Connect with us

Societate

Părinții decid ce sistem educativ să aleagă pentru copiii lor

Maria Ionescu

Publicat

la

În ultima perioadă, presa a relatat mai multe cazuri de violențe înregistrate la grădințe din întreaga țară, de stat sau particulare, în care copiii erau bătuți, jigniți sau supuși unor abuzuri greu de imaginat. Spre exemplu, numai în ultimele luni am avut un caz la o grădiniță de stat din județul Timiș, iar un altul la o grădiniță particulară din București. Ce diferențiază, totuși, aceste grădinițe? Structural vorbind, ele funcționează în baza unor legi. Grădinițele de stat funcționează în baza Legii Învățământului. Grădinițele private sau Centrele destinate copiilor funcționează în baza Clasificării activităților din economia națională (sau a codurilor CAEN).

Grădinițele private sunt deschise în baza codului CAEN 8510, care are ca scop de activitate învățământul preșcolar (învățământul ce precede primul nivel). Această clasă exclude clasa 8891 destinată Centrelor. Conform Legii Învățământului nr. 1 din 5 ianuarie 2011, “Învăţământul general obligatoriu este de 10 clase şi cuprinde învăţământul primar şi cel gimnazial”(Cap 1, art. 16-1). De aici rezultă că învățământul antepreșcolar și cel preșcolar nu sunt obligatorii. Prin urmare, conform legii, un SRL care are ca obiect de activitate codul CAEN 8891 – activități zilnice de îngrijire a copilului – este total diferit de codul 8510, care desemnează învățământul preșcolar și care, implicit necesită acreditarea ARACIP.

Factorul uman este foarte important

Mulți părinți aleg pentru copiii lor grădinițe particulare, în ideea că acolo micuții sunt mai bine îngrijiți. Dar unii preferă centrele educaționale. De ce le aleg părinții? Pentru că ele sunt alternative viabile ale unui învățământ preșcolar și antepreșcolar aflat în agonie. Odată înscriși într-un centru educational, copiii au acces la metode alternative de învățare și supraveghere. Sigur că și în cazul grădinițelor, ca și în cazul centrelor, factorul uman este determinant. A avea vocative în lucrul cu copilul nu ține de câte inspecții de la ISJ ai la activ, nici câte grade didactice ai, ci de ceea ce îți place să faci. Orice femeie are în sine instinct matern, care poate fi lărgit la nivelul unei grupe, spre exemplu. Odată dezvoltată grija maternă, dacă ai și dorința de a aborda metode psihologice în educație, cu siguranță nu dai greș în a sprijini copilul în evoluția sa.

Baby Genius, unul dintre cele mai bune Centre de Dezvoltare Timpurie

În Constanța există Centrul de dezvoltare timpurie Baby Genius, unde am găsit un mediu armonios necesar dezvoltării copiilor la vârsta antepreșcolară, pentru că folosește metode de lucrul cu cei mici inspirate din L’ecole maternal, Montessori, Baby Genius. Și asta, pentru că miciile genii au acces limitat la noile tehnologii, al căror impact asupra dezvoltării nu a fost studiat îndeajuns. Liliana Năclad, coordonatorul Baby Genius, ne-a declarat: “Timpii de atenție pot fi măriți artificial prin imagini, însă concentrarea și nivelul de înțelegere este extrem de scăzut, dacă nu chiar inexistent. Acest tip de mărire artificială a atenției este întâlnit în cazul expunerii la ecran. Un copil pus în fața ecranului pentru trei ore va sta acolo nu pentru că înțelege ceva, ci pentru că pur și simpu atenția lui este distrasă de o nouă mișcare, însă această nouă mișcare nu este percepută la nivelul creierului ca mecanism real de învățare sau concentrare. Așa se naște ceea ce eu aș denumi autismul artificial. Și am întâlnit copii lăsați de bone în fața ecranului tocmai pentru a-și face și ele treaba. Acești copii au un comportament care îi duce pe psihiatrii și psihologi să îi încadreze în spectrul autist, tocmai pentru că ei se izolează social, însă nu din cauza dezechilibrelor de la nivelul creierului ci, mai degrabă, datorită faptului că ei nu au fost angrenați social, nu au fost stimulați pentru nivelul lor de vârstă. Acești copii vor dezvolta automatisme și vor reproduce sunete, cuvinte, replici din desenele animate sau vor avea comportamente mecanice, asemeni personajelor pe care le văd în mod frecvent. Am văzut un copil cu un astfel de comportament care, odată intrat în colectivitate a început să se comporte asemeni copiilor normali, însă achizițiile specific vârstei le-a făcut în timp, astfel că în doi ani a recuperat ceea ce ecranul distrusese.”, a precizat Liliana Năclad.

Copiii sunt prioritari

De ce un cod CAEN care desemnează servicii zilnice pentru copii și nu unul care să facă societatea comercială să fie furnizoare de educație, am abordat-o, de asemenea, pe lect. dr. Liliana Năclad:La articolul  6   alineatul 1 din Legea nr. 1 din  5 ianuarie 2011 Legea educației naționale, este scris clar: Învăţământul general obligatoriu este de 10 clase şi cuprinde învăţământul primar şi cel gimnazial. Învăţământul liceal devine obligatoriu până cel mai târziu în anul 2020. Prin urmare, părinții sunt cei care decid ce sistem educativ să aleagă pentru copiii lor. Fie că sunt ținuți acasă cu bone, fie că merg la grădinițe private sau de stat, fie că aleg un Centru de Dezvoltare Timpurie, Educație și Recreație, așa cum suntem noi, cei care aleg sunt părinții. Eu nu cred că ar trebui induși în eroare în ceea ce privește acreditarea ARACIP. Nu spun că nu este necesară această acreditare. Este necesară pentru cei care aleg un mediu educațional mulat după principiile învățământului românesc. Eu personal aș alege un mediu de dezvoltare care să nu insufle copilului meu ideea de instituție. Tocmai de aceea prefer un mediu cald, casnic, în care să nu mă deranjeze dacă un copil se ridică de pe scăunel și se duce către un raft cu jucării, ci să mă uit la el să vad ce anume îi stârnește interes. Am lucrat și lucrez cu educatori bine puși la punct în ceea ce privește psihologia copilului, însă, în egală măsură vă mărturisesc că am dat afară o educatoare cu gradul 2 didactic pentru că se isterizase în fața tuturor copiilor pentru că unul dintre ei s-a ridicat și voia să ia o carte, în timp ce ea explica. Iată de ce consider că pot să coordonez un centru în care copiii să se dezvolte armonios, fără stresul parcurgerii proiectului de lecție. Ca orice părinte responsabil știu care sunt cerințele pentru grupa 0 și atunci echipa mea lucrează pe baza unor principii cumulate spre a duce copilul către cerințele pe care Ministerul Educației și Cercetării le are pentru copiii ce se vor înscrie la grupa 0. Propriul meu copil a fost acceptat la grupa 0, deși avea 5,6 ani, în urma unei Evaluări la care a obținut punctaj maxim, așa cum au mai fost copii la Baby Genius.“, a mai spus lect.dr. Liliana Năclad.

Serviciile sunt primordiale

Lect. Dr. Liliana Năclad a mai spus că nevoile micuților sunt extrem de importante. “Dacă într-un centru de dezvoltare copiii nu erau prioritari, și activitățile nu erau organizate astfel încât copilul să nu se simtă instituționalizat, ci pur și simplu să-și dezvolte capacitățile cognitive într-un mediu armonios, credeți că mai puteau obține punctajul necesar înscrierii la grupa 0? Desigur că ARACIP-ul nu este o bagatelă, este extrem de important pentru învățământul privat acreditat, iar noi, dacă ne vom extinde la nivel de școală primară, cu siguranță vom face demersurile necesare și ne vom alinia cerințelor Ministerului Educației și Cercetării, așa cum am făcut-o și până acum. Nu ARACIP-ul este cel care dă autenticitate sau te recomandă ca mediu propice de dezvoltare a copilului, ci factorul uman este cel care determină dezvoltarea copilului tău. Și da, suntem un Centru de Dezvoltare Timpurie care are aviz de la DSP, DSVSA, Primărie, tocmai pentru a ne asigura că mediul în care cresc cei mici este unul curat și aflat în coordonate legale. Nu înseamnă că dacă suntem servicii zilnice de îngrijire copii, suntem ilegali, ci pur și simplu ne derulăm activitatea într-un cod CAEN diferit de cei care au abordat codul CAEN care desemnează furnizorul de educație. Personal consider că serviciile sunt cele care recomandă un Centru sau o grădiniță în defavoarea unei grădinite sau a unui Centru.”  Grădinița Baby Genius se află pe strada Călărași, nr. 11, Constanța și doritorii pot afla informații la următoarele adrese:

Web-site: www.gradinita-genius.ro

Facebook: www.facebook.com/BABY-Genius

Email: contact@gradinita-genius.ro

Telefon: 0760 103 506

 

 

 

 

Comments

comments

Continuă să citești
Reclamă

Societate

Peste 100 de elevi din municipiul Constanța, beneficiarii unui proiect european pentru prevenirea abandonului școlar

Mihaela Tîrpan

Publicat

la data de

Scris de

158 de copii ai Școlii Gimnaziale Dimitrie Știubei (învățământ preșcolar, primar și gimnazial) care beneficiază de sprijin pentru prevenirea abandonului școlar și pentru creșterea accesului și participării la educația timpurie au primit rechizite în cadrul proiectului „Măsuri integrate pentru o viață mai bună“. Proiectul este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014 – 2020, cod MySMIS: 114654 și este derulat de Primăria Municipiului Constanța în parteneriat cu Liceul Teoretic “Decebal”.

Copiii de grădiniță au primit ghiozdane conținând creioane colorate, acuarele, pensule, blocuri de desen și plastilină. Celor de la ciclul primar li s-au oferit în plus, excluzând plastilina, caiete, penare, stilouri, creioane, radiere și ascuțitoare, iar cei de la gimnaziu au mai primit și o trusă de geometrie.

Mai mult decât atât, în cadrul proiectului preșcolarii participă săptămânal la ședințe cu un psihopedagog școlar, care va încerca să le stimuleze sensibilitatea estetică, dezvoltarea emoțională, dezvoltarea personală, gândirea creativă și intuiția, iar elevii de la clasele primare și cei de la gimnaziu vor fi ajutați să-și facă temele. Toţi copiii incluşi în program și care merg în această perioadă la școală primesc şi mese calde până la finalul proiectului.

Obiectivul general al proiectului îl reprezintă reducerea numărului de persoane aflate în risc de sărăcie și excluziune socială din comunitatea marginalizată studiată, prin sprijinirea integrării socio-economice a 600 de persoane din comunitatea marginalizată rezidentă în zona de intervenție delimitată de străzile Soveja, Ștefăniță Vodă, Zmeurei și Badea Cârțan.

În cadrul proiectului sunt utilizate măsuri integrate de îmbunătățire a nivelului de educație în rândul preșcolarilor și elevilor romi și neromi, de stimulare a capacității de inserție profesională a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă și a celor care intenționează să demareze o activitate pe cont propriu, precum și de creștere a accesului la servicii sociale și de asistență medicală de înaltă calitate.

Proiectul are valoare totală de 11.971.625,55 lei, din care 10.119.696,72 lei valoare eligibilă nerambursabilă din Fondul Social European, 1.583.488,31 lei valoare totală eligibilă nerambursabilă din bugetul național și 268.440,52 lei contribuția beneficiarului.

Proiectul se derulează pe o perioadă de 36 de luni, în intervalul 16 februarie 2018 – 15 februarie 2021. (comunicat de presă Primăria municipiului Constanța)

Comments

comments

Continuă să citești

Societate

Ce spectacole puteți vedea în acest week-end la Teatrul de Stat Constanța

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

În acest weekend, Teatrul de Stat Constanța vă invită la un program ce vă provoacă să vă înveseliți, să meditați la ironia sorții, dar și să participați la construcția în timp real a unui spectacol .

Sâmbătă, 6 martie, de la ora 19:00, vă așteptăm la „Memoria apei” de Shelagh Stephenson, în traducerea și regia lui Vladimir Anton.

Trei surori, cu firi și trasee de viață total diferite, se reunesc după mulți ani și își confruntă amintirile din copilărie, constatând că nicio situație trecută nu are pentru toate aceleași contururi și aceleași semnificații; că fiecare dintre surori își amintește altceva, traumele fiecăreia fiind diferite. Își reiau certurile, disputele, rivalitățile, dar regăsesc, treptat, și afecțiunea ce le leagă, și mecanismele prin care se susțin reciproc.

Din distribuție fac parte Dana Dumitrescu, Liviu Manolache, Alina Manțu, Georgiana Rusu, Laura Iordan-Adrian și Andu Axente.

Scenografia este semnată de Maria Miu, iar lighting design-ul, de Lucian Moga.

Duminică, 7 martie, de la ora 19:00, vă invităm din nou la „Meciul de comedie”, în regia lui Dragoș Muscalu, un spectacol care este de fiecare dată altfel, căci se bazează pe sugestiile spectatorilor. Ei sunt aceia care le spun actorilor ce să interpreteze pe scenă, iar capacitatea de improvizație a acestora din urmă este cheia succesului fiecărei reprezentații. Tot spectatorii, prin aplauzele lor, decid care dintre cele două echipe ce se înfruntă pe scenă – Real Stavrid sau AC Biban – este câștigătoarea meciului.

În distribuție: Mirela Pană, Florina Stănculeț, Andrei Cantargiu, Remus Archip, Cătălina Mihai, Lucian Iftime, Florin Aioane, Andrei Bibire, Ecaterina Lupu, Ștefan Mihai, Vlad Lință. Actorii sunt acompaniați live de pianistul Mădălin Nicolae Mușat, care improvizează și el o muzică adecvată poveștilor inventate de actori pornind de la un cuvânt, un nume sau o meserie.

Scenografia este creată de Lăcrămioara Dumitrașcu.

”Asigurăm spectatorii că în Teatrul de Stat Constanța sunt aplicate toate măsurile de protecție – nebulizarea spațiilor și distanțarea atât în timpul accesului și ieșirii, cât și în timpul reprezentațiilor.

Biletele la spectacolele Teatrului de Stat Constanța pot fi achiziționate fie online, prin platforma www.mystage.ro , fie de la casa de bilete a Teatrului de Stat Constanța – Bulevardul Ferdinand Nr. 11

Vă mulțumim că ne sunteți mereu alături și vă așteptăm cu drag la teatru!”, au precizat reprezentanții Biroului de presă al Teatrului de Stat Constanța.

Comments

comments

Continuă să citești

Societate

Autostrăzile A2 și A4, modernizate cu fonduri europene. Care este valoarea lucrărilor

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

La finele lunii februarie a.c., Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a elaborat și depus o cerere de finanțare pentru proiectul  „Implementarea unui ansamblu de măsuri pentru sporirea nivelului de siguranță rutieră pe infrastructura rutieră Autostrada A2 și Autostrada A4”.

În calitate de solicitant, CNAIR a depus această cerere în vederea obținerii de finanțare nerambursabilă.

Obiectivul general al proiectului este: creșterea gradului de siguranță rutieră și, implicit, scăderea numărului accidentelor rutiere, în conformitate cu obiectivul impus de Uniunea Europeană de scădere a numărului accidentelor rutiere cu până la 50% până în anul 2020 precum și îndeplinirea obiectivului impus în Strategia Națională de Siguranță Rutieră pentru perioada 2016 – 2020.

Potrivit CNAIR, obiectivele specifice ale proiectului sunt:

  1. achiziția de utilaje pentru protejarea lucrătorilor care efectuează intervenții de urgență la infrastructura autostrăzii, tip “Atenuator montat pe camion TMA” (5 bucăți);
  2.  achiziția de sisteme cu mesaje variabile (VMS) mobile pentru furnizare informații/avertizări în perioadele de vârf de trafic, în special în sezonul estival/ semnalizarea locului unui accident (5 bucăți);
  3. achiziționare și asamblare specializată gard de protecție pe Autostrada A2 km 9+500 – km 64+000 (97 590 ml);
  4. achiziționare și asamblare specializată gard de protecție pe Autostrada A2 km 64+000 – km 143+990 (157 097 ml);
  5. realizarea de instalații de iluminat public, conectate la rețeaua electrică, pe podurile existente pe A2 (km 15+500 – km 49+500) peste Râul Colentina, Valea Tanganu, Valea Pasărea, Valea Mostiștea și Râul Benga, precum și instalații de iluminat cu sursă electrică de alimentare individuală, prin panouri solare, pe podurile peste râul Sulimanu și Pârâul Profira;
  6. achiziție indicatoare și marcaje rutiere pentru autostrăzile A2 și A4;
  7. achiziționare parapet de beton tip NEW JERSEY și parapete metalic pentru poduri pe Autostrada A2;
  8. amenajări suplimentare de/în spații de servicii și elemente de peisagistică.

Valoarea totală a  proiectului este de 201.228.599,92 lei și va fi finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020 astfel: 85% contribuția Uniunii Europene din Fondul European de Dezvoltare Regională – 128.759.875,92 lei, 15% contribuția proprie- 22.722.331,05 lei.

Durata proiectului este de 31 luni.

 

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: