Connect with us

Exclusiv

Cursuri de integritate cu acces gratuit la SPA, plătite boierește de administrația Decebal Făgădău

Adrian Cârlescu

Publicat

la data de

De mai bine de doi ani, nu prea se mișcă mare lucru în Constanța. Cea mai mare lucrare de infrastructură nu e deloc mare, fiind o banală reparație a podului de la butelii. Atât putem, deocamdată. Deși se vede cu ochiul liber că nici asta nu putem, de vreme ce lucrarea bate pasul pe loc. Ar mai fi, totuși, câteva asfaltări și peticiri de drumuri, realizate în monopol de societatea municipalității, Confort Urban. O privire în lista de licitații a Primăriei Constanța arată că aprecierea exprimată mai sus nu este deloc o exagerare. Procedurile durează cu lunile, ca nicăieri în altă parte. Iar obiectul acestora vizează de cele mai multe ori studii de teren și evaluări de imobile pentru retrocedări, pentru inventarieri sau, în cel mai bun caz, pentru viitoare proiecte de anvelopare. Pe de altă parte, nici măcar la achiziții directe, unde nu sunt termene și selecții competitive, nu se întâmplă mare lucru. Ca dovadă, vă propunem o radiografie completă. Luând la mână atribuie cu atribuire, am constatat – așa cum vom arăta mai jos – că au fost câteva achiziții bune și necesare. În rest, plimbări cu duiumul, bilete de avion, sejururi prin străinătăți, cazări și cursuri de integritate sau de modificare a contractelor de achiziție publică, alea de cam lipsesc din peisaj, pe la Sinaia, Predeal, Poiana Brașov, Bucovina sau Băile Felix.

Nu vorbim de bani mulți în aceste achiziții de cursuri de formare profesională și sejururi educative, dar ponderea lor cantitativă este de-a dreptul impresionantă. De asemenea, nu ne-am propus să deslușim nevoile reale care au stat la baza acestor achiziții. Plecăm de la prezumția că erau necesare. Însă necesități sunt multe, iar faptul că tocmai acestea au fost tratate cu predilecție trădează interesul prea limitat pentru problemele reale, lipsa de viziune și o oboseală instaurată cam prea devreme.

CAZARE GRATUITĂ PENTRU ÎNSOȚITOR ȘI COPII, ACCES NELIMITAT LA PISCINĂ ȘI SPA

Începem trecerea în revistă a acestor isprăvi cu luna august 2016. Un soare torid ardea meleagurile dobrogene. Mânată de nevoile curente, Primăria Constanța a efectuat 14 achiziții directe de bunuri și servicii. Doar 14. Municipalitatea a cumpărat atunci un terminal video pentru recepționarea situației meteo, o ștampilă, o consultanță destul de piperată pentru problema romilor, servicii de întreținere a ascensoarelor de la parcarea Spitalului Județean și servicii de medicina muncii.

În plus, au mai fost 9 achiziții, în care erau incluse cursuri de formare profesională și servicii de cazare. 20 de angajați au fost școliți de Institutul pentru Dezvoltarea Resurselor Umane din Constanța în cadrul cursului ”Expert în achiziții publice”, în schimbul sumei de 14.980 de lei. Apoi, Primăria a mai plătit 10.200 de lei ca să trimită trei persoane la un curs de contabilitate, plus servicii de cazare la Hotel Best Western Bucovina. Un alt angajat a plecat la un curs de obligații legale în materia evidenței persoanelor și actelor de stare civilă, în valoare de 880 de lei, plus servicii de cazare pentru perioada 22 august – 27 august 2016, în valoare de 1880 de lei.

Nu știm locația cursului și a cazării, deoarece Primăria nu și-a făcut un scop din a menționa aceste informații în anunțul de atribuire publicat în SEAP. Însă, în mod cert, știm că oferta cumpărată de la Formatica SRL București includea 6 nopți de cazare pentru cursant, cazare gratuită pentru un însoțitor adult și pentru copiii sub 12 ani, mic dejun pentru două persoane și copiii sub 12 ani, o cină festivă și acces gratuit la piscină și SPA. În sfârșit, au mai fost cumpărate alte două cursuri de evidența populației, fără cazare, un curs de Achiziții Publice pentru 6 persoane și un curs de resurse umane pentru 3 persoane.

PE VALEA PRAHOVEI ȘI-N BUCOVINA

În septembrie 2016, au fost 18 achiziții publice directe. Primăria a cumpărat atunci servicii de dirigenție pentru pasajul Cumpenei și pentru asfaltarea unor străzi, un studiu de teren la Muzeul de Artă, o expertiză pentru supraînălțarea sălii de tenis a liceului sportiv, servicii de asigurare a funcționării sistemului bike-sharing și cartele de acces pentru același sistem. Alte 12 achiziții se refereau la cursuri sau cazarea angajaților trimiși la instruire, de data aceasta la Hotel Bulevard din Predeal, la Complexul Turistic Bucovina și la Hotelul Stăvilar din Sinaia.

Octombrie 2016: 10 achiziții directe, niciun curs.

Noiembrie 2016: 36 de achiziții directe, 5 cursuri de formare profesională și 5 pachete de cazare și masă. Instruirea s-a făcut pe următoarele teme: scrierea proiectelor cu finanțare europeană, medierea și gestionarea conflictelor, modificări legislative, securitatea datelor, urbanism. Toate acestea au fost însoțite de servicii de cazare. Două dintre hotelurile plătite au fost Bulevard din Predeal și Mara din Sinaia. Celelalte destinații de cazare nu au fost menționate în anunțurile publicate în SEAP. În total, Primăria a plătit 30 de nopți de cazare, împărțite în sejururi de la două până la 7 nopți. De aceste servicii au beneficiat 8 angajați.

Decembrie 2016: 10 achiziții directe. Antivirus, motopompe, 300 de exemplare dintr-o monografie fotografică a orașului și portului, flori și alte bunuri și servicii. Niciun curs, nicio cazare!

Ianuarie 2017: 5 achiziții directe. Ferestre termopan de la Mobitom, steaguri, flori, telefonie fixă și încărcarea extinctoarelor. Niciun curs, nicio cazare.

RĂSĂUȚEANU, 17 ZILE LA TOKYO, BEIJING ȘI SEUL. FĂGĂDĂU – DISCURSURI LA VIENA DESPRE DEZVOLTAREA NEREPERATĂ

Februarie 2017: 12 achiziții directe. O ștampilă, 289 de lalele, o consultanță, birotică și alte fleacuri. În plus, bilete de avion pe ruta București-Tokyo-Seul – Beijing – București, servicii de cazare hotelieră pe aceeași rută și alte bilete de avion pe ruta București-Viena și retur. În primul caz, vorbim de o deplasare de 17 zile a viceprimarului Costin Răsăuțeanu la o vizită de lucru organizată de Asociația Municipiilor din România, condusă de PSD-istul Robert Negoiță, în Japonia, Coreea de Sud și China. În al doilea, vorbim de o deplasare a primarului Decebal Făgădău la un simpozion de la Viena, organizat de Banca Mondială. Primarul Constanței avea să repete vizita în luna februarie a.c., menționând pe pagia sa de Facebook faptul că  a ținut o alocuțiune despre dezvoltarea economică a municipiului Constanța, crearea de noi locuri de muncă și dezvoltarea sustenabilă a turismului. Gurile rele spun că a fost un discurs pe cinste, dar total rupt de realitate.

FĂGĂDĂU ÎNVAȚĂ MEREU, DIN DEPLASĂRI EXTERNE ȘI OPINII JURIDICE CAM NEFIREȘTI DE SCUMPE

Martie 2017: 18 achiziții directe. Cele mai importante, în ordinea sumelor: alimentarea cu energie electrică a liceului Emil Palade, în valoare de 186.300 de lei, servicii de pază, în valoare de 126.050 de lei, montat ouăle luminoase de Paști, în valoare de 102.984 de lei, servicii de evaluare a unor bunuri imobile, în valoare de 79.500 de lei, întreținerea sistemului informatic financiar-contabil, în valoare de 43.750 de lei, achiziția unor opinii juridice de la avocata Dana Tofan, în valoare de 28.000 de lei.

În plus, bilete tur-retur, cazare și transfer, pe ruta București-Cracovia și București – Oslo. Deplasarea la Cracovia a făcut-o chiar Decebal Făgădău, pentru a participa la un simpozion. Au fost două zile, în care s-a discutat despre administrație locală, alternativa primar – manager, dezvoltarea sustenabilă etc. ”Ca în orice altă meserie, funcția de primar te obligă să înveți în permanență”, a declarat Decebal Făgădău pentru o publicație locală, la întoarcerea din delegație. Pentru deplasarea la Oslo au fost însărcinați trei funcționari care se ocupă cu accesarea fondurilor europene. Interesul Constanței ar fi acela de a obține o finanțare norvegiană pentru anveloparea Spitalului Municipal. Fără banii lor nu ne descurcăm. Bugetul e mic, polistirenul e scump.

FIRME DE CASĂ ȘI PLATITUDINI PROGRESISTE DESPRE CIRCULAȚIA CU BICICLETA

Aprilie 2017: 19 achiziții directe. Cele mai importante: punerea în funcțiune a unor fântâni arteziene, pentru 118.333,20 de lei, rețea wireless în Parcul Tăbăcărie, pentru 105.100 de lei, ”Conștientizarea populației cu privire la prevederile legale în vigoare vizând spațiile verzi publice” – în valoare de 66.000 de lei, flori anuale de la Pomacost de 55.720 de lei și bianuale de 8.400 de lei, întreținerea parcării supraetajate din Mamaia de către cunoscuta firma de casă Herarconi SRL, pentru suma de 59.389,82 de lei.

În plus, au fost achiziționate bilete de avion, cazare și transfer pe ruta București-Budapesta. În mod concret, nu am găsit informații despre această deplasare. Însă, relevant este faptul că Municipiul Constanța este partener cu municipalitatea din Budapesta și alte 40 de orașe europene, într-un proiect care își propune să schimbe modul de gândire cu privire la promovarea transportului nemotorizat (cu trotineta, bicicleta și rolele), ca măsură de decongestionare a traficului. Desigur, ați recunoscut preocupările municipalității noastre, de a participa la astfel de platitudini progresiste, în loc să caute bani să construiască pasaje subterane sau supraterane în cele mai nenorocite intersecții din oraș.

CU NOPȚILE PRIN BUCUREȘTI

Mai 2017: 24 de achiziții directe. Fără cursuri, fără deplasări, fără cazări. Mulți trandafiri roșii, abonament la spălatul mașinilor de 50.288,12 lei, întreținerea unor panouri cu LED din Mamaia, de 56.345 de lei, materiale de curățenie de 44.429,82 de lei și reparații la stațiile vandalizate ale sistemului bike-sharing, de 34.316,30 de lei. Încă o dovadă că treaba cu bicicletele nu e bine primită și nu decongestionează traficul!

Așa arată o stație din sistemul bike-sharing

Iunie 2017: 20 de achiziții directe. Un lift pentru Căminul de bătrâni, o reparație la balustradele de la Cazino, zona Comandament, produse de protocol și alte bunuri și servicii. În plus: bilete de avion, cazare și transfer la Bruxelles, pentru patru persoane, la Londra, Cluj și București. O noapte de cazare la Hotelul Capitol din București. Un curs de instruire în domeniul armelor și munițiilor, pentru nouă persoane. Fără deplasare. Fără cazare.

Iulie 2017: 14 achiziții directe. Cele mai importante: închirierea a 25 de autoturisme pe 3 luni, reparații la o autoutilitară, 276 de trandafiri roșii. În plus: o cazare de două nopți, pentru perioada 4-6 iulie 2017, la hotelul Best Western Briston 3* din București.

CURSURI LA GREU LA HOTELURI CU SPA. O VIZITĂ, ÎN TREI, LA TRIESTE

August 2017: 25 de achiziții directe. Aer condiționat și materiale de construcții de la Brick, atribuirea serviciului de evaluare a mașinilor fără stăpân, flori, materiale promoționale și alte fleacuri. În plus, au mai fost zece achiziții distincte de cursuri, cazări și bilete de avion. Primăria a trimis 12 angajați, în două serii de câte 6, la cursul ”Program de formare profesională – legislație specifică, proprietăți, cadastru, registru agricol”, organizat de Dast System SRL. Cursul în sine a costat 11.760 de lei. Prima serie a plecat în perioada 3 septembrie – 10 septembrie 2017, iar a doua serie, în perioada 17 septembrie – 24 septembrie 2017. Separat, autoritatea a cumpărat 12 pachete de cazare, în valoare totală de 29.400 de lei, de la Global Campus SRL-D, pentru localitatea Corlata, Comoara Bucovinei.

Un alt angajat al Primăriei a fost trimis la un curs de administrație publică în spațiu european, organizat de Fundația Centrul de Formare APSAP. Cursul a costat 823,53 de lei, iar cazarea de șapte nopți, la hotelul President din Băile Felix, a costat 2.284,40 de lei. Alte proceduri au vizat, pe de o parte, achiziționarea unui bilet de avion pe ruta București – Londra – București, pentru o deplasare programată la 14 septembrie 2017. Pe de altă parte, au fost cumpărate bilete de avion pentru trei persoane pe ruta București – Trieste – București, transfer direct aeroport și cazare în perioada 12 – 16 septembrie 2017, la Hotelul NH Trieste. Londra și Trieste fac, de asemenea, parte din grupul de municipalități alături de care Constanța caută soluții pentru mersul cu bicicleta.

CURSANȚI AU FOST 10, ÎNSĂ CAZAȚI AU FOST 15

Septembrie 2017: 28 de achiziții directe. CASCO, RCA, o evaluare, o dirigenție de șantier, 236 de trandafiri roșii, 900 de baloane cu heliu, servicii de redactare a două cereri de finanțare pentru proiecte deosebit de importante, precum ”Joint Romanian – Bulgarian Cultural & Historic”, și altele.

Hotelurile Caraiman și Palace din Sinaia

După ce s-au spetit cu aceste achiziții, responsabilii din Primăria Constanța au comandat concedii mascate, cum s-ar spune: de toți banii. În primul rând, au fost cumpărate, în câte două serii, seminarele ”Aspecte relevante în aplicarea legislației achizițiilor publice – noul SEAP” și ”Investiții din fonduri publice”, de la TAK Education Grup SRL. Pe cale separată, au fost cumpărate și servicii conexe de cazare, la hotelurile Palace și Caraiman din Sinaia. Cursanți au fost 10, însă cazați au fost 15. O explicație ar fi aceea că o parte din cursuri au fost acordate ca bonus, nefiind plătite. Chiar și așa, întreaga instruire a costat, la grămadă, 21.073,40 de lei. Alți cinci angajați ai Primăriei au fost trimiși la cursul ”Forexembug – metodologii contabile”, organizat, în două serii, de firma Actual Training SRL, nu se spune în ce stațiune. Dar, cursanții au beneficiat și de servicii de cazare. În total, Primăria a achitat 9.380,30 de lei. În sfârșit, Primăria a mai cumpărat cursul ”Urbanism, amenajarea teritoriului și dezvoltare durabilă” de la SC Trivento SRL, cu servicii de cazare la hotelul Rainer*** din Brașov, în perioada 27 noiembrie – 3 decembrie 2017. Concediul educativ a costat 2.990,98 de lei. Presupunem că de ziua națională nu s-au ținut cursuri.

În aceeași lună, autoritatea locală a mai cumpărat o cazare de două nopți la hotelul Opera din București, pentru trei persoane, două bilete de avion București-Lisabona și retur, precum și un bilet de avion București-Bruxelles și retur.

ETICĂ, INTEGRITATE ȘI DEONTOLOGIE, ÎN HOTELURILE DE LA MUNTE

Octombrie 2017: 46 de achiziții directe. 3 uși de la Brick, o coroană de flori, un audit contabil, demolarea unei construcții ilegale, CASCO, anunțuri în presă, cuie, cherestea și altele asemenea. 22 de achiziții se referă la cursuri, cazări și bilete de avion. În total au fost 11 cursuri însoțite de pachete de cazare. Furnizorii acestora au fost: Fundația Centrul de Formare APSAP, Asociația Universitară Columna, Trivento SRL și ATC&IT Solutions SRL. Printre titlurile de cursuri, menționăm: ”Etică, integritate, transparență și deontologie profesională”, ”Etică, integritate, transparență decizională și combaterea corupției în sectorul public”, ”Auditul sistemului contabil”, ”Management financiar și contabilitate bugetară”, ”Performanța în administrația publică”, ”Managementul achizițiilor publice”, ”Achizițiile publice – noile reglementări”, ”Atragerea finanțărilor externe” și tot așa. De serviciile de formare profesională au beneficiat 17 angajați. Perfecționările au avut loc la instituții de răsunet precum Popasul Haiducilor din Sinaia, hotelul Carpathia din Sinaia sau hotelul Alpin din Poiana Brașov.

În aceeași lună, autoritatea locală a cumpărat bilete de avion pentru destinațiile: Bruxelles și Shanghai.

UN AER RECE VINE DE LA BRICK

Noiembrie 2017: 12 achiziții directe. Aparate de aer condiționat de la Brick, o mie de stegulețe tricolore, două coroane de flori și altele. Două poziții din cele 12 se referă la achiziția unui bilet de avion către Ljubljana și retur, respectiv servicii de transfer în capitala Sloveniei, între aeroport și hotel.

Decembrie 2017: 15 achiziții directe. 6 girofaruri auto, 10 scări de aluminiu de la Brick, trandafiri, produse de protocol. Niciun curs, nicio cazare, nicio deplasare externă.

Ianuarie 2018: 8 achiziții directe. Publicarea unei hotărâri de consiliu în presă, CASCO, RCA și tipizate. În plus, două bilete de avion spre Amsterdam (Olanda) și Alicante (Spania).

Februarie 2018: 7 achiziții directe. O ștampilă, abonamente la telefonie și internet, 315 trandafiri roșii, un aranjament floral, covorașe din cauciuc pentru 4 Skode În plus, un curs de ”Modificarea contractului de achiziție publică”, pentru trei persoane (4.350 de lei).

LUMINĂ PE STRĂZI ȘI ORDINE PUBLICĂ – BASTOANE CU ELECTROȘOCURI, CĂTUȘE ȘI SPRAYURI LACRIMOGENE

Martie 2018: 14 achiziții directe. Trei dintre acestea merită o deplină atenție. Prima se referă la atribuirea directă a lucrărilor de reparații pentru menținerea inclusiv întreținerea sistemului de iluminat public, la valoarea de 379.627,28 de lei plus TVA, către Luxten Lighting Company SA. În cuprinsul anunțului nu apar alte date punctuale. Societatea în cauză se ocupă de iluminatul stradal de pe vremea lui Mazăre.

A doua achiziție importantă se referă la dotarea Poliției Locale cu echipamente specifice intervențiilor în forță, respectiv: 163 de cătușe din oțel inoxidabil cu balama, 163 de port-cătușe din piele, 108 bucăți tomfă, 108 port-tomfă, 163 de sprayuri iritante lacrimogene, 163 port-spray din piele, 163 de fluiere, 163 de lanterne, 163 de port-lanternă, 55 de bastoane cu șocuri electrice, 55 de port-baston, 50 de suluri de bandă adezivă alb/roșu pentru delimitare și 40 de conuri de semnalizare cu două benzi reflectoare. Tot pentru Poliția Locală este destinată și a treia achiziție mai importantă: un analizor spectral de zgomote și vibrații, cu modul de instruire pentru 14 polițiști locali. Practic, acest dispozitiv va permite măsurarea exactă a depășirii limitelor de zgomot în vederea sancționării contravenționale.

LA COPENHAGA, BIRJAR!

Totodată, Primăria a mai cumpărat 900 de felicitări, a încărcat extinctoarele și a publicat niște anunțuri în presă. În sfârșit, a mai fost plătit un curs de salarizare și contribuții sociale, cu servicii de cazare conexe, dar nu se arată unde, precum și un bilet de avion pe ruta București – Copenhaga – Malmo – București.

O REFLECȚIE

În mare cam acestea sunt preocupările Primăriei Constanța și ale primarului Decebal Făgădău. Ar mai fi, desigur, și concertele aduse în oraș, proiectele culturale în care asociațiile de casă au lăsat prestatorii neplătiți, incluzând aici și presa, dezbaterile în care s-a dovedit că primarul ascultă propunerile societății civile… deși nu se prea văd rezultate în implementare. În sfârșit, ultima dovadă de viziune a administrației Făgădău s-a produs chiar ieri, când s-a aflat că municipalitatea a aplicat pentru noi fonduri europene… de 15.000 de euro. Viitorul e luminos!

Achizitii Directe Primaria Constanta 2018

 

Comments

comments

Exclusiv

Cum explică Primăria Năvodari jaful prin care și-a însușit terenurile de stat de pe malul lacului Siutghiol

Adrian Cârlescu

Publicat

la data de

Scris de

Tribunalul Constanța obligă Primăria Năvodari și Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară Constanța să prezinte documentele prin care terenurile de stat din zona de protecție a lacului Siutghiol au fost incluse fraudulos în proprietatea Orașului Năvodari. Aceste relații sunt solicitate în dosarul de revendicare imobiliară deschis încă de anul trecut de Apele Române și Ministerul Finanțelor Publice împotriva Orașului Năvodari. Cele două instituții spun că Primăria a acaparat ilegal zona de protecție a lacului, în suprafață de 6,5 hectare, dar și terenurile câștigate din lac prin lucrări hidrotehnice (consolidarea malurilor).

Un jaf ordinar, din vremea lui Matei

Jaful a avut loc în perioada în care localitatea era condusă de Nicolae Matei. La inițiativa acestuia, Consiliul Local Năvodari a votat mai multe hotărâri, prin care zona de protecție a lacului aparținând de drept statului a fost inventariată în domeniului public și privat al localității. Inițiativa nu a fost contestată de administratorul lacului, pentru că această calitate era deținută chiar de către Primăria Năvodari, prin efectul Legii 42/2010. Prin legea menționată anterior, lacul a ajuns în administrarea consiliilor locale riverane. Așa de bine a administrat Primăria Năvodari partea sa de lac, încât și-a însușit terenurile de pe mal.

Nicolae Matei a justificat această inițiativă prin nevoia amenajării unui drum public de promenadă pe malul lacului Siutghiol. Motivația a fost o simplă găselniță. Ca dovadă, drumul nu s-a mai realizat. Și nici nu se mai poate realiza, deoarece, după ce a pus mâna pe terenuri pe baza acestei motivații, Primăria a început să vândă ample suprafețe de pe malul lacului, la prețuri de nimic.

A furat terenul statului, ca să stoarcă o taxă de două milioane de euro

În zonă deține un complex turistic și societatea Somaco Construct SRL, aparținând omului de afaceri Grigore Comănescu. În urmă cu mai muți ani, acesta a depus o plângere penală, în care a susținut că fostul primar Nicolae Matei i-a cerut șpagă pentru a-i vinde terenul de pe malul lacului, din dreptul complexului de vile. Întrucât omul de afaceri nu a fost de acord să dea șpagă, în august 2012, Matei a trimis societății o decizie de impunere fiscală de două milioane de euro. Primăria a pretins în fals că SC Somaco Construct depozitează provizoriu materiale de construcții pe terenurile orașului. Vorbim aici de terenurile din zona de protecție a lacului, din dreptul complexului turistic Verona, care au fost intabulate fraudulos în proprietatea Orașului Năvodari în anul 2012. Taxa lui Matei era calculată retroactiv, începând cu 2010. Însă, chiar și așa, terenul nu a fost niciodată ocupat provizoriu cu materiale depozitate, așa cum au constat definitiv procurorii. În realitate, societatea consolidase malul lacului în anul 2007, cu acordul de principiu al Administrației Apelor Române, instituția care avea atunci lacul și zona sa de protecție în administrare. Vorbim de o platformă de consolidare, care este o construcție hidrotehnică permanentă. Așadar, nici vorbă de o depozitare provizorie, cum pretinsese în fals Primăria.

Grigore Comănescu a amenajat malul lacului pe banii lui. Primăria a furat terenul de la stat, ca să-l jupoaie de două milioane de euro. Plaja pe care o vedeți în imagine a fost calificată de gașca de penali drept ”depozit de materiale de construcții”.

Patentul infracțional

Trebuie să mai amintim că, sub conducerea fostului primar Matei, Primăria Năvodari a inventat și alte datorii fictive. Cel mai cunoscut caz este cel al societății Sind România – proprietarul de drept al Taberei de Copii. Matei a inventat datorii din pix, după care a scos o parte din bunurile taberei la vânzare, continuând procedura în ciuda faptului că Sind România a achitat debitul, chiar așa fictiv cum era. Bunurile au fost cumpărate la un preț de nimic de firma Dormarbib Group SRL, a cumnatului fără forme legale al lui Nicolae Matei, acesta fiind mobilul invențiilor fiscale.

Curtea de Conturi a descoperit hoția

Revenim la terenurile de stat de pe malul lacului Siutghiol, furate de Primărie. Jaful de proporții a ieșit la lumină tocmai ca urmare a litigiului dintre Primăria Năvodari și firma Somaco Construct. În anul 2017, după ce societatea a reclamat cazul la comisia de abuzuri a Senatului, acest for a cerut Curții de Conturi să facă un audit special la Primăria Năvodari. Așa s-a descoperit că terenurile din zona de protecție a lacului, care aparțin statului, au fost însușite fraudulos de Primăria Năvodari și intabulate în Cartea Funciară cu încălcarea metodologiei specifice de către registratorii OCPI. Curtea de Conturi a obligat Primăria să facă o inventariere a terenurilor din zona de protecție a lacului împreună cu specialiștii de la Apele Române.

Statul își revendică terenurile furate de gașca lui Matei

Luând cunoștință de întregul jaf, pe 12 iunie 2018, Apele Române au deschis un proces de revendicare a terenurilor furate de la stat de către Primăria Năvodari. Vorbim aici de dosarul 3491/118/2018 al Tribunalului Constanța. La acțiunea Apelor Române a achiesat ulterior Ministerul Finanțelor Publice, care este organul ce exercită dreptul de proprietate în numele statului.

Curtea Constituțională, sesizată să desființeze Legea 42

La sfârșitul lunii ianuarie 2019, Tribunalul Constanța a admis cererea de sesizare a Curții Constituționale formulată de Apele Române. Instituția solicită să se constate neconstituționalitatea Legii 42/2010, prin care lacul a fost trecut în administrarea consiliilor locale din Năvodari, Ovidiu și Constanța. Amintim că Legea 42/2010 a fost adoptată la pachet cu o altă lege, care, sub motivația de a proteja mediul, a acordat plajele de la Marea Neagră în administrarea consiliilor locale. Legea din urmă nu s-a mai aplicat, fiind declarată neconstituțională. CCR a stabilit că transferul dreptului de administrare al bunurilor din domeniul public al statului către UAT-uri echivalează cu transferul mascat al dreptului de proprietate, ceea ce contravine Constituției. Argumentul este perfect valabil și în cazul lacului Siutghiol.

Primăria ascunde actele furăciunii din coada lacului, ca să-l protejeze pe inculpatul Matei

Mai departe, în cadrul procesului, Tribunalul Constanța a obligat Primăria Năvodari să depună situația juridică a terenurilor de pe malul lacului. De asemenea, a obligat OCPI să depună dosarele de primă înregistrare a terenurilor ce fac obiectul revendicării. La termenul din luna februarie a.c., Primăria Năvodari a depus la dosar doar documentele referitoare la latura estică a lacului. Autoritatea locală a ascuns situația terenurilor de pe latura de nord și din coada lacului, zona Mamaia-Sat, mai ales că o parte din acestea fac obiectul dosarului retrocedărilor de la Năvodari, care se află pe rolul Curții de Apel București. Principalii inculpați din dosarul retrocedărilor de la Năvodari sunt fostul primar Nicolae Matei și fosta judecătoare Corina-Eugenia Jianu. Fosta judecătoare este acuzată că a luat șpagă ca să pronunțe în folosul găștii penale a fostului primar mai multe hotărâri de retrocedare prin fraudă la lege a unor terenuri de pe malul mării, din zona taberei de copii, de pe malul lacului Siutghiol și, în general, din zona turistică a localității.

O batistă și-un țambal

Deși avea ocazia să se dezică de jafurile lui Matei, actualul primar, Florin Chelaru, încearcă din răsputeri să acopere furtul. În luna februarie, acesta a trimis Tribunalului Constanța o adresă plină de sofisme și mistificări. În primul rând, Chelaru a  afirmat  că nu se poate discuta de abateri de la legalitate în privința intabulării terenurilor statului, deoarece Legea 42/2010 (sub umbrela căreia s-a săvârșit furtul – n.r.) ar fi stabilit că, pe latura de nord-est, lacul se învecinează cu domeniul public și privat al orașului Năvodari. Susținerile lui Chelaru sunt fix apă de ploaie. În realitate, orice lac natural din România are zonă de protecție care este în proprietatea statului prin Constituție și prin Legea organică a Apelor. Această situație nu poate fi schimbată de legea ordinară adoptată în 2010.

Bobiță din Las Fierbinți e ”copil mic” pe lângă Chelaru

În al doilea rând, Chelaru a trimis instanței situația juridică a terenurilor de pe latura de est a lacului Siutghiol. El a susținut că zona de protecție a lacului se suprapune cu terenurile din domeniul public și privat al Orașului Năvodari. Cu alte cuvinte, n-ar fi vorba de un furt ordinar, ci de o suprapunere. Se încalecă terenurile. În optica deformată a lui Chelaru, zona de protecție, adică terenul statului, încalecă domeniul public și privat al localității. Bravo, Bobiță! Cine s-ar fi gândit la așa explicație? În realitate, situația e cât se poate de limpede. Zona de protecție este dintotdeauna în domeniul public al statului, care la rândul său este prin definiție inalienabil, insesizabil și imprescriptibil. Niciun drept privat, nici măcar al unei Primării, nu se poate opune dreptului de proprietate publică al statului. Când descaleci ca vodă pe domeniul statului, proclamându-te proprietar, chiar îți trebuie un tupeu nebun să țipi că statul îți încalecă terenul.

Domeniul statului se suprapune peste strada imaginară, creată din pix de Matei, ca să ambaleze frumos jaful imobiliar. Zona de protecție a lacului nu are 2,23 de hectare, ci 6,5 hectare, incluzând și terenurile de pe latura de nord a lacului.

După tsunami

Pe 11 martie 2019, la ultimul termen de judecată, analizând aceste acte, instanța a obligat Primăria Năvodari să depună și situația terenurilor revendicate de stat pe celelalte laturi ale lacului (nord-est, nord și nord-vest). Avocata Primăriei Năvodari, care îl reprezintă în diverse procese și pe fostul primar Matei, a încercat din răsputeri să combată poziția Apelor Române și a Ministerului de Finanțe. Aceste strădanii au rămas zadarnice. În consecință, Primăria Năvodari va trebui să aducă toate documentele… dacă n-au dispărut în vreun incendiu, cutremur, tsunami sau alte evenimente necunoscute publicului, așa cum se zvonește. Va urma!

 

Comments

comments

Continuă să citești

Exclusiv

Tabăra de Copii Năvodari. Hotărâre irevocabilă în favoarea SIND România

Adrian Cârlescu

Publicat

la data de

Scris de

Războiul pe patrimoniul Taberei de Copii Năvodari se apropie de final. Până nu demult, în joc erau două procese. Unul din acestea s-a soluționat irevocabil pe 6 martie 2019, în favoarea proprietarului de drept al patrimoniului, SC Sind România SRL. Celălalt proces, care se judecă la Tribunalul Bacău, a rămas o simplă formalitate.

Nenorocirea care s-a abătut asupra Taberei de Copii de la Năvodari a început în aprilie 2011. Atunci, la inițiativa primarului PSD-ist Nicolae Matei, Consiliul Local Năvodari a adoptat Hotărârea nr. 144/24.05.2011, prin care clădirile Taberei de Copii au fost trecute abuziv în proprietatea Orașului Năvodari. Spunem abuziv, deoarece clădirile aparțineau de drept SC Sind România SRL, o societate a sindicatelor din România. De asemenea, terenurile Taberei au fost însușite în domeniul privat al localității, tot prin vot. Vorbim aici de o veritabilă naționalizare a bunurilor, ca în anii stalinismului.

Ulterior, același consiliu controlat de Matei a votat ca bunurile furate de la sindicate, în speță 298 de clădiri și 58 de hectare de teren pe malul mării, să fie aduse ca aport la capitalul social al unei firme noi, SC Tabăra Năvodari SA. În schimbul acestui aport, Orașul Năvodari avea să primească doar 40% din acțiunile SC Tabăra Năvodari SA. Pachetul majoritar, de 60%, era transmis, fără nicio justificare, către SC Dormarbib Group SRL, o firmă deținută de Isidor Gurgu, concubinul surorii lui Nicolae Matei. Abia acum mobilul furtului de patrimoniu devenea străveziu: Matei îl regizase ca să treacă bunurile sub controlul familiei sale.

Tâlhăria a fost definitivată printr-o șmecherie juridică. Astfel, Tabăra Năvodari SA a dat în judecată Orașul Năvodari, cerând instanței să oblige această entitate să predea clădirile și terenurile, care se aflau în posesia efectivă a SC Sind România SRL. O instanță constănțeană a admis această cerere fără să observe că părțile erau înțelese ca să despoaie un terț – SC Sind România SRL – de bunurile sale. Mai departe, Tabăra Năvodari SA a deschis un dosar de executare silită împotriva Orașului Năvodari. În mai 2012, executorul judecătoresc Vasile Deacu a întocmit acte abuzive, prin care a predat întregul patrimoniu, care, repetăm, era al SC Sind România SRL, către firma controlată de cumnatul fără forme legale al lui Nicolae Matei.

Despuiată de bunurile sale, SC Sind România a contestat Hotărârea 144/2011 a Consiliului Local Năvodari și actele de executare silită întocmite de Vasile Deacu. După ani de procese, la Constanța, Brăila și Galați, sindicaliștii au obținut recunoașterea drepturilor legale. În dosarul 7908/118/2013*, Tribunalul Brăila a desființat HCL 144 prin sentința civilă 795/2016. Soluția a devenit irevocabilă prin decizia civilă 844/18.04.2018 a Curții de Apel Galați. Poziția procesuală a Sind România a fost susținută și de Direcția Națională Anticorupție, care instrumenta dosarul Taberei de Copii, finalizat în 2017 prin trimiterea în judecată a lui Nicolae Matei și a unora din complicii săi.

În dosarul 2862/113/2013, în care societatea sindicatelor a contestat actele de executare silită întocmite de Vasile Deacu, s-a pronunțat o decizie definitivă și executorie încă din 10 martie 2014 în favoarea Sind România. Însă Orașul Năvodari și Tabăra de Copii Năvodari au declarat recurs, cu scopul de a amâna momentul predării bunurilor retur la proprietarul de drept. Acest motiv de tergiversare a fost înlăturat pe 6 martie 2019, când Curtea de Apel Galați a respins irevocabil recursul găștii lui Matei.

În momentul de față, litigiul se reduce la un singur proces, cu final previzibil. Vorbim aici de cererea de întoarcere a executării silite formulate de Sind România, cu scopul de a reintra în posesia patrimoniului. Pe fond, Judecătoria Constanța a admis această cerere la începutul anului 2018. Ulterior, SIND România a angajat un executor judecătoresc și a întocmit actele prin care a preluat clădirile din Tabăra de Copii. Se întâmpla la debutul sezonului estival 2018. În ziua în care trebuia să se semneze procesul-verbal care finaliza procedura, Orașul Năvodari, prin Florin Chelaru, Tabăra Năvodari SA, Nicolae Matei personal și un sindicat fantomă au obținut o suspendare a procedurii, la Tribunalul Constanța, până la judecarea recursului. Din punct de vedere legal, suspendarea nu anula actele de executare deja întocmite. Însă Sind România a reclamat că Matei personal, cu Marian Surdu și Isidor Gurgu au blocat în vara anului trecut funcționarea taberei. Sind a mai reclamat că Primăria a tăiat curentul în Tabără.

Între timp, recursul la întoarcerea executării silite a fost strămutat de Înalta Curte de Casație și Justiție la Tribunalul Bacău. Procesul are termen pe 19 martie a.c., iar finalul este previzibil. Opoziția lui Chelaru, Matei, Gurgu și a sindicatului fantomă la întoarcerea executării silite nu se mai sprijină pe nimic: HCL 144, prin care Primăria s-a declarat proprietară pe activele Taberei a fost anulată irevocabil; de asemenea, au fost anulate irevocabil actele de executare silită, întocmite în mod abuziv de executorul Vasile Deacu, în anul 2012.

Ultima zvâcnire a găștii de penali a fost în urmă cu o lună. Atunci, profitând de faptul că Tabăra Năvodari SA a apucat să rămână cu punctul trafo care alimentează cu energie electrică Tabăra și cartierul Beach Land, pe care nu l-a mai predat datorită suspendării provizorii a procedurii, gașca lui Matei i-a dat misiune unui consilier liberal să întocmească un proiect de hotărâre. Ștefan Gălbău – căci despre el este vorba – a propus ca Orașul Năvodari să trimită o cerere la ANRE în vederea autorizării SC Tabăra Năvodari SA să retransmită curent electric prin postul trafo furat de la Sind România. Hotărârea a fost adoptată. Doar trei consilieri nu au fost de acord: doi de la PMP și unul de la PNL.

Adrian Boaje, directorul Sind România, declară că a depus plângere prealabilă, prin care a solicitat revocarea HCL-ului, anexând titlul de proprietate asupra activului și hotărârile judecătorești obținute până acum. Tabăra, care se află în posesia efectivă a Sind România, este ținută în beznă din toamna trecută. Tot de atunci, a fost tăiată și alimentarea cu apă potabilă. Adrian Boaje spune că lipsa utilităților blochează investițiile pe care Sind intenționează să le facă și solicită public urgentarea dosarului penal constituit pentru aceste fapte.

Comments

comments

Continuă să citești

Exclusiv

”Vrabie, musafirul lui Dragnea”. Primarul din Medgidia ar putea răspunde civil

Adrian Cârlescu

Publicat

la data de

Scris de

Valentin Vrabie ar putea răspunde civil pentru că a plătit din banii Primăriei Peștera articole laudative despre persoana sa, fără legătură cu activitatea instituției. Faptele prezumptiv-delictuale datează din anul 2015. Atunci, primarul de la țară, care plănuia să ajungă primar de oraș, a inițiat o campanie gigantică de promovare a imaginii sale, pe care a plătit-o din bani publici. Vorbim aici de 49 de plăți efectuate din bugetul Primăriei Peștera, în cuantum de 295.598,62 de lei, în decursul anului 2015. Banii publici au fost prăpădiți pe articole de genul: ”Vrabie, musafirul lui Dragnea”, ”Macovei, vizită la Peștera”, ”Valentin Vrabie cere o familie de refugiați”, ”Primarul din Peștera, în linie dreaptă cu liga aleșilor independenți”, ”Modelul independenților”, ”Declarație de independență”, ”Primăria Peștera reduce prețul apei la 90 de bani pe metrul cub” etc., etc..

Extras din Raportul Curții de Conturi referitor la cele 49 de plăți considerate ilegale

Așadar, banii adunați de la contribuabili au fost cheltuiți pe marketing personal de Valentin Vrabie. Acesta și-a construit capitalul de imagine de care avea să profite în campanie din 2016 pe banii peșterenilor. Un subiect intens promovat în articolele plătite de la bugetul Peșterei a fost independența politică. Această campanie a pregătit aria de propagare a sloganului sub care Valentin Vrabie avea să candideze, ca independent, la Primăria Medgidia: ”Oamenii vorbesc, partidele să tacă”.

 

La scurt timp după ce partidele au amuțit în fața succesului electoral al lui Valentin Vrabie, au început să vorbească auditorii, și ei oameni, cu drept să vorbească… în numele Curții de Conturi. Aceștia au luat la ochi contabilitatea publică a Primăriei Peștera din anul 2015. Ce au găsit, se sparie gândul! În primul rând, povestea relatată lapidar mai sus, cu zidirea cultului personalității pe banii unei comunități modeste. În al doilea rând, faptul că prețul apei fusese coborât din pură haiducie sub 1 leu, tot cu scop de augmentare a personalității independentului care se pregătea să ia cu asalt Medgidia. Auditorii au constatat că serviciul de furnizare a apei nu avea personalitate juridică, astfel încât nu se ținea o contabilitate distinctă, ca să nu se vadă că tariful adoptat în scop electoral nu acoperea costurile mult mai mari de producție. Cel mai probabil din aceleași calcule, Vrabie a desființat peste noapte taxa de salubrizare plătită de locuitorii din Peștera. Inițiativa a fost perfect… ilegală. Dar după atâtea ilegalități, una în plus chiar nu mai conta, când veșnicul bugetar Valentin Vrabie avea un scop atât de mare: să ia mințile electorilor din Medgidia, să-i prostească să creadă, aproape religios, într-un Mesia care le va da apă pe un leu și le va lua gunoiul pe moca. O altă haiducie constatată de Curtea de Conturi a fost faptul că cele două companii multinaționale care dețin parcuri eoliene la Peștera fuseseră iertate de un impozit cumulat de aproape două milioane de euro.

În noiembrie 2016, primarul din Medgidia a fost chemat de Curtea de Conturi să dea explicații pentru prăpădul de la Peștera. Nota sa de relații se află în posesia noastră și o prezentăm în cele ce urmează. Precizăm că acesta este punctul de vedere al lui Valentin Vrabie, dat o dată pentru totdeauna. Orice ar avea acum de spus Vrabie e irelevant… mai ales că acesta spune în ultima vreme niște porcării de nereprodus, în care la două cuvinte aduce în discuție organele sexuale, fecala și  epitetul de cea mai joasă speță. În fața Curții, primarul a fost cuminte, a scris civilizat, fără pornache, și a dat din umeri. Cu privire la neîncasarea impozitului pe turbinele eoliene, acesta a spus că decizia Comisiei Fiscale prin care aceste elemente au fost calificate drept construcții impozabile ”a apărut în 2014 și până la finalizarea mandatului meu nu s-au cunoscut destul de clar prevederile acesteia și data la care se aplică…”.

”Cum explicați furnizarea apei potabile către locuitorii comunei Peștera în afara cadrului legal?” – l-au mai întrebat auditorii pe Vrabie. Iar el a răspuns: ”Furnizarea apei către populație este în proces de intrare în legalitate, demers început prin emiterea HCL 59/2016”. La haiducia cu gunoiul gratis, Vrabie a răspuns că ”bugetul din acea perioadă permitea subvenționarea acestei activități”. În realitate, subvențiile se acordă individual, în funcție de criterii stabilite prin lege, nu se dau la grămadă – și către bogați, și către săraci. Când plătești din banii amărăștenilor să se ridice gunoaiele de la firmele șmecherilor din zonă nu e nicio subvenție, ci, în opinia noastră, o ditamai fapta penală. Culmea, salubrizarea costă în țara asta, pentru că în spatele ei sunt costuri, dar și taxe. Or Primăria Peștera, sub mandatul lui Vrabie, a uitat și de taxa de mediu datorată statului pentru deșeurile colectate în plus, găurind bugetul public de 108.664 de lei, cum a constatat Curtea de Conturi. Luat la întrebări și în această privință, Vrabie a dat vina pe firma care se ocupa de colectarea gunoaielor, că nu ar fi transmis la timp cantitățile colectate, pentru a se putea calcula exact cuantumul taxei.

În sfârșit, în povestea sutelor de mii de lei cheltuiți pentru articole și clipuri laudative, haiducul a răspuns că ”prin acțiunile de presă, s-a dorit popularizarea comunei Peștera în spațiul public. Rezultatul acestei popularizări este dat de investițiile care se derulează în prezent pe teritoriul comunei și care au asigurat locuri de muncă pentru toți locuitorii comunei. Menționez că la această oră nu sunt șomeri în localitate, iar nivelul de trai a crescut simțitor. De asemenea menționez că prin popularizarea făcută în presă, parcul de distracții a fost vizitat de peste 100.000 oameni în perioada sărbătorilor de iarnă.”. Vrabie n-a suflat un cuvânt despre rațiunea pe baza căreia a plătit articole despre cum urma să construiască o ligă a independenților.

Administrația actuală din Peștera a contestat la instanța de contencios raportul Curții de Conturi din care am spicuit mai sus. Însă acțiunea a fost respinsă definitiv. Întrucât Raportul a rămas în picioare, Curtea de Conturi a întreprins o monitorizare pas cu pas a demersurilor de recuperare a abaterilor. Sub această presiune, multinaționalele cu parcuri eoliene au fost date în judecată, serviciul de furnizare a apei a fost pus în legalitate, s-a reintrodus taxa de salubrizare, iar mai nou, pentru banii prăpădiți pe cultul personalității, beneficiarul real al prestațiilor, Valentin Vrabie, a fost pârât într-un proces civil, în care Primăria Peștera cere atragerea răspunderii civile delictuale a acestuia. Este vorba de dosarul 593/118/2019, înregistrat pe rolul Tribunalului Constanța, având ca prim termen de înfățișare data de 18 martie 2019. Normal ar fi ca Vrabie să plătească din buzunarul său personal campania de imagine care l-a propulsat în funcția de primar al Medgidiei. Să dea înapoi banii comunității modeste, de la țară, de care s-a folosit pentru a strânge capital electoral, ca să devină primar la oraș.

Trebuie să mai spunem că, ajuns primar la Medgidia, Valentin Vrabie a început să prăpădească și banii acestei comunități în aceleași scopuri de marketing personal. În mod bizar, individul se bucură de o protecție suspectă.

P.S. Articolul ”Vrabie, musafirul lui Dragnea”, plătit din bugetul Primăriei Peștera, nu consemnează vreo întâlnire a lui Vrabie cu Liviu Dragnea. Articolul expune inițiativa fostușui primar din Peștera de a se instala în anticamera lui Liviu Dragnea, care era pe atunci ministru al Dezvoltării Regionale, în scopul obținerii aprobării pentru un proiect de investiție în vederea refacerii unor podețe.

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: