Connect with us

Actual

Constanța, orașul distracțiilor de noapte sau un pol al dezvoltării economice?

Publicat

la

https://www.litoralulromanesc.ro/portul_tomis_constanta.htm

Constanța, orașul de la malul mării. Un oraș a cărui imagine este caracterizată în ultimii 20 de ani de distracțiile de noapte, prezentate pe larg ca fiind atracții turistice și viața economică ce lasă impresia vizitatorilor că este una înfloritoare. Dar care este situația reală a acestui oraș/județ?

Putea fi Constanța mai mult decât ceea ce este în prezent, atât din punct de vedere economic, dar și social? Are acest județ posibilitatea să devină un pol de dezvoltare și nu unul al prosperității relative?

La 1 ianuarie 2019 populația, județului Constanța, după domiciliu, conform datelor Biroului Județean de Statistică Constanța, număra 766.000 locuitori, rata șomajului fiind de 2,7%. PIB-ul județului este de 8,9 miliarde de euro, aflându-se în primele 5 județe ale României.

Structura populației, pe grupe de vârstă, este dezechilibrată, în intervalul 0-14 regăsim 15,2% din populație sau 116000 locuitori, între 15-64 ani procentul este de 69,4%, reprezentând 532000 locuitori, cei peste 65 de ani fiind în număr de 118000 sau 15,4% din populație.

Chiar dacă județul Constanța figurează printre cele care își aduc o contribuție importantă la PIB-ul României, numărul locurilor de muncă fluctuează și este pro-ciclic și depinde de sezonul estival, conform celor de mai jos:

Se observă cum în lunile de vară numărul șomerilor se reduce, în timp ce în sezonul rece, acesta crește. În primele 9 luni ale anului s-au înregistrat 1,3 milioane de turiști, din care doar 56 de mii de turiști străini. Numărul salariaților din județ a înregistrat la finalul lunii septembrie 188 de mii de persoane, câștigul salarial mediu net fiind de 2700 de lei.

Privind evoluția pieței imobiliare, în intervalul 2007 – 2018 au fost finalizate peste 38000 de locuințe, din care 16000 doar în ultimii 5 ani, conform graficului de mai jos:

Constanța înregistrează o bulă imobiliară, în condițiile în care se construiește tot mai mult, în timp ce numărul populației scade. Deși figurează în primele 5 județe ale României, ca pondere în PIB, Constanța este doar un pol al prosperității relative, avantajele poziției geografice nu au fost fructificate pe deplin din punct de vedere economic. Mai mult decât atât, Constanța a decăzut din punct de vedere economic, marii investitori ocolind constant teritoriul aflat între Dunăre și Marea Neagră, deși acest județ prezenta toate premisele pentru a fi considerat drept primă alegere a marilor companii.

Portul Constanța este cel mai mare port la Marea Neagră și putea reprezenta pentru investitori o poartă de ieșire a mărfurilor în exterior. Constanța este legată rutier de București de autostrada A2/A4, are o rețea de căi ferate excelent conectate cu sistemul național și european, Portul Constanța reprezintă atât un punct de pornire, cât și un punct final pentru Coridorul de Transport Paneuropean 4.

Întrebarea care se pune este: De ce Constanța, un județ ce prezintă atâtea avantaje este doar pe locul 5 între județele României ca pondere în PIB? De ce județe precum Timiș sau Cluj au avut o creștere economică superioară județului Constanța?

Nici Cluj și nici Timiș nu oferă investitorilor atâtea avantaje în ceea ce privește infrastructura precum Constanța.

De ce județe precum Cluj, Timiș, Brașov, Sibiu, Oradea sau Arad au cunoscut o dezvoltare constantă, în timp ce Constanța a avut o creștere moderată, cu mult sub posibilitățile sale? Răspunsul este strâns legat de modul în care administrațiile locale, din fiecare dintre aceste județe, au înțeles să se poziționeze față de atagarea capitalului privat.

În Cluj există 11 parcuri industriale, Timiș – 2, Brașov – 9, Sibiu – 3, Arad – 3, Oradea – 4. Fiecare dintre aceste parcuri industriale a atras zeci de companii de prestigiu, din diferite domenii. Până și în Blaj (jud. Alba) există un parc industrial, ce a redus la zero somajul în zonă și a devenit un pol de dezvoltare.

În fiecare dintre aceste parcuri industriale a fost atrasă forță de muncă înalt calificată, în condițiile în care românii au emigrat masiv spre Vestul Europei. De exemplu, cele 4 parcuri industriale din Oradea angajează peste 7000 de oameni. Orașul are un somaj apropiat de zero. Astfel, orașul a avut posibilitatea de a se dezvolta. Cine a vizitat Oradea a putut constata că se efectuează vaste lucrări de modernizare și că tot mai multe firme investesc local, atrase de modul în care autoritățile au înțeles a susține capitalul privat și dezvoltarea economică.

Știți câte parcuri industriale s-au construit în Constanța în ultimii 30 de ani? Zero! Știți câte se preconizează a se construi până în 2024? Unul singur.

Deși Constanța este centru universitar, tot mai mulți tineri au decis să plece din județ, atât spre București, dar și peste hotare, singurele opțiuni de angajare, pe care un tânăr absolvent le are în acest județ, sunt cele din domeniul turistic, în port sau agricultură. Cam puțin pentru Constanța.

Privind structura populației pe vârste, va fi imposibil ca județul să se dezvolte fără infuzie de capital uman și care să aibă competențe profesionale înalte. Dezvoltarea unui parc industrial poate transforma Constanța dintr-un pol al prosperitatii relative într-un incubator/multiplicator economic, județul, dar și regiunea de sud-est a României, având astfel posibilitatea de a deveni un pol al dezvoltarii economice.

Piața muncii depinde în Constanța, preponderent, de trei domenii, turistic, agricol și cel portuar. Apariția unor companii mari ar putea reseta atât piața muncii, prin atragerea de capital uman, dar și prin creșterea concurenței dintre angajatori pentru a atrage cei mai buni angajați. Astfel salariile se vor majora, având un efect benefic asupra taxelor și impozitelor încasate de către autorități, care vor putea majora investițiile locale.

Constanța nu poate concura cu zona București – Ilfov, din motive obiective, însă cu siguranță am putea să aplicăm modelul implementat de către autoritățile din Oradea, Sibiu, Brașov, Cluj sau Timiș și să schimbăm imaginea de destinație turistică sezonieră într-una care să presupună dezvoltare economică și prosperitate sustenabilă.

Comments

comments

Actual

Accident rutier grav în zona Taberei din Năvodari

Publicat

la data de

Scris de

În cursul acestei dimineți, în zona Taberei din Năvodari a avut loc un grav accident rutier.

Militarii ISU Constanța au fost solicitați să intervină pentru salvarea unei persoane despre care știau că a rămas încarcerată.

La fața locului au fost direcționate mai multe echipaje de intervenție, respectiv o autospecială de stingere cu apă și spumă, un SMURD B1 și Descarcerarea. De asemenea, s-au deplasat polițiști ai Serviciului Rutier.

Știre în curs de actualizare.

Update: Potrivit informațiilor furnizate de către reprezentanții ISU Constanța, din accidentul rutier au rezultat două victime, din care una, un bărbat în vârstă de 75 de ani, a refuzat transportul la spital. Cea de-a doua persoană va fi transportată la spitalul județean de către echipajul SMURD B Midia. Este vorba despre un bărbat de 35 de ani.

Nici unul dintre ei nu a rămas încarcerat.

Foto: Ilustrativ

Comments

comments

Continuă să citești

Actual

O fată a sărit de la etajul IV, dintr-un apartament în care a izbucnit un incendiu

Publicat

la data de

Scris de

Dramatică intervenție în cursul acestei seri, în Tulcea.

Pompierii militari au fost solicitați să intervină la un incendiu anunțat prin intermediul numărului unic pentru apeluri de urgență 112, în jurul orei 21:35, la un imobil de locuințe tip bloc din municipiul Tulcea, situat pe strada Eternității.

Au intervenit de urgență 5 echipaje de pompieri cu 2 autospeciale de stingere cu apă și spumă, o autospecială de intervenție și salvare de la înălțime, o autospecială de descarcerare și o ambulanță SMURD din cadrul Detașamentului de Pompieri Tulcea, precum și o ambulanță SAJ.
Incendiul a izbucnit la un apartament situat la etajul patru și se manifesta generalizat într-un dormitor al imobilului.

La sosirea forțelor de intervenție, în exteriorul blocului a fost găsită o persoană de sex feminin de aproximativ 15 ani, conștientă, ce prezenta multiple traumatisme (în urma căderii de la înălțime).

Potrivit pompierilor, tânăra s-a aruncat de  la etaj, în încercarea de a se salva.

Aceasta a fost preluată de ambulanța SAJ tip C și transportată la UPU Tulcea. De asemenea, au fost transportate la spital, încă două persoane, ce s-au autoevacuat pe scări din apartament, intoxicate cu fum.

Prin intervenția promptă a pompierilor incendiul a fost lichidat în aproximativ 30 minute, împiedicând extinderea flăcărilor la restul locuinței.

Comments

comments

Continuă să citești

Actual

Un bărbat care trebuia să fie în carantină a fost prins rupt de beat pe DN 39. Avea o alcoolemie de 2,88 mg/l

Publicat

la data de

Scris de

Un bărbat rupt de beat a fost prins aseară de polițiști pe DN 39, după ce a fost implicat într-un eveniment rutier. De asemenea, el trebuia să fie în carantină la domiciliu însă nu a respectat prevederile legale.

Potrivit Biroului de presă al IPJ Constanța, la data de 26 octombrie a.c., în jurul orei 19.30, polițiști din cadrul Serviciului Rutier au identificat un bărbat, de 39 de ani, care a condus un autoturism pe DN39, în timp ce se afla sub influența băuturilor alcoolice.

În urma testării cu aparatul etilotest a rezultat o valoare de 2,88 mg/l alcool pur în aerul expirat, acesta fiind condus la spital pentru prelevarea de mostre biologice în vederea stabilirii alcoolemiei în sânge.

Bărbatul a fost implicat într-un eveniment rutier soldat cu pagube materiale. Totodată, polițiștii au stabilit că pe numele bărbatului era instituită măsura carantinării la domiciliu, acesta fiind sancționat contravențional pentru nerespectarea măsurilor dispuse.

În cauză a fost întocmit un dosar de cercetare penală.

Foto: Ilustrativ

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: