Connect with us

Administratie

Cumpăna – povestea malului îngropat în hotărâri și avize. Casele și locuitorii sunt în pericol de mai bine de doi ani și autoritățile încă fac calcule

Publicat

la

De mai bine de doi ani, locuitorii din comuna constănțeană Cumpăna trăiesc un coșmar. Casele lor, aflate mult prea aproape de Canalul Dunăre Marea Neagră, sunt în pericol să fie luate de un mal de pământ pe care autoritățile locale și cele centrale promit că îl consolidează. Tot de atunci, mii de tone de pământ au luat-o la vale. 30 de case sunt la doar câţiva metri de crăpături. Proprietarii sunt disperaţi, mai ales că terenurile le-au primit de la Primărie și tot de acolo autorizațiile de construire. 

Încă de pe vremea ministrului Răzvan Cuc de la PSD, primarul Mariana Gîju a primit promisiuni că lucrarea se va face. 

Iată declarațiile din… 5 august 2019.

Este OFICIAL! Încep lucrările de refacere a malului canalului din dreptul comunei Cumpăna

Practic, în 2019 au demarat primele lucrări de reabilitare a taluzului afectat de calamitatea naturală – alunecarea de teren. Fiind vorba de lucrări de maximă urgență, contractul de lucrări a fost atribuit fără licitație publică unui consorțiou condus de firma constănțeană ABC Val SRL, deținută de omul de afaceri Vasile Costea. În trecut, ABC a mai prestat diverse intervenții pentru Canalele Navigabile și a putut proba astfel că îndeplinește condițiile să primească lucările de aproximativ 7 milioane de euro fără o procedură competitivă. 

Cert este că firma lui Costea a lucrat intens, realizând intervențiile de strictă urgență, în speță drenarea scurgerilor de ape (scurgeri de la fosele septice din zonă, de la irigații și ploi), canalizație de ape meteorice, lucrări de sprijinire a taluzului cu piloți, un pinten de bolovani, un zid de sprijin din prefabricate, diverse excavații și geometrizări ale terenului. Însă problema nu a fost nici pe departe rezolvată, după cum vom explica mai jos). 

În 2020, s-a schimbat prefectul. George Niculescu l-a înlocuit pe Dan Dumitru Jeacă și noi promisiuni și speranțe pentru locuitorii din Cumpăna s-au ivit la orizont. Pe 4 martie 2020, prefectul Niculescu anunța că malul de la Cumpăna va fi reabilitat cu fonduri de la Guvern.

“În cel mai scurt timp, sumele necesare reabilitării vor fi alocate, iar lucrările vor demara cât de curând posibil, pentru a elimina orice risc de accentuare a surpării survenite în zona localității Cumpăna”, spunea prefectul de atunci.

Iată declarațiile de atunci:

Prefectul George Niculescu: „Malul surpat de la Cumpăna, reabilitat cu fonduri de la Guvern“

De data aceasta, s-a ținut o licitație publică, fiind vorba de lucrări ce urmau a fi executate pe un teren stabilizat prin primul contract. Așadar, s-a plecat de la premiza că alunecarea de teren e ținută în frâu. La licitație s-au înscris mai multe firme. În cele din urmă, noul contract, în valoare de 10,7 milioane de euro, a fost atribuit în august 2021 unui consorțiu condus de Betoane și Prefabricate SRL Agigea, o firmă deținută tot de Vasile Costea. 

Foarte interesant este faptul că, încă din iunie 2020, Canalele Navigabile au transmis notificări oficiale cu privire la deplasarea masivului de pământ față de luna decembrie 2019. La începutul anului 2021, după prăbușirea unor ploturi de loess, s-a constata dezafectarea căminelor rețelei de canalizare din cartierul de case învecinat canalului, rețele edificate cu fonduri norvegiene. Așadar, fenomenul alunecării de teren revenea în actualitate. În aceste condiții, Primăria Cumpăna a solicitat efectuarea unei expertize tehnice. După verificări realizate în luna februarie 2021 de către Inspectoratul de Stat în Construcții, în luna martie a fost încheiat un contract cu un expert tehnic, după ce Comitetul Județean pentru Situații de Urgență, condus de prefectul actual Silviu Coșa, a aprobat alocarea fondurilor necesare. 

Pe 21 mai 2021, același Comitet Județean condus de prefectul Coșa a adoptat un plan de măsuri. Însă situația nu a evoluat prea mult de atunci. Ultima activitate a Comitetului a avut loc astăzi, când s-au decis măsuri de evacuare a altor locuitori din zona taluzului prăbușit. 

Astăzi, 14 octombrie 2021, prefectul județului Constanța, Silviu-Iulian Coșa, a convocat Comitetul Județean pentru Situații de Urgență, pentru a supune la vot hotărârea nr. 146, care prevede aplicarea de măsuri suplimentare de protecție, de către Primăria Cumpăna, pentru prevenirea efectelor negative ale alunecării de teren de pe malul stâng al Canalului Dunăre-Marea Neagră.

Mai precis, în hotărâre este prevăzut ca Primăria Cumpăna să convoace, de urgență, Comitetul Local pentru Situații de Urgență (CLSU), prin care va dispune următoarele:
– Analizarea expertizei tehnice actualizate și dispunerea delimitării perimetrului de siguranță în condiții statice și dinamice pentru zona 1A;
– Analizarea și dispunerea de îndată de măsuri pentru relocarea locuitorilor din imobilele situate în perimetrul de siguranță din expertiza tehnică actualizată.

De asemenea, C.N. Administrația Canalelor Navigabile S.A. și Primăria comunei Cumpăna se vor asigura de completarea Planului de acțiuni întocmit conform Hotărârii CJSU nr. 79/21.05.2021, iar Inspectoratul Județean în Construcții Constanța va superviza implementarea conformă a măsurilor din expertiza tehnică actualizată, va transmite informări asupra stadiului îndeplinirii planului de acțiuni și va continua activitățile de control, spune prefectul Județului Constanța, Silviu Coșa.

Spre buna informare, vă atașăm ultimul document, cel remis joi, 14 octombrie, de Instituția Prefectului către redacția “Ordinea.ro”:

Download (DOC, 50KB)

După cum spuneam, calvarul prin care trec locuitorii din Cumpăna este departe de a se sfârși, întrucât autoritățile și firmele implicate fac încă diverse calcule și reconfigurări. Cel mai probabil, toate aceste evoluții vor conduce la scumpirea proiectului. Reamintim că o firmă a lui Vasile Costea a încasat deja 7 milioane de euro, iar o altă firmă a aceluiași Vasile Costea va mai încasa 10,7 milioane de euro, plus eventuale ajustări, dacă va fi cazul. 

Comments

comments

Administratie

Chițac varsă în bugetul RAEDPP aproape 18 milioane de lei. 7 milioane de lei sunt alocați pentru reabilitarea de piețe

Publicat

la data de

Scris de

Primăria Constanța a publicat proiectul de buget pentru 2022. Printre cheltuielile pe care administrația Chițac le ia în calcul se numără și transferul unor sume de bani în conturile RAEDPP pentru reabilitarea unor imobile și modernizarea unor piețe. În proiectul de buget prevăzut pentru acest an este inclusă transferul a 10.964.000 de lei de la bugetul local în conturile RAEDPP pentru reabilitarea unor imobile aflate pe domeniul public și privat al Primăriei Constanța prin RAEDPP. De asemenea, alte 6.978.000 de lei pentru reabilitarea și modernizarea unor piețe din Constanța. Pentru reamenajarea Pieței agroalimentare TIC-TAC”, administrația Chițac a alocat din buget 2.119.000 de lei. Alte 2.044.000 de lei vor fi alocate pentru „Reconfigurarea, modernizarea și încadrarea într-un nou concept urban pentru municipiul Constanța al Pieței Agroalimentare Grivița”. Pentru „Reamenajarea și modernizarea Pieței Agroalimentare Brotăcei” Primăria va aloca 1.325.000 de lei, iar pentru „Reamenajarea și modernizarea Pieței Agroalimentare I.L. Caragiale” a fost alocată 1.490.000 de lei.

Referitor la proiectul de buget, liderul consilierilor locali ai USR, Dumitru Caragheorghe, critică faptul că primarul Chițac nu a consultat formațiunile politice din Consiliul Local, acum ar fi fost normal.

„11 ianuarie 2022. Răsfoiesc paginile de social media și aflu că vom avea prima întâlnire între executivul Primăriei și Consiliul Local pe marginea bugetului local pentru anul 2022. Privesc neîncrezător știrea și mă dumiresc. Este vorba despre o întâlnire la Primăria Municipiului Pitești. La Constanța continuă tradiția neconsultărilor nici măcar a colaboratorilor de guvernare și ne trezim cu bugetul expus în transparență decizională, în pagina Primăriei, în noaptea dintre 12 și 13 ianuarie. Să menționez și un lucru foarte important. În urma presiunilor USR Constanța, prin viceprimarul Florin Cocargeanu în mod special, este primul an când se urcă în consultare bugetul în format excell, ușurând munca de analiză și verificare. Căci de n-ar fi fost USR… tot cu scan … tot cu scan…“, spune Caragheorghe.

Comments

comments

Continuă să citești

Administratie

Primăria Constanța vrea să cumpere cartușe și tonere pentru imprimante și copiatoare. Bugetul este de 145.000 de lei

Publicat

la data de

Scris de

Primăria Constanța a publicat un anunț prin care vrea să achiziționeze cartușe cu cerneală și toner pentru imprimante și copiatoare. În total, Primăria vrea să cumpere 468 de cartușe cu cerneală pentru imprimante și copiatoare și 22 de cartușe cu toner pentru copiatoare și imprimante. Pentru acestea, Primăria pune la bătaie 121.733 de lei fără TVA sau 144.862 de lei cu TVA.

Atribuirea achiziției se va face pe baza criteriului “prețul cel mai scăzut”.  Termenul limită pentru primirea de oferte este de 19.01.2022, ora 23:59.

Comments

comments

Continuă să citești

Administratie

Bugetul Primăriei Constanța, supus consultării publice. Cheltuielile pentru funcționare sunt mai mari decât cele pentru dezvoltare

Publicat

la data de

Scris de

Primăria Constanța a publicat proiectul de buget pe anul 2022. Veniturile totale sunt estimate la 1.247.574.000, din care 448.218.000 de lei sunt din cote și sume defalcate, 176.391.000 de lei din taxe și impozite pe proprietate și 267.897.000 din fonduri europene. Pe de altă parte, cheltuielile sunt mai mari decât veniturile. Administrația Chițac estimează cheltuieli de 1.442.288.000 de lei. Rezultă astfel o diferență în minus de 194.714.000 de lei între venituri și cheltuieli. Interesant este că totalul cheltuielilor de funcționare este de 885.378.000 de lei, iar totalul cheltuielilor de dezvoltare este numai 556.910.000.

Download (PDF, 179KB)

În ceea ce privește investițiile, Primăria a alocat 1.000.000 de lei pentru reabilitarea și modernizarea fântânilor arteziene. Aceeași sumă va fi alocată pentru ”Reabilitare și extindere sistem de irigații în municipiul Constanța”. De asemenea, autoritatea va aloca 3.442.000 de lei pentru ”Elaborare documentație tehnico-economică (SF, PT, Proiect pentru autorizarea/ desființarea executării lucrărilor DDE), execuție și montare Parcări supraterane”.

Pentru Spitalul Clinic de Infecțioase Constanța, Primăria va aloca de la 2.220.000 de lei de la bugetul local și 49.888.000 de lei din fonduri europene.

Download (XLS, 459KB)

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: