Conecteaza-te cu noi

Societate

Părinții decid ce sistem educativ să aleagă pentru copiii lor

Published

on

În ultima perioadă, presa a relatat mai multe cazuri de violențe înregistrate la grădințe din întreaga țară, de stat sau particulare, în care copiii erau bătuți, jigniți sau supuși unor abuzuri greu de imaginat. Spre exemplu, numai în ultimele luni am avut un caz la o grădiniță de stat din județul Timiș, iar un altul la o grădiniță particulară din București. Ce diferențiază, totuși, aceste grădinițe? Structural vorbind, ele funcționează în baza unor legi. Grădinițele de stat funcționează în baza Legii Învățământului. Grădinițele private sau Centrele destinate copiilor funcționează în baza Clasificării activităților din economia națională (sau a codurilor CAEN).

Grădinițele private sunt deschise în baza codului CAEN 8510, care are ca scop de activitate învățământul preșcolar (învățământul ce precede primul nivel). Această clasă exclude clasa 8891 destinată Centrelor. Conform Legii Învățământului nr. 1 din 5 ianuarie 2011, “Învăţământul general obligatoriu este de 10 clase şi cuprinde învăţământul primar şi cel gimnazial”(Cap 1, art. 16-1). De aici rezultă că învățământul antepreșcolar și cel preșcolar nu sunt obligatorii. Prin urmare, conform legii, un SRL care are ca obiect de activitate codul CAEN 8891 – activități zilnice de îngrijire a copilului – este total diferit de codul 8510, care desemnează învățământul preșcolar și care, implicit necesită acreditarea ARACIP.

Factorul uman este foarte important

Mulți părinți aleg pentru copiii lor grădinițe particulare, în ideea că acolo micuții sunt mai bine îngrijiți. Dar unii preferă centrele educaționale. De ce le aleg părinții? Pentru că ele sunt alternative viabile ale unui învățământ preșcolar și antepreșcolar aflat în agonie. Odată înscriși într-un centru educational, copiii au acces la metode alternative de învățare și supraveghere. Sigur că și în cazul grădinițelor, ca și în cazul centrelor, factorul uman este determinant. A avea vocative în lucrul cu copilul nu ține de câte inspecții de la ISJ ai la activ, nici câte grade didactice ai, ci de ceea ce îți place să faci. Orice femeie are în sine instinct matern, care poate fi lărgit la nivelul unei grupe, spre exemplu. Odată dezvoltată grija maternă, dacă ai și dorința de a aborda metode psihologice în educație, cu siguranță nu dai greș în a sprijini copilul în evoluția sa.

Advertisement

Baby Genius, unul dintre cele mai bune Centre de Dezvoltare Timpurie

În Constanța există Centrul de dezvoltare timpurie Baby Genius, unde am găsit un mediu armonios necesar dezvoltării copiilor la vârsta antepreșcolară, pentru că folosește metode de lucrul cu cei mici inspirate din L’ecole maternal, Montessori, Baby Genius. Și asta, pentru că miciile genii au acces limitat la noile tehnologii, al căror impact asupra dezvoltării nu a fost studiat îndeajuns. Liliana Năclad, coordonatorul Baby Genius, ne-a declarat: “Timpii de atenție pot fi măriți artificial prin imagini, însă concentrarea și nivelul de înțelegere este extrem de scăzut, dacă nu chiar inexistent. Acest tip de mărire artificială a atenției este întâlnit în cazul expunerii la ecran. Un copil pus în fața ecranului pentru trei ore va sta acolo nu pentru că înțelege ceva, ci pentru că pur și simpu atenția lui este distrasă de o nouă mișcare, însă această nouă mișcare nu este percepută la nivelul creierului ca mecanism real de învățare sau concentrare. Așa se naște ceea ce eu aș denumi autismul artificial. Și am întâlnit copii lăsați de bone în fața ecranului tocmai pentru a-și face și ele treaba. Acești copii au un comportament care îi duce pe psihiatrii și psihologi să îi încadreze în spectrul autist, tocmai pentru că ei se izolează social, însă nu din cauza dezechilibrelor de la nivelul creierului ci, mai degrabă, datorită faptului că ei nu au fost angrenați social, nu au fost stimulați pentru nivelul lor de vârstă. Acești copii vor dezvolta automatisme și vor reproduce sunete, cuvinte, replici din desenele animate sau vor avea comportamente mecanice, asemeni personajelor pe care le văd în mod frecvent. Am văzut un copil cu un astfel de comportament care, odată intrat în colectivitate a început să se comporte asemeni copiilor normali, însă achizițiile specific vârstei le-a făcut în timp, astfel că în doi ani a recuperat ceea ce ecranul distrusese.”, a precizat Liliana Năclad.

Copiii sunt prioritari

De ce un cod CAEN care desemnează servicii zilnice pentru copii și nu unul care să facă societatea comercială să fie furnizoare de educație, am abordat-o, de asemenea, pe lect. dr. Liliana Năclad:La articolul  6   alineatul 1 din Legea nr. 1 din  5 ianuarie 2011 Legea educației naționale, este scris clar: Învăţământul general obligatoriu este de 10 clase şi cuprinde învăţământul primar şi cel gimnazial. Învăţământul liceal devine obligatoriu până cel mai târziu în anul 2020. Prin urmare, părinții sunt cei care decid ce sistem educativ să aleagă pentru copiii lor. Fie că sunt ținuți acasă cu bone, fie că merg la grădinițe private sau de stat, fie că aleg un Centru de Dezvoltare Timpurie, Educație și Recreație, așa cum suntem noi, cei care aleg sunt părinții. Eu nu cred că ar trebui induși în eroare în ceea ce privește acreditarea ARACIP. Nu spun că nu este necesară această acreditare. Este necesară pentru cei care aleg un mediu educațional mulat după principiile învățământului românesc. Eu personal aș alege un mediu de dezvoltare care să nu insufle copilului meu ideea de instituție. Tocmai de aceea prefer un mediu cald, casnic, în care să nu mă deranjeze dacă un copil se ridică de pe scăunel și se duce către un raft cu jucării, ci să mă uit la el să vad ce anume îi stârnește interes. Am lucrat și lucrez cu educatori bine puși la punct în ceea ce privește psihologia copilului, însă, în egală măsură vă mărturisesc că am dat afară o educatoare cu gradul 2 didactic pentru că se isterizase în fața tuturor copiilor pentru că unul dintre ei s-a ridicat și voia să ia o carte, în timp ce ea explica. Iată de ce consider că pot să coordonez un centru în care copiii să se dezvolte armonios, fără stresul parcurgerii proiectului de lecție. Ca orice părinte responsabil știu care sunt cerințele pentru grupa 0 și atunci echipa mea lucrează pe baza unor principii cumulate spre a duce copilul către cerințele pe care Ministerul Educației și Cercetării le are pentru copiii ce se vor înscrie la grupa 0. Propriul meu copil a fost acceptat la grupa 0, deși avea 5,6 ani, în urma unei Evaluări la care a obținut punctaj maxim, așa cum au mai fost copii la Baby Genius.“, a mai spus lect.dr. Liliana Năclad.

Serviciile sunt primordiale

Advertisement

Lect. Dr. Liliana Năclad a mai spus că nevoile micuților sunt extrem de importante. “Dacă într-un centru de dezvoltare copiii nu erau prioritari, și activitățile nu erau organizate astfel încât copilul să nu se simtă instituționalizat, ci pur și simplu să-și dezvolte capacitățile cognitive într-un mediu armonios, credeți că mai puteau obține punctajul necesar înscrierii la grupa 0? Desigur că ARACIP-ul nu este o bagatelă, este extrem de important pentru învățământul privat acreditat, iar noi, dacă ne vom extinde la nivel de școală primară, cu siguranță vom face demersurile necesare și ne vom alinia cerințelor Ministerului Educației și Cercetării, așa cum am făcut-o și până acum. Nu ARACIP-ul este cel care dă autenticitate sau te recomandă ca mediu propice de dezvoltare a copilului, ci factorul uman este cel care determină dezvoltarea copilului tău. Și da, suntem un Centru de Dezvoltare Timpurie care are aviz de la DSP, DSVSA, Primărie, tocmai pentru a ne asigura că mediul în care cresc cei mici este unul curat și aflat în coordonate legale. Nu înseamnă că dacă suntem servicii zilnice de îngrijire copii, suntem ilegali, ci pur și simplu ne derulăm activitatea într-un cod CAEN diferit de cei care au abordat codul CAEN care desemnează furnizorul de educație. Personal consider că serviciile sunt cele care recomandă un Centru sau o grădiniță în defavoarea unei grădinite sau a unui Centru.”  Grădinița Baby Genius se află pe strada Călărași, nr. 11, Constanța și doritorii pot afla informații la următoarele adrese:

Web-site: www.gradinita-genius.ro

Facebook: www.facebook.com/BABY-Genius

Email: contact@gradinita-genius.ro

Telefon: 0760 103 506

Advertisement

 

 

 

 

Advertisement

Comentarii pe Facebook

Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta

Am devenit jurnalist în urmă cu foarte mulţi ani, pe la începutul lui 1992. Era dificil, pentru că lumea era avidă de informaţii, iar adunarea acestora presupunea foarte multă muncă. Redacţia ziarului Telegraf a constituit lansarea mea în presă, iar viaţa mea personală a devenit extrem de simplă: lucram de dimineaţa până în cursul nopţii. După vreo 6 ani, timp în care am început să fac şi televiziune, la TV Neptun, am decis să plec la subredacţia de Constanţa a ziarului Naţional. Acela a fost momentul în care am lucrat în paralel în presa scrisă şi în cea audio, la mai multe posturi de radio, începând cu Europa FM şi terminând cu Mix FM. A venit apoi perioada în care mi-am dorit mai mult şi am continuat să fac şi televiziune, la Antena 1, iar apoi la B1TV. Însă presa scrisă a rămas, mereu, marea mea pasiune. Am ajuns redactor şef adjunct la Observator de Constanţa, unde am rămas mai bine de 10 ani. Apoi am stabilit că ajunge cu genul acesta de muncă în care îţi neglizeji familia, că este cazul să fac altceva. Şi am devenit PR! După 5 ani, mi-am reamintit că doar presa mă satisface din toate punctele de vedere! Motiv pentru care ... iată-mă!

Advertisement





Despre Noi

Știri și investigații din județul Constanța.
Aici găsiți subiectele care contează.

Asociația Puterea Civică

Forma legală: ONG/Asociație
Cod de Identificare Fiscală: 24860568

Adresa: Constanța, Bd. IC Brătianu nr. 48, Bl. G29 (Complex Intim), Et. 1, Biroul 7.

Telefon: 0241.625.564

E-mail: ordinea.ro@gmail.com




Copyright © 2018 Ordinea.RO - Theme by MVP Themes, powered by WordPress. Administrat, Implementat, Optimizat de Takmate Solutions