Connect with us

Actual

Elevilor le pasă și cer măsuri concrete. Suntem pe locul III în Europa privind abandonul școlar

Maria Ionescu

Publicat

la

În luna iulie 2015, Asociația Elevilor din Constanța (AEC) a depus o chemare în judecată împotriva Ministerului Educației și Cercetării Științifice (MECS) la Curtea de Apel Constanța, formând obiectul dosarului nr. 518/36/2016, prin care a cerut obligarea MECȘ la decontarea integrală a costurilor aferente transportului elevilor care studiază în altă localitate decât cea de domiciliu. Acțiunea a cuprins și sesizarea Curții Constituționale a României cu privire la excepția de neconstituționalitate a Ordonanței Guvernului nr. 29/2013, prin care naveta elevilor a fost plafonată la 26 lei/3 km + 2 lei/km. Astfel, elevilor care fac naveta li se decontează undeva la 20-25% din costul abonamentului. Ca exemplu, atunci când un elev achită pe abonament 270 lei, acestuia i se decontează, de către stat, doar 54 lei. În luna decembrie 2015, instanța a respins acțiunea,  fără a judeca fondul cauzei, considerând acțiunea inadmisibilă. După analizarea motivării, comunicată pe 23 iunie 2016, Asociația Elevilor din Constanța a sesizat că hotărârea Curții de Apel Constanța a fost dată cu aplicarea greșită a normelor de drept material. Din acest motiv și considerând decizia instanței de fond injustă față de cei aproximativ 130,000 de elevi navetiști din România, pe data de 12 iulie 2016, AEC a atacat aceasta cu recurs la Înalta Curte de Casație și Justiție.

Peste 35.000 de elevi au abandonat școala

După plafonarea decontării navetei elevilor care studiază în altă localitate decât cea de domiciliu, în august 2013, peste 35.000 de elevi din România au abandonat școala, din cauza lipsei banilor pentru a ajunge la cursuri. În anul 2013, înainte de momentul în care decontarea navetei a fost plafonată, în țara noastră exista un număr de 198,941 de copii navetiști, într-un singur an numărul acestora scăzând la 163,872, cauza vizibilă fiind lipsa banilor pentru asigurarea costurilor de transport. Totodată, creșterea ratei de părăsire timpurie a școlii este alarmantă și trebuie să ne îngrijoreze, dată fiind amplitudinea problemei. Înaintea plafonării navetei, rata părăsirii timpurii a școlii era 17,4%, iar în aproape 2 ani aceasta a crescut cu aproximativ 2%, la momentul aprilie 2016 fiind de 19,1%, conform Eurostat, în acest moment România aflându-se pe locul 3 în Uniunea Europeană la rata abandonului școlar. Plafonarea costurilor aferente decontării navetei, prin OG nr. 29/2013, a fost un act iresponsabil și neconstituțional, care a condus la distrugerea viitorului a peste 35.000 de copii din România, care nu au mai mers la școală din lipsa banilor. Neconstituționalitatea acestei decizii constă în faptul că un drept al elevilor, prevăzut de o lege organică, și anume legea educației, a fost modificat printr-o ordonanță simplă a Guvernului, care este asimilată legilor ordinare, în conformitate cu art. 115, alin. (1) din Constituția României. Decontarea parțială a navetei este neconstituțională și raportat la art. 32, alin. (4) din legea fundamentală, care consacrează gratuitatea învățământului de stat. Prin constrângerea de a plăti mai bine de ¾ din costurile pentru a ajunge la școală, celor peste 130,000 de elevi navetiști le este încălcat dreptul constituțional la învățământ gratuit.

Elevii din familii modeste pornesc cu un handicap în viață

Pentru a sesiza neconstituționalitatea acestei măsuri, Asociația Elevilor din Constanța, alături de Organizația Salvați Copiii și Consiliul Național al Elevilor, s-a adresat Avocatului Poporului, solicitându-i sesizarea Curții Constituționale a României. De asemenea, AEC a purtat mai multe discuții, la nivelul Parlamentului României și a Guvernului, depunând diligențe pentru ca elevilor navetiști să le fie decontate integral costurile aferente transportului. Din nefericire, până în prezent, atât Guvernul, cât și Parlamentul, au refuzat să trateze această problema, încălcându-și obligația constituțională de a asigura șanse egale la educație pentru toți elevii din România, indiferent de venitul familiilor acestora. „În acest moment ne aflăm într-o situație paradoxală. Prin Strategia Europa 2020, România și-a asumat la nivelul Uniunii Europene că v-a scădea abandonul școlar la 11,3% până în anul 2020, dar, în momentul de față măsurile luate de statul român sunt de natură să crească părăsirea timpurie a școlii, în niciun caz să o scadă. Toți cei 35.000 de copii care au abandonat școala din lipsa banilor reprezintă fiecare o tragedie, de care statul român se face vinovat, prin indolența de care a dat dovadă. Decizia de a plafona decontarea navetei, luată în vara lui 2013, a avut consecințe îngrozitoare asupra echității din sistemul românesc de educație, în prezent aflându-ne în situația în care elevii proveniți din familii cu o situație materială precară sunt nevoiți să părăsească școala, astfel plecând cu un handicap în viață.” a declarat Constantin-Alexandru Manda, președintele Asociației Elevilor din Constanța.

 

 

 

Comments

comments

Continuă să citești
Reclamă

Actual

Portul Constanța. Focuri de armă pentru prinderea unor contrabandiști de țigări, marinari sirieni

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

Poliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au depistat în Portul Constanța Sud Agigea, cinci marinari sirieni care comercializau țigări de contrabandă. În urma acțiunii au fost confiscate aproximativ 14.000 de pachete cu țigări de contrabandă.

În data de 19.09.2020, în jurul orei 23.00, polițiștii de frontieră din cadrul Serviciului Prevenirea și Combaterea Migrației Ilegale și Infracționalității Transfrontaliere, coordonați de procurorul din cadrul Parchetului Curții de Apel Constanța, aflându-se în exercitarea atribuțiilor de serviciu în Portul Constanța Sud, au desfășurat o acțiune in vederea prevenirii și combaterii contrabandei cu țigări.

Astfel, la țărm, în dreptul unei nave sub pavilion Panama, polițiștii de frontieră au depistat 5 persoane care au descărcat 6 baxuri de țigări netimbrate, în vederea comercializării. Polițiștii de frontieră au intervenit pentru reținerea persoanelor, iar întrucât acestea nu s-au supus somațiilor verbale, încercând să fugă, au fost  executate 12 focuri de avertisment, în plan vertical.  La cercetări s-a stabilit ca cele cinci persoane sunt marinari  sirieni pe nava acostată în port, având  vârste cuprinse între 21 și 54 de ani.

În continuarea acțiunii s-a efectuat un supracontrol asupra navei sub pavilion Panama, în urma căruia au mai fost descoperite, disimulate într-un tanc de apă, alte pachete cu  țigări netimbrate, de diferite mărci.

Întreaga cantitate de țigarete, 13.820 pachete în valoare de aproximativ 207.300 lei, a fost confiscată, iar în cauză, polițiștii de frontieră au întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de contrabandă, la finalizare urmând a fi luate masurile legale.

Comments

comments

Continuă să citești

Actual

Cifrele care stau în spatele programului IMM Invest. De ce vom avea o revenire economică în „V”

Claudiu Vuță

Publicat

la data de

Scris de

Niciodată în ultimii ani nu s-a discutat atât de aprins legat de economie și este lesne de înțeles de ce. Economia creștea pe baza majorării consumului, împrumuturile mergeau cu motoarele turate. Nimic nu părea a zdruncina teoria creșterii pe consum.

Dar la început de 2020, criza Covid-19 a lovit atât în sănătatea oamenilor, dar și în sănătatea economiei. Este cea mai importantă criză economică din ultimii o sută de ani.

Ce au făcut guvernele? Pentru a limita daunele economice, guverne precum cel al Statelor Unite au apelat la instrumentul denumit „Bonds” și s-au împrumutat cu aproximativ 7 trilioane de dolari. Pachete de susținere economică au fost implementate și de către Uniunea Europeană. România va beneficia, astfel, de un pachet de 80 de miliarde de euro pentru finanțarea proiectelor, pachet format din granturi și credite, pentru următorii 7 ani.

Dar în timp ce de banii de la Uniunea Europeană, România va beneficia în baza unor proiecte, care nu pot fi implementate peste noapte, economia românească avea nevoie de stimulente pentru a nu sucomba.

Lipsa educației financiare va duce la crearea unei mase largi de cetățeni ușor manipulabili. Este necesar ca educația financiară să fie predată de la vârste fragede

Unul dintre programele ce au venit în sprijinul economiei este IMM Invest, un program care nu a oferit bani gratis, ci bani accesibili, pe care companiile i-au utilizat pentru a-și continua afacerile. Astfel, angajații nu și-au pierdut locurile de muncă, companiile au plătit taxe și impozite, au continuat să funcționeze și să susțină economia românească.

Din momentul în care programul IMM Invest a fost adoptat de către actualul guvern, am analizat atent modul în care acesta a evoluat. Plafonul inițial, de 15 miliarde de lei, a fost majorat la 20 de miliarde de lei. Privind cifrele, este clar că IMM Invest a venit în sprijinul mediului privat.

Afirm cu ce mai mare responsabilitate, fără susținerea mediului privat, România moare economic. Suntem în fața celei mai mari crize economice din istorie, iar susținerea mediului privat nu este doar o necesitate, este o obligație.

Programul este unul inovativ. A venit în sprijinul companiilor private, a acordat posibilitatea acestora de a-și finanța capitalul de lucru și cel investițional, dar în același timp a permis acestor companii a susține locurile de muncă.

Ce dobânzi plătește România pentru împrumuturile pe termen lung și cum se poziționează țara noastră față de celelalte țări din Uniunea Europeană?

Cifrele pentru IMM Invest, valabile la data de 15 septembrie 2020, arată conform celor de mai jos:

  • 68359 companii înscrise în program. Aceste companii susțin 838.000 de locuri de muncă
  • Credite aprobate de către bănci în valoare de peste 13 miliarde de lei (echivalentul a peste 2,6 miliarde euro)
  • 17.056 credite aprobate de către bănci

Precizez mai jos structura pe categorii de IMM-uri:

Iese în evidență echilibrul foarte bun între creditele acordate pentru a finanța capitalul de lucru (49% din totalul sumei creditelor acordate), dar și creditele pentru investiții (51% din totalul sumelor creditelor acordate).

Structura solicitărilor IMM Invest pe categorii de IMM-uri:

Programul IMM Invest susține peste 830 de mii de locuri de muncă, efectul de multiplicare în economie fiind de 7. Mai exact, fiecare leu pe care IMM Invest l-a injectat în economie, în vederea susținerii mediului privat, a dus la crearea a altor 7 lei.

Structura creditelor acordate IMM Invest pe categorii de de IMM-uri:

Execuția la 6 luni a FNGCIMM arată în felul următor: profit la 6 luni – 57 de milioane lei, cu 194% mai mult față de planificarea inițială, și cu 15% față de semestrul 1 al anului 2019.

În 2019, FNGCIMM a acordat pentru IMM-uri 2.992 garanții în valoare de 913 milioane lei. În doar 8 luni din 2020 au fost semnate 17.513 de garanții pentru finanțări pentru IMM-uri, ce totalizează 10,1 miliarde lei (de 6 ori mai multe decât anul trecut, valoarea fiind de 10 ori mai mare.

În 18 ani de existență 2002 – 2019, FNGCIMM a acordat pentru IMM-uri 74.387 garanții în valoare de 34,1 miliarde lei. Deci, 15% din numărul de garanții pentru IMM-uri, acordate de fond în 18 ani (din 2002 până în prezent) și 30% din valoarea lor pe aceeași perioadă, respectiv 18 ani, au fost acordate în doar 8 luni.

În data de 16 septembrie, Institutul Național de Statistică a publicat datele economice aferente primelor 7 luni din acest an.

Constanța, orașul distracțiilor de noapte sau un pol al dezvoltării economice?

În perioada 1.I-31.VII.2020, cifra de afaceri din serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor, în termeni nominali, a crescut fâță de perioada 1.I-31.VII.2019, atât ca serie brută cât și ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate cu 2,7%, respectiv cu 2,5%.

În perioada 1.I-31.VII.2020 cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), în termeni nominali, a crescut fâță de perioada 1.I-31.VII.2019,atât ca serie brută cât şi ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 3,9%, respectiv cu 2,5%.

În perioada 1.I-31.VII.2020, faţă de perioada 1.I-31.VII.2019, volumul lucrărilor de construcții a crescut, ca serie brută, cu 18,1%, iar ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cu 20,0%

Revenirea economică va fi una în „V”. România a înregistrat o cădere economică de cca. 10,5%, în T2/2020 (atunci când economia a fost, practic, închisă), față de T2/2019 și minus 12,3% față de T1/2020. În S1/2020, economia s-a contractat cu 4,7%..

Comunicatul INS a scos în evidență evoluții interesante, atât cifra de afaceri din serviciile de piață prestate în principal întreprinderilor,  dar și cifra de afaceri din comerțul cu ridicata, precum și volumul lucrărilor de construcții au cunoscut creșteri importante.

Când citiți cele afirmate mai sus, legat de revenirea economiei, aruncați o privire către IMM Invest.

Articol publicat și pe platforma Project-E, link-ul se poate accesa aici

Explicația pentru care unii oameni își cumpără SUV-uri, telefoane scumpe și își fac concediile în locuri exotice, deși „nu-și permit”

Comments

comments

Continuă să citești

Actual

În timpul uraganului Sally, un comandant de navă român a salvat 4 marinari

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

Duminică, 13 septembrie 2020, nava “COSCO Malaysia” la comanda căreia se afla comandantul de cursă lungă român Bogdan Rusu, a salvat 4 marinari aflați pe un velier în Golful Mexic.
Evenimentul a avut loc la aproximativ 68 de mile vest de Clearwater, în jurul orei 11 dimineața (local GMT),
în timpul furtunii tropicale Sally.
Cei 4 marinari ai velierului „Yes Dear” erau în mare pericol după ce nava lor a luat apă, iar US Coast Guard a abandonat salvarea cu un elicopter HH – 60 Jayhawk din cauza vremii nefavorabile.
Nava „COSCO Malaysia”, înregistrată în Hong Kong, sub conducerea comandantului Bogdan Rusu, a înfruntat uraganul și a lansat o acțiune de salvare a celor 4 marinari, debarcându-i apoi în siguranță în portul Tampa Bay.
US Coast Guard a mulțumit comandantului navei pentru curajul și efortul echipajului, prin președintele Grupului de Căutare și Salvare, Benjamin Strong, afirmând că “salvarea unei vieți pe mare este o provocare, salvarea a patru vieți într-o furtună tropicală este un lucru extraordinar”.
Bogdan Rusu, comandantul care și-a asumat riscul de a înfunta marea, pentru a-și salva semenii, merită propus pentru premiul “Bravery at Sea”, conferit de Secretariatul General al Organizației Maritime Internaționale ( IMO), pentru acte de bravură pe mare. Propunerile pentru acest premiu se fac anual către Secretariatul General al Organizației Maritime Internaționale ( IMO) până în luna aprilie a anului următor.
”Bogdan Rusu este membru al Asociației Comandanților de Navă din România, potrivit declarației
comanadantului Marius Țuțuianu, președinte al acesteia.”, a precizat Ovidiu Sorin Cupșa, Ambasador maritim IMO. 

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: