Connect with us

Politica

Stelian Ion, acuzat de asociațiile de magistrați că vrea să preia controlul politic asupra Justiției prin desființarea Secției Speciale

Published

on

Asociația Magistraților din România (AMR), Asociația Judecătorilor pentru Apărarea Drepturilor Omului (AJADO) și Asociația Procurorilor din România (APR) critică ministrului justiției Stelian Ion de a desființa desființa Secției de Investigare a Infracțiunilor din Justiție (SIIJ), „situatie ce probează, de fapt, dorința de preluare a controlului asupra justiției.“ Mesajul este semnat judecător Andreea Ciucă, judecător Florica Roman și procuror Elena Iordache.

„Asociația Magistratilor din Romania (AMR), Asociația Judecătorilor pentru Apărarea Drepturilor Omului (AJADO) si Asociația Procurorilor din România (APR) denunță public atitudinea ministrului justiției, Stelian Ion, ce continuă fixația celor doi miniștri care i-au precedat, pentru desființarea Secției de Investigare a Infracțiunilor din Justiție (SIIJ), situație ce probează, de fapt, dorința acestora de preluare a controlului asupra justiției.

În acest sens, pornim de la faptul că, în prima conferință de presă ca ministru al justiției, din data de 31 decembrie 2020, Stelian Ion a prezentat prioritățile mandatului sau.

În primul rând, Stelian Ion s-a lăudat, din poziția de ministru al justiției, că Guvernul din care face parte a călcat in picioare votul a peste 6,4 milioane de români, Constituția și deciziile Curții Constituționale, adoptând o ordonanță de urgență cu privire la organizarea judiciară, în penultima zi a anului 2020.

A prezentat, apoi, ca principala sa prioritate, desființarea SIIJ, sens în care a precizat că a solicitat din nou avizul CSM pe un proiect de act normativ în acest sens. Fixația acestuia cu privire la desființarea SIIJ este nu numai evidentă, dar și inadmisibilă de la nivelul portofoliului de ministrul al justiției, dat fiind că, în ședința din data de 28 mai 2020, Plenul CSM a avizat negativ inițiativa legislativă ce viza tocmai desființarea SIIJ.

Ministrul Stelian Ion folosește aceeași metodă ca predecesorii săi, și anume solicitarea, în mod succesiv, a avizului CSM pe proiecte de legi având aceeași temă – desființarea SIIJ, până „ii iese”. Aceasta dovedește intenția vădită de a prelua controlul politic asupra justiției, în condițiile în care, în ultimii doi ani, desființarea SIIJ a fost singura problema referitor la care instanțele și parchetele au fost consultate repetat, iar CSM a dezbătut (și redezbătut) subiectul, celelalte problemele esențiale pentru independența și organizarea justiției fiind ori abandonate, ori ignorate, prin comparație cu singura „cestiune importantă, arzătoare la ordinea zilei”. Vom reveni cu aceste probleme de care depinde activitatea sistemului judiciar, dar care au fost lăsate în nelucrare, față de „vedeta” declarațiilor și preocupărilor: desființarea SIIJ.

Amintim că nu au trecut nici 6 luni, de la 20 iulie 2020, când Senatul a respins propunerea legislativă pentru desființarea SIIJ, după ce Camera Deputaților o respinsese la 30 iunie 2020, iar, așa cum am aratat, Plenul CSM a dat aviz negativ propunerii legislative la 28 mai 2020.

Ministrul Stelian Ion a precizat în conferința de presă: „Dimpotrivă, această secție chiar nu a fost eficientă și nu e eficientă și nu va putea fi eficientă așa cum a fost gândită și așa cum a lucrat până acum. N-aș vrea să ocup toată conferința cu subiectul ăsta. Cu siguranță vom face o conferință referitoare numai la problema secției speciale, dar vă spun că ceea ce îmi doresc eu este ca unitățile de parchet cărora le va reveni competența să cerceteze aceste posibile fapte din partea magistraților să fie foarte eficiente și să avem o imagine clară a faptului că magistrații răspund în fața legii. Știm că sunt probleme, nu ne putem face că nu le vedem.”

Ce spune ministrul este că dacă, în opinia sa, SIIJ nu a fost eficientă, se impune, prin urmare, revenirea la competențele anterioare privind cerectarea penală a magistraților, adică la derapajele inadmisibile ale DNA, care a cercetat penal judecători și procurori, în anchete dintre care destule au fost lăsate să treneze ani și ani, DNA a trimis în judecată magistrați pentru soluțiile pe care le-au adoptat, ori i-a folosit ca martori împotriva propriilor hotărâri, limita de la care nu mai există independența  justiției și nici stat de drept.

Reamintim opiniei publice că SIIJ este singura structură de parchet în care clasa politică nu are amestec, nici în numirea procurorului șef și nici a procurorilor din cadrul secției. Numirile în această secție sunt de competența strictă a Consiliului Superior al Magistraturii, iar SIIJ prezintă raport anual de activitate în fața Plenului CSM – aceste dispoziții legale fiind, de altfel, salutate de Comisia de la Veneția. Prin urmare, niciun politician nu are vreun cuvânt de spus în organizarea și funcționarea efectivă a SIIJ.

Cu toate că SIIJ este în afara controlului politic, potrivit structurii și conținutului dispozițiilor legale care o reglementează, ministrul actual al justiției, asemenea celorlalți doi anteriori, au pornit un adevărat război împotriva acestei secții, care a mers de la manipulare până la dezinformare, inclusiv a forurilor europene. În timp ce SIIJ era prezentată ca un instrument în mâna politicienilor, de control asupra magistraților, afirmație complet aberantă, criticii SIIJ – printre care și actualul ministru, Stelian Ion – ignoră abuzurile contra magistraților comise de DNA, pe care nici nu le amintesc, deși au fost constatate prin Hotărârea nr. 225/2019 a Plenului CSM, ca urmare a aspectelor punctuale din Raportul Inspecției Judiciare, iar unele dintre abuzuri au fost prezentate și dezbătute în spațiul public, după pronunțarea hotărârilor definitive de achitare. Însă, mai mult decât atât, criticii SIIJ doresc revenirea la acea perioadă de abuzuri și presiuni asupra judecătorilor și procurorilor, prin sacrificarea fără rețineri a independenței justiției.

Obligația Ministrului Justiției este de a asigura logistica și finanțarea necesară pentru ca SIIJ să funcționeze în parametri optimi, fără a bloca, amenința și presa, în mod constant, această secție, pentru a-i putea reproșa, apoi, lipsa de eficiență, așa cum s-a întâmplat de la crearea SIIJ până în prezent.

Discuția despre desființarea SIIJ poate fi luată în calcul doar dacă se are în vedere o alternativă mai bună decât această secție, care să garanteze atât tragerea la răspundere a magistraților ce încalcă legea, cât și protejarea independenței acestora. Or, cât timp actualul ministru al justiției, Stelian Ion, vorbește pur și simplu despre desființarea SIIJ, cu revenirea competențelor de anchetare a magistraților la vechea formulă, acest lucru nu înseamnă decât o restaurație a perioadei de abuzuri și desconsiderări ale drepturilor omului, lucru ce este inadmisibil și ar trebui să fie inacceptabil, atât ca principiu, cât și în mod efectiv, pentru fiecare reprezentant al puterilor în stat.

În concluzie, subscrisele asociații solicită ministrului justiției Stelian Ion să facă demersurile necesare pentru ca SIIJ să fie funcțională, astfel încât acei magistrați care au încălcat legea să fie trași la răspundere, dar, în același timp, fără ca anchetele penale să fie folosite drept mijloace de presiune sau șantaj asupra magistraților.”, se arată în comunicatul de presă.

Sursa: qmagazine.ro

Comentarii pe Facebook

Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta