Connect with us

Stiri

Raportul calitate/preț la apă, în favoarea abonaților

Maria Ionescu

Publicat

la

Tariful la apa potabilă este un subiect care atrage  atenția tuturor cetățenilor, indiferent de vârstă sau categorie socială, mai ales în contextul în care vorbim de un serviciu vital, așa cum este asigurarea apei potabile. SC RAJA SA este un operator regional, ce asigură serviciile de alimentare cu apă și canalizare în 152 de localități din 7 județe: Constanţa, Ialomiţa, Ilfov, Călăraşi, Dâmboviţa, Brașov și Prahova. Cu alte cuvinte, ca orice alt furnizor, SC RAJA SA produce, transportă și livrează un produs, adică vinde apă la peste 3 milioane de consumatori. Într-un secol în care tehnologia și conceptul de calitate au căpătat noi valențe, dictonul “Apa este de la Dumnezeu” a devenit un simplu mit, minimalizat chiar de legislația în vigoare privind calitatea, legislație care trebuie respectată indiferent că vorbim de SC RAJA SA sau orice alt agent economic. Mai mult decât atât, dezvoltarea teritorială și socială impune investiții noi, de anvergură, tocmai pentru a răspunde afirmativ nevoilor consumatorilor. Toate acestea se regăsesc în prețul perceput, dar având în vedere impactul social al acestuia, politica tarifară a companiei noastre a avut drept scop final calitatea si satisfacerea cerințelor abonaților noștri, la un cost cât mai redus. De fapt, toate investițiile și activitățile derulate în ultimii ani pentru producția, tratarea si distribuția apei, au avut drept scop eficientizarea acestor etape, care în final au dus la respectarea dezideratului de păstrare a tariful în limita suportabilității pentru populație. Comparativ cu ceilalți operatori care asigură alimentarea cu apă din sursele de suprafață și prin cădere liberă, serviciul furnizat de RAJA implică: extragerea apei de la adâncimi cuprinse între 120 și 700 metri; exploatarea a aproape 450 puțuri/foraje de extragere a apei de subteran, amplasate pe cele 114 surse și zeci de stații de repompare; transportul apei potabile pe conducte cu o lungime însumată de aproape 3.700 km. Toate acestea implică cheltuieli foarte mari cu energia electrică, mentenanța, investițiile și resursele umane, în condițiile în care tarifele la energie și la celelalte materiale de exploatare cresc periodic, iar în ultimii ani aproape s-au triplat. Mai mult, conform legislației în vigoare, SC RAJA SA este obligată să plătească Administrației Naționale Apele Române un tarif pentru fiecare metru cub de apă extras din sursele de subteran sau de suprafață, în condițiile în care investițiile și mentenanța sistemelor de extragere a apei de subteran cad tot în sarcina noastră. Anual, RAJA plătește către administrațiile bazinale Apele Române  din cele șapte județe în care operează zeci de milioane lei.  Și pentru că vorbim de calitate, trebuie să știți că procesul în sine de monitorizare implică anual sute de mii de analize efectuate în laboratoare acreditate RENAR și un supracontrol pe care îl plătim din partea reprezentanților Direcțiilor de Sănătate Publică de la nivelul fiecărui județ. Toate acestea se realizează cu costuri considerabile având în vedere aparatura, reactivii și personalul necesar, pentru ca societatea noastră să respecte normele legislative impuse. Dar calitatea serviciilor oferite de RAJA depinde foarte mult și de starea sistemelor operate. Nu mai este un secret pentru nimeni, că în mare parte rețeaua de distribuție de la nivel național are o vechime de peste 50 de ani. Sistemul de canalizare și stațiile de epurare sunt pentru multe comunități, deși obligatorii, doar un vis. Intrarea în Uniunea Europeană a României a deschis noi oportunități de investiții, cu fonduri nerambursabile în cea mai mare parte. Dar și în această situație, cofinanțarea și aparatul administrativ necesar implementării proiectelor europene reprezintă o piedică pentru mulți operatori în implementarea și finalizarea programelor cu finanțare europeană. SC RAJA SA a înțeles și a anticipat nevoia acestor investiții și a făcut toți pașii necesari, ca astăzi să ajungă operatorul care realizează proiectele cu cea mai mare finanțare europeană.  SC RAJA SA a reușit să implementeze cu succes, Programul Operaţional Sectorial de Mediu (POS Mediu), ce a cuprins sisteme reabilitate și extinse pe o lungime de peste 1.000 km,  13 stații de epurare noi sau modernizate și sute de stații de pompare și puțuri. Valoarea acestor proiecte europene se ridică la peste 278 milioane de Euro, din care SC RAJA SA asigură prin cofinanţare aproape 49,5 milioane de Euro. Cofinanțarea realizată printr-un împrumut BERD – Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, alături de mentenanța noilor sisteme operate se regăsesc în tariful practicat de RAJA. Dar investițiile nu se opresc aici. Compania noastră dezvoltă în această perioadă Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM) 2014 – 2020 cu o valoare aproximativă de peste 604 milioane euro, cu proiecte ce vizează 91 de localități din 5 județe: Constanța, Ialomița, Dâmbovița, Călărași și Brașov. Toate aceste investiții sunt mai mult decât necesare, în contextul în care nici autoritățile centrale și nici cele locale nu au investit în Constanța mai nimic în sistemele de apă și canalizare în ultimii ani. Și totuși, într-o perioadă în care totul se plătește și prețurile cresc chiar si de la o zi la alta, SC RAJA SA a reușit practic să diminueze costul serviciilor de alimentare cu apă și canalizare. Încă din anul 2013, SC RAJA SA a devenit unicul operator care nu mai percepe taxa pentru apa meteo. Astfel, valoarea facturilor abonaților a scăzut în medie cu aproximativ 10%. Luând în considerare acest aspect, prețul practicat pentru apa potabilă de SC RAJA SA se situează la ora actuală pe locul 15 la nivel național, cu o diferență în minus de peste 1 leu/metru cub față de alți operatori. În plus, conducerea companiei noastre s-a implicat activ în scăderea TVA-ului pentru apa potabilă de la 24% la 9%. De fapt, ideea și primele acțiuni au plecat de la Constanța, sub forma a zeci de adrese și întâlniri atât cu parlamentarii, care puteau să inițieze un proiect de lege, cât și cu autoritățile centrale (ministere și Guvern). Și pe lângă toate acestea, știm cu toții că prețul unei sticle de apă de 2 litri din comerț este aproximativ cât prețul unui metru cub de apă potabilă – 1.000 litri, deși din punct de vedere calitativ se situează la același nivel,  fără să mai luăm în calcul drumul până la magazin, efortul și timpul pierdut cu căratul peturilor în casă. Mai mult, conform statisticilor, consumul lunar al unei persoane se ridică la 4 mc –17 lei, aproximativ cât costă un pachet de țigări.  Cu alte cuvinte, un fumător își plătește apa potabilă consumată într-o lună, dacă reduce fumatul cu doar o jumătate de tigară pe zi.

Biroul de presă al SC RAJA SA

 

Comments

comments

Continuă să citești
Reclamă

Stiri

Trafic îngreunat pe strada Nicolae Iorga din municipiul Constanţa

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

Pentru remedierea unui branșament avariat, de pe strada Nicolae Iorga, din municipiul Constanța, echipele de intervenție RAJA S.A. sunt nevoite să restricționeze traficul auto pe o bandă de circulație de pe această stradă, cu sensul de mers dinspre str. Mircea cel Bătrân către Moldovei, pe o porțiune de 30 m, astăzi – 17 noiembrie 2020, în intervalul orar 10.00 – 14.00.

 

În vederea desfășurării lucrărilor de reparații, zona va fi împrejmuită și semnalizată corespunzător, iar pentru fluidizarea traficului a fost anunțată și Poliția Locală.

 

Abonații din zonă nu sunt afectați de această avarie, întrucât echipele de intervenție încearcă să efectueze reparația cu conducta sub presiune.

 

“Ne cerem scuze participanților la trafic din zona respectivă, pe care îi asigurăm că echipele RAJA Constanța vor face tot posibilul pentru remedierea avariei într-un timp cât mai scurt.”, precizează Biroul de comunicare. 

Comments

comments

Continuă să citești

Stiri

RAJA continuă extinderea și modernizarea rețelelor de apă-canal în aria de operare

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

RAJA S.A. Constanța a semnat astăzi, 16 noiembrie, în prezența președintelui Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Apă-Canal Constanța – Florin Mitroi și a directorului general al RAJA S.A. –  Aurel Presură, două noi contracte de lucrări derulate în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare. Acestea vizează modernizarea și dezvoltarea sistemelor de alimentare cu apă potabilă și de colectare și tratare a apei uzate în localitatea Valu lui Traian, județul Constanța și în municipiul Onești, județul Bacău.

CL 21 – Rețele apă și canalizare Valu lui Traian

Contractul de lucrări Rețele de apă și canalizare Valu lui Traian reprezintă o nouă etapă semnificativă în cadrul extinderii și modernizării infrastructurii de alimentare cu apă, colectare și evacuare a apelor uzate din aria de operare a RAJA S.A., continuându-se astfel procesul investițional derulat prin Programele ISPA, SAMTID și POS Mediu de creare a sistemelor regionale în sectorul apei.

Contractul face parte din Proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apă și apă uzată în aria de operare a RAJA S.A. Constanța în perioada 2014-2020, în valoare totală de 593.184.900 Euro (2.662.688.783,50 lei), finanțat prin Programul Operaţional Infrastructură Mare.

Această investiție, în valoare totală de 115.573.244,72 lei, se va derula pe o perioadă de 22 de luni și vizează 5 obiective:

  1. Reabilitare rețea de distribuție apă, pe o lungime totală de 9.872 m și reabilitare branșamente la consumatori, inclusiv cămine de apometru – 649 buc;
  2. Extindere rețea de distribuție apă pe o lungime de 13.581 m și noi branșamente la consumatori, inclusiv cămine de apometru – 879 buc;
  3. Extindere rețea de canalizare pe o lungime totală de 28.299 m și racorduri noi la consumatori – 1.938 buc;
  4. Stații de pompare ape uzate menajere, cămine de decantare și conducte de refulare: 9 stații de pompare apă uzată, 9 cămine de decantare înaintea fiecărei stații de pompare apă uzată menajeră, pe rețeaua de canalizare, conducte de refulare aferente stațiilor de pompare în lungime de 8.469 m.
  5. Cămine de reglare debit și monitorizare presiune – 22 buc.

Toate lucrările prevăzute a se realiza în cadrul acestui contract vor fi dotate cu echipamente care să permită citirea informațiilor de funcționare de la distanță (tablouri locale de automatizare, debitmetre, vane electrice etc.). Echipamentele vor fi integrate în sistemul SCADA centralizat la nivelul RAJA S.A., în vederea operării automatizate.

La finalizarea lucrărilor în localitatea Valu lui Traian, gradul de conformare cu prevederile Directivei 98/83/EC va fi de 100 %, atât pentru infrastructura de apă potabilă cât și pentru cea de canalizare.

CL 1 – Reabilitarea și extinderea rețelelor de alimentare cu apă și a rețelelor de canalizare menajeră în municipiul Onești

Cel de al doilea contract de lucrări semnat astăzi are o valoare de 71.041.148,42 lei și se derulează în cadrul proiectului “Dezvoltarea Infrastructurii de Apă și Apă Uzată în Municipiul Onești”.

Lungimea totală a rețelei de distribuție a apei potabile existentă în municipiul Onești este de 72,78 km și are o vechime în anumite zone chiar și de 60 de ani. La momentul preluării de către RAJA S.A., aceasta funcționa cu mult peste presiunile de serviciu (cca. 3,5 atm.), ajungând în unele zone chiar și la 8 atm. Din cauza conductelor învechite, aflate într-un stadiu avansat de uzură, se înregistrau frecvent avarii care conduceau la pierderi de apă în sistem, în procent de aproximativ 70%, situație care se reflecta negativ atât în calitatea serviciului, cât și în situația economico-financiară a operatorului.

Contractul de lucrări se va derula pe o perioadă de 24 luni și are în vedere atingerea următoarelor obiective:

  1. Reabilitare și extindere rețele de distribuție apă potabilă:
  • extinderea rețelei de distribuție cu apă potabilă pe o lungime de circa 7.000 m;
  • reabilitarea rețelei de distribuție apă potabilă pe o lungime de circa 19.000 m;
  • lucrări speciale: 3 subtraversări de cursuri de ape și 2 subtraversări de cale ferată.
  1. Realizare 4 noi stații de ridicare locală a presiunii (SPH), montate subteran.
  2. Realizare sectorizare rețea de distribuție:
  • 37 cămine de debitmetru ;
  • 13 stații de pompare apă existente (integrate în sistemul SCADA).
  1. Reabilitarea și extinderea rețelei de canalizare apă uzată menajeră:
  • reabilitarea rețelei de canalizare în lungime de 3.500 m;
  • extinderea rețelelor de canalizare cu lungimea de 26.000 m;
  • lucrări speciale: 3 subtraversări de cursuri de ape și 3 subtraversări de cale ferată;
  • 11 stații de pompare ape uzate și conducte de refulare cu lungimea de 6.600 m;
  • 4 stații de pompare apă uzată existente (integrate în sistemul SCADA).

“Toate investițiile prevăzute a se realiza vor fi dotate cu echipamente SCADA integrate în sistemul centralizat de dispecerizare al RAJA S.A.”, precizează Biroul de comunicare.

 

Comments

comments

Continuă să citești

Stiri

Trafic îngreunat pe bulevardul Ferdinand din municipiul Constanţa

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

Pentru remedierea unei avarii survenite astăzi – 13 noimebrie 2020, pe conducta de alimentare cu apă, cu diametrul de 160 mm, de la intersecția bulevardului Ferdinand cu strada Miron Costin, din municipiul Constanța, echipele de intervenţie RAJA S.A. au fost nevoite să restricționeze traficul auto pe prima bandă de circulație de pe bulevardul Ferdinand, pe o porțiune de aproximativ 30 m, cu sensul de mers dinspre str. Răscoalei spre strada Mihai Viteazu, în intervalul orar 13.30 – 17.00.

Pentru executarea lucrărilor, zona menționată a fost împrejmuită și semnalizată corespunzător, iar pentru fluidizarea traficului a fost anunțată și Poliția Locală.

Abonaţii deserviţi nu sunt afectaţi de aceste lucrări, întrucât echipele de intervenţie încearcă să efectueze reparațiile cu conducta sub presiune.

“Ne cerem scuze participanților la trafic din zona respectivă, pe care îi asigurăm că echipele RAJA Constanța vor face tot posibilul pentru remedierea avariei într-un timp cât mai scurt.”, precizează Biroul de comunicare.

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: