Conecteaza-te cu noi

Actual

Schimbarea care-i lasă pe profesori fără salarii, la început de an

Published

on

 

Prim-vicepreşedintele PNL Raluca Turcan susţine că şcolile au primit înştiinţare de amânare a datei de salariu, ea solicitând public ca salariile profesorilor să fie plătite la timp. ”Salariile profesorilor sunt amânate la plată din cauza nepriceperii guvernului PSD! Şcolile au primit o înştiinţare din partea Inspectoratelor prin care se stabileşte data de salariu pe 14 ale lunii, nu 9 cum era până în prezent. Această amânare poate fi prelungită”, arată Raluca Turcan pe Facebook. Ea spune că acest lucru s-a întâmplat deoarece în luna decembrie PSD a aprobat OUG 90/2017 prin care a stabilit că salariile profesorilor nu vor mai fi plătite din bugetele locale, ci prin Ministerul Educaţiei Naţionale. Turcan aminteşte că o lege similară a fost semnată de Liviu Dragnea şi votată în Camera Deputaţilor, însă OUG 90/2017 a grăbit acest proces de centralizare! Prin urmare, şcolile au o dublă subordonare. ”În acest moment, autorităţile locale nu ştiu cine este ordonatorul de credite şi din ce buget trebuie plătite salariile. Şcolile sunt instituţii publice de interes local, bugetul lor este aprobat în şedinţă de Consiliu Local, în acelaşi timp cu bugetul local. Astfel, Consiliul Local a fost pus în situaţia de a aproba nişte bugete ale şcolilor care să includă şi salariile profesorilor, sume de care bugetul local nu dispune. Nu a fost prevăzut şi cum vor fi plătite acestea, neexistând norme de aplicare ale legii. Aparent, acum există doi ordonatori de credite – fapt nemaiîntâlnit. Un serviciu public nu poate să fie în acelaşi timp centralizat şi descentralizat”, subliniază prim-vicepreşedintele PNL.

Ce spune Petrică Miu, inspector școlar județean Constanța?

L-am sunat pe inspectorul școlar județean al ISJ Constanța, Petrică Miu, pentru a vedea cum stau lucrurile în județul nostru vizavi de întârzierea plății salariilor cadrelor didactice. Iar el ne-a răspuns, cu seninătate, că a fost sunat de mulți colegi, nu doar astăzi, ci și ieri și în zilele trecute. ”M-au sunat mai mulți profesori că nu și-au primit salariile. Unii dintre ei primeau mai devreme banii, pe 6, 7 sau 8 ale lunii. Depindea cum are bani primăria care făcea plata. Iar acum, că nu le-au venit banii și deja suntem în data de 9 m-au întrebat ce se întâmplă. Și le-am spus și lor ceea ce vă spun și d-voastră: din acest an, dispare Primăria din discuție. Dacă Primăria făcea plățile salariilor până acum, din această lună banii vin la inspectorat direct de la buget, prin intermediul Ministerului Educației Naționale. La inspectorate, ziua de salariu este data de 14. Cum transferul salariilor școlilor se face prin noi, prin inspectoratele școlare, la fel vor primi banii și cadrele didactice. Deja am primit finanțarea pentru salariile lunii decembrie 2017 și vineri vom face viramentele iar oamenii vor primi luni salariile.”, ne-a explicat Petrică Miu, inspector școlar județean.

Advertisement

De ce nu știu profesorii?

O parte dintre profesori cunosc foarte bine aceste schimbări. Câțiva dintre cei cu care am stat de vorbă ne-au spus că aveau informațiile referitoare la aceste modificări încă din luna noiembrie a anului trecut. Ce-i drept, le știau la nivel de zvonuri. Alții, însă, nu aveau idee despre acestea. Reamintim că de-abia în luna decembrie PSD a aprobat OUG 90/2017 prin care a stabilit că salariile profesorilor nu vor mai fi plătite din bugetele locale, ci prin Ministerul Educaţiei Naţionale. Așa că dezamăgirea celor care nu și-au primit salariile a fost colosală. Mulți aveau de făcut diferite plăți ce nu suportau amânare, rate etc. Nu s-a făcut vreo dezbatere pe marginea acestui subiect, nu s-a discutat în detaliu. Rămâne de văzut ce va fi în viitor și cum vor reacționa cadrele didactice. Pentru că nu este sigur că salariile nu vor întârzia. Ca o glumă, luna aceasta data de 14 pică într-o zi de duminică, când nu se vor face plăți. Așa că, de la început va fi cel puțin o zi întârziere în plata salariilor… Știam că există un forum al profesorilor pe care ne imaginam că au fost postate aceste schimbări. Dar nu! Nici vorbă să se ocupe cineva de acest subiect. Însă pe forumul dedicate cadrelor didactice, era o postare care spunea că salariile vor fi date după noua metodologie.  ”Asta ca să știm de ce s-a dat vacanța de iarnă până pe 14 Ianuarie… Puteau măcar să ne anunțe din timp lichelele decidente! Dar SINDICATUL chiar nu a știut nimic să ne fi prevenit? ”

Ce aveți de făcut în acest sens?

Pe pagina Vivid Education, destinată  tot cadrelor didactice, se dau sfaturi și se vorbește despre acestă schimbare. Iată despre ce este vorba: 1. Evidențierea salariilor aferente lunii decembrie 2017: acestea se vor înregistra în contabilitate, la data de 31.12.2017, pe sursa de finanțare buget de stat 01A. – Buget de Stat (soldurile conturilor de salarii 421, 423, 427, 428, 431, 437 şi 444 vor cuprinde sumele statelor de plată a lunii decembrie 2017, cu plata în luna ianuarie 2018). 2. Unitățile de învățământ care nu au în Fişa Entității Publice şi sector/ sursa 01 A – finanțare de la buget de stat, să completeze şi să depună în FOREXEBUG, Fişa Entității Publice şi cu sursa de finanțare 01A, Buget de Stat. 3. Printr-un Ordin de Ministru, se va modifica data plății salariilor, urmând ca toate unitățile de învățământ să aibă ca dată de plată a salariilor, ziua de 14 a lunii, sau în intervalul 13-15 ale lunii. 4. Pentru plata salariilor lunii decembrie 2017, acum, în luna ianuarie 2018, încă nu e bugetul aprobat de MEN. 5. Până la aprobarea acestuia de către MEN, trebuie să vă pregătiți 1/12 din ultiumul buget aprobat la titlul 10 cheltuieli de personal de către primării/consiliul județean. 6. În acest buget NU se includ cheltuielile cu naveta cadrelor didactice, respectiv articolul bugetar 10.01.15.  Cheltuielile cu naveta cadrelor didactice se vor suporta în continuare din bugetele consiliilor locale/consiliului județean. 7. Unitățile de învățământ care, în cursul lunii decembrie 2017 nu au reuşit să mai achite Hotărâri Judecătoreşti, din sumele primite suplimnetar, NU vor înregistra în contabilitate aceste sume.

Advertisement

Comentarii pe Facebook

Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta

Am devenit jurnalist în urmă cu foarte mulţi ani, pe la începutul lui 1992. Era dificil, pentru că lumea era avidă de informaţii, iar adunarea acestora presupunea foarte multă muncă. Redacţia ziarului Telegraf a constituit lansarea mea în presă, iar viaţa mea personală a devenit extrem de simplă: lucram de dimineaţa până în cursul nopţii. După vreo 6 ani, timp în care am început să fac şi televiziune, la TV Neptun, am decis să plec la subredacţia de Constanţa a ziarului Naţional. Acela a fost momentul în care am lucrat în paralel în presa scrisă şi în cea audio, la mai multe posturi de radio, începând cu Europa FM şi terminând cu Mix FM. A venit apoi perioada în care mi-am dorit mai mult şi am continuat să fac şi televiziune, la Antena 1, iar apoi la B1TV. Însă presa scrisă a rămas, mereu, marea mea pasiune. Am ajuns redactor şef adjunct la Observator de Constanţa, unde am rămas mai bine de 10 ani. Apoi am stabilit că ajunge cu genul acesta de muncă în care îţi neglizeji familia, că este cazul să fac altceva. Şi am devenit PR! După 5 ani, mi-am reamintit că doar presa mă satisface din toate punctele de vedere! Motiv pentru care ... iată-mă!

Advertisement





Despre Noi

Știri și investigații din județul Constanța.
Aici găsiți subiectele care contează.

Asociația Puterea Civică

Forma legală: ONG/Asociație
Cod de Identificare Fiscală: 24860568

Adresa: Constanța, Bd. IC Brătianu nr. 48, Bl. G29 (Complex Intim), Et. 1, Biroul 7.

Telefon: 0241.625.564

E-mail: ordinea.ro@gmail.com




Copyright © 2018 Ordinea.RO - Theme by MVP Themes, powered by WordPress. Administrat, Implementat, Optimizat de Takmate Solutions