Connect with us

Administratie

Cât de capabil e Făgădău! Fonduri europene de numai 1,5 milioane de euro în 2019

Adrian Cârlescu

Publicat

la data de

Proiectul de buget lansat astăzi în dezbatere publică de Primăria Municipiului Constanța arată cât de capabil este primarul Decebal Făgădău, în special la atragerea fondurilor europene.  Potrivit documentului postat pe site-ul oficial, municipalitate va realiza venituri totale, în 2019, de 613.477.000 de lei, ceea ce înseamnă 130,5 milioane de euro. Din această sumă, veniturile proprii, ce se vor încasa de la cetățeni din taxe, impozite, amenzi etc, vor fi de 539.454.000 de lei ceea ce înseamnă 114 milioane de euro. Diferența de peste 16 milioane de euro provine din alte surse, respectiv diverse cote și subvenții repartizate de la bugetul de stat, dar și din fonduri europene, aferente unor finanțări de proiecte câștigate de municipalitate. Vorbim aici de 7.181.000 de lei, bani europeni care vor intra în bugetul Municipiului Constanța în anul 2019. Adică 1.527.872 de euro.

Suma este caraghios de mică în raport cu ceea ce se întâmplă în alte două municipii de mărimea Constanței. Ne referim aici la Cluj-Napoca, respectiv la Iași. Comparația cu aceste localități este parcă desprinsă exact din dictonul latin: un izvor de nefericire. Ei bine, potrivit proiectului de buget publicat, Clujul va avea în 2019 venituri totale de 1.112.443.397 de lei, ceea ce înseamnă 236,7 milioane de euro. Vorbim de venituri aproape duble. Din capul locului, trebuie să spunem că municipiul Cluj realizează venituri proprii de 150 de milioane de euro, însă ajunge la venituri totale de 236 ,7 milioane de euro datorită cotelor și subvențiilor de la bugetul de stat, dar mai ales datorită sumelor atrase de la Uniunea Europeană, în cadrul unor proiecte câștigate. De la UE, localitatea păstorită de fostul premier Emil Boc va primi 269.650.846 de lei, ceea ce înseamnă 57.372.520 de euro. Repetăm, comparația de față chiar este  izvor de nefericire: Boc aduce la Cluj 57 de milioane de euro din fonduri europene, în vreme ce Făgădău aduce doar 1,5 milioane de euro. Cam cât o comună mai răsărită!

Și Iașiul este cu mult în fața Constanței la acești indicatori pe care îi comparăm în textul de față. Orașul moldav va avea, potrivit proiectului publicat, venituri totale de 687.235.210 de lei, ceea ce înseamnă 146,2 milioane de euro. Însă, atenție, Iașiul are venituri proprii mai mici decât Constanța, fiind mai puțin dezvoltat din punct de vedere industrial și comercial. Vorbim aici de 468.325.000 de lei, ceea ce înseamnă 99,6 milioane de euro. Reamintim că municipiul Constanța are venituri proprii de 114 milioane de euro. Deși are o zestre mai săracă decât Constanța, Iașiul reușește totuși să ne dea clasă, mai ales prin fondurile atrase. Vorbim aici în principal de 134.509.820 de lei care vor intra în bugetul orașului moldav de la Uniunea Europeană, pentru finanțarea unor proiecte, ceea ce înseamnă 28,6 milioane de euro.

Deși cifrele îl dau de gol că ar fi mai potrivit să conducă o comună, Decebal Făgădău încearcă de ceva timp o manipulare ieftină, aruncând în spațiul public tot felul de proiecte pe care le are în cap, dar pentru care, iată, nu încasează de la Uniunea Europeană decât 1,5 milioane de euro.

Vedeți aici proiectul de buget de la Cluj

Vedeți aici proiectul de buget de la Iași

Vedeți aici proiectul de buget de la Constanța

Comments

comments

Administratie

Navetiștii între Năvodari și Constanța vor condiții decente de transport: „nu vrem să fim îngrămădiți ca niște sardine“

Tatian Iorga

Publicat

la data de

Scris de

De mulți ani, cei care fac naveta între Năvodari și Constanța vor, nici mai mult, nici mai puțin, să aibă parte de un transport în comun civilizat. Numeroși cetățeni, în special locuitori ai orașului Năvodari, s-au plâns de faptul că s-au săturat să circule precum sardelele. Oamenii au solicitat în repetate rânduri autorităților județene găsirea unor soluții pentru a face față numărului mare de călători. Din păcate, până în prezent s-a făcut mult prea puțin în acest sens. Consilierul local din partea Partidului Mișcarea Populară Năvodari, Costel Aurelian Dumitrașcu, care a lansat, pe Facebook, în urmă cu doi ani, evenimentul „Merităm un transport în comun decent!“, a scris pe rețeaua de socializare că lucrurile se învârt într-un cerc vicios, în care toată lumea caută vinovați, inclusiv partidele politice, dar nimeni nu vine cu soluții concrete.

„Degeaba dăm vina pe autorități sau pe firma de transport în comun dacă nu studiem legislația pentru a putea înțelege unde-i problema. Așa că le luăm pe rând. Când s-a eliberat prima licență de transport în comun pe ruta Năvodari-Mamaia-Constanța, populația orașului era la jumătate față de acum, implicit și navetiștii erau mult mai puțini. Greșeala autorităților județene a fost că nu au adaptat programul de transport la noile date demografice (populația în creștere) iar la fiecare cinci ani ANR a eliberat noi licențe pentru același tip de mașini pentru că cerințele din program erau aceleași. În momentul de față, operatorul își respectă obligațiile. Nu ia oameni decât pe scaune iar timpii de plecare de la cap de linie sunt regulamentari. Drept dovadă este faptul că în ultimele zile, deși se fac controale zilnice, nu s-a mai aplicat nicio sancțiune. Însă asta nu-i ajută cu nimic pe navetiști. Pozele de mai jos sunt făcute astăzi, într-o stație unde microbuzele n-au ajuns o perioadă bună de timp, asta pentru că locurile de pe scaune se umpleau din centru, iar șoferii plecau direct spre Constanța. Însă pe navetiști nu-i interesează legislația sau actualele controale ale autorităților. Pe navetiști îi interesează strict să aibă condiții decente de transport în comun și nu fie îngrămădiți ca niște sardine într-o cutie fără aer.

În 2019 actualele licențele ar fi trebuit să expire iar în mod normal și logic Consiliul Județean Constanța ar fi urmat să organizeze alte licitații prin care să le impună viitorilor operatori (sau actuali) să vină cu autovehicule care au minim 35 de locuri pe scaune, ci nu 19 cât sunt în prezent. Dar ministrul transporturilor PSD a avut grijă să prelungească valabilitatea actualelor licențe până în anul 2023.

Acum ce facem? Ne ținem de controale până în 2023 și abandonăm oamenii în stații? Sau ne punem toți la aceeași masă și căutăm soluții?

Operatorul de pe ruta Năvodari-Mamaia-Constanța s-a lăudat că a cumpărat un microbuz nou și că vor mai urma și altele. Dacă chiar va face asta, îmi dă de înțeles că măcar încearcă să rezolve din probleme. Dar nu este de ajuns.

Navetiștii trebuie să înțeleagă că atât autoritățile locale cât și cele județene nu au cadru legal pentru a le impune operatorilor să-și cumpere autovehicule cu mai multe locuri. Dar, dacă operatorul cere de bună voie să i se modifice licența și să i se permită măcar la orele de vârf să poată băga autobuze pe traseu, nu cred că vom avea consilieri județeni atât de tâmpiți încât să se opună din nou unui proiect în beneficiul navetiștilor.

În concluzie, mingea se află la mijlocul terenului și nimeni nu dă cu piciorul în ea. Invit pe această cale operatorul să asculte de cererile oamenilor și să ceară CJC-ului să-i modifice licența. Însă, navetiștii trebuie să se mai gândească la un aspect. Prețul unui microbuz nou nu este același cu prețul unui autobuz nou. Investind în autobuze, există posibilitatea ca operatorul să mai umble și la prețul biletelor pentru a-și amortiza investiția. Oare sunt dispuși navetiștii să plătească în plus pentru confortul lor?“, a scris Dumitrașcu pe Facebook.

Acesta a mai spus că, în caz contrar, cea mai bună soluție rămâne în continuare propunerea PMP-ului cu înființarea unui nou traseu pe ruta Lumina-Năvodari-Mamaia-Constanța, traseu ce va fi deservit doar de autovehicule cu minim 35 de locuri.

Comments

comments

Continuă să citești

Administratie

Încă o stradă cu sens unic în Constanța. Vezi unde!

Tatian Iorga

Publicat

la data de

Scris de

Începând de vineri, pe o stradă din municipiul Constanța se va circula pe un singur sens. Mai precis, este vorba despre strada Farului, pe care Primăria Municipiului Constanța, prin SC Confort Urban, va monta zilele următoare indicatoarele rutiere care vor reglementa circulația. Conducătorii auto trebuie să știe că de vineri vor circula pe strada Farului numai dinspre bulevardul Tomis spre bulevardul Alexandru Lăpușneanu.

„Rugăm participanţii la trafic să respecte regulile de circulaţie şi semnificaţia mijloacelor de semnalizare rutieră și să nu afecteze fluenţa şi siguranţa circulaţiei“, se arată într-un comunicat al Primăriei.

Comments

comments

Continuă să citești

Administratie

Atenție șoferi! Se închide o intersecție importantă din Constanța

Tatian Iorga

Publicat

la data de

Scris de

Primăria Municipiului Constanța anunță că, prin SC Confort Urban SRL, acționează în această noapte pe strada I.G. Duca, tronsonul cuprins între strada Țepeș Vodă și bulevardul Alexandru Lăpușneanu, unde se realizează lucrări de asfaltare.

„În același timp, se va decoperta stratul de asfalt pe strada Baba Novac, între străzile Străjerului și Dezrobirii. Intervențiile se vor desfășura între orele 21:00 și 06:00, iar în tot acest interval orar, traficul va fi restricționat, alternativ, pe câte un sens de mers. Miercuri noapte, echipele administratorului tramei stradale vor freza și asfalta centrul intersecției bulevardului Tomis cu bulevardul Aurel Vlaicu. Pentru buna desfășurare a lucrărilor, circulația autovehiculelor va fi restricționată total, miercuri, 17 iulie, între orele 21:00 – 06:00, în zona în care se asfaltează iar traficul rutier va fi redirijat la dreapta, din orice direcție de mers. Rugăm conducătorii auto să manifeste atenție sporită, să respecte regulile de circulaţie şi semnificaţia mijloacelor de semnalizare rutieră și să nu staționeze autovehiculele în zona în care se reabilitează infrastructura rutieră“, spun cei de la Primăria Constanța.

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: