Connect with us

Actual

Ce se întâmplă cu reactorul 5 al Centralei Nucleare de la Cernavodă

Adrian Cârlescu

Publicat

la

SN Nuclearelectrica SA a depus spre avizare, la Agenţia de Protecţie a Mediului Constanţa, un proiect pentru schimbarea destinaţiei construcţiilor existente pe amplasamentul Unităţii 5 de la CNE Cernavodă – „clădirea integrată” şi „clădirea reactorului”. Structurile din beton armat, cu ziduri a căror grosime ajunge chiar şi la un metru, lăsate în conservare încă din anii 90, vor adăposti după implementarea noului proiect un centru de control al situaţiilor de urgenţă, configurat pentru a face faţă atât unor accidente nucleare de tipul celui petrecut la Fukushima, Japonia, cât şi unor eventuale atacuri teroriste chimice, bacteriologice sau cu materiale explozive.

Proiectul tehnic realizat de Institutul de Studii şi Proiectări Energetice SA Bucureşti prevede realizarea unor lucrări complexe la „clădirea integrată” şi la „clădirea reactorului”. Prima dintre acestea, în suprafaţă de 4.700 de metri pătraţi, va deveni „Clădirea Facilităţilor pentru Situaţii de Urgenţă”, urmând să fie modificată pentru a include un adăpost pentru situaţii de urgenţă, un centru de control al urgenţelor de pe amplasament, remiză PSI şi centrală termică. Adăpostul pentru situaţii de urgenţă va avea închideri exterioare din beton armat rezistent la explozie şi uşi de acces metalice, etanşe şi duble, separate prin spaţiu tampon şi dimensionate să reziste la explozii sau atacuri teroriste chimice, bacteriologice sau cu materiale explozive. Acest perimetru antitero va avea o zonă de garaje pentru maşini, utilaje şi echipamente necesare unor intervenţii în caz de accident nuclear sau atac terorist, precum şi o zonă administrativă tehnică a personalului, cu dormitor de tip cazarmă militară şi depozit de alimente pentru 72 de ore. Pentru a ajunge la acest ţel, scheletul actual al clădirii va fi umplut cu materiale de umplutură până la cota 100. Peste „stratul” imens de umplutură, va fi turnat un planşeu din beton armat.

Pentru clădirea reactorului, proiectul prevede doar lucrări de reparaţie şi închidere, cu finisaje grosiere, fără compartimentare interioară. Deşi scopul declarat este acela de realizare a condiţiilor optime de conservare, proiectul prevede umplerea unor goluri din interiorul clădirii reactorului, turnarea unui planşeu din beton armat şi a scărilor de acces la subsol. Tocmai de aceea, nu este exclus ca lucrările la clădirea reactorului să aibă un scop nedeclarat şi deocamdată secret, altul decât acela de a aloca resurse considerabile şi contracte generoase unor companii private.

Unitatea 5 a Centralei de la Cernavodă a intrat în conservare în anul 1990, într-un stadiu de realizare de 2,8%. Structurile din beton armat aveau şi ele un procent maximal de completitudine de 70%. După ani de conservare, proiectul a fost abandonat oficial, în 2013, atunci când un studiu comandat de Ministerul Economiei arăta că şansele ca reluarea lucrărilor la unitatea nucleară să fie aprobată de Comisia Europeană sunt aproape nule. În 2015, oficialităţile au gândit schimbarea de destinaţie a clădirilor şi au lansat o licitaţie publică în acest sens. Pe 30 decembrie 2015, în urma procedurii, lucrările au fost încredinţate unui consorţiu format din General Concrete SA Cernavodă, Energomontaj SA Bucureşti şi Institutul de Studii şi Proiectări Energetice (ISPE) SA Bucureşti, pentru suma de 79.717.662,04 lei plus TVA – ceea ce înseamnă aproximativ 10 milioane de euro.

Comments

comments

Actual

Va fi schimbat directorul penitenciarului Poarta Albă

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

În cursul zilei de ieri, pe pagina oficială a Administrației Naționale a Penitenciarelor a fost postată o informare de  presă potrivit căreia directorul general al  Penitenciarului Poarta Albă a solicitat să îi înceteze împuternicirea.

”În urma analizei efectuate la nivelul Administrației Naționale a Penitenciarelor, domnul comisar șef de poliție penitenciară Petrică Bănuță, directorul Penitenciarului Constanța-Poarta Albă, a solicitat încetarea împuternicirii, începând cu data de 16.12.2019.”. precizează nota informativă.

În anul 2018, Federația Sindicatelor din Administratia Penitenciarelor afirma că Petrică Bănuță a fost promovat director al Penitenciarului Poarta Albă, deși DNA a fost sesizată în cazul acestuia pentru favorizarea infractorului.
Vezi textul apărut în ziarul Ordinea.ro în luna martie a anului 2017 referitor la acest caz:

Sindicaliştii cer demiterea conducerii penitenciarului Poarta Albă

Comments

comments

Continuă să citești

Actual

Verdict în cazul Cazinoului din Constanța. Instanța a respins plângerea contestatorului 

Tatian Iorga

Publicat

la data de

Scris de

Magistrații Curții de Apel București au respins, astăzi, plângerea formulată de afaceriștii de la Eldiclau împotriva procedurii de atribuire a contractului pentru Cazino. Potrivit instanței de judecată, completul care a analizat dosarul, prezidat de judecătorul Vasile Bîcu, a decis: „respinge plângerea, ca nefondată. Decizia este DEFINITVĂ“. Amintim că reabilitarea Cazinoului fusese adjudecată de asocierea de firme reprezentată de Aedificia Carpați.

Amintim că, fostul vicepremier și ministrul demis al Dezvoltării, Daniel Suciu, anunțase, în 29 octombrie, la Constanța, că societatea Eldiclau SRL, lider în asociere cu alte firme a contestat din nou licitația pentru reabilitarea Cazinoului din Constanţa. Declarația a fost făcută într-o conferință de presă susținută împreună cu primarul Constanței, Decebal Făgădău, chiar în incinta Cazioului. Cu o zi înaintea conferinței, fostul premier Viorica Dăncilă anunțase, triumfal, de la Palatul Victoria, că mâine (29 octombrie, n.r.) va fi semnat contractul pentru demararea lucrărilor de reabilitare a Cazinoului Constanţa. Ba chiar, Dăncilă îl delegase pe vicepremierul Dan Suciu să vină la Constanța pentru semnarea actelor de atribuire a contractului.

Socoteala celor de la PSD nu s-a potrivit cu cea din târg. Asta deoarece, aceeași firmă care contestase și în luna septembrie SC Eldiclau SRL, a depus contestație cu numai câteva ore înainte de expirare a termenului. Daniel Suciu a explicat că societatea Eldiclau a depus respectiva contestaţie privind reabilitarea Cazinoului Constanța atât la Curtea de Apel Constanța, cât și la Consiliul Național de Soluționare a Contestaţiilor. În mod evident, nu a mai putut fi semnat. Cu toate acestea, vicepremierul a venit la Constanța, pentru a susține o conferință de presă în care a pus tunurile pe firma care a contestat licitația.

În noile condiții, ne întrebăm ce piedici mai pot apărea în calea reabilitării Cazinoului din Constanța?

Comments

comments

Continuă să citești

Actual

Portul Midia: 5 companii s-au arătat interesate de scoaterea navei ”Oueen Hind” la suprafață

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

În cursul zilei de azi, la sediul Companiei Naționale Adminsitrația Porturilor Maritime a avut loc o conferință de presă, în care s-a discutat despre situația navei ”Queen Hind”, scufundată parțial în portul Midia în data de 24 noiembrie, cu peste 14.700 de oi la bord.

Așa cum se știe deja au putut fi salvate foarte puține dintre ele, iar cele mai multe au rămas la bordul navei. Din păcate, cadavre continuă să iasă la suprafață și chiar ieri au fost adunate 18.

Potrivit directorului general al APC, Daniela Șerban, în permanență este o șalupă în perimetrul portuar, special pentru cazurile în care animalele ies la suprafață, pentru ca acestea să poată fi adunate rapid.

APC trebuie să se ocupe de readucerea navei la suprafață și de punerea ei în stare de plutire. Armatorul a colaborat permanent cu autoritățile române și nu există nici un document potrivit căruia el să fi abandonat nava.

Ei sunt alături de noi și vor să scoată nava pe cheltuiala asiguratorului lor, dar noi nu mai putem aștepta.”, a spus Daniela Șerban.

Deocamdată a fost activată asigurarea APC.

Noi avem o asigurare și putem folosi o anumită sumă de bani. Nu știu dacă va fi suficientă. Această speță e complicată și trebuie să punem în balanță legislația noastră cu cea internațională”, a punctat Daniela Șerban.

Operațiunea este însă extrem de scumpă și, deocamdată, nu se poate vorbi despre o sumă anume.

Nu a existat nicăieri în lume un accident de genul acesta, așa că nu putem estima deocamdată despre ce valoare va fi vorba. Noi am pus niște criterii în caietul de sarcini. Pentru noi este și prețul foarte, foarte important dar importantă este scoaterea navei în condiții de siguranță din șenal. ”, a precizat Daniela Șerban.

Deocamdată s-au arătat interesate de scoaterea navei 5 firme, două din România, și câte una din Grecia, Turcia şi Gibraltar a spus Daniela Şerban, directorul Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa. Ea a afirmat că vor trimite caietul de sarcini către toate aceste companii, iar până vinerea viitoare vor avea răspns de la firme.

”Vinerea viitoare ne vom pronunța. Vinerea viitoare va fi ziua decisivă. ”, a spus Daniela Șerban. 

Trebuie luate toate măsurile de siguranță. Nu numai scoaterea navei la mal ne dă bătăi de cap, ci și scoaterea mărfii. Sunt 635 de tone de marfă. Cadavrele animalelor trebuie duse la incinerare. APC a încheiat contract cu o firmă de neutralizare. Nu știu în ce măsură acele cadavre vor fi scoase din navă. Trebuie să fie cât mai departe de activitatea operatorilor portuari. Ne-am pregătit cu un plan foarte bine pus la punct.”, a spus Daniela Șerban.

Această navă ocupă 40% din șenal…Procedura noastră de achiziție nu pot să spun că este o procedură greoaie, pentru că o facem pe situații de urgență. Am depus la Camera de Comerț să ne dea certificatul pentru situație de urgență, astăzi îl așteptăm. Noi l-am depus de la începutul săptămânii, urmând ca astăzi să fie eliberat. Am pregătit un caiet de sarcini, nu a fost ușor, pentru că este un accident naval atipic, ținând cont că marfa din interiorul navei nu este o marfă normală, ci sunt animale care în momentul de față sunt descompuse și nu este ușor“,a declarat directorul APC.

Vinerea viitoare se va şti cine va executa ranfluarea navei. După ce nava va fi dusă într-o zonă care să nu încurce traficul, vor fi 30 de zile pentru scoaterea oilor moarte.

În momentul în care cei care vor câștiga această licitație vor veni pentru ranfluarea navei noi nu trebuie să blocăm șenalul navigabil. Vor fi utilaje foarte mari, ținând cont că, în momentul de față, nava are 11.000 de tone. Administrația nu-și poate permite să facă o greșeală, pentru siguranța navigației și pentru operatorii portuari din zona respectivă. Nu putem să le blocăm activitatea și atunci este un proces foarte complex, trebuie să ne luăm toate măsurile de siguranță. Noi suntem convinși că în caietul de sarcini am stipulat tot ceea ce ține de siguranță și de scoaterea acestei epave în condiții de jurul navei.”, a spus Daniela Șerban.

Directorul APC a precizat că NU există pericol ecologic. Probabil ar fi existat dacă afară ar fi fost peste 20 de grade Celsius.

În ceea ce privește cheltuielile efectuate de APC până la momentul actual, Daniela Șerban a declarat că până acum au fost în valoare de aproximativ 60.000 de Euro.

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: