Connect with us

Actual

Constanța, orașul distracțiilor de noapte sau un pol al dezvoltării economice?

Claudiu Vuță

Publicat

la

https://www.litoralulromanesc.ro/portul_tomis_constanta.htm

Constanța, orașul de la malul mării. Un oraș a cărui imagine este caracterizată în ultimii 20 de ani de distracțiile de noapte, prezentate pe larg ca fiind atracții turistice și viața economică ce lasă impresia vizitatorilor că este una înfloritoare. Dar care este situația reală a acestui oraș/județ?

Putea fi Constanța mai mult decât ceea ce este în prezent, atât din punct de vedere economic, dar și social? Are acest județ posibilitatea să devină un pol de dezvoltare și nu unul al prosperității relative?

La 1 ianuarie 2019 populația, județului Constanța, după domiciliu, conform datelor Biroului Județean de Statistică Constanța, număra 766.000 locuitori, rata șomajului fiind de 2,7%. PIB-ul județului este de 8,9 miliarde de euro, aflându-se în primele 5 județe ale României.

Structura populației, pe grupe de vârstă, este dezechilibrată, în intervalul 0-14 regăsim 15,2% din populație sau 116000 locuitori, între 15-64 ani procentul este de 69,4%, reprezentând 532000 locuitori, cei peste 65 de ani fiind în număr de 118000 sau 15,4% din populație.

Chiar dacă județul Constanța figurează printre cele care își aduc o contribuție importantă la PIB-ul României, numărul locurilor de muncă fluctuează și este pro-ciclic și depinde de sezonul estival, conform celor de mai jos:

Se observă cum în lunile de vară numărul șomerilor se reduce, în timp ce în sezonul rece, acesta crește. În primele 9 luni ale anului s-au înregistrat 1,3 milioane de turiști, din care doar 56 de mii de turiști străini. Numărul salariaților din județ a înregistrat la finalul lunii septembrie 188 de mii de persoane, câștigul salarial mediu net fiind de 2700 de lei.

Privind evoluția pieței imobiliare, în intervalul 2007 – 2018 au fost finalizate peste 38000 de locuințe, din care 16000 doar în ultimii 5 ani, conform graficului de mai jos:

Constanța înregistrează o bulă imobiliară, în condițiile în care se construiește tot mai mult, în timp ce numărul populației scade. Deși figurează în primele 5 județe ale României, ca pondere în PIB, Constanța este doar un pol al prosperității relative, avantajele poziției geografice nu au fost fructificate pe deplin din punct de vedere economic. Mai mult decât atât, Constanța a decăzut din punct de vedere economic, marii investitori ocolind constant teritoriul aflat între Dunăre și Marea Neagră, deși acest județ prezenta toate premisele pentru a fi considerat drept primă alegere a marilor companii.

Portul Constanța este cel mai mare port la Marea Neagră și putea reprezenta pentru investitori o poartă de ieșire a mărfurilor în exterior. Constanța este legată rutier de București de autostrada A2/A4, are o rețea de căi ferate excelent conectate cu sistemul național și european, Portul Constanța reprezintă atât un punct de pornire, cât și un punct final pentru Coridorul de Transport Paneuropean 4.

Întrebarea care se pune este: De ce Constanța, un județ ce prezintă atâtea avantaje este doar pe locul 5 între județele României ca pondere în PIB? De ce județe precum Timiș sau Cluj au avut o creștere economică superioară județului Constanța?

Nici Cluj și nici Timiș nu oferă investitorilor atâtea avantaje în ceea ce privește infrastructura precum Constanța.

De ce județe precum Cluj, Timiș, Brașov, Sibiu, Oradea sau Arad au cunoscut o dezvoltare constantă, în timp ce Constanța a avut o creștere moderată, cu mult sub posibilitățile sale? Răspunsul este strâns legat de modul în care administrațiile locale, din fiecare dintre aceste județe, au înțeles să se poziționeze față de atagarea capitalului privat.

În Cluj există 11 parcuri industriale, Timiș – 2, Brașov – 9, Sibiu – 3, Arad – 3, Oradea – 4. Fiecare dintre aceste parcuri industriale a atras zeci de companii de prestigiu, din diferite domenii. Până și în Blaj (jud. Alba) există un parc industrial, ce a redus la zero somajul în zonă și a devenit un pol de dezvoltare.

În fiecare dintre aceste parcuri industriale a fost atrasă forță de muncă înalt calificată, în condițiile în care românii au emigrat masiv spre Vestul Europei. De exemplu, cele 4 parcuri industriale din Oradea angajează peste 7000 de oameni. Orașul are un somaj apropiat de zero. Astfel, orașul a avut posibilitatea de a se dezvolta. Cine a vizitat Oradea a putut constata că se efectuează vaste lucrări de modernizare și că tot mai multe firme investesc local, atrase de modul în care autoritățile au înțeles a susține capitalul privat și dezvoltarea economică.

Știți câte parcuri industriale s-au construit în Constanța în ultimii 30 de ani? Zero! Știți câte se preconizează a se construi până în 2024? Unul singur.

Deși Constanța este centru universitar, tot mai mulți tineri au decis să plece din județ, atât spre București, dar și peste hotare, singurele opțiuni de angajare, pe care un tânăr absolvent le are în acest județ, sunt cele din domeniul turistic, în port sau agricultură. Cam puțin pentru Constanța.

Privind structura populației pe vârste, va fi imposibil ca județul să se dezvolte fără infuzie de capital uman și care să aibă competențe profesionale înalte. Dezvoltarea unui parc industrial poate transforma Constanța dintr-un pol al prosperitatii relative într-un incubator/multiplicator economic, județul, dar și regiunea de sud-est a României, având astfel posibilitatea de a deveni un pol al dezvoltarii economice.

Piața muncii depinde în Constanța, preponderent, de trei domenii, turistic, agricol și cel portuar. Apariția unor companii mari ar putea reseta atât piața muncii, prin atragerea de capital uman, dar și prin creșterea concurenței dintre angajatori pentru a atrage cei mai buni angajați. Astfel salariile se vor majora, având un efect benefic asupra taxelor și impozitelor încasate de către autorități, care vor putea majora investițiile locale.

Constanța nu poate concura cu zona București – Ilfov, din motive obiective, însă cu siguranță am putea să aplicăm modelul implementat de către autoritățile din Oradea, Sibiu, Brașov, Cluj sau Timiș și să schimbăm imaginea de destinație turistică sezonieră într-una care să presupună dezvoltare economică și prosperitate sustenabilă.

Comments

comments

Actual

Cod PORTOCALIU de ploi în Dobrogea

Tatian Iorga

Publicat

la data de

Scris de

Administraţia Naţională de Meteorologie a emis sâmbătă o avertizare nowcasting Cod portocaliu de furtună pentru localităţi din judeţul Constanţa, valabilă de la ora 14:00. Potrivit meteorologilor, în intervalul de valabilitate: 13 iunie, ora 14:00 – 13 iunie, ora 23:00, vor fi fenomene vizate: ploi abundente, instabilitate atmosferică accentuată. Zone afectate: Dobrogea. În județele Tulcea și Constanța, cu precădere în zona litoralului, instabilitatea atmosferică va fi accentuată și se va manifesta prin averse torențiale, frecvente descărcări electrice, vijelii și grindină. Va ploua abundent și se vor înregistra cantități de apă ce vor depăși 40 l/mp și izolat 50…60 l/mp.

Comments

comments

Continuă să citești

Actual

Trupul neînsuflețit al unui comandant român de navă nu poate fi repatriat. Vezi de ce

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

Trupul neînsuflețit al unui comandant de navă român decedat la bord nu poate fi repatriat pentru a putea primi obiceiurile creștine de înmormântare acasă.

Comandantul Sandu Dan a decedat pe nava Vantage Wave sub pavilion Liberia pe data de 19 Aprilie 2021, la 4 zile după ce nava a părăsit un port de încărcare din India.

Potrivit Comitetului Executiv al Sindicatului Liber al Navigatorilor, bărbatul s-a simțit rău și cel mai probabil a suferit un infarct miocardic fatal pe un fond de îmbolnăvire încă necunoscut. Armatorii navei au încercat fără succes să trimită corpul neînsuflețit către țară dar fara succes deși a tranzitat pentru acest lucru Singapore, Taiwan, S.Korea, Malaysia, Vietnam, chiar și Japonia.

Nava a ajuns pe 7 mai 2021 la destinație, în China, dar autoritățile încă nu au lăsat-o să intre la operare nici până astăzi.

S-au făcut până acum toate demersurile posibile, Ambasada noastră la Beijing, ITF România, compania și agenții navei din China, clubul de asigurare, Ministerul Afacerilor Externe, Ambasada Chinei la București, avocați și consilieri ministeriali, politicieni.

Până acum, lucrurile nu au putut fi rezolvate și ce e și mai rău, echipajul a început să raționalizeze alimentele și apa pentru că autoritățile chineze refuză orice interacțiune cu această navă.

Trupul neînsuflețit al comandantului Sandu Dan se află în camera frigorifică a navei  din 19 aprilie în pofida faptului că toate autoritățile, organismele, organizațiile internaționale și naționale au fost alertate până în acest moment.

”China se pare că este într-o frică pandemică pentru ca noua tulpină indiană Covid-19 să nu se răspândescă în acestă țară. Sindicatul Liber al Navigatorilor face un apel la președintele României pentru a interveni pe căile oferite de acestă demnitate și a găsi o modalitate de a debloca acest caz deosebit.”, precizează Adrian Mihălcioiu, lider al SLN.

”Navigatorii sunt lucrători esențiali în transportul internațional, prin activitatea lor economia mondială este stabilă în acest context pandemic extraordinar și merită respectul cuvenit pentru ca măcar rămășitele pământești ale celor care, iată, sunt răpuși fiindcă își desfășoară activitatea prin țări și locuri periculoase (vezi India) să poată fi returnate familiilor în orice condiții.

Familia și noi nu vrem decât ca Dumnezeu să îi poată odihni și trupul în pace!”, au precizat reprezentanții Comitetului Executiv al SLN.

Comments

comments

Continuă să citești

Actual

Explozii în subteran, în zona Far din Constanța. Arde cu flacără din pământ

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

În cursul zilei de azi, pompierii militari au fost solicitați pe strada Aurora din Constanța, în zona Far. Au fost patru apeluri pe numărul de urgență 112, prin care locatarii anunțau un incendiu în subteran, posibil de la o acumuare de gaze. Arde cu flacără din pământ, la o distanță de aproximativ 2 metri de un bloc, iese fum.

La fața locului intervin pompierii Detașamentului port, cu două echipaje de intervenție.

De asemenea, au fost așteptate și echipaje din partea Distrigaz.

Din fericire, la ora actuală nu mai există flacără.

Știre în curs de actualizare.

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: