Connect with us

Societate

Vezi ce slujbe religioase au loc pe 14, 15 și 16 august

Maria Ionescu

Publicat

la

Pe 15 august, Biserica Ortodoxă prăznuiește Adormirea Maicii Domnului, sărbătoare ce are o importanță aparte pentru locuitorii orașului de la malul Mării Negre, fiind și Ziua Marinei Române.

Praznicul Adormirii Maicii Domnului reprezintă momentul în care Maica Domnului a trecut din viața pământească la cea cerească, eveniment reliefat de cântările Bisericii: „Mutatu-te-ai la Viață, fiind Maica Vieții”. Despre Adormirea Maicii Domnului nu sunt consemnate informații în Sfintele Evanghelii, ci doar în Sfânta Tradiție a Bisericii. Conform acesteia, Arhanghelul Gavriil i-a adus Maicii Domnului vestea că misiunea ei pe pământ se încheie, iar aceasta a mers în Grădina Ghetsimani și s-a rugat. Întorcându-se acasă, și-a luat rămas bun de la cei apropiați. Toți apostolii, cu excepția Sfântului Apostol Toma, au fost prezenți la înhumare.

A doua zi de la înmormântare a sosit și Sf. Ap. Toma, care a vrut să vadă pentru ultima dată trupul Fecioarei, dar, când mormântul a fost deschis, trupul Preasfintei nu mai era acolo, fiind mutat de către Fiul ei în Împărăția Cerurilor, tradiție intrată și în iconografia sărbătorii, care Îl înfățișează pe Hristos ținând în brațe o pruncă înfășată în alb.

Cea mai veche atestare documentară a praznicului Adormirii Maicii Domnului este din Siria,  în secolul V. Locul originar al sărbătorii este Ierusalimul, unde se sărbătorea anual sfințirea unei biserici ridicate între Ierusalim și Betleem, în apropierea unui loc unde Fecioara Maria ar fi poposit înainte de nașterea Domnului. Generalizarea sărbătorii a avut loc în secolele VI-VII, când împăratul bizantin Mauriciu a rezidit Biserica Maicii Domnului din Grădina Ghetsimani și a fixat data praznicului la 15 august.

Sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului a fost declarată zi de sărbătoare legală, în anul 2008.

 În aceeași zi, se sărbătorește și Ziua Marinei. Declarată Zi de Sărbătoare Naţională, a fost oficializată la data de 15 august 1902. Atunci, din dorinţa de a atrage turişti, primarul Constanţei, Cristea Georgescu, îi anunţa pe primarii din reşedinţele de judeţ din toată ţara: „cu ocazia serbării Sfintei Maria, patroana Marinei, în apele Constanţei şi pe uscat se organizează nişte serbări demne de văzut, precum regate, alergări, corabia Argonauţilor şi altele”.

Tot atunci, la bordul crucişătorului ”Elisabeta” a avut loc o slujbă de Te Deum la care a luat parte şi ministrul de Război, Dimitrie A. Sturdza.

Din an în an serbările au sporit în amploare şi semnificaţii, astfel că adeseori Ziua Marinei a fost pusă sub înaltul patronaj al oficialităţilor de stat, precum Regina Elisabeta, Regele Carol al II-lea sau Ministerul Apărării Naţionale.

Perioada anilor 1960-1990 a fost una neagră în istoria Zilei Marinei, prin politizarea şi accentul propagandistic al evenimentului, în detrimentul încărcăturii spirituale, motiv pentru care a fost despărţită de sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului.

Revenirea la tradiţie s-a petrecut în 1990, iar în anul 2004, prin Legea 328, ziua de 15 august a fost reinstituită drept Ziua Marinei Române.

Cu prilejul praznicului Adormirii Maicii Domnului, IPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, va avea următorul program:

 Miercuri, 14 august:

 ora 9.00, ceremonial religios de pomenire a eroilor marinari la Monumentul Marinarilor de pe Faleza Constanța;

  ora 17.00, slujba Vecerniei la biserica „Adormirea Maicii Domnului II” din Constanţa (zona Dacia);

  ora 19.00, slujba Prohodului Maicii Domnului și sfințirea altarului de vară la biserica „Adormirea Maicii Domnului I” (zona Tomis mall) din Constanța;

 ora 22.00, slujba Prohodului Maicii Domnului la mănăstirea „Adormirea Maicii Domnului” din apropierea localității 23 August. Tot aici, la miezul nopții, va săvârși Sfânta Liturghie.

 Pe 15 august, la ora 10.00 va începe ceremonialul religios pe Faleza constănțeană, în apropierea Comandamentului Marinei Militare;

De la ora 11.00, va avea loc Taina Sfântului Botez pentru patru copii instituționalizați, la biserica „Adormirea Maicii Domnului” din localitatea Cumpăna.

Sfinții Martiri Brâncoveni

Pe 16 august, Biserica Ortodoxă Română cinstește pe Sfinții Martiri Brâncoveni: Constantin Voievod cu cei patru fii ai săi (Constantin, Ștefan, Radu, Matei) și sfetnicul Ianache.

Voievodul Constantin Brâncoveanu este ctitorul mai multor lăcaşe de cult, şcoli, biblioteci şi mănăstiri din Ţara Românească, Transilvania şi de la Locurile Sfinte. În anul 1714, în Săptămâna Patimilor, sultanul Ahmet al III-lea a trimis ostaşi pentru a aduce la Constantinopol pe domnitor şi pe fiii săi, unde au fost întemniţaţi şi chinuiţi timp de patru luni. La 15 august 1714, la praznicul Adormirii Maicii Domnului, când voievodul împlinea 60 de ani, a fost martirizat, împreună cu copiii săi şi cu un sfetnic. După moarte, trupurile au fost aruncate în mare, de unde au fost recuperate de creştini şi îngropate în insula Halchi. În anul 1720, Doamna Maria, soţia voievodului, a adus în ţară trupul acestuia şi l-a îngropat în biserica „Sfântul Gheorghe-Nou” din Bucureşti, unde se află şi astăzi. Sfântul Sinod a canonizat pe cei şase martiri brâncoveni în anul 1992.

Cu acest prilej, vineri, 16 augustIPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, va răspunde invitației IPS Varsanufie, Arhiepiscopul Râmnicului, și va face parte din soborul de arhierei care va oficia Sfânta Liturghie de hram la mănăstirea Hurezi, ctitoria de suflet a Sfântului Martir Voievod Constantin Brâncoveanu.

 

 

Comments

comments

Continuă să citești
Reclamă
Apasă pentru a comenta

Trebuie să te autentifici pentru a scrie un comentariu Login

Lasă un răspuns

Societate

MApN: A fost prelungită campania de recrutare pentru rezerviștii voluntari

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

Ministerul Apărării Naţionale a prelungit, până la data de 27.09.2019, campania de recrutare şi selecţie pentru cetăţenii care doresc să îndeplinească serviciul militar în rezervă în calitate de rezervist voluntar în Armata României pentru posturile de ofiţeri, maiştri militari şi subofiţeri.

Acestea sunt disponibile în unităţi militare din judeţele Bacău, Bihor, Brăila, Călăraşi, Cluj, Constanţa, Covasna, Ilfov, Tulcea şi din municipiul Bucureşti.

Procesul de recrutare şi selecţie se desfăşoară în baza Legii nr. 270/2015 privind Statutul rezerviştilor voluntari şi a Ordinului ministrului apărării naţionale nr. M. 25/2017 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 270/2015.

Pentru înscriere, cetăţenii se pot prezenta, atât la sediul centrului militar zonal/judeţean sau de sector pe a cărui rază de responsabilitate îşi au domiciliul, cât şi la oricare alt centru militar zonal/judeţean sau de sector, în situaţia în care locul de muncă sau reşedinţa temporară diferă de localitatea de domiciliu.

La înscriere, cetăţenii care doresc să îndeplinească serviciul militar în rezervă în calitate de rezervist voluntar în Armata României vor completa o cerere de înscriere.

Totodată, vor avea asupra lor următoarele documente, astfel:
a) actul de identitate, în original şi în copie;
b) certificatul de cazier judiciar, eliberat cu maxim şase luni înainte de data depunerii;
c) acte de studii şi/sau alte documente care atestă alte competenţe dobândite în viaţa civilă, în original şi în copie;
d) permisul de conducere, în original şi în copie, dacă este cazul, pentru candidaţii fără pregătire militară, dacă îndeplinirea atribuţiilor postului pentru care candidează presupune conducerea tehnicii specifice;
e) livretul militar, în original şi în copie, dacă este cazul, numai pentru cei care deţin calitatea de rezervist.

La prezentarea la centrul militar, persoanele vor fi informate cu privire la etapele pe care le presupune procesul de recrutare şi selecţie, respectiv unitatea militară în care urmează să susţină probele de selecţie, unitatea sanitară militară unde urmează să susţină examinarea medicală şi unitatea militară/centrul de instruire în care se va executa programul de instruire iniţială, în cazul candidaţilor proveniţi din rândul cetăţenilor fără pregătire militară.

De asemenea, candidaţii proveniţi din rândul cetăţenilor fără pregătire militară vor fi consiliaţi în ceea ce priveşte exprimarea opţiunilor, în sensul orientării către arme/servicii şi specialităţi militare pentru care aceştia prezintă abilităţi şi aptitudini.

Potrivit MApN, pentru alte detalii suplimentare, recomandăm prezentarea la sediul centrelor militare zonale/judeţene sau de sector. Adresele poştale şi datele de contact ale acestora sunt disponibile
pe pagina de internet la adresa http://recrutare.mapn.ro/index.php?pagina=Contact sau http://www.mapn.ro/contact/index.php.

Potrivit art. 15 alin. (2) din Legea nr. 270/2015, pe perioada programului de instruire iniţială, rezerviştii voluntari beneficiază lunar de o sumă egală cu solda de funcţie corespunzătoare unui soldat profesionist în activitate, la care se adaugă solda gradului minim al fiecărui corp de personal militar pentru care se instruieşte.

”Prima de fidelitate prevăzută la art. 5 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 270/2015, se acordă la semnarea fiecărui contract cu o durată minimă de 3 ani şi este egală cu suma reprezentând solda de funcţie pe care sunt încadraţi (conform contractului încheiat) şi solda gradului deţinut.

În vederea creșterii atractivității serviciului militar în calitate de rezervist voluntar, Ministerul Apărării Naționale a elaborat o serie de propuneri pentru modificarea şi completarea Legii nr. 270/2015 și Ordinului ministrului apărării naţionale nr. M.25/2017, propuneri care se află, la acest moment, în procedură de avizare interinstituțională.

Una dintre aceste propuneri se referă la creşterea nivelului de remunerare la semnarea contractului şi pe durata acestuia, astfel încât prima de fidelitate să se raporteze la salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată şi să cuprindă, în plus faţă de prevederile actuale, gradaţiile şi solda de comandă, acolo unde este cazul, iar cuantumul remuneraţiei acordate în perioada în care rezerviştii voluntari nu participă la instruire sau la misiuni, cuatumul sumei primite lunar să fie mărit de la 10%, cât este în prezent, la 30% din solda de funcţie, la care să fie adăugată solda gradului deţinut.”, precizează comunicatul de presă al MApN.

Comments

comments

Continuă să citești

Societate

SPIT: Se reia încasarea taxei de folosire a tramei stradale de către utilaje

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

Serviciul Public de Impozite și Taxe (SPIT) Constanța aduce la cunoștința contribuabililor faptul că în conformitate cu prevederile art. 14 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ și fiscal, republicată cu modificările și completările ulterioare, suspendarea parțială a executării dispozițiilor HCL nr. 507/2018 privind modificarea şi completarea HCL nr. 136/2018 privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale la nivelul municipiului Constanța începând cu anul 2019, respectiv a dispozițiilor cuprinse în cap. III din anexa 2 la HCL nr. 507/2018 cu referire la taxa de folosire a tramei stradale de către utilaje şi autovehicule concepute şi construite pentru transportul de materiale de construcții şi de alte mărfuri, a încetat de drept întrucât reclamanta din dosarul civil nr. 799/118/2019 nu a formulat acțiune în anulare a actului administrativ în termen de 60 zile de la pronunțarea sentinței civile nr. 609/19.04.2019 de către Tribunalul Constanța.

Urmare a celor mai sus menționate, vă aducem la cunoștință faptul că se reia încasarea taxei de folosire a tramei stradale de către utilaje şi autovehicule concepute şi construite pentru transportul de materiale de construcții şi de alte mărfuri.

Verificarea autenticității autorizațiilor de circulație emise se poate efectua pe site-ul instituției www.spit-ct.ro  ”Servicii online” – “Verifică Document Emis” – “Autorizații Circulație”.

Comments

comments

Continuă să citești

Societate

RADET Constanța face angajări

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

R.A.D.E.T. Constanța, angajează următorul personal:

 – responsabil materiale (1 post),

Condiții necesare: studii liceale, profil tehnic,

Se asigură:  – contract de muncă pentru perioadă nedeterminată; – salariu atractiv;  – tichete de masă, contravaloare pe card,  – echipament de lucru adecvat postului,  – condiții bune de lucru. – constituie avantaj experiența în domeniu.

secretară (2 posturi),

Condiții necesare: studii medii; – abilități de comunicare și lucru în echipă,  – gândire sistematică, adaptabilitate, inițiativă; – fără antecedente penale;  – constituie avantaj experiența în domeniul relațiilor cu clienții.

Se asigură: – contract de muncă pentru perioadă nedeterminată; – salariu atractiv; – tichete de masă, contravaloare pe card; – condiții bune de lucru.

Persoanele care se încadrează în prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 60/2018, au prioritate  pentru posturile care nu necesită calificare de specialitate.

Interviul pentru posturile vacante scoase la concurs va fi susținut în data de 05.09.2019, orele 11:00, la sediul R.A.D.E.T. Constanța din strada Badea Cârțan nr. 14A, parter, sala pentru  Audiențe.

Până la data de 04.09.2019 inclusiv, candidații vor depune la sediul R.A.D.E.T. Constanța din strada Badea Cârțan nr.14A, registratură, parter sau prin email, la adresa office@radet-constanta.ro, următoarele înscrisuri: – cerere de participare la concurs (care va conține date de identificare, adresa de  corespondență și nr. telefon pentru contact); – copie buletin/carte identitate;

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: