state membre plus Norvegia și Islanda, care fac parte din SEE, se vor opune activ în plenul IMO adoptării unei noi liste. În plen, noi (UE) reprezentam doar o părticică din cele 174 de state membre și vreo 50 de organizații asociate, dar destul de importantă, totuși: aproximativ 30% din flota mondială și 20% din personalul navigant. Au fost ore de dezbateri aprinse în care am expus și argumentele României, susținute activ de statele membre UE. Multe alte state din întreaga lume, afectate de această măsură au venit cu diverse argumente similare, împotriva împărțirii lumii în „Liste albe“ și „Liste negre“. La finalul dezbaterilor HTW 6 a RESPINS adoptarea acestei liste revizuite. Urmând ca problema raportării conform regulii I/7.3.2 in STCW să fie supusă atenției MSC (Maritime Safety Commitee) – organismul care adoptă deciziile subcomitetelor IMO). MSC este acum în desfășurare la Londra 5 – 14 iunie. În 10 iunie – MSC a decis că: ia act de propunerea subcomitetului HTW 6 privind regula I/7.3.2 din STCW și o trimite la HTW 7 pentru a lua măsurile necesare etc etc. Asta înseamnă că măsura s-a amânat cu un an. Până la HTW 7 statele au timp să ajungă la zi cu raportările“, spune Cupșa în postarea sa.

În loc de concluzii!

În finalul postării sale, directorul genral al CERONAV reamintește că, la acest moment, nu există nicio „Listă albă“ revizuită, iar marinarii români pot naviga liniștiți în continuare. Cupșa afirmă că autoritățile române au avut și ele un rol activ în respingerea revizuirii listei.

„Chiar dacă am scris foarte mult am dorit să explic cât mai în detaliu tuturor celor interesați, pentru a înlătura orice fel de îngrijorare. Totuși, această situație cred că a pus autoritățile din toată lumea la un important moment de reflecție: Orice regulă, oricât de neînsemnată pare, trebuie respectată, atunci când ți-ai asumat o convenție internațională. ANR a dat asigurari că România a actualizat raportarea imediat ce a apărut documentul HTW 6/12. Alte țări au făcut la fel. Dar dacă de data aceasta s-a obținut o amânare, în lumina celor expuse mai sus, next time… nu va mai exista niciun argument valid! Îmi permit să închei cu o abordare holistică:

  1. Sistemul naval românesc e un cluster în care nimeni nu e izolat. Fiecare marinar, inspector, expert, funcționar… depinde de fiecare. Trebuie să acționăm conștienți de asta!
  2. Sistemul naval românesc este avantajat de apartenența la UE, dor trebuie să știe să se poziționare corect. Și asta cred că e valabil în toate domeniile. Avem nevoie de parteneri puternici în competiția mondială!
  3. Sistemul naval românesc este integrat în sistemul naval mondial. Doar păstrarea ridicată a standardelor și respectarea convențiilor internaționale ne poate asigura succesul!
  4. În sistemul naval NU „merge și așa!“, încheie Ovidiu Cupșa.

Sursa foto: facebook.com/pg/imo.maritime.ambassador.ovidiu.sorin.cupsa

Comments

comments

Continuă să citești
Reclamă
Apasă pentru a comenta

Trebuie să te autentifici pentru a scrie un comentariu Login

Lasă un răspuns

Actual

În apropiere de Sibioara, o femeie a fost rănită într-un accident. Vezi cum s-a produs.

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

În cursul zilei de azi, în apropiere de Sibioara a avut loc un eveniment rutier în care au fost implicate două mașini. Potrivit  SAJ Constanța, la fața locului a plecat echipajul Smurd C.

Iată cum spune IPJ că a avut loc acest accident: În data de 24.06.2019, ora 17.10 un bărbat de 52 ani a condus un autoturism pe DN 22, dinspre Lumina către Cogealac și ajungând la km 277 + 100 m, din cauza neadaptării vitezei la condițiile de drum – respectiv curbă la dreapta deosebit de periculoasă, semnalizată cu indicatoare și marcaje rutiere – a pierdut controlul direcției către stânga sensului de deplasare, a pătruns pe sensul opus unde a intrat în coliziune cu o autoutilitară condusă regulamentar de un bărbat de 43 ani din sens opus.

În urma accidentului a rezultat vătămarea corporală ușoară a unei femei de 49 ani, pasageră în primul autoturism.

Potrivit Serviciului de Ambulanță, au fost 5 pacienți cu răni ușoare, care au refuzat transportul la spital.

Comments

comments

Continuă să citești

Actual

O dubiță a ieșit în decor la Valu lui Traian. Șoferul a fost rănit.

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

În urmă cu puțină vreme, la intrarea în Valu lui Traian a avut loc un eveniment rutier în care a fost implicată o dubiță.  Aceasta a ieșit în decor după ce a lovit un cap de pod.

La fața locului s-au deplasat de urgență echipaje ale Serviciului de Ambulanță și Poliției Rutiere.

Potrivit SAJ Constanța, în acest accident a fost rănit un bărbat  care s-a ales cu traumatism cranio cerebral. Acesta este conștient și a fost transportat la spital.

Știre în curs de actualizare.

Update: Iată cum s-a produs acest eveniment rutier, potrivit IPJ Constanța: În data de 24.06.2019, ora 18:40 un barbat, de 25 de ani a condus o autoutilitară pe DN 3, în afara localității Valu lui Traian, dinspre Constanţa către Valu lui Traian iar la un moment dat, din cauza neatenţiei în conducere, a pierdut controlul asupra direcţiei de mers către dreapta, părăsind partea carosabilă şi a intrat în coliziune cu un cap de podeţ.

In urma accidentului a rezultat vătămarea corporală uşoara a conducătorului auto.

 

Comments

comments

Continuă să citești

Actual

Instalație de distribuție de gaze naturale în Portul Constanța Sud

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

CN Administrația Porturilor Maritime SA Constanța va derula proiectul de investiții „Racord de medie presiune pentru distribuția de gaze naturale în Portul Constanța Sud“, proiect finanțat din surse proprii.
Valoarea investiției este de 5.798.437,50 lei și are o durată de implementare de 24 de luni. Execuția lucrărilor va fi realizată de SC Petroconst SA.

Scopul proiectului este de a da posibilitatea consumatorilor din zona de sud a Portului Constanța de a se alimenta cu gaze naturale, până în prezent 30 de operatori solicitând racordarea la noua rețea care va avea o lungime de circa 9 km.
Un sistem similar a fost dezvoltat în zona de nord a Portului Constanța în anii 2002 – 2003.

Lucrările vor începe în zona sens giratoriu Poarta 10, zona Scanner – Mol 1 – Schenker – Romtrans.

În prezent, în Portul Constanța Sud, în proprietatea CN APM SA, sunt 10 centrale termice având surse de alimentare combustibili lichizi, GPL și energie electrică. Pe lângă acestea, sunt numeroși potențiali consumatori de gaze naturale care sunt interesați să se racordeze la o sursă de gaze naturale.
Necesitatea realizării unei rețele de gaze naturale a apărut și din faptul că sursele actuale de alimentare au grad mare de poluare, eficiență energetică scăzută și costuri mari.

Pentru asigurarea necesarului de gaze naturale în zona de sud a Portului Constanța s-a studiat posibilitatea realizării unui sistem de alimentare care să satisfacă necesitățile actuale și în același timp să fie fezabil din punct de vedere tehnic și economic.
Având în vedere realizarea conductei de distribuție de către distribuitorul local, conducta al cărei traseu este adiacent portului în dreptul porții 10 Bis, s-a solicitat acordul deținătorului conductei și implicit al furnizorului pentru realizarea unui punct de alimentare care să deservească incinta portului.
În conformitate cu avizul tehnic de racordare emis de Distrigaz Sud Rețele, s-a aprobat realizarea unui punct de predare pentru Portul Constanța Sud în dreptul porții 10 Bis. Debitul aprobat pentru care s-a și făcut dimensionarea primară a rețelei de distribuție este de 3500 metri cubi/oră, la o presiune de 2 bari.
În cadrul dimensionării finale, s-a luat în calcul un debit suplimentar față de cel inițial de cca. 2500 metri cubi/oră, care ar trebui să acopere posibila dezvoltare a portului.

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: