Connect with us

Exclusiv

Afacerea Caraiman. O neglijenţă de 4,5 milioane de euro a administraţiei Făgădău

Doru Iordache

Publicat

la data de

Una dintre „afacerile” păguboase care a debutat în al doilea mandat al lui Radu Mazăre îşi produce efectele abia acum, după zece ani de judecată, dar mai ales după o lungă perioadă în care factorii aşa-zişi responsabili au întârziat cu o gravă iresponsabilitate să pună în aplicare o hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă. În esenţă, Primăria avea obligaţia să vândă un teren din staţiunea Mamaia către o persoană juridică. Până când (i)responsabilii s-au scărpinat după ureche şi până au şters praful care se depusese în valuri peste hotărârea irevocabilă, s-au strâns penalităţi de-a dreptul uriaşe. Penalităţi care ajută un cesionar de drepturi litigioase cu rădăcinile în Cipru să pună mâna pe terenul din Mamaia, plătind în mod efectiv doar 9,4% din valoarea acestuia.

Un leasing imobiliar cu clauză irevocabilă de vânzare-cumpărare

În zorii de aur ai acestei evoluţii revoltătoare, o firmă din oraşul Otopeni, pe numele ei Airotour SA, controlată de controversatul Hassan Awdi, încheia Contractul de leasing imobiliar cu clauză irevocabilă de vânzare-cumpărare nr. 90/05 Mai 2000 cu SC Mamaia SA. Bunurile ce făceau obiectul leasingului imobiliar erau hotelurile Caraiman I şi II şi Restaurantul Caraiman, cu toate situate în nordul staţiunii Mamaia, pe malul lacului Siutghiol. La scurt timp de la semnarea contractului, Airotour SA a fuzionat prin absorbţie cu o altă societate controlată de Hassan Awdi, SC Project Tree Construct SRL, care avea să-şi schimbe de patru ori numele în decursul timpului, murind în cele din urmă din punct de vedere juridic, adică prin faliment, în 2011, sub numele Yourhotels SRL. Această societate cu nume schimbătoare avea să cumpere activele turistice din complexul Caraiman şi inclusiv terenurile pe care erau edificate hotelurile şi restaurantul, prin două contracte autentice de vânzare-cumpărare, primul din 30 Mai 2002, al doilea din 28 Septembrie 2007, încheiate după achitarea ratelor de leasing.

Justiţia hotărâşte: 350 euro/mp, în total: 5 milioane de euro

După ce a devenit proprietară cu acte în regulă, Yourhotels SRL a întreprins demersuri pentru a beneficia de o prevedere legală, potrivit căreia proprietarii clădirilor turistice privatizate pot solicita cumpărarea prin negociere directă a terenurilor din vecinătate. Primăria Constanţa a refuzat orice discuţie, mai ales că, anterior, reuşise să vândă unor terţi o parte, nu foarte consistentă, a terenurilor din zona Caraiman. În acele condiţii, pe 13 decembrie 2007, Yourhotels SRL a depus o cerere de chemare în judecată a Primăriei Constanţa, solicitând ca instituţia publică să fie obligată să-i vândă terenurile din zona Caraiman. În timpul procesului, mai exact pe 19 Aprilie 2010, societatea reclamantă şi-a vândut drepturile litigioase către Black Sea Special Purpose Entity SRL din judeţul Ilfov, o firmă deţinută de două persoane juridice cu acţionari anonimi din Cipru (vom detalia mai jos). Prin Sentinţa Civilă 3916 din 17 Decembrie 2012, Tribunalul Constanţa a obligat Primăria Constanţa să vândă 14.191 de metri pătraţi din zona Complexului Caraiman către cumpărătorul de drepturi litigioase, la preţul de 350 de euro pe metru pătrat. Întreaga suprafaţă era evaluată la 4.966.850 de euro.

Sentinta Civila Black Sea Vs Fagadau

Penalităţi de 50.000 de euro pe zi, până la semnarea contractului

În 2012, pe finalul crizei economice, era chiar un preţ bun. Ulterior, sentinţa Tribunalului a devenit definitivă prin Decizia Civilă nr. 44/18.04.2013 a Curţii de Apel Constanţa şi irevocabilă prin Decizia nr. 2812/25.09.2013 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.

Din neglijenţă sau din motive necunoscute, Primăria a tergiversat aplicarea hotărârii judecătoreşti. Aşa se face că, în anul 2014, Black Sea Special Porpose Entity SRL a deschis un dosar de executare silită.  Prin hotărârea 9132 din 27 August 2015, pronunţată în Dosarul nr. 9124/212/2015, Judecătoria Constanţa a stabilit penalităţi de 1% pe zi de întârziere din valoarea obiectului obligaţiei de face. Fiecare zi de întârziere în privinţa încheierii contractului costa, potrivit sentinţei, 49.668 de euro.

Făgădău n-a reuşit să întârzie… decât 93 de zile

Deşi penalităţile colosale curgeau din 27 august 2015, abia pe 13 octombrie 2015, Decebal Făgădău s-a învrednicit să aducă pe masa consilierilor locali un proiect de hotărâre cu privire la aprobarea vânzării unui teren de 10.123 de metri pătraţi către Black Sea Special Purpose Entity SRL Bucureşti, pentru care era emis şi Certificatul de Urbanism nr. 3403/2015. Era cel mai important pas până la vânzarea efectivă a terenului. Dar nu şi singurul, întrucât urmau şi alte formalităţi la rând, fiecare consumând timp şi mai ales bani. Ce s-a întâmplat cu diferenţa de teren, până la suprafaţa hotărâtă de instanţă, de 14.191 mp, nu ştim. Însă, în mod cert, ştim că întârzierea exorbitant de scumpă până la îndeplinirea obligaţiei Primăriei a fost de fix 93 de zile.

93 de zile = 4,5 milioane de euro

Ca dovadă, pe 30 Decembrie 2015, Black Sea Special Purpose Entity SRL Bucureşti a deschis un nou dosar la Judecătoria Constanţa, înregistrat sub numărul 31830/212/2015. Pe 20 Octombrie 2016, instanţa a pronunţat hotărârea nr. 15945, prin care a obligat Primăria Constanţa să achite penalităţi pentru 93 de zile de întârziere, respectiv 20.218.769 de lei, ceea ce înseamnă aproximativ 4,5 milioane de euro.

Penalitati-Black-Sea

Terenul este amplasat în staţiunea Mamaia, zona hotel Caraiman 1 şi reprezintă: spaţii verzi, alei auto şi pietonale, parcare, mobilier urban, panouri publicitare, corturi provizorii pentru diverse evenimente, construcţii şi instalaţii demontabile cu ocazia unor evenimente, locuri de joacă, lăcaşuri de cult, circulaţii carosabile existente (inclusiv parcaje la sol).

Dacă Primăria ar mai fi întârziat încă 10 zile, ar fi fost în situaţia de a da terenul pe moca.

Anonimii din Cipru fac profit pe seama bâlbelor Primăriei

Black Sea Special Purpose Entity SRL a fost fondată în 2010, în Ilfov, şi s-a mutat în Bucureşti în 2013. Acţionariatul este compus de două firme din Cipru: Stalevo Holdings Limited (0,007%) şi Zenaraco Holdings Limited (99,993%) – ambele înfiinţate în 2010, ambele având sediul la Nicosia, Evagorou & Menandrou nr. 1. Administratorul firmei este Alexandru Diaconu.

La finele lui 2014, Black Sea Special Propose Entity a raportat un profit de 163.579 de lei, pentru o cifră de afaceri de 267.410 lei, având 0 angajaţi. În 2012 şi 2013, firma a avut zero profit şi zero cifră de afaceri. Acum profitul va creşte pe seama unor bâlbe ale aparatului administrativ al Primăriei care este, în mare, acelaşi ca-n mandatele lui Radu Mazăre.

Comments

comments

Continuă să citești
Reclamă

Exclusiv

Păienjenișul de interese de la stârpirea țânțarilor din Năvodari

Adrian Cârlescu

Publicat

la data de

Scris de

O firmă angajată de Primăria Năvodari, fără licitație publică, a început acțiunea de stârpire a țânțarilor din acest oraș. Contractul de dezinsecție terestră a fost semnat pe 28 mai 2019 și are o valoare de 134.264 de lei plus TVA. Potrivit anunțului urcat în SICAP de autoritatea contractantă, prețul corespunde unei cantități de 1.040 (o mie patruzeci) de hectare de teren. Suprafața efectivă pe care se va realiza combaterea cu substanțe toxice a faunei reziduale de țânțari, muște, căpușe, ploșnițe, păianjeni și alte artropode este de 65 de hectare. Însă stropirile se repetă 16 săptămâni la rând, până când suprafața totală prestată  va ajunge la 1.040 de hectare.

Acțiunea de stârpire a țânțarilor a început pe 10 iunie 2019. Mai jos vedeți două din fotografiile date publicității de Primăria Năvodari.

 

Societatea Partener Construct General SRL, chemată pe sprânceană să ucidă insectele timp de 16 săptămâni la rând, s-a lipit și de alte două contracte, tot fără licitație publică și tot la fel de avantajoase, cu Primăria din Năvodari. Primul dintre acestea a fost încheiat pe 15 mai 2019, la o valoare de 129.409 lei plus TVA. De acești bani, societatea trebuie să toaleteze 700 de arbori. Al doilea contract are ca obiect cosirea ierbii și a fost încheiat pe 30 mai 2019, la o valoare de 135.000 de lei plus TVA. Prețul corespunde unei cantități de 90 de hectare de iarbă. De fapt, este vorba de o suprafață de 45 de hectare, care va fi cosită de două ori în această vară. Vorbim aici de spațiile verzi adiacente bulevardului Mamaia Nord, spre Constanța și cele din zona bulevardului Năvodari, spre Lumina.

Valoarea cumulată a celor trei contracte atribuite fără licitație publică este de 398.673 de lei plus TVA.

Potrivit datelor de la Registrul Comerțului, Partener Construct General SRL este o societate înființată în  anul 2013. Aceasta funcționează la mansarda unei case de pe strada Muzicii din Năvodari și are ca obiect principal de activitate ”Lucrări de instalații sanitare, de încălzire și de aer condiționat”. În anul 2017, firma a derulat afaceri de 6,7 milioane de lei, cu 76 de angajați. Datele financiare pentru anul 2018 nu sunt disponibile. Potrivit Registrului Comerțului, afacerea este deținută de Gabriela Ursu, de 32 de ani, și de Maria-Magdalena Bîlea, de 44 de ani.

Presa locală constănțeană a relatat că Partener Construct General SRL a derulat în anul 2017 un contract extrem de avantajos cu Uzina Teromoelectrică Midia SA Năvodari, cea care livrează agentul termic primar către Termica Distribuție SRL Năvodari, societatea Consiliului Local.

Tot din 2017 datează și un anunț al unui executor judecătoresc, prin care se aducea la cunoștința publicului faptul că Partener Construct General SRL a adjudecat imobilul de pe strada Muzicii nr. 63, Năvodari, în care societatea își avea deja sediul social, la mansardă. Clădirea fusese scoasă la vânzare de executorul judecătoresc la cererea Băncii Transilvania, care avea de recuperat o sumă importantă de bani de la proprietarul casei, Marian Găliceanu, și de la ruda acestuia, Manuel Găliceanu. În 2018, licitația pentru vânzarea imobilului a fost reluată, după ce executorul judecătoresc a constatat că Partener Construct General SRL a fost un fals adjudecatar. Intuim că firma s-a implicat pentru a amâna de fapt momentul înstrăinării imobilului către un terț, plătind doar taxa de participare și refuzând apoi să achite prețul licitat.

Marian Găliceanu, proprietarul casei în care funcționează firma care cosește iarba, tunde copacii și stârpește țânțarii din Năvodari, a fost reținut timp de 24 de ore de organele judiciare în septembrie 2013, alături de Vasile Alexandru Manu, fost director la Termica Distribuție Năvodari, într-un dosar de conflict de interese.

Parchetul Curții de Apel Constanța a comunicat atunci că a propus arestarea preventivă a lui Vasile Alexandru Manu pentru săvârșirea infracțiunii de conflict de interese ”constând în aceea că în calitate de director la SC TERMICA DISTRIBUŢIE NĂVODARI SRL, persoana juridică la care asociat unic este oraşul Năvodari, a încheiat contracte cu SC CSI ENERGO ELECTRIC SRL, în perioada 2011 – 2013, prin care s-au realizat foloase materiale pentru ginere său Găliceanu Marian, administrator la societatea comercială beneficiară a contractelor încheiate”. Aceeași propunere de arestare preventivă a fost înaintată și pentru Marian Găliceanu, urmărit pentru complicitate la conflictul de interese. Instanța de judecată nu a încuviințat arestarea preventivă, însă a aprobat instituirea controlului judiciar în privința celor doi.

În comunicatul PCA Constanța se mai preciza că firma lui Găliceanu fusese implicată în lucrări de reamenajare a sensului giratoriu de la intersecția străzilor Albinelor și Constanței (în care se află grupul statuar al pescarului aruncând năvodul din mahună), dar și într-un contract care viza închirierea de utilaje și mijloace de transport către Termica Distribuție. În perioada 4 ianuarie 2012 – 17 iunie 2013, firma ginerelui a primit de la întreprinderea publică administrată de socru suma de 690.146,59 de lei.

Trebuie să mai spunem că Vasile Alexandru Manu este coinculpat alături de Nicolae Matei și de fosta judecătoare Corina Eugenia Jianu în dosarul retrocedărilor, fiind acuzat de încălcarea legii cu privire la finanțarea clubului de fotbal Săgeata Năvodari.

Comments

comments

Continuă să citești

Exclusiv

Vama Veche. Primăria Limanu a amplasat 12 chioșcuri, urâte ca naiba, pe buza plajei (VIDEO)

Adrian Cârlescu

Publicat

la data de

Scris de

Nu se mai termină chiloțăria de pe litoral. La Vama Veche, administrația locală a comunei Limanu a decis să amplaseze 12 chioșcuri, urâte ca naiba, pe strada Falezei, la limita plajei. Vorbim de cea mai bună zonă din Vama Veche, acolo unde există investiții private de sute de mii de euro în hoteluri, restaurante și terase. Antreprenorii locali își vor pierde vadul, în favoarea chioșcarilor. În clipul de mai jos puteți vedea momentul amplasării hidoșeniilor comerciale pe buza plajei din Vama Veche.

Inițiativa de a face loc unor chioșcuri în proximitatea celei mai frumoase plaje de pe litoralul românesc i-a aparținut primarului PSD-ist al comunei Limanu, Daniel Georgescu. Pe 8 august 2017, acesta a semnat în numele Primăriei Limanu un contract de furnizare produse, prin care a cumpărat 21 de chioșcuri din lemn pentru comerț stradal. Un an mai târziu, mai exact pe 15 mai 2018, Georgescu a venit în fața Consiliului Local Limanu cu un proiect de hotărâre referitor la aprobarea procedurii de închiriere a 17 chioșcuri situate în satul 2 Mai, pe strada Gheorghe Bunoiu și a patru chioșcuri situate în Vama Veche, pe strada Ion Creangă și strada Falezei.  În facsimil, puteți citi HCL 66/15.05.2018.

Download (PDF, 56KB)

Documentul de mai sus a fost postat pe site-ul Primăriei Limanu. Din nefericire, HCL-urile adoptate în 2019, nu au mai fost urcate pe site. Din acest motiv, nu știm dacă în anul curent s-a adoptat o hotărâre prin care s-a majorat numărul de chioșcuri pe strada Falezei. În schimb, tot pe site am găsit anunțul publicat de Primăria Limanu pe 20 mai 2019, privind organizarea licitației de închiriere a 12 chioșcuri în Vama Veche.

Download (PDF, 40KB)

Deși am încercat să obținem un punct de vedere de la primarul din Limanu, Daniel Georgescu, acesta nu a răspuns apelurilor noastre. În schimb, la telefonul fix al autorității locale o funcționară ne-a lămurit că nu ne poate da relații decât despre taxele și impozitele locale, conducătorii instituției fiind plecați pe teren.

Contactat telefonic, fostul primar al localității, Nicolae Iustin Urdea, care este consilier local în mandatul actual, ne-a declarat că nu știe dacă s-a adoptat o hotărâre de Consiliu Local cu privire la suplimentarea numărului de chioșcuri din Vama Veche. Acesta a precizat că s-a întâmplat de două sau trei ori să lipsească de la ședințele de Consiliu, însă la niciuna din ședințele la care a participat nu s-a pus în discuție un proiect de suplimentare a numărului de chioșcuri. Acesta a opinat că s-ar fi impus o analiză mai atentă și o dezbatere mai aplicată cu privire la oportunitatea amplasării de chioșcuri. ”Sunt consumatori mulți în Vama Veche. Dar această inițiativă de a se amplasa baterii de chioșcuri în fața clădirilor în care s-au investit sute de mii de euro cred că merita o analiză mai atentă și o dezbatere aplicată” – a declarat Urdea pentru Ordinea.Ro.

În situația în care primarul actual din Limanu va dori să exprime un punct de vedere cu privire la oportunitatea acestei decizii controversate, îl vom publica de îndată.

Comments

comments

Continuă să citești

Exclusiv

(VIDEO) Cîrjaliu își înmoaie degetele în apa cu fecaloid, doar când are interes

Adrian Cârlescu

Publicat

la data de

Scris de

Deși Primăria Agigea plătește unei firme de casă peste 134.000 de lei pe an pentru a vidanja fosele septice, publice și private, de pe raza comunei, funcționarea acestui serviciu nu este deloc satisfăcătoare. Ca dovadă, o gură de fosă din zona restaurantelor pescărești de lux defulează periodic, inundând strada cu dejecții și aerul marin cu un miros pestilențial. Un incident de acest fel s-a petrecut chiar zilele trecute, la scurt timp după ce Ordinea.Ro a relatat detaliile contractului de vidanjare.

Am relatat pe larg că Primăria Agigea a atribuit pe 19 ianuarie 2019 un contract în valoare de 134.000 de lei plus TVA firmei Asus Service SRL Agigea, pentru servicii de vidanjare și transport al apelor uzate. Administrația locală subvenționează cu 50% vidanjarea foselor septice ale locuințelor private și suportă integral costurile pentru fosele instituțiilor publice. Dejecțiile sunt transportate la o stație de epurare aflată la 20 de kilometri distanță. Pentru fiecare transport, Primăria Agigea achită suplimentar și costul unui buletin de analize, în cuantum de 361,28 de lei.

Documentarea noastră, pe care o poate replica oricine are curiozitatea și interesul, a scos la iveală faptul că firma Asus Service SRL împarte numărul de telefon afișat în SICAP cu SC Golful Pescarilor SRL, o societate deținută, în proporție de 50%, de finul de cununie al fratelui primarului din Agigea, Cristian Maricel Cîrjaliu. Ginerele lui Maricel este la rândul său un fel de băgător de seamă la restaurantul cu pricina. De asemenea, a ieșit la iveală faptul că numărul de telefon al firmei plătite din bani publici să vidanjeze la Agigea a fost utilizat în trecut de alte trei societăți comerciale, pomenite în declarația de interese depusă de Cîrjaliu în anul 2008, atunci când a devenit primar al localității. Ulterior, el și-a înstrăinat participațiile din aceste firme, însă numărul de telefon a rămas în business, ajungând acum să fie menționat în contractul de vidanjare semnat de Cîrjaliu cu firma Asus Service SRL.

Citește aici investigația cadru:

Numărul de telefon prin care se vidanjează bani grei din Primăria Agigea

Cât de bine își face Asus Service SRL treaba pentru care primește peste 134.000 de lei se vede în imaginile alăturate.

Deși la ordinul lui Cîrjaliu, Poliția Locală Agigea este extrem de vigilentă împărțind sancțiuni contravenționale cu nemiluit pentru orice fleac, uneori într-un mod vădit samavolnic, deranjul pricinuit de fosa care defulează pe drumul public în zona restaurantelor pescărești este total trecut cu vederea. Nepăsarea trădează încă o dată legăturile neprincipiale precizate mai sus. Total în răspăr cu atitudinea de acum, în urmă cu doi ani, primarul Cîrjaliu se dovedea extrem de îngrijorat de mediul înconjurător, trăgându-se într-o filmare cu telefonul în timp ce recolta într-o sticlă apă dintr-o baltă din dosul Pescăriei lui Matei. Așa cum se observă, în filmare, acesta insinua că apa în care tocmai își băga degetele că să umple sticla ar fi avut miros de fecale și ar fi provenit de la Pescăria lui Matei. La un moment dat, în coloana sonoră a filmării se aude din off și vocea omului de afaceri Dan Popa, de la Golful Pescarilor, întărind insinuarea că apa în care primarul își înmuia degetele ar avea miros de fecale. Au trecut de la acea ispravă mai bine de doi ani.  Deși în ultima vreme, fosa publică, aflată pe domeniul public, defulează în mod vizibil și fără niciun dubiu, primarul Cîrjaliu nu se mai arată la fel de preocupat de soarta mediului.

Cristian Maricel Cârjaliu este primar la Agigea din anul 2008. Acesta a fost asociat în afaceri cu Cristian Darie, fostul vicepreședinte al Consiliului Județean Constanța. În memoria internetului s-au păstrat zeci de fotografii de la diverse inaugurări de lucrări și edificii în Agigea, la care au participat primarul Cîrjaliu, alături de fostul președinte al CJC Nicușor Constantinescu și de fostul vicepreședinte Cristian Darie. Mai mult decât atât, în anul 2018, Cîrjaliu și-a declarat admirația față de Nicușor Constantinescu, în contextul în care acesta din urmă era în închisoare, ispășind o pedeapsă primită pentru fapte de corupție. Reamintim și faptul că Maricel Cîrjaliu este cetățean de onoare al comunei Agigea. El a declarat că a fost propus pentru această demnitate de consilierii PSD, întrucât a realizat rețeaua de canalizare și alte obiective în satul Agigea.

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: