Connect with us

Societate

Părinții decid ce sistem educativ să aleagă pentru copiii lor

Maria Ionescu

Publicat

la

În ultima perioadă, presa a relatat mai multe cazuri de violențe înregistrate la grădințe din întreaga țară, de stat sau particulare, în care copiii erau bătuți, jigniți sau supuși unor abuzuri greu de imaginat. Spre exemplu, numai în ultimele luni am avut un caz la o grădiniță de stat din județul Timiș, iar un altul la o grădiniță particulară din București. Ce diferențiază, totuși, aceste grădinițe? Structural vorbind, ele funcționează în baza unor legi. Grădinițele de stat funcționează în baza Legii Învățământului. Grădinițele private sau Centrele destinate copiilor funcționează în baza Clasificării activităților din economia națională (sau a codurilor CAEN).

Grădinițele private sunt deschise în baza codului CAEN 8510, care are ca scop de activitate învățământul preșcolar (învățământul ce precede primul nivel). Această clasă exclude clasa 8891 destinată Centrelor. Conform Legii Învățământului nr. 1 din 5 ianuarie 2011, “Învăţământul general obligatoriu este de 10 clase şi cuprinde învăţământul primar şi cel gimnazial”(Cap 1, art. 16-1). De aici rezultă că învățământul antepreșcolar și cel preșcolar nu sunt obligatorii. Prin urmare, conform legii, un SRL care are ca obiect de activitate codul CAEN 8891 – activități zilnice de îngrijire a copilului – este total diferit de codul 8510, care desemnează învățământul preșcolar și care, implicit necesită acreditarea ARACIP.

Factorul uman este foarte important

Mulți părinți aleg pentru copiii lor grădinițe particulare, în ideea că acolo micuții sunt mai bine îngrijiți. Dar unii preferă centrele educaționale. De ce le aleg părinții? Pentru că ele sunt alternative viabile ale unui învățământ preșcolar și antepreșcolar aflat în agonie. Odată înscriși într-un centru educational, copiii au acces la metode alternative de învățare și supraveghere. Sigur că și în cazul grădinițelor, ca și în cazul centrelor, factorul uman este determinant. A avea vocative în lucrul cu copilul nu ține de câte inspecții de la ISJ ai la activ, nici câte grade didactice ai, ci de ceea ce îți place să faci. Orice femeie are în sine instinct matern, care poate fi lărgit la nivelul unei grupe, spre exemplu. Odată dezvoltată grija maternă, dacă ai și dorința de a aborda metode psihologice în educație, cu siguranță nu dai greș în a sprijini copilul în evoluția sa.

Baby Genius, unul dintre cele mai bune Centre de Dezvoltare Timpurie

În Constanța există Centrul de dezvoltare timpurie Baby Genius, unde am găsit un mediu armonios necesar dezvoltării copiilor la vârsta antepreșcolară, pentru că folosește metode de lucrul cu cei mici inspirate din L’ecole maternal, Montessori, Baby Genius. Și asta, pentru că miciile genii au acces limitat la noile tehnologii, al căror impact asupra dezvoltării nu a fost studiat îndeajuns. Liliana Năclad, coordonatorul Baby Genius, ne-a declarat: “Timpii de atenție pot fi măriți artificial prin imagini, însă concentrarea și nivelul de înțelegere este extrem de scăzut, dacă nu chiar inexistent. Acest tip de mărire artificială a atenției este întâlnit în cazul expunerii la ecran. Un copil pus în fața ecranului pentru trei ore va sta acolo nu pentru că înțelege ceva, ci pentru că pur și simpu atenția lui este distrasă de o nouă mișcare, însă această nouă mișcare nu este percepută la nivelul creierului ca mecanism real de învățare sau concentrare. Așa se naște ceea ce eu aș denumi autismul artificial. Și am întâlnit copii lăsați de bone în fața ecranului tocmai pentru a-și face și ele treaba. Acești copii au un comportament care îi duce pe psihiatrii și psihologi să îi încadreze în spectrul autist, tocmai pentru că ei se izolează social, însă nu din cauza dezechilibrelor de la nivelul creierului ci, mai degrabă, datorită faptului că ei nu au fost angrenați social, nu au fost stimulați pentru nivelul lor de vârstă. Acești copii vor dezvolta automatisme și vor reproduce sunete, cuvinte, replici din desenele animate sau vor avea comportamente mecanice, asemeni personajelor pe care le văd în mod frecvent. Am văzut un copil cu un astfel de comportament care, odată intrat în colectivitate a început să se comporte asemeni copiilor normali, însă achizițiile specific vârstei le-a făcut în timp, astfel că în doi ani a recuperat ceea ce ecranul distrusese.”, a precizat Liliana Năclad.

Copiii sunt prioritari

De ce un cod CAEN care desemnează servicii zilnice pentru copii și nu unul care să facă societatea comercială să fie furnizoare de educație, am abordat-o, de asemenea, pe lect. dr. Liliana Năclad:La articolul  6   alineatul 1 din Legea nr. 1 din  5 ianuarie 2011 Legea educației naționale, este scris clar: Învăţământul general obligatoriu este de 10 clase şi cuprinde învăţământul primar şi cel gimnazial. Învăţământul liceal devine obligatoriu până cel mai târziu în anul 2020. Prin urmare, părinții sunt cei care decid ce sistem educativ să aleagă pentru copiii lor. Fie că sunt ținuți acasă cu bone, fie că merg la grădinițe private sau de stat, fie că aleg un Centru de Dezvoltare Timpurie, Educație și Recreație, așa cum suntem noi, cei care aleg sunt părinții. Eu nu cred că ar trebui induși în eroare în ceea ce privește acreditarea ARACIP. Nu spun că nu este necesară această acreditare. Este necesară pentru cei care aleg un mediu educațional mulat după principiile învățământului românesc. Eu personal aș alege un mediu de dezvoltare care să nu insufle copilului meu ideea de instituție. Tocmai de aceea prefer un mediu cald, casnic, în care să nu mă deranjeze dacă un copil se ridică de pe scăunel și se duce către un raft cu jucării, ci să mă uit la el să vad ce anume îi stârnește interes. Am lucrat și lucrez cu educatori bine puși la punct în ceea ce privește psihologia copilului, însă, în egală măsură vă mărturisesc că am dat afară o educatoare cu gradul 2 didactic pentru că se isterizase în fața tuturor copiilor pentru că unul dintre ei s-a ridicat și voia să ia o carte, în timp ce ea explica. Iată de ce consider că pot să coordonez un centru în care copiii să se dezvolte armonios, fără stresul parcurgerii proiectului de lecție. Ca orice părinte responsabil știu care sunt cerințele pentru grupa 0 și atunci echipa mea lucrează pe baza unor principii cumulate spre a duce copilul către cerințele pe care Ministerul Educației și Cercetării le are pentru copiii ce se vor înscrie la grupa 0. Propriul meu copil a fost acceptat la grupa 0, deși avea 5,6 ani, în urma unei Evaluări la care a obținut punctaj maxim, așa cum au mai fost copii la Baby Genius.“, a mai spus lect.dr. Liliana Năclad.

Serviciile sunt primordiale

Lect. Dr. Liliana Năclad a mai spus că nevoile micuților sunt extrem de importante. “Dacă într-un centru de dezvoltare copiii nu erau prioritari, și activitățile nu erau organizate astfel încât copilul să nu se simtă instituționalizat, ci pur și simplu să-și dezvolte capacitățile cognitive într-un mediu armonios, credeți că mai puteau obține punctajul necesar înscrierii la grupa 0? Desigur că ARACIP-ul nu este o bagatelă, este extrem de important pentru învățământul privat acreditat, iar noi, dacă ne vom extinde la nivel de școală primară, cu siguranță vom face demersurile necesare și ne vom alinia cerințelor Ministerului Educației și Cercetării, așa cum am făcut-o și până acum. Nu ARACIP-ul este cel care dă autenticitate sau te recomandă ca mediu propice de dezvoltare a copilului, ci factorul uman este cel care determină dezvoltarea copilului tău. Și da, suntem un Centru de Dezvoltare Timpurie care are aviz de la DSP, DSVSA, Primărie, tocmai pentru a ne asigura că mediul în care cresc cei mici este unul curat și aflat în coordonate legale. Nu înseamnă că dacă suntem servicii zilnice de îngrijire copii, suntem ilegali, ci pur și simplu ne derulăm activitatea într-un cod CAEN diferit de cei care au abordat codul CAEN care desemnează furnizorul de educație. Personal consider că serviciile sunt cele care recomandă un Centru sau o grădiniță în defavoarea unei grădinite sau a unui Centru.”  Grădinița Baby Genius se află pe strada Călărași, nr. 11, Constanța și doritorii pot afla informații la următoarele adrese:

Web-site: www.gradinita-genius.ro

Facebook: www.facebook.com/BABY-Genius

Email: contact@gradinita-genius.ro

Telefon: 0760 103 506

 

 

 

 

Comments

comments

Continuă să citești
Reclamă

Societate

(FOTO) IȘJ Constanța a primit 2.600 de tablete destinate elevilor

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

În cursul zilei de azi, 4 decembrie, Inspectoratul Școlar Județean Constanța a primit prima serie de tablete destinate elevilor din unitățile de învățământ constănțene, prin Programul Național „Școala de acasă”.

”Azi și mâine vom primi, în total, 2.600 de tablete. Restul, până la 5.689, vor veni în scurt timp.”, a precizat Mihai Sorin, inspector școlar general al IȘJ Constanța.

Tabletele au inclusă cartelă pentru internet și au soft preinstalat pentru ”Școala de acasă”. Acum se verifică din punct de vedere cantitativ și calitativ. După finalizarea verificării, acestea vor fi distribuite.

Potrivit conducerii IȘJ, dacă vor exista defecțiuni semnalate, tabletele vor fi înlocuite, conform procedurii stabilite la nivel național.

Cele 5.689 de tablete acoperă întreg necesarul de dispozitive pentru elevii constănțeni proveniți din medii defavorizate, situație centralizată la nivelul ISJ Constanța.

Tabletele vor fi preluate de către managerii unităților de învățământ care, în baza procedurii operaționale a școlii, iar apoi le vor distribui către beneficiari.

”Acestea vor fi distribuite în cel mai scurt timp către școlile din județ, în funcție de datele transmise și centralizate la nivelul Inspectoratului Școlar Județean.”, a precizat Mihai Sorin.

Următoarea serie va ajunge la Constanța în cel mai scurt timp și, implicit, la beneficiari. Se asigură, astfel, accesul la activități de învățare online pentru toți elevii constănțeni, din unități de învățământ preuniversitar de stat, care provin din medii defavorizate și care nu dețin dispozitive electronice cu conexiune la Internet.

 

Comments

comments

Continuă să citești

Societate

(VIDEO) Adrian Bîlbă, director CMSN: ”Planeta noastră este Raiul!”

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

În ziua de 1 decembrie, conducerea Complexului Muzeal de Științe ale Naturii a postat mai multe materiale de prezentare a secțiilor Delfinariu, Acvariu, Microrezervație, Planetariu.

În următorul video, directorul CMSN Adrian Bîlbă vorbește  despre Planetariu, despre Pământ și spune: ”Planeta noastră este Raiul!”

Iată prezentarea:

”Planetariul este o secție, cea mai veche, primă înființată la Complexul Muzeal de Științe ale Naturii. Este un loc în care învățăm bolta cerească. Sunt foarte multe lucruri de aflat despre aceasta și Universul face parte din natură. Natura nu este doar viața din jurul nostru pe această planetă. Natura înseamnă și Venus, înseamnă și Mercur, înseamnă și Marte, înseamnă și mai departe de centura de asteroizi: Jupiter, Saturn, Uranus, Neptun și chiar cantitatea veșnică de a fi planetă, Pluto.

Toate astea sunt parte a familiei noastre solare, locul în care ne desfășurăm imaginația, trăirile și capacitatea de a înțelege și de a respecta.

Sunt exemple negative în jurul nostru. Este Marte, care și-a pierdut puterea magnetică de a îndepărta radiațiile ionizante ale Soarelui. Este Venus, cu un efect de seră terifiant. Este Mercur, ghinionist, aproape de Soare. Sunt planete telurice, ca și a noastră, care nu au cum să găzduiască viață. Și trebuie să ne gândim că trăim în Rai. Din punct de vedere al habitabilității, planeta noastră este Raiul.”, a spus dr. Adrian Bîlbă.

Reamintim faptul că Planetariul este o fereastră deschisă permanent spre cer, fiind primul obiectiv public de acest gen din țară. A luat ființă în anul 1969!

În cupola Planetariului au loc demonstraţii cu proiectorul ZKP- 2 şi pot fi văzute: stele (aproximativ 5.000), planete, Luna, constelaţii (constelaţii zodiacale), comete, meteori, sateliţii galileeni ai lui Jupiter, sateliţi artificiali, Sistemul Solar – mişcarea de revoluţie a planetelor din Sistemul Solar, determinarea coordonatelor orizontale, ecuatoriale şi ecliptice, demonstraţii cu planetariul Trippensse: formarea anotimpurilor, echinocţii şi solstiţii, eclipse de Soare şi de Lună.

Întreagul material postat și pe pagina de Facebook a Planetariului îl puteți vedea în videoul de mai jos:

Comments

comments

Continuă să citești

Societate

160 de vârstnici din Constanța vor fi îngrijiți la domiciliu

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

Începând cu data de 15 octombrie a.c., Direcția Generală de Asistență Socială Constanța implementează – în calitate de beneficiar – proiectul cu titlul „SSM@160 – Servicii sociale și socio-medicale pentru persoanele vârstnice din municipiul Constanța”, SMIS 125595, în baza contractului de finanțare nr. 7005/10.04.2020 încheiat cu Ministerul Fondurilor Europene prin Organismul Intermediar Regional POSDRU Regiunea Sud-Est.

Valoarea totală eligibilă a proiectului este de 2.783.928,41 lei, din care 2.366.339,15 lei asistență financiară nerambursabilă și 417.589,26 lei valoarea cofinanțării beneficiarului.

Acest proiect va fi implementat pe o perioadă de 24 de luni și are ca obiectiv general reducerea numărului de persoane aparținând grupurilor vulnerabile prin furnizarea unor servicii integrate de îngrijire la domiciliu pentru un număr de 160 de persoane vârstnice din municipiul Constanța în scopul depășirii situației de vulnerabilitate.

Serviciile de îngrijire la domiciliu vor fi furnizate de personal specializat și vor consta în ajutor pentru îndeplinirea activităților de bază ale vieții zilnice (asigurarea igienei corporale, îmbrăcarea și dezbrăcarea, hrănirea și hidratarea etc.), acordarea de ajutor pentru activitățile instrumentale ale vieții zilnice (prepararea hranei, activitățile de menaj și spălătorie, activități de administrare și gestionare a bunurilor, socializare, etc.), împreună cu servicii de recuperare/reabilitare (kinetoterapie, fizioterapie etc.) și servicii medicale (consultații, îngrijiri medicale la domiciliu sau în instituții de sănătate, administrarea de medicamente etc.), mici servicii de reabilitare și adaptare a mediului ambient.

Prin acest proiect se are în vedere ridicarea gradului de dezvoltare economico-socială a comunităților din care sunt membrii grupului țintă prin creșterea șanselor de ocupare printr-o intervenție coerentă, prin oferirea unui cadru prin care piața muncii poate folosi în mod eficient resursa umană cu competențe îmbunătățite.

Vor fi furnizate sesiuni de formare profesională în ocupația de „Îngrijitor bătrâni la domiciliu” pentru un număr de 32 de persoane aflate în căutarea unui loc de muncă și care, ulterior obținerii competențelor, vor furniza servicii de îngrijire la domiciliu.

”Proiectul „SSM@160 – Servicii sociale și socio-medicale pentru persoanele vârstnice din municipiul Constanța” este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020.”, precizează Mihaela Scutariu, purtător de cuvânt al Direcției Generale de Asistență Socială Constanța.

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: