Connect with us

Actual

Poetul Ovidius a fost reabilitat la Roma! Decizia vine la 2000 de ani de la moartea sa

Maria Ionescu

Publicat

la

La două mii de ani după ce a fost exilat, celebrul poet Ovidius a fost reabilitat printr-o hotărâre a Consiliului municipal din Roma, care a aprobat săptămâna trecută în unanimitate o rezoluţie pentru ”repararea prejudiciului grav” suferit de autorul ”Metamorfozelor”, informează marţi AFP, citat de AGERPRES. Ovidius, unul dintre clasicii literaturii latine alături de Horaţiu şi Vergilius, a fost trimis în exil de împăratul roman Augustus în anul 8, pe ţărmul Mării Negre, la Tomis (oraşul Constanţa de astăzi). Motivul izgonirii sale rămâne unul dintre cele mai mari mistere ale literaturii. Poetul a evocat, într-o referire eliptică, posibilele cauze ale exilului său: ”carmen et error” (”un poem şi o greşeală”). Poemul cu pricina ar fi putut fi ”Ars Amatoria”, un text ironic despre arta seducţiei. Împăratul Augustus, care emisese legi împotriva adulterului e posibil să nu fi apreciat această încălcare a moralei. ”Chiar dacă poemul nu face referiri clare la adulter, cochetează cu ideea”, explică pentru AFP Rebecca Armstrong, profesor asociat de literatură clasică la Universitatea Oxford. ”Adoptă în mod clar un ton ireverenţios referitor la atitudinile morale tradiţionale şi la împăratul şi familia acestuia.” ”Ovidiu recomandă spre exemplu mai multe monumente romane construite de Augustus şi familia sa ca locuri ideale pentru cucerirea tinerele fete”, spune profesoara. Este puţin probabil ca poemul, publicat după exilul autorului, să fi alimentat singur furia lui Augustus. Experţii estimează că ”eroarea” misterioasă a fost ultima picătură care l-a făcut pe împărat, deja iritat, să reacţioneze. ”Potrivit unei alte ipoteze, situaţia ar fi avut legătură cu scandalul în care era implicată nepoata lui Augustus, Iulia, exilată în anul 8 pentru săvârşirea unui adulter cu un senator roman”, aminteşte Rebecca Armstrong. Ovidius ura ”ţărmul sălbatic” al Tomisului şi nu a încetat să pledeze, în van, pentru întoarcerea sa la Roma. Poemul scris în exil, în care lăsa foarte clar să se înţeleagă că împăratul Augustus era un cititor de poezie prea puţin sofisticat şi o persoană lipsită de umor, nu i-a favorizat cauza. ”O strategie surpinzătoare pentru cineva care spera să fie rechemat”, comentează Armstrong. Decizia de reabilitare a lui Ovidiu are loc cu ocazia celebrării a 2000 de ani de la moarte poetului, în anul 17. Rebecca Armstrong crede că ”Ovidiu ar fi fost mulţumit” de hotărârea consiliului municipal adoptată săptămâna trecută care face, în sfârşit, dreptate manualului său despre seducţie. Ar fi apreciat, fără îndoială, ”să ştie că oamenii sunt încă interesaţi de persoana lui şi îi citesc încă poemele”. Cu toate acestea, în lipsa documentelor doveditoare, unii dintre specialişti pun sub semnul întrebării exilul poetului şi spun că ultimele scrieri ar putea fi considerate un fel de literatură experimentală. Ovidius nu este singura personalitate din peninsulă reabilitată. În 2008, oraşul Florenţa şi-a cerut iertare pentru persecuţiile la care a fost supus poetul Dante, care a plecat în exil după ce fusese condamnat la moarte pentru ideile sale politice.

Comments

comments

Continuă să citești
Reclamă

Actual

Adrian Glugă, șeful IPJ Constanța, înaintat la gradul de chestor de poliție

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

În cursul zilei de azi, președintele Klaus Iohannis a semnat mai multe decrete de înaintare în grad pentru zeci de angajați ai Ministerului Apărării Naționale, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului de Telecomunicații Speciale, Serviciului de Protecție și Pază.

Printre acestea se numără și cel prin care a acordat gradul profesional de chestor de poliţie lui Adrian-Constantin Glugă,  șef al IPJ Constanța.

De asemenea, a fost înaintat în gradul profesional de chestor general de poliţie Bogdan Despescu, fost șef al IPJ Constanța.

Comments

comments

Continuă să citești

Actual

(FOTO) Șantierul Naval Damen Mangalia a lansat la apă cinci nave

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

Damen a lansat la apă cinci nave, aflate în lucru pe Șantierul Naval Damen Mangalia: cea mai modernă și tehnologizată navă off-shore pentru căutarea și recuperarea de diamante din lume, doua feriboturi RoRo hibride GNL și două nave fluviale tip cisternă, parțial echipate (Inland tankers). Lucrările la aceste nave au început în cursul anului trecut și vor continua în cursul anului viitor.

Șantierul Naval Damen Mangalia este cel mai mare șantier din Europa. Odată cu preluarea managementului șantierului, Damen s-a angajat într-un parteneriat strategic pe termen lung cu Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri. Șantierul Naval Damen Mangalia beneficiază de capacitatea comercială la nivel mondial și expertiza în domeniul construcțiilor și reparațiilor navale al Grupului Damen pentru a dezvolta continuu portofoliul de comenzi primite de șantier, pentru atragerea de forță de muncă și pentru a face toate investițiile necesare.

“Parteneriatul dintre Damen și România își arată primele rezultate. În contextul actualei pandemii, Șantierul Naval Damen Mangalia dovedește astfel că poate produce, în condiții dificile o gamă largă de nave medii și mari, foarte avansate din punct de vedere tehnologic. România redevine astfel un lider în Europa, în construcția navală”, a declarat Virgil Popescu, Ministrul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.

“Suntem foarte entuziasmați să construim aceste nave la Șantierul Naval Damen Mangalia. Șantierul dovedeste calitate și are forța de muncă și infrastructura necesare pentru a construi nave de o complexitate înaltă. Suntem mândri că am reușit să facem un adevărat tur de forță în lansarea concomitentă la apă a cinci nave dovedind potențialul imens al parteneriatului dintre Damen și România”, a declarat Mark Vermeulen, Managing Director MSV Unit, Damen Group.

Cele cinci nave lansate săptămâna trecută la Mangalia deservesc arii diversificate pentru mai mulți clienți:

  • navă pentru căutarea și recuperarea de diamante de la mare adâncime – lungă de 177 de metri, comandată de către DeBeers Marine Namibia, va fi cea mai modernă și tehnologizată navă off-shore de acest tip din lume; Noua navă de tip offshore va beneficia de un sistem dinamic de poziționare – DP2, care se bazează pe un sistem cu șapte propulsoare – alimentate de șase generatoare de câte 3230 eKW fiecare. Valoarea contractului de aproximativ 42 de milioane de euro.
  • doua feriboturi/nave inovatoare hibride de tip RoRo -construite pentru Seaspan Ferries Corporation, ca parte a programului de înlocuire a flotei companiei. Navele vor fi clasificate de Bureau Veritas și vor intra în exploatare în 2021. Feriboturile vor fi dotate cu baterii de 2 megawați, dar vor permite inclusiv stocarea a peste 200 de metri cubi de GPL Fiecare dintre cele două nave inovatoare are o lungime de 149 de metri lungime și au fost proiectate de așa natură încât să permită încărcarea și transportul – pe culoare – cu o lungime totală de 1034 metri.
  • doua nave fluviale tip cisterna (Inland tankers), cu următoarele caracteristici: lungime totală de 85 metri, adâncime la puntea principală de 4,5 metri și o greutate Casco de 454 tone. Acestea sunt primele două din totalul de patru nave care vor fi construite pentru Gebr. De Jonge Shipbuilding Services B.V., în conformitate cu normele și reglementările Societaății de clasificare Lloyd’s Register. Navele sunt programate pentru livrare din Constanța, în luna decembrie a acestui an și vor fi predate clientului final în Olanda.

Această lansare este o etapă importantă în procesul de construcție a navelor și reprezintă un moment cheie, ce marchează finalizarea lucrărilor de sudură corp, presupunând, de asemenea, un progres semnificativ al lucrărilor de vopsitorie corp exterior și nu numai. De asemenea, după această fază, se vor instala echipamente specifice fiecărei nave, sistemele de tubulatură și se vor finaliza lucrările electrice și tâmplărie.

Damen a câștigat oferta de construire a acestor nave datorită reputației excelente, angajamentului față de calitate și infrastructurii dovedite de Șantierul Naval Damen Mangalia. Șantierul a lucrat îndeaproape cu clienții săi pentru a se asigura că noile nave îndeplinesc standardele stricte de siguranță, de performanță și de funcționare necesare pentru a oferi servicii optime.

 

 

Comments

comments

Continuă să citești

Actual

OFICIAL! Orașul Cernavodă și alte două comune din județul Constanța intră în carantină

Mihaela Tîrpan

Publicat

la data de

Scris de

OFICIAL! Orașul Cernavodă și alte două comune din județul Constanța intră în carantină

Rând pe rând, localitățile din județul Constanța intra in carantina. Din cauza numărului mare de infectări cu noul coronavirus, autoritățile decid carantinarea localităților. Vineri, instituțiile abilitate au decis carantinarea orașului Cernavoda și a comunelor Cumpăna și Târgușor.

Măsura intra in vigoare din 28 Noiembrie, de la ora 20.00.

 

 

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: