Connect with us

Energie&Mediu

Ministrul Energiei: Fondul Suveran de Investiții va fi gestionat de Ministerul Finanțelor

Mihaela Tîrpan

Publicat

la data de

Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții va fi gestionat de Ministerul de Finanțe, iar ministerele care au administrat până acum companiile din cadrul fondului vor păstra anumite competențe legate de coordonare. Anunțul a fost făcut de către ministrul Energiei, Toma Petcu, la conferința Focus Energetic.

“Prin programul de guvernare, unul din obiectivele strategice este fondul suveran de investiții, important pentru dezvoltarea economică a României, care va fi un motor economic de dezvoltare. Din punctul meu de vedere, toate companiile, nu doar din domeniul energiei, pentru că vorbim de un fond de investiții la nivel general, toate companiile care sunt pe profit, care au capitalizare puternică din orice domeniu, ar trebui să fie în acest fond, aceasta în funcție de comunicarea pe care o vom avea cu Comisia Europeană și în funcție de deciziile privind competiția, să nu creăm probleme”, a spus ministrul, la conferința Focus Energetic.

El arătat că în ședința de Guvern de vineri s-a prezentat acest fond în primă lectură, urmând ca Guvernul să ceară punctul de vedere al Comisiei Europene cu privire la acest proiect, conform Agerpres.ro.

“Fondul suveran, pentru că este un fond de investiții, trebuie să fie la Ministerul de Finanțe, pentru că Ministerul de Finanțe trebuie să gestioneze acești bani. În general, toate activele, tot patrimoniul statului român, se gestionează de Ministerul de Finanțe, ca urmare ar trebui să fie la Ministerul de Finanțe”, a răspuns Petcu, întrebat cine va gestiona fondul. Totodată, acesta a arătat că ministerele de resort vor continua să aibă anumite competențe în coordonarea companiilor.

“Ar putea să existe o mică fractură de colaborare și de comunicare între ministerele de linie și companiile care vor fi la fondul suveran. (…) Am avut o discuție cu domnul Tudose când era ministrul al Economiei despre legătura care ar trebui să existe între ministerele noastre și companiile care vor face parte din fond și am stabilit ca, prin hotărârea de Guvern care se va elabora ulterior Legii pentru organizarea și funcționarea fondului, aceste ministere trebuie să-și păstreze anumite competențe asupra companiilor legate de coordonare, modul de cooperare, lucruri care vor fi stabilite în cadrul unei comisii tehnice de specialitate. Dar vom păstra în continuare aceste legături între ministerele de linie și companiile care au aparținut acestor ministere și se vor duce către fondul suveran”, a susținut Petcu.

De asemenea, și premierul a avut un punct de vedere vivazi de acest subiect. Mihai Tudose a informat că Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI) va fi concretizat până în septembrie în proiect de lege și trimis spre Parlament.

La rândul său, ministrul Economiei, Mihai Fifor, a spus că FSDI este “elementul central” al Programului de guvernare 2017 — 2020, document propus de partidul din care acesta face parte.

“Acest fond este o măsură de stimulare economică prin care, în urma atragerii de capital din piața financiară internă și internațională, vor putea fi constituite surse de finanțare pentru proiecte de investiții profitabile și sustenabile, ce vor antrena un efect de multiplicare în economie, conducând la dezvoltare, în paralel cu creșterea veniturilor bugetare. Ideea creării Fondului Suveran de Investiții a fost agreată și de instituțiile europene și internaționale”, a arătat Fifor.

Potrivit lui Fifor, FSDI va avea forma unei societăți pe acțiuni cu unic acționar — statul român, pe întreaga durată de funcționare. “Scopul Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții este să finanțeze din surse proprii și din fonduri atrase proiecte de investiții rentabile și sustenabile în diverse sectoare economice. Finanțarea se face din venituri obținute din dividende încasate de la societățile din portofoliul acestuia, din cele rezultate din operațiuni cu instrumente financiare proprii și din cele emise de alte entități, din venituri din vânzarea de pachete de acțiuni din portofoliu, din împrumuturi, inclusiv prin emiterea de obligațiuni și din alte surse”, a precizat Fifor.

Comments

comments

Continuă să citești
Reclamă

Energie&Mediu

Ministrul Energiei, ultimatum pentru chinezii de la CGN: “Nu vin să încheie contractul anul acesta, s-a terminat”

Mihaela Tîrpan

Publicat

la data de

Scris de

Ministrul Energiei, Anton Anton, le-a dat ultimatum chinezilor de la CGN. El a comunicat parlamentarilor că le-a cerut investitorilor chinezi de la CGN să ia o decizie și anul acesta să se încheie contractul pentru proiectul reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă.

Timpul discuțiilor s-a terminat (negocierilor – n.r.), este mesajul ministrului pentru chinezii de la CGN.

„Săptămâna trecută sau acum două săptămâni am avut discuţii cu partenerul chinez care a fost selectat prin procedură transparentă de selecţie. Le-am pus în vedere un singur lucru: timpul discuţiilor s-a terminat, am tot vorbit, am tot povestit, iar anul acesta ei trebuie să vină şi să încheie contractul. Nu vin să încheie contractul, s-a terminat, nu mai avem ce să discutăm”, a precizat ministrul Anton Anton, citat de Agerpres, în Comisiile reunite de specialitate, cu ocazia avizării bugetului pentru 2019 al ministerului.

Anul trecut, tot în februarie, ministrul Energiei spunea că i-a întâlnit pe investitorii chinezi…în lift. El a declarat, într-un interviu acordat Agerpres, că s-a întâlnit ”în lift” cu investitorii chinezi cu care statul negociază de 4 ani realizarea reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă, un proiect de 6,5 miliarde de euro. Atunci, Anton a precizat și că discuțiile sunt avansate, că nu sunt restanțe!

“Ordinea.ro” a prezentat declarațiile ministrului de la momentul respectiv. Vi le reamintim:

Halal energie nucleară în România lui 2018. Discuțiile pentru reactoarele 3 și 4 de la Cernavodă se poartă în… lift!

Iată cu după un an, discuțiile trenează și Dl Ministru ia atitudine în fața parlamentarilor! Dle ministru, dacă ne permiteți, nu este tocmai vina chinezilor că s-au tot schimbat guvernele și discuțiile nu au avansat. Dar, da, ar fi tare bine să se semneze contractul anul asta, în caz contrar proiectul reactoarelor rămâne doar un obiectiv prioritar în agenda Guvernului! Memorandumul de Înţelegere privind dezvoltarea, construcţia, operarea şi dezafectarea unităţilor 3 şi 4 ale centralei nuclearo-electrice Cernavodă a fost semnat de către reprezentanţii Nuclearelectrica şi China General Nuclear Power Corporation (CGN) în noiembrie 2015. De asemenea, și în vara anului trecut a fost semnat un Memorandum pe aceeași temă.

Iată declarațiile:

Memorandum pentru accelerarea lucrărilor la unitățile 3 și 4 de la Cernavodă

Și pentru a vă crea un punct de vedere despre toată activitatea de la centrala nucleară de la Cernavodă, vă invităm să citiți și:

Ciclul de viață al Reactorului 1 de la Cernavodă se apropie de final. Cum va funcționa România cu un singur reactor nuclear?!

 

 

Comments

comments

Continuă să citești

Energie&Mediu

Finanțarea retehnologizării reactorului 1 al centralei nucleare de la Cernavodă, ÎN PERICOL

Mihaela Tîrpan

Publicat

la data de

Scris de

Compania de stat Nuclearelectrica, operatorul centralei nucleare de la Cernavodă, a propus ca și producătorii de energie din resurse regenerabile dispecerizabili, care au costurile cele mai reduse din sistem și beneficiază și de subvenții pe bază de certificate verzi incluse în facturile consumatorilor, să fie obligați să livreze energie electrică destinată consumului clienților casnici ai furnizorilor de ultimă instanță, la prețuri reglementate plafonate stabilite de ANRE. Autoritatea s-a opus, conducerea acesteia și-a argumentat poziția prin a explica un aspect important, respectiv faptul că Legea energiei nu prevede o astfel de obligație pentru deținătorii de centrale eoliene și solare.

“Având în vedere faptul că numeroși producători regenerabili dispecerizabili s-au contractat pe piețele la termen utilizând produse standard, precum și costurile reduse ale energiei regenerabile și schemele de sprijin plătite de consumatori, considerăm oportun ca și aceștia să poată furniza energie pentru contractele reglementate, cu recunoașterea costurilor de achiziție a energiei pentru intervalele în care nu exista resursă (când nu bate vântul, când e înnorat și pe timp de noapte – n.r.)”, au susținut reprezentanții Nuclearelectrica la o dezbatere organizată de ANRE cu privire la proiectul de metodologie de stabilire a prețurilor reglementate pentru asigurarea consumului populației, prin care Nuclearelectrica, Hidroelectrica și producătorii în cogenerare sunt obligați să livreze energie în contracte reglementate, cu marjă de profit fixă, de 5%.

Potrivit jurnaliștilor de la profit.ro, conducerea Nuclearelectrica a anunțat că introducerea producătorilor de energie regenerabilă în rândul operatorilor cu obligații  de vânzare de cantități ferme de energie pe bază de contracte reglementate are în vedere faptul că, în 2017, peste 14% din producția națională de energie a reprezentat energie din sure regenerabile și o parte importantă din aceasta a fost vândută prin contracte cu produse standard.

“Nu se acceptă. Din analiza prevederilor legale incidente (art. 79 alin. (7) din Legea nr. 123/2012 și art.14 alin. (1) și alin. (8) din Legea nr. 220/2008) a rezultat faptul că acestea nu impun obligații pentru vânzarea de către acești producători a unor cantități de energie electrică pe bază de contracte reglementate”, a fost răspunsul ANRE conform aceleiași surse.

La dezbatere, cei de la Nuclearelectrica au informat că obligația de vânzare la prețuri reglementate le afectează capacitatea de a obține finanțare pentru retehnologizarea reactorului 1 de la Cernavodă.

“Scăderea de peste 6 ori a indicatorilor de profitabilitate ai SNN prin vânzarea energiei electrice la prețuri reglementate afectează major capacitatea entității de a finanța proiectele majore de investiții aflate în derulare (retehnologizarea Unității 1, investiție de 1,5 miliarde euro, și CTRF, investiție de aproximativ 200 milioane euro). În aceste condiții, Nuclearelectrica este în pericol de a trebui să-și asigure finanțarea proiectului de retehnologizare al Unității 1 în proporție de 100% din fonduri proprii. Modelul nostru inițial prevedea pentru retehnologizare o finanțare cu structură 43% fonduri proprii și 57% imprumuturi. Pentru realizarea surselor de finanțare proprii necesare proiectului de retehnologizare a Unității 1 la nivel de 100% din valoarea proiectului, SNN are nevoie de o majorare cu 43 lei/MWh a prețului reglementat conform metodologiei actuale, considerând că întreaga energie electrică disponibilă la vânzare (81,6 TWh) din următorii 8 ani ar fi vândută la prețul reglementat impus prin propunerea de ordin ANRE”, au susținut cei de la Nuclearelectrica.

Studiu tehnic de evaluare a stării centralei nucleare

Amintim că, luna trecută, conducerea Nuclearelectrica a anunțat că a demarat procedura de achiziție de servicii de inginerie pentru elaborarea unui studiu tehnic de evaluare a stării sistemelor, structurilor și componentelor Unității 1 a centralei de la Cernavodă. Scopul acestui proces privește operării pe termen lung a acesteia, studiul fiind necesar procesului de retehnologizare a reactorului, care ar trebui să înceapă către finalul anului 2026.

Investiția se ridică la 1,5 miliarde euro, potrivit specialiștilor de la Nuclearelectrica.

Citiți și:

Ciclul de viață al Reactorului 1 de la Cernavodă se apropie de final. Cum va funcționa România cu un singur reactor nuclear?!

De asemenea, recent, americanii și coreenii au semnat un document prin care au anunțat asocierea în vederea efectuării lucrărilor de retehnologizare a reactorului 1 de la Cernavodă.

Detalii complete despre acest acord găsiți într-un articol “Ordinea.ro”:

Americanii și coreenii, asociere pentru retehnologizarea reactorului 1 de la Cernavodă

Între timp, Cosmin Ghiță a primit mandat pe 4 ani la conducerea Nuclearelectrica, după ce din august 2017 a fost numit provizoriu pe această funcție.

Cosmin Ghiță primește mandat pe patru ani la șefia Nuclearelectrica

 

Comments

comments

Continuă să citești

Energie&Mediu

Cosmin Ghiță primește mandat pe patru ani la șefia Nuclearelectrica

Mihaela Tîrpan

Publicat

la data de

Scris de

Cosmin Ghiţă, care din august 2017 asigura interimatul Nuclearelectrica (SNN), companie cu 2,5 miliarde de lei capitalizare, a fost numit luni director general pe următorii patru ani de câtre consiliul de administraţie al singurului producător de energie nucleară din România, potrivit companiei.

“SN Nuclearelectrica informează acţionarii şi investitorii că în şedinţa din data de 04.02.2019, Consiliul de Administraţie al SNN a aprobat numirea Directorului General, Directorului General Adjunct şi a Directorului Financiar ai SN Nuclearelectrica SA pentru un mandat de 4 ani ca urmare a finalizării procedurii de selecţie a conducerii executive aprobată prin Decizia Consiliului de Administraţie nr. 186/29.10.2018” se arată la bursă.

“Cosmin Ghiţă, în funcţia de Director General pentru un mandat de 4 ani începând cu data de 11.02.2019”, potrivit documentului.

Nuclearelectrica (SNN) a livrat investitorilor de la bursă un randament de 48% în 2018, ajustat cu dividende, ceea ce înseamnă că singurul producător de energie nucleară din România este pentru al doilea an consecutiv cea mai performantă acţiune din structura indicelui BET. Spre comparaţie, în 2017 acţiunile SNN au adus un câştig de 64%.

sursa: Ziarul Financiar

Cine este Cosmin Ghiță, directorul general al Nuclearelectrica încă din anul 2017, citiți într-un articol “Ordinea.ro”.

Directorul SNN, Cosmin Ghiță, sărac lipit și cu datorie în bancă până în 2034

 

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: