Connect with us

Exclusiv

Cursuri de integritate cu acces gratuit la SPA, plătite boierește de administrația Decebal Făgădău

Adrian Cârlescu

Publicat

la data de

De mai bine de doi ani, nu prea se mișcă mare lucru în Constanța. Cea mai mare lucrare de infrastructură nu e deloc mare, fiind o banală reparație a podului de la butelii. Atât putem, deocamdată. Deși se vede cu ochiul liber că nici asta nu putem, de vreme ce lucrarea bate pasul pe loc. Ar mai fi, totuși, câteva asfaltări și peticiri de drumuri, realizate în monopol de societatea municipalității, Confort Urban. O privire în lista de licitații a Primăriei Constanța arată că aprecierea exprimată mai sus nu este deloc o exagerare. Procedurile durează cu lunile, ca nicăieri în altă parte. Iar obiectul acestora vizează de cele mai multe ori studii de teren și evaluări de imobile pentru retrocedări, pentru inventarieri sau, în cel mai bun caz, pentru viitoare proiecte de anvelopare. Pe de altă parte, nici măcar la achiziții directe, unde nu sunt termene și selecții competitive, nu se întâmplă mare lucru. Ca dovadă, vă propunem o radiografie completă. Luând la mână atribuie cu atribuire, am constatat – așa cum vom arăta mai jos – că au fost câteva achiziții bune și necesare. În rest, plimbări cu duiumul, bilete de avion, sejururi prin străinătăți, cazări și cursuri de integritate sau de modificare a contractelor de achiziție publică, alea de cam lipsesc din peisaj, pe la Sinaia, Predeal, Poiana Brașov, Bucovina sau Băile Felix.

Nu vorbim de bani mulți în aceste achiziții de cursuri de formare profesională și sejururi educative, dar ponderea lor cantitativă este de-a dreptul impresionantă. De asemenea, nu ne-am propus să deslușim nevoile reale care au stat la baza acestor achiziții. Plecăm de la prezumția că erau necesare. Însă necesități sunt multe, iar faptul că tocmai acestea au fost tratate cu predilecție trădează interesul prea limitat pentru problemele reale, lipsa de viziune și o oboseală instaurată cam prea devreme.

CAZARE GRATUITĂ PENTRU ÎNSOȚITOR ȘI COPII, ACCES NELIMITAT LA PISCINĂ ȘI SPA

Începem trecerea în revistă a acestor isprăvi cu luna august 2016. Un soare torid ardea meleagurile dobrogene. Mânată de nevoile curente, Primăria Constanța a efectuat 14 achiziții directe de bunuri și servicii. Doar 14. Municipalitatea a cumpărat atunci un terminal video pentru recepționarea situației meteo, o ștampilă, o consultanță destul de piperată pentru problema romilor, servicii de întreținere a ascensoarelor de la parcarea Spitalului Județean și servicii de medicina muncii.

În plus, au mai fost 9 achiziții, în care erau incluse cursuri de formare profesională și servicii de cazare. 20 de angajați au fost școliți de Institutul pentru Dezvoltarea Resurselor Umane din Constanța în cadrul cursului ”Expert în achiziții publice”, în schimbul sumei de 14.980 de lei. Apoi, Primăria a mai plătit 10.200 de lei ca să trimită trei persoane la un curs de contabilitate, plus servicii de cazare la Hotel Best Western Bucovina. Un alt angajat a plecat la un curs de obligații legale în materia evidenței persoanelor și actelor de stare civilă, în valoare de 880 de lei, plus servicii de cazare pentru perioada 22 august – 27 august 2016, în valoare de 1880 de lei.

Nu știm locația cursului și a cazării, deoarece Primăria nu și-a făcut un scop din a menționa aceste informații în anunțul de atribuire publicat în SEAP. Însă, în mod cert, știm că oferta cumpărată de la Formatica SRL București includea 6 nopți de cazare pentru cursant, cazare gratuită pentru un însoțitor adult și pentru copiii sub 12 ani, mic dejun pentru două persoane și copiii sub 12 ani, o cină festivă și acces gratuit la piscină și SPA. În sfârșit, au mai fost cumpărate alte două cursuri de evidența populației, fără cazare, un curs de Achiziții Publice pentru 6 persoane și un curs de resurse umane pentru 3 persoane.

PE VALEA PRAHOVEI ȘI-N BUCOVINA

În septembrie 2016, au fost 18 achiziții publice directe. Primăria a cumpărat atunci servicii de dirigenție pentru pasajul Cumpenei și pentru asfaltarea unor străzi, un studiu de teren la Muzeul de Artă, o expertiză pentru supraînălțarea sălii de tenis a liceului sportiv, servicii de asigurare a funcționării sistemului bike-sharing și cartele de acces pentru același sistem. Alte 12 achiziții se refereau la cursuri sau cazarea angajaților trimiși la instruire, de data aceasta la Hotel Bulevard din Predeal, la Complexul Turistic Bucovina și la Hotelul Stăvilar din Sinaia.

Octombrie 2016: 10 achiziții directe, niciun curs.

Noiembrie 2016: 36 de achiziții directe, 5 cursuri de formare profesională și 5 pachete de cazare și masă. Instruirea s-a făcut pe următoarele teme: scrierea proiectelor cu finanțare europeană, medierea și gestionarea conflictelor, modificări legislative, securitatea datelor, urbanism. Toate acestea au fost însoțite de servicii de cazare. Două dintre hotelurile plătite au fost Bulevard din Predeal și Mara din Sinaia. Celelalte destinații de cazare nu au fost menționate în anunțurile publicate în SEAP. În total, Primăria a plătit 30 de nopți de cazare, împărțite în sejururi de la două până la 7 nopți. De aceste servicii au beneficiat 8 angajați.

Decembrie 2016: 10 achiziții directe. Antivirus, motopompe, 300 de exemplare dintr-o monografie fotografică a orașului și portului, flori și alte bunuri și servicii. Niciun curs, nicio cazare!

Ianuarie 2017: 5 achiziții directe. Ferestre termopan de la Mobitom, steaguri, flori, telefonie fixă și încărcarea extinctoarelor. Niciun curs, nicio cazare.

RĂSĂUȚEANU, 17 ZILE LA TOKYO, BEIJING ȘI SEUL. FĂGĂDĂU – DISCURSURI LA VIENA DESPRE DEZVOLTAREA NEREPERATĂ

Februarie 2017: 12 achiziții directe. O ștampilă, 289 de lalele, o consultanță, birotică și alte fleacuri. În plus, bilete de avion pe ruta București-Tokyo-Seul – Beijing – București, servicii de cazare hotelieră pe aceeași rută și alte bilete de avion pe ruta București-Viena și retur. În primul caz, vorbim de o deplasare de 17 zile a viceprimarului Costin Răsăuțeanu la o vizită de lucru organizată de Asociația Municipiilor din România, condusă de PSD-istul Robert Negoiță, în Japonia, Coreea de Sud și China. În al doilea, vorbim de o deplasare a primarului Decebal Făgădău la un simpozion de la Viena, organizat de Banca Mondială. Primarul Constanței avea să repete vizita în luna februarie a.c., menționând pe pagia sa de Facebook faptul că  a ținut o alocuțiune despre dezvoltarea economică a municipiului Constanța, crearea de noi locuri de muncă și dezvoltarea sustenabilă a turismului. Gurile rele spun că a fost un discurs pe cinste, dar total rupt de realitate.

FĂGĂDĂU ÎNVAȚĂ MEREU, DIN DEPLASĂRI EXTERNE ȘI OPINII JURIDICE CAM NEFIREȘTI DE SCUMPE

Martie 2017: 18 achiziții directe. Cele mai importante, în ordinea sumelor: alimentarea cu energie electrică a liceului Emil Palade, în valoare de 186.300 de lei, servicii de pază, în valoare de 126.050 de lei, montat ouăle luminoase de Paști, în valoare de 102.984 de lei, servicii de evaluare a unor bunuri imobile, în valoare de 79.500 de lei, întreținerea sistemului informatic financiar-contabil, în valoare de 43.750 de lei, achiziția unor opinii juridice de la avocata Dana Tofan, în valoare de 28.000 de lei.

În plus, bilete tur-retur, cazare și transfer, pe ruta București-Cracovia și București – Oslo. Deplasarea la Cracovia a făcut-o chiar Decebal Făgădău, pentru a participa la un simpozion. Au fost două zile, în care s-a discutat despre administrație locală, alternativa primar – manager, dezvoltarea sustenabilă etc. ”Ca în orice altă meserie, funcția de primar te obligă să înveți în permanență”, a declarat Decebal Făgădău pentru o publicație locală, la întoarcerea din delegație. Pentru deplasarea la Oslo au fost însărcinați trei funcționari care se ocupă cu accesarea fondurilor europene. Interesul Constanței ar fi acela de a obține o finanțare norvegiană pentru anveloparea Spitalului Municipal. Fără banii lor nu ne descurcăm. Bugetul e mic, polistirenul e scump.

FIRME DE CASĂ ȘI PLATITUDINI PROGRESISTE DESPRE CIRCULAȚIA CU BICICLETA

Aprilie 2017: 19 achiziții directe. Cele mai importante: punerea în funcțiune a unor fântâni arteziene, pentru 118.333,20 de lei, rețea wireless în Parcul Tăbăcărie, pentru 105.100 de lei, ”Conștientizarea populației cu privire la prevederile legale în vigoare vizând spațiile verzi publice” – în valoare de 66.000 de lei, flori anuale de la Pomacost de 55.720 de lei și bianuale de 8.400 de lei, întreținerea parcării supraetajate din Mamaia de către cunoscuta firma de casă Herarconi SRL, pentru suma de 59.389,82 de lei.

În plus, au fost achiziționate bilete de avion, cazare și transfer pe ruta București-Budapesta. În mod concret, nu am găsit informații despre această deplasare. Însă, relevant este faptul că Municipiul Constanța este partener cu municipalitatea din Budapesta și alte 40 de orașe europene, într-un proiect care își propune să schimbe modul de gândire cu privire la promovarea transportului nemotorizat (cu trotineta, bicicleta și rolele), ca măsură de decongestionare a traficului. Desigur, ați recunoscut preocupările municipalității noastre, de a participa la astfel de platitudini progresiste, în loc să caute bani să construiască pasaje subterane sau supraterane în cele mai nenorocite intersecții din oraș.

CU NOPȚILE PRIN BUCUREȘTI

Mai 2017: 24 de achiziții directe. Fără cursuri, fără deplasări, fără cazări. Mulți trandafiri roșii, abonament la spălatul mașinilor de 50.288,12 lei, întreținerea unor panouri cu LED din Mamaia, de 56.345 de lei, materiale de curățenie de 44.429,82 de lei și reparații la stațiile vandalizate ale sistemului bike-sharing, de 34.316,30 de lei. Încă o dovadă că treaba cu bicicletele nu e bine primită și nu decongestionează traficul!

Așa arată o stație din sistemul bike-sharing

Iunie 2017: 20 de achiziții directe. Un lift pentru Căminul de bătrâni, o reparație la balustradele de la Cazino, zona Comandament, produse de protocol și alte bunuri și servicii. În plus: bilete de avion, cazare și transfer la Bruxelles, pentru patru persoane, la Londra, Cluj și București. O noapte de cazare la Hotelul Capitol din București. Un curs de instruire în domeniul armelor și munițiilor, pentru nouă persoane. Fără deplasare. Fără cazare.

Iulie 2017: 14 achiziții directe. Cele mai importante: închirierea a 25 de autoturisme pe 3 luni, reparații la o autoutilitară, 276 de trandafiri roșii. În plus: o cazare de două nopți, pentru perioada 4-6 iulie 2017, la hotelul Best Western Briston 3* din București.

CURSURI LA GREU LA HOTELURI CU SPA. O VIZITĂ, ÎN TREI, LA TRIESTE

August 2017: 25 de achiziții directe. Aer condiționat și materiale de construcții de la Brick, atribuirea serviciului de evaluare a mașinilor fără stăpân, flori, materiale promoționale și alte fleacuri. În plus, au mai fost zece achiziții distincte de cursuri, cazări și bilete de avion. Primăria a trimis 12 angajați, în două serii de câte 6, la cursul ”Program de formare profesională – legislație specifică, proprietăți, cadastru, registru agricol”, organizat de Dast System SRL. Cursul în sine a costat 11.760 de lei. Prima serie a plecat în perioada 3 septembrie – 10 septembrie 2017, iar a doua serie, în perioada 17 septembrie – 24 septembrie 2017. Separat, autoritatea a cumpărat 12 pachete de cazare, în valoare totală de 29.400 de lei, de la Global Campus SRL-D, pentru localitatea Corlata, Comoara Bucovinei.

Un alt angajat al Primăriei a fost trimis la un curs de administrație publică în spațiu european, organizat de Fundația Centrul de Formare APSAP. Cursul a costat 823,53 de lei, iar cazarea de șapte nopți, la hotelul President din Băile Felix, a costat 2.284,40 de lei. Alte proceduri au vizat, pe de o parte, achiziționarea unui bilet de avion pe ruta București – Londra – București, pentru o deplasare programată la 14 septembrie 2017. Pe de altă parte, au fost cumpărate bilete de avion pentru trei persoane pe ruta București – Trieste – București, transfer direct aeroport și cazare în perioada 12 – 16 septembrie 2017, la Hotelul NH Trieste. Londra și Trieste fac, de asemenea, parte din grupul de municipalități alături de care Constanța caută soluții pentru mersul cu bicicleta.

CURSANȚI AU FOST 10, ÎNSĂ CAZAȚI AU FOST 15

Septembrie 2017: 28 de achiziții directe. CASCO, RCA, o evaluare, o dirigenție de șantier, 236 de trandafiri roșii, 900 de baloane cu heliu, servicii de redactare a două cereri de finanțare pentru proiecte deosebit de importante, precum ”Joint Romanian – Bulgarian Cultural & Historic”, și altele.

Hotelurile Caraiman și Palace din Sinaia

După ce s-au spetit cu aceste achiziții, responsabilii din Primăria Constanța au comandat concedii mascate, cum s-ar spune: de toți banii. În primul rând, au fost cumpărate, în câte două serii, seminarele ”Aspecte relevante în aplicarea legislației achizițiilor publice – noul SEAP” și ”Investiții din fonduri publice”, de la TAK Education Grup SRL. Pe cale separată, au fost cumpărate și servicii conexe de cazare, la hotelurile Palace și Caraiman din Sinaia. Cursanți au fost 10, însă cazați au fost 15. O explicație ar fi aceea că o parte din cursuri au fost acordate ca bonus, nefiind plătite. Chiar și așa, întreaga instruire a costat, la grămadă, 21.073,40 de lei. Alți cinci angajați ai Primăriei au fost trimiși la cursul ”Forexembug – metodologii contabile”, organizat, în două serii, de firma Actual Training SRL, nu se spune în ce stațiune. Dar, cursanții au beneficiat și de servicii de cazare. În total, Primăria a achitat 9.380,30 de lei. În sfârșit, Primăria a mai cumpărat cursul ”Urbanism, amenajarea teritoriului și dezvoltare durabilă” de la SC Trivento SRL, cu servicii de cazare la hotelul Rainer*** din Brașov, în perioada 27 noiembrie – 3 decembrie 2017. Concediul educativ a costat 2.990,98 de lei. Presupunem că de ziua națională nu s-au ținut cursuri.

În aceeași lună, autoritatea locală a mai cumpărat o cazare de două nopți la hotelul Opera din București, pentru trei persoane, două bilete de avion București-Lisabona și retur, precum și un bilet de avion București-Bruxelles și retur.

ETICĂ, INTEGRITATE ȘI DEONTOLOGIE, ÎN HOTELURILE DE LA MUNTE

Octombrie 2017: 46 de achiziții directe. 3 uși de la Brick, o coroană de flori, un audit contabil, demolarea unei construcții ilegale, CASCO, anunțuri în presă, cuie, cherestea și altele asemenea. 22 de achiziții se referă la cursuri, cazări și bilete de avion. În total au fost 11 cursuri însoțite de pachete de cazare. Furnizorii acestora au fost: Fundația Centrul de Formare APSAP, Asociația Universitară Columna, Trivento SRL și ATC&IT Solutions SRL. Printre titlurile de cursuri, menționăm: ”Etică, integritate, transparență și deontologie profesională”, ”Etică, integritate, transparență decizională și combaterea corupției în sectorul public”, ”Auditul sistemului contabil”, ”Management financiar și contabilitate bugetară”, ”Performanța în administrația publică”, ”Managementul achizițiilor publice”, ”Achizițiile publice – noile reglementări”, ”Atragerea finanțărilor externe” și tot așa. De serviciile de formare profesională au beneficiat 17 angajați. Perfecționările au avut loc la instituții de răsunet precum Popasul Haiducilor din Sinaia, hotelul Carpathia din Sinaia sau hotelul Alpin din Poiana Brașov.

În aceeași lună, autoritatea locală a cumpărat bilete de avion pentru destinațiile: Bruxelles și Shanghai.

UN AER RECE VINE DE LA BRICK

Noiembrie 2017: 12 achiziții directe. Aparate de aer condiționat de la Brick, o mie de stegulețe tricolore, două coroane de flori și altele. Două poziții din cele 12 se referă la achiziția unui bilet de avion către Ljubljana și retur, respectiv servicii de transfer în capitala Sloveniei, între aeroport și hotel.

Decembrie 2017: 15 achiziții directe. 6 girofaruri auto, 10 scări de aluminiu de la Brick, trandafiri, produse de protocol. Niciun curs, nicio cazare, nicio deplasare externă.

Ianuarie 2018: 8 achiziții directe. Publicarea unei hotărâri de consiliu în presă, CASCO, RCA și tipizate. În plus, două bilete de avion spre Amsterdam (Olanda) și Alicante (Spania).

Februarie 2018: 7 achiziții directe. O ștampilă, abonamente la telefonie și internet, 315 trandafiri roșii, un aranjament floral, covorașe din cauciuc pentru 4 Skode În plus, un curs de ”Modificarea contractului de achiziție publică”, pentru trei persoane (4.350 de lei).

LUMINĂ PE STRĂZI ȘI ORDINE PUBLICĂ – BASTOANE CU ELECTROȘOCURI, CĂTUȘE ȘI SPRAYURI LACRIMOGENE

Martie 2018: 14 achiziții directe. Trei dintre acestea merită o deplină atenție. Prima se referă la atribuirea directă a lucrărilor de reparații pentru menținerea inclusiv întreținerea sistemului de iluminat public, la valoarea de 379.627,28 de lei plus TVA, către Luxten Lighting Company SA. În cuprinsul anunțului nu apar alte date punctuale. Societatea în cauză se ocupă de iluminatul stradal de pe vremea lui Mazăre.

A doua achiziție importantă se referă la dotarea Poliției Locale cu echipamente specifice intervențiilor în forță, respectiv: 163 de cătușe din oțel inoxidabil cu balama, 163 de port-cătușe din piele, 108 bucăți tomfă, 108 port-tomfă, 163 de sprayuri iritante lacrimogene, 163 port-spray din piele, 163 de fluiere, 163 de lanterne, 163 de port-lanternă, 55 de bastoane cu șocuri electrice, 55 de port-baston, 50 de suluri de bandă adezivă alb/roșu pentru delimitare și 40 de conuri de semnalizare cu două benzi reflectoare. Tot pentru Poliția Locală este destinată și a treia achiziție mai importantă: un analizor spectral de zgomote și vibrații, cu modul de instruire pentru 14 polițiști locali. Practic, acest dispozitiv va permite măsurarea exactă a depășirii limitelor de zgomot în vederea sancționării contravenționale.

LA COPENHAGA, BIRJAR!

Totodată, Primăria a mai cumpărat 900 de felicitări, a încărcat extinctoarele și a publicat niște anunțuri în presă. În sfârșit, a mai fost plătit un curs de salarizare și contribuții sociale, cu servicii de cazare conexe, dar nu se arată unde, precum și un bilet de avion pe ruta București – Copenhaga – Malmo – București.

O REFLECȚIE

În mare cam acestea sunt preocupările Primăriei Constanța și ale primarului Decebal Făgădău. Ar mai fi, desigur, și concertele aduse în oraș, proiectele culturale în care asociațiile de casă au lăsat prestatorii neplătiți, incluzând aici și presa, dezbaterile în care s-a dovedit că primarul ascultă propunerile societății civile… deși nu se prea văd rezultate în implementare. În sfârșit, ultima dovadă de viziune a administrației Făgădău s-a produs chiar ieri, când s-a aflat că municipalitatea a aplicat pentru noi fonduri europene… de 15.000 de euro. Viitorul e luminos!

Achizitii Directe Primaria Constanta 2018

 

Comments

comments

Exclusiv

Țeapa olandeză. Cum lucrează justiția românească pentru multinaționale

Adrian Cârlescu

Publicat

la data de

Scris de

După ce au tracasat o judecătoare de la Tribunalul Constanța cu cereri repetate de recuzare, atât de temeinice că au fost respinse de fiecare dată, olandezii de la Van Oord au reușit să obțină din partea acesteia o atitudine deja părtinitoare până la încălcarea legii. Evoluția descrisă lapidar mai sus se petrece în dosarul de insolvență al Van Oord – Sucursala Constanța. Vorbim aici despre un dosar deschis împotriva olandezilor de compania Comprest Util SRL Constanța, care a reclamat că a fost țepuită cu aproximativ un milion de euro de cunoscuta multinațională. De aproape 3 ani, firma românească, parte a unui grup cu aproximativ 500 de salariați, se chinuie să recupereze contravaloarea prestațiilor efectuate olandezilor la extinderea plajelor din Constanța. Comprest Util a plătit deja impozit pe profit și TVA statului român, pentru prestațiile facturate olandezilor, pe care aceștia, cu un drept inventat de ei, n-au mai vrut să le achite. Deși au încasat 230 de milioane de euro de la instituții ale statului român pentru diverse lucrări, olandezii nu au plătit niciun leu la bugetul României. Ei au declarat rezultate contabile negative, pierderi și datorii colosale, având 15 angajați cu totul pe sucursala deschisă la Constanța. Cu siguranță activitățile Van Oord în România au fost extrem de profitabile, însă profitul a fost exportat ilegal în țara de origine, în dauna statului român, țepuit astfel la impozitul pe profit. La un moment dat, Fiscul a descins într-un control la Van Oord Sucursala Constanța, stabilind că această entitate datorează sume importante bugetului de stat. Cu toate acestea, olandezii au atacat decizia Fiscului la instanță și au reușit să o desființeze. Trebuie să amintim că, în 2013, când și-au deschis sucursala din Constanța, olandezii și-au declarat primul sediu social într-un imobil închiriat – ce să vezi? – taman de la doi foști judecători influenți la nivel național. Locuind în casa acestora și provenind dintr-o țară despre care chiar un fost șef de stat a spus că flutură MCV-ul și admiterea în Schengen doar pentru a obține favoruri, Van Oord a obținut cam tot ce și-a propus în justiția românească.

Având dovada datoriei certe, lichide și exigibile, în 2016 Comprest Util a aflat, cu stupoare, de la o instanță locală că olandezii nu au calitate procesuală și, ca atare, nu se poate emite o ordonanță de plată împotriva lor. Un an mai târziu, o instanță din Capitală a spus contrariul, că olandezii au calitate. Prin urmare, românii au cerut din nou ordonanță de plată și au obținut-o la începutul acestui an. Dar în momentul în care se pregăteau să execute firma Van Oord, a survenit o răsturnare de situație cum rar s-a mai văzut. Olandezii au făcut contestație, iar magistrații locali au suspendat ordonanța fără drept de apel, deși cum s-a demonstrat mai apoi suspendarea nu se putea da decât cu drept de apel. De asemenea, la finalul procesului aceeași magistrați care s-au făcut că nu știu regimul suspendării au anulat cu totul ordonanța de plată, omițând în mod extrem de grav să se pronunțe pe excepțiile ridicate de partea română. Pe excepțiile ridicate de olandezi s-au pronunțat. Pe toate! Cum spune înțelepciunea populară: pentru unii mumă, pentru alții ciumă! Culmea, instanța română a fost mumă cu străinii care nu au plătit nimic bugetului de stat, trăgând țeapă statului și partenerilor români.

După această răsturnare de situație, în această manieră pe care îndrăznim să o considerăm de competența parchetului special înființat pentru investigarea faptelor magistraților, în joc a rămas, totuși, o undă de speranță. Într-un proces separat, Comprest Util ceruse declanșarea insolvenței împotriva Van Oord Sucursala Constanța. Cu toate dovezile în mână, românii au fost trimiși la plimbare de un judecător-sindic de la Tribunal. Speranța a venit de la Curtea de Apel Constanța, care n-a mai putut tolera această bătaie de joc a instanței inferioare. Curtea a constatat pe probele și evidențele care se văd din satelit că românii au fost țepuiți. A constatat caracterul cert, lichid și exigibil al creanței. Ca urmare, Curtea a decis să trimită dosarul în răspăr la Tribunal, obligând judecătorul sindic să deschidă procedura insolvenței împotriva Van Oord. Atenție, vorbim de o obligație, nu de o chestiune facultativă.

Van Oord s-a încordat la maxim, atacând hotărârea definitivă în căi extraordinare, precum revizuirea și contestația în anulare. Ambele demersuri au fost respinse. Prin urmare, dosarul a fost trimis la Tribunal, la un judecător sindic… abia promovat de la Judecătoria Medgidia. Desigur, repartizarea aleatorie a cauzelor nu ține cont de vechimea și experiența magistraților. Însă sucursala olandeză a simțit punctul moale și a lovit în mod repetat, tracasând instanța cu tergiversări absurde și recuzări fără temei, respinse ca atare. Într-un final, la sfârșitul săptămânii trecute, la bară s-a prezentat, ca și până atunci, avocatul Van Oord Sucursala Constanța, dar și un avocat al Van Oord Olanda, cu o cerere de intervenție în numele firmei-mamă. În acest fel, olandezii încearcă să pună din nou în discuție intrarea în insolvență, deși dezbaterea în acest sens s-a făcut, pentru totdeauna, la instanța superioară a Curții de Apel, care a obligat judecătorul sindic să declanșeze procedura insolvenței.

Această intervenție echivalează cu un fel de instigare adresată unei instanțe inferioare de a nu ține cont de decizia instanței superioare. Din acest motiv, Comprest Util a ridicat excepția inadmisibilității și a cerut sancționarea olandezilor pentru exercitarea cu rea-credință a drepturilor procesuale. Însă, în mod paradoxal, judecătoarea care amână de luni bune să pună în aplicare măsura la care a fost obligată de Curtea de Apel, fiind împiedicată prin tergiversări și recuzări ale Van Oord, a considerat că această conduită a olandezilor nu este sancționabilă. Mai mult, a apreciat că cererea de intervenție ar fi admisibilă, fără ca măcar să palpeze succint conținutul ei. Cu alte cuvinte, fără să întrebe nimic despre scopul sau teza cererii de intervenție, fără să cunoască o iotă din conținutul ei, instanța a apreciat că aceasta poate fi admisă. Partea română a evocat autoritatea de lucru judecat a deciziei Curții de Apel Constanța, care – repetăm – a stabilit caracterul cert, lichid și exigibil al creanței, obligând judecătorul sindic să deschidă procedura insolvenței împotriva Van Oord – Sucursala Constanța, fără alte discuții, fără intervenții, fără tergiversări. Însă, există suspiciunea că judecătoarea debutantă în materie de insolvență avea opinia deja formată, fără a cunoaște în cadrul procesual dat conținutul cererii olandeze și fără a rezona la principiile de drept care îi interzic să reevalueze aspecte stabilite definitiv de o instanță superioară. A fost rândul Comprest Util să recuze judecătorul sindic.

Însă trebuie să spunem că panta pe care alunecă acest proces este una extrem de gravă întrucât, pe față, fără rușine și fără nicio teamă măcar față de eventualitatea ca aceste fapte să fie vreodată în atenția secției speciale de investigare a magistraților, s-a deschis o portiță pentru reformarea unei decizii definitive de către o instanță inferioară, contrar legii, contrar principiilor de drept, contrar statului de drept. De o gravitate extremă este și faptul că magistratul implicat a consimțit la acest viol al legii procesuale după ce a fost hărțuit cu tergiversări și recuzări repetate, formulate cu rea-credință de olandezii care speră să rămână cu buzunarele pline.

Antreprenorul român s-a mai pomenit într-un litigiu mai vechi cu revocarea unei hotărâri irevocabile (vezi AICI). De asemenea, mai recent s-a pomenit că un procuror pledant de la Parchetul Judecătoriei își combătea superiorii de la Parchetul Curții de Apel ca să apere o persoană care a mai făcut pușcărie. Că așa e la Constanța, gradele mici dau de pământ cu gradele mari, hotărârile irevocabile se pot revoca din condei, iar țeparii și infractorii au trecere la unii magistrați. Nu în ultimul rând, firmele românești sunt dezavantajate flagrant în raport cu multinaționalele aciuate prin case de foști judecători. Ce dacă firmele românești au plătit la stat impozite? Ce dacă multinaționalele n-au plătit nimic. Sunt multinaționale și trebuie să câștige tot: porturi, șantiere navale și dreptate oloagă de la justiția oarbă. Va urma!

Comments

comments

Continuă să citești

Exclusiv

Valentin Vrabie, legături periculoase cu lichidatoarea și creditorii Apollo Ecoterm

Adrian Cârlescu

Publicat

la data de

Scris de

Apollo Ecoterm SA, societate deținută integral de Consiliul Local Medgidia, care, până zilele viitoare, încă mai are gestiunea delegată a serviciilor publice de termoficare, îngrijire spații verzi și reabilitare drumuri din Medgidia, se pregătește să devină o simplă pagină de istorie. Administratorul ei statutar, Constantin Sima, a depus în luna septembrie o cerere de declanșare a procedurii generale a insolvenței,  ca urmare a incapacității de a achita debite restante din anul 2017. Chiar prin cererea introductivă, Sima a solicitat instanței să numească drept administrator judiciar provizoriu la Apollo firma profesională CC Insol SPRL Constanța, deținută de Corina Curutz.

Condamnată penal pentru evaziune

Vorbim aici de una din cele mai controversate lichidatoare din județ. Curutz a fost condamnată pentru evaziune fiscală, prin sentința penală nr. 235/23.05.2014 pronunțată de Curtea de Apel București în dosarul 6553/2/2013. Condamnarea a rămas definitivă prin decizia penală nr. 425/A/11.12.2014 a Înaltei Curți de Casație și Justiție. Însă în 2015, profitând de dezincriminarea faptelor pentru care fusese condamnată, aceasta a deschis dosarul de revizuire nr. 3586/2/2015 la Curtea de Apel Constanța, obținând astfel achitarea.

De răsunet a fost și conduita profesională pe care a avut-o Corina Curutz la Fruvisat SA. Ea a fost acuzată că a făcut să dispară mai multe bunuri de inventar, printre care și un autoturism Aro. Într-un final, o instanță civilă a obligat-o să returneze bunurile societății aflate în insolvență sau să achite contravaloarea acestora. Pe portalul instanțelor de judecată există numeroase alte procese, în care diferite persoane au depus plângeri împotriva soluțiilor de netrimitere în judecată a Corinei Curutz. Desigur, aceasta se bucură de un cazier curat. Însă am pomenit toate aceste aspecte nu pentru a eluda principiul prezumpției de nevinovăție, ci pentru a proba conținutul moral al susținerii de mai sus, anume că vorbim de o persoană controversată. De asemenea, vorbim de date publice, la care și Sima avea acces. Cu toate acestea, din sutele de practicieni în insolvență, administratorul Apollo Ecoterm a găsit-o tocmai pe Corina Curutz. El nu și-a motivat în niciun fel alegerea făcută.

Vrabie a cumpărat de la Curutz fostul sediu administrativ al Pesco Peștera

Însă, ca o coincidență de zile mari, Curutz era o cunoștință mai veche a primarului cu limbaj de boschetar din Medgidia, Valentin Vrabie. Acesta a cumpărat în anul 2004 sediul social al societății Pesco SA Peștera – o clădire cu o suprafață construită de 1400 mp. La acel moment, Pesco SA se afla în procedură de insolvență, având ca administrator judiciar firma CC Insol SPRL, a Corinei Curutz.

În anul 2008, Valentin Vrabie a menționat în declarația sa de avere faptul că el, în calitate de soț, este titularul dreptului de proprietate asupra clădirii în cauză și a terenului aferent. De altfel, acesta avea domiciliul chiar în căsoiul cumpărat de la CC Insol. Ulterior, primarul a depus declarații de avere, fără proprietăți, fără conturi, ba chiar și fără soție…

5000 de lei plus TVA și 8% din fonduri

Așadar, lichidatoarea de la care și-a cumpărat Vrabie casa din Peștera a fost propusă ca administrator judiciar provizoriu la Apollo Ecoterm. Pe 26 septembrie 2018, această cerere semnată de Sima a fost aprobată de judecătorul sindic de la Tribunalul Constanța, în dosarul de insolvență nr. 5558/118/2018. Instanța a stabilit un onorariu pentru firma Corinei Curutz de 5.000 de lei plus TVA pe lună și de 8% din fondurile pe care le va obține în folosul creditorilor. În plus, magistratul care a judecat cauza a fixat un termen limită pentru întocmirea tabelului preliminar al creanțelor la data de 29 noiembrie 2018. Apoi, instanța a fixat prima ședință a adunării creditorilor la 4 decembrie 2018.

Fiscul și furnizorul de gaze lipsesc din tabelul preliminar

Apollo Ecoterm datorează bani grei către ANAF și către furnizorul de gaze. Împreună, cei doi creditori au de recuperat peste 7 milioane de lei de la întreprinderea publică din Medgidia. Situația este cunoscută, existând popriri și procese pe rol. Cu toate acestea, Corina Curutz și-a ținut ședința la care era obligată de judecătorul sindic fără cei doi mari creditori de la Apollo. În lipsa acestora, au fost chemate să voteze o instituție și  5 societăți cu datorii mărunte.  S-a votat o chestiune inclusă în articolul 57 din legea insolvenței, potrivit căreia creditorii pot decide să confirme administratorul judiciar desemnat provizoriu și onorariul acestuia. Cu alte cuvinte, s-a votat transformarea numirii provizorii a CC Insol într-o numire permanentă.

Creditorii chemați la vot au fost Administrația Fondului pentru Mediu (cu 0,050% din creanțele înscrise în tabelul provizoriu), Oyl Company SRL (43,87%), Multicont SRL (7,56%), Dimitris Garden SRL (12,26%), Kokkai Comimpex SRL (7,13%) și Selena SRL (6,89%).

Primul creditor: sora mai mică a firmei de la asfaltări

Iată cine sunt și ce reprezintă acești creditori, în ordinea procentului din creanțele înscrise în tabelul provizoriu. Oyl Company SRL este o firmă din județul Ialomița, controlată de familia omului de afaceri Corneliu Dragomir. Societatea, care produce materiale de construcții, are o soră mai mare, pe numele ei Oyl Company Holding AG SRL. Această din urmă a câștigat licitația organizată de Primăria Medgidia pentru reabilitarea drumurilor din oraș. Contractul este în desfășurare, deși mai mult stagnează. La momentul atribuirii lucrărilor, Ordinea.Ro a semnalat că licitația a fost trucată, întrucât Oyl Company Holding AG SRL nu s-a prezentat cu un terț susținător autorizat să mute stâlpii de electricitate. Toți ceilalți competitori au avut astfel de terți susținători, fiind o cerință din caietul de sarcini. După cum spuneam, firma avantajată de administrația Vrabie are o soră mai mică, Oyl Company SRL, care a furnizat diverse produse către Apollo Ecoterm, necesare la desfășurarea activităților delegate de întreținere a drumurilor. Nefiind plătită, această societate a devenit primul creditor al Apollo, pe tabelul întocmit de Curutz.

Caraiola, un contravenient înrăit care a profitat de închiderea serei

Al doilea creditor care a votat pentru Curutz este Dimitris Garden SRL, o firmă din Mihail Kogălniceanu. Aceasta este deținută de Anăstase Caraiola, un contravenient înrăit înregistrat cu zeci de procese în materia plângerii contravenționale. Firma lui Caraiola a devenit furnizor de material floricol pentru Apollo Ecoterm, în contextul în care, din motive bizare și niciodată elucidate public, întreprinderea a închis în vara anului trecut sera în care producea, pe aproape 14.000 mp, material săditor necesar în prestarea serviciului delegat de îngrijire a spațiilor verzi din oraș. În cadrul ședințelor de Consiliu Local, mai mulți consilieri au menționat că închiderea serei de pe strada Independenței a fost dispusă verbal de primarul Valentin Vrabie.

Cuibul de afaceri de pe Nicolae Bălcescu nr 12

Consilierii au mai acuzat că Primăria Medgidia a preluat cealaltă seră exploatată în mod tradițional de Apollo, la ieșirea din municipiu spre Valea Dacilor. O parte din terenul de acolo a ajuns pe baza unui aviz de grădină în exploatarea firmei Adfergen Comp SRL, controlată de familia unei rude prin alianță a lui Vrabie. Vorbim aici de familia lui Genc Mevlit, căsătorit cu o nepoată de soră a Nicoletei Vrabie. Cătălina Mevlit, soția lui Genc, este asociată într-o firmă de pază, pe numele ei Gekguard Security SRL, cu sediul la aceeași adresă ca și Adfergen Comp. Tot pe Nicolae Bălcescu nr. 12 funcționează și Sunrise Comp SRL, deținută de Genc Mevlit. În perioada în care Medgidia a fost condusă de liberalul Marian Iordache, Adfergen Comp SRL a derulat contracte cu Apollo Ecoterm. După plecarea lui Marian Iordache la Primăria Cernavodă (unde este consilier de primar) și suirea lui Vrabie în scaunul de primar de la Medgidia, Adfergen și-a încetat raporturile comerciale cu Apollo.

Creditorul de la pază

Revenim la lista creditorilor. Al treilea ca importanță este Kokkai Comimpex SRL din Techirghiol. Firma din urmă este deținută oficial de Cidem Apseleam, însă presa a acreditat idea că fondatorul acesteia, cunoscutul mason Ismail Temungin, ar fi în continuare beneficiarul afacerii. Prestând la Apollo servicii de pază și nefiind plătită, firma Kokkai Comimpex a devenit al treilea creditor pe tabelul provizoriu al Corinei Curutz, votând de asemenea ca aceasta să primească un mandat definitiv de administrator judiciar la Apollo.

Auditorul-creditor

Al patrulea creditor ca importanță este Multicont SRL, o firmă deținută de experta contabilă Iuliana Constantin. Multicont este chiar auditorul Apollo Ecoterm SA, care a confirmat, cu obiecții absolut minore, realitatea datelor contabile prezentate de administratorul statutar Constantin Sima în iulie 2017. Auditorul a atras atunci atenția că, în 2017, Apollo a angajat cheltuieli cu 1,7 milioane de lei mai mari decât veniturile, că a primit subvenții de la Primărie mai mici decât în 2016 la termoficare și că, în general, a prestat activitățile de la spațiile verzi și întreținerea drumurilor la o cotă de profit de 3%, din care 1% datorat Primăriei ca redevență.

Prima iubire: Selena

Ultima firmă cooptată în comitetul creditorilor Apollo este Selena SRL, deținută de Șeref Duagi. Această firmă are legături vechi cu Valentin Vrabie. În anul 2008, Selena a câștigat prima licitație organizată de Vrabie în calitate de primar al comunei Peștera, în condiții pe care le vom descrie amănunțit într-un articol viitor.

Până atunci putem să spunem că lucrarea atribuită a fost aceea de amenajare a celebrului parc din Peștera. În actele de achiziție întocmite în 2008, Selena SRL figura cu sediul social pe strada Nicolae Bălcescu nr. 12, în casa familiei lui Genc Mevlit. Ulterior, societatea și-a schimbat sediul social. Pe vremea lui Iordache, Selena a devenit furnizor la Apollo, rămânând pe poziție și sub Vrabie și prestând lucrări de pregătire a stadionului pentru Festivalul Dapyx.

Selena, contracte de vidanjare la Cernavodă

Societatea și-a păstrat relațiile excelente și cu Marian Iordache, dovadă că după ce acesta a ajuns consilier de primar la Cernavodă, Selena a fost chemată să închirieze toalete ecologice în orașul vecin și să le vidanjeze.

Datele de mai sus arată legăturile primarului din Medgidia cu lichidatorul și firmele implicate în povestea insolvenței de la Apollo. Până acum, Vrabie a declarat că doar consilierii care i se opun ar fi de vină pentru distrugerea întreprinderii publice locale. În episoadele viitoare vorbim despre alte fapte și acte care indică, la rândul lor, că dezastrul de la Apollo Ecoterm a fost unul provocat de administrația Vrabie. Va urma!

Comments

comments

Continuă să citești

Exclusiv

Cum a devenit Murfatlar un ”hub smart city” și un loc vibrant, într-un film cu efecte de Hollywood

Mihaela Tîrpan

Publicat

la data de

Scris de

Primăria Murfatlar aplică zicala ”cum să faci din țânțar armăsar”. Cu ocazia centenarului Marii Uniri, primarul localității, Valentin Saghiu, s-a gândit să iasă din anonimatul în care zăcea de ani buni, lansând un film de prezentare cu imagini demne de Hollywood: efecte speciale, filmări din dronă, travlinguri din macara, calitate lacrimă, ultra high definition, subtitrare în limba engleză.  Dacă ar fi mut, filmul despre Murfatlar ar putea fi considerat o capodoperă. Însă din film se aud voci. Iar vocile descriu o situație contrafăcută și exagerată, stricând cu totul capodopera de imagine.

”Un oraș provocat de o expansiune rapidă, care împletește armonios istoria, tradiția și inovația, un oraș care se străduiește să țină pasul cu noile tendințe urbane și tehnologia pentru a crea un mediu nou, atractiv și competitiv. Bun venit la Murfatlar, vedeta podgoriilor din Dobrogea” – ne întâmpină vocile din film.

Ascultăm și ne șocăm aflând că orașul Murfatlar este așezat pe principalele artere de circulație rutieră, cale ferată, navală și aeriană. ”Orașul leagă întreaga țară de stațiunile de la Marea Neagră și de Portul Constanța”- spun vocile din film. Cu alte cuvinte, fără Murfatlar – care nu are un aeroport, dar are văzduh cât cuprinde – întreaga țară ar fi cam dezlegată de stațiunile de pe litoral.

Vocile din film ne mai spun că ”istoria a ajutat mult ca localitatea să devină orașul vibrant de astăzi”. Însă demonstrația acestei aserțiuni se bazează pe un context istoric falsificat la modul grotesc, în care se acordă localității un rol central, pe care nu l-a avut nicicând. ”La 4 octombrie 1860, la Murfatlar este inaugurată prima linie de cale ferată din întregul Imperiu Otoman”, ne spun vocile. Însă, în realitate, prima atestare documentară a existenței localității datează din 1864. Inaugurarea căii ferate britanice a avut loc la Kustenge și Tchernawoda, iar nu în cătunul Murfatlar, care nici nu exista pe atunci.

Mai aflăm că, în prezent, Murfatlarul este un loc vibrant, care ”evoluează de la micul oraș de provincie la un hub smart city care își respectă cetățenii și are grijă ca generațiile următoare să crească sănătoase, educate, conectate la tot ce este nou și modern, fără să-și uite valorile și tradiția”. Până și Decebal Făgădău, primarul din Constanța exersat în astfel de exprimări cu limbă de lemn, ar fi invidios pe realizările… verbale din celălalt hub. În realitate, atât de vibrant este orașul Murfatlar și atât de conectat la noile tehnologii, încât nu are nici măcar rețea de gaze naturale.

Trebuie să mai spunem că filmul de prezentare care face din țânțar armăsar a fost realizat de SC Image Refection SRL Constanța și a costat 7.500 de lei.

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: