Connect with us

Actual

Constanța, orașul cu un patrimoniu istoric multimilenar, transformat în destinație turistică de weekend

Claudiu Vuță

Publicat

la

Constanța are o istorie multimilenară, prima atestare documentară datează din anul 657 î. Hr., pe locul actualei peninsule formându-se o colonie greacă, Tomis.

Tomis a fost cucerit de către romani în anul 71 î. Hr., sora împăratulului Constantin cel Mare, pe nume Constantiana, fiind cea de unde provine numele actual al orașului. Istoria Constanței a fost dominată de greci, romani, genovezi, otomani, bulgari, evrei și români, fiind un exemplu de conviețuire pașnică interetnică. Nu trebuie uitat că în Dobrogea a existat și o importantă comunitate de germani.

Dobrogea și implicit Constanța au intrat în componența Regatului României la 14 noiembrie 1878, când Carol I proclama: “Dobrogea – vechea posesiune a lui Mircea cel Bătrân de astăzi face parte din România. Cele mai sfinte şi mai scumpe bunuri ale omenirii: viața, onoarea și proprietatea sunt puse sub scutul unei Constituții pe care ne-o râvnesc multe țări străine. Religiunea voastră, familia voastră, pragul casei voastre vor fi apărate de legile noastre și nimeni nu le va putea lovi, fără a-și primi legitima pedeapsă. Salutați dar cu iubire drapelul român, care va fi pentru voi drapelul libertății, drapelul dreptății și al păcii.“.

Constanța este un oraș cu o bogată istorie multimilenară, care din păcate nu este prețuită în prezent. Vechea Cetate a Tomisului a devenit un exemplu de cum nu trebuie să arate un oraș. Dacă într-un articol precedent am arătat cum potențialul economic al orașului/județului nu este fructificat la adevărata sa valoare, astăzi am ieșit la o plimbare prin Constanța, transformându-mă pentru câteva ore în turist.

Așa că am decis să parcurg la pas zona centrală a orașului.

Din păcate centrul Constanței nu este întreținut, multe magazine și-au tras obloanele, însă au prosperat casele de amanet, sălile de jocuri și casele de pariuri.

Parcurgând la pas ceea ce ar fi trebuit să fie principala arteră a orașului, aflată într-o zonă ultracentrală, strada Ștefan cel Mare, observi că aceasta arată de parcă nu se află în componența unuia dintre cele mai importante orașe ale României, ci a unei urbe părăsite. Ies în evidență casele dărăpănate, lipsa curățeniei și gropile care domină zona pietonală.

Continui să mergi și deja nu mai zâmbești, ești în Constanța, în zona centrală, zonă care ar trebui să strălucească de curățenie și să vibreze de prosperitate, unde să întâlnești comercianți care să vândă și altceva în afară de haine second hand, șaorma sau covrigi. Unde să nu vezi câini alergând nestingherit în toate direcțiile și magazine cu geamurile sparte.

La final decizi să vezi marea, însă când ajungi în apropierea falezei, în spatele unor tufișuri îți atrage atenția un panou pe care scrie că în acel perimetru se află mormântul pictat Hypogeu, ce a fost construit în jurul anului 330. Acesta a fost descoperit în 1988, cu prilejul unor lucrări edilitare din zona centrală. Într-adevăr, în acea zonă se află ceva, dar este un monument sau o magazie? Ori poate este un garaj?

Te apropii și da, acela este obiectivul indicat de panoul de mai devreme. Acest obiectiv nu este reabilitat. Mormântul Hypogeu este unic datorită picturilor murale, dar și vechimii coroborate cu buna conservare a acestui monument. Clădirea se află în centrul orașului Constanța, dar nu este deschisă publicului și nu este pusă în valoare. Cățelușii sunt drăguți, însă nu așa ar fi trebuit să arate acest loc.

Renunți să mai cobori scările ce duc spre mare, îți atrage atenția vegetația crescută ca în junglă, ce a năpădit trotuarele, dar și “operele” graffiti ce apar în cale. Multe graffiti.

Dar poate cel mai bine imaginea Constanței de astăzi este ilustrată de situația în care se află clădirea simbol a orașului, Cazinoul, aflat într-o avansată stare de degradare. Lucrările de reabilitare ar trebui să fie finalizate în 2022. Până atunci Cazinoul arată așa:

Din păcate, Constanța a involuat, ultimii 30 de ani orașul s-a dezvoltat haotic, adevăratele atracții turistice ale orașului nu sunt puse în valoare. 9 luni, orașul practic nu există pentru nimeni. În schimb, 3 luni pe an, în sezon, Constanța este promovată drept capitală a distracțiilor de noapte și a turismului de weekend. Iar turiștii au lipit această etichetă de Constanța. Au fost lansate și imnuri ale stațiunii Mamaia, niște melodii cu iz balcanic și texte îndoielnice.

Constanța a devenit destinație de top pentru fanii cluburilor de noapte, mai exact niște corturi situate peste tot în stațiunea Mamaia, dar în special în zona de nord a acesteia, unde sunt înregistrate și apoi difuzate în media imagini de prost gust, care nu ar trebui să caracterizeze această zonă atât de bogată cultural.

Nu este nimic în neregulă să promovezi viața de noapte, însă nu doar asta caracterizează Constanța. Constanța a devenit oglinda carnavalurilor estivale îndoielnice. Constanța este și trebuie să fie mai mult decât o reclamă la cluburi de noapte. Constanța are o istorie multimilenară, istorie ce trebuie pusă în valoare. Și în prezent nu este…

Și să nu credeți că locuitorii Constanței sunt încântați de ceea ce se întâmplă, mulți dintre ei evită stațiunea Mamaia în timpul verii, din cauza aglomerației, zgomotului și traficului rutier. Trafic care seamănă tot mai mult cu cel din București, atât în stațiunea Mamaia, dar și în oraș.

Și da, mai este ceva care zgârie retina, haosul imobiliar, au apărut tot mai multe construcții, spațiile verzi se reduc. Constanța este un oraș din ce în ce mai poluat și prăfuit.

În final mă întorc în punctul de unde am plecat în mica mea excursie de câteva ore, privesc în jur și îmi dau seama că acestui oraș nu doar că îi lipsește o viziune necesară pentru a se dezvolta și a-și pune în valoare bogatul patrimoniu istoric, Constanța a ajuns un exemplu nefericit despre cum lipsa strategiilor poate duce la irosirea potențialului unui oraș.

Ce s-a întâmplat în ultimii 30 de ani, cum putem schimba cursul lucrurilor, așa vrem să arate orașul în care trăim?

Comments

comments

Actual

Biletele de tren vor putea fi achiziționate și de pe telefon. CFR Călători lansează o aplicație mobilă

Tatian Iorga

Publicat

la data de

Scris de

CFR Călători anunță că va facilita achiziționarea ușoară și rapidă a biletelor de tren prin lansarea în 24 iunie 2021 a aplicației mobile “CFR Călători mersul trenurilor și bilete online”.

„Prin obiectivele propuse în cadrul Strategiei de Digitalizare a societății ne dorim să fim mai aproape de călătorii noștri, să extindem canalele de distribuție online, iar prin intermediul acestei aplicații cumpărarea biletelor să fie un proces accesibil. Aplicația oferă o interfață intuitivă prin care utilizatorii au acces rapid la achiziționarea biletelor standard, dus-întors, dar și selectarea paturilor pentru vagoanele de dormit sau tip cușetă, adăugarea biletelor pentru animale de companie sau de bicicletă. Proiectul este orientat către clienți și vine în întâmpinarea nevoilor și așteptărilor acestora.

Pentru început, aplicația va fi disponibilă pe dispozitivele cu sistem de operare Android (minim Android 5.1).“, informează CFR Călători.

Instalarea aplicației mobile ”CFR Călători mersul trenurilor și bilete online” se poate face prin accesarea următorului link (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.Infofer.ImtMobile) sau prin căutare în Magazin Play (Ex: „bilete CFR online”).

Aplicația este disponibilă în testare deschisă pentru o perioadă de 30 de zile și va fi îmbunătățită în funcție de recomandările clienților.

„Pentru o achiziționare ușoară și rapidă a biletelor de tren, aplicația mobilă ”CFR Călători mersul trenurilor și bilete online” oferă următoarele funcționalități:

Confirmarea email-ului direct în aplicație – deschiderea unui email din care se va accesa direct aplicaţia pentru confirmarea înregistrării sau resetarea parolei;

Autentificarea pe o perioadă nedeterminată, chiar și după actualizări ale aplicației. De asemenea, listarea biletelor nu mai presupune căutarea după o dată de început și una de final, ci sunt afișate ultimele 50 de comenzi descrescător;

Achiziționarea de bilete standard sau de bilete dus-întors, pentru toate categoriile de pasageri disponibile online. Astfel, utilizatorii aplicației pot realiza selecții ale paturilor, adăuga bilete pentru animale de companie sau de bicicletă,  pot prelua/salva datele călătorilor din/în preferințe, pot vedea plecările și sosirile din stații;

Oferă link-uri rapide pentru funcțiile care sunt disponibile doar în varianta web pentru biletele deja achiziționate (modificarea călătoriei, renunțarea la călătorie sau emiterea de facturi);

Autentificarea automată în aplicația web la accesarea funcțiilor Modifică biletul, Renunțare la călătorie, Factură bilet din aplicația mobilă;

Notificări în aplicație în legătură cu biletul achiziționat și informații utile în ziua plecării trenului referitoare la începerea călătoriei (Ex: cu 1 oră înainte de plecarea trenului, călătorul primește mesaj că are cumpărat un bilet la trenul X cu plecare din stația Y);

Permite accesul la călătoriile curente – prin prezentarea în pagina „Rute + cumpără” de informații rapide privind plecarea și sosirea, cât și vagonul și locurile unde utilizatorul are biletul. La pagina “Trenul meu” sunt afișate următoarele trenuri cu care se va călători și data de călătorie asociată.

Sugerează, în baza istoricului de bilete cumpărate, locațiile de plecare /sosire pentru următoarea călătorie a utilizatorului;

Prezintă în pagina comenzii,  prin intermediul unui buton direct, schița vagonului în care se află locurile înscrise pe bilet, fără a mai fi necesar a se căuta vagonul în cadrul listei compunerii de la pagina „Trenul meu”;

Funcționalitate offline – odată încărcată lista comenzilor și vizualizat PDF-ul biletului, aceste operațiuni pot fi făcute și fără conexiune la internet, spre exemplu la prezentarea în tren către conductor într-o zonă fără semnal.“, mai informează CFR.

Comments

comments

Continuă să citești

Actual

Focuri de avertisment, trase asupra unui distrugător britanic în Marea Neagră

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

O navă militară rusă a tras focuri de avertisment asupra distrugătorului HMS Defender al Marinei Regale britanice după ce acesta a intrat în apele ruseşti din Marea Neagră, iar un avion rusesc a lansat bombe în calea sa, a declarat miercuri Ministerul rus al Apărării, citat de TASS.

Defender a părăsit apele ruseşti la scurt timp, după ce înaintase până la 3 kilometri în interiorul acestora, a adăugat ministerul rus.

”Distrugătorul a fost avertizat că va fi folosit armamentul dacă trece graniţa Federaţiei Ruse. El nu a reacţionat la avertisment”, mai menţionează acelaşi minister.

De asemenea potrivit acestuia, un avion rus de bombardament a lansat în calea distrugătorului britanic patru bombe înalt explozive cu fragmentaţie, ca avertisment.

Incidentul a avut loc în partea de nord-vest a Mării Negre. Distrugătorul a pătruns în apele teritoriale ruse în apropierea capului Fiolent, la sud de peninsula Crimeea anexată de Rusia.

Ministerul britanic al Apărării încă nu a transmis o reacţie.

Sursa: AGERPRES

Foto:Royal Navy

Comments

comments

Continuă să citești

Actual

O femeie BEATĂ din Constanța a fost amendată pentru apelarea nejustificată la 112

Tatian Iorga

Publicat

la data de

Scris de

În cursul zilei de astăzi, în jurul orei 3.35, polițiștii Secției 4 au fost sesizați, prin apel 112, de către o femeie, cu privire la faptul că ar fi sechestrată, apelul fiind localizat pe bulevardul I.C. Brătianu din municipiul Constanța. În scurt timp de la sesizare, polițiștii au ajuns la fața locului, fiind identificată apelanta, de 28 de ani, care, pe fondul consumului de băuturi alcoolice, a alertat în mod fals organele de intervenție.

Femeia a fost sancționată contravențional, potrivit O.U.G. 34/2008, cu amendă în valoare de 4.000 de lei.

Când apelăm la 112?

Polițiștii spun că O.U.G. 34/2008 este actul normativ care reglementează organizarea și funcționarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență. Acesta stabilește că numărul de urgență se apelează atunci când este necesară intervenția agențiilor specializate, pentru asigurarea asistenței imediate în situații în care este periclitată viața, integritatea ori sănătatea cetățeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul.

„Apelarea prin Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 trebuie efectuată numai în cazuri de urgenţă, care necesită intervenţia promptă a structurilor specializate pentru soluţionarea acelui eveniment.

Nu abuzaţi de acest număr de telefon fără a avea într-adevăr un motiv real sau o urgenţăPe această cale, amintim constănțenilor faptul că apelarea falsă a Sistemului național unic pentru apeluri de urgență 112 constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 2.000 la 4.000 de lei. De asemenea, săvârșirea din nou a contravenției în interval de un an de la aplicarea sancțiunii se sancționează cu amendă de la 4.000 lei la 8.000 de lei.“, mai notează polițiștii constănțeni.

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: