Connect with us

Actual

Elevilor le pasă și cer măsuri concrete. Suntem pe locul III în Europa privind abandonul școlar

Maria Ionescu

Publicat

la

În luna iulie 2015, Asociația Elevilor din Constanța (AEC) a depus o chemare în judecată împotriva Ministerului Educației și Cercetării Științifice (MECS) la Curtea de Apel Constanța, formând obiectul dosarului nr. 518/36/2016, prin care a cerut obligarea MECȘ la decontarea integrală a costurilor aferente transportului elevilor care studiază în altă localitate decât cea de domiciliu. Acțiunea a cuprins și sesizarea Curții Constituționale a României cu privire la excepția de neconstituționalitate a Ordonanței Guvernului nr. 29/2013, prin care naveta elevilor a fost plafonată la 26 lei/3 km + 2 lei/km. Astfel, elevilor care fac naveta li se decontează undeva la 20-25% din costul abonamentului. Ca exemplu, atunci când un elev achită pe abonament 270 lei, acestuia i se decontează, de către stat, doar 54 lei. În luna decembrie 2015, instanța a respins acțiunea,  fără a judeca fondul cauzei, considerând acțiunea inadmisibilă. După analizarea motivării, comunicată pe 23 iunie 2016, Asociația Elevilor din Constanța a sesizat că hotărârea Curții de Apel Constanța a fost dată cu aplicarea greșită a normelor de drept material. Din acest motiv și considerând decizia instanței de fond injustă față de cei aproximativ 130,000 de elevi navetiști din România, pe data de 12 iulie 2016, AEC a atacat aceasta cu recurs la Înalta Curte de Casație și Justiție.

Peste 35.000 de elevi au abandonat școala

După plafonarea decontării navetei elevilor care studiază în altă localitate decât cea de domiciliu, în august 2013, peste 35.000 de elevi din România au abandonat școala, din cauza lipsei banilor pentru a ajunge la cursuri. În anul 2013, înainte de momentul în care decontarea navetei a fost plafonată, în țara noastră exista un număr de 198,941 de copii navetiști, într-un singur an numărul acestora scăzând la 163,872, cauza vizibilă fiind lipsa banilor pentru asigurarea costurilor de transport. Totodată, creșterea ratei de părăsire timpurie a școlii este alarmantă și trebuie să ne îngrijoreze, dată fiind amplitudinea problemei. Înaintea plafonării navetei, rata părăsirii timpurii a școlii era 17,4%, iar în aproape 2 ani aceasta a crescut cu aproximativ 2%, la momentul aprilie 2016 fiind de 19,1%, conform Eurostat, în acest moment România aflându-se pe locul 3 în Uniunea Europeană la rata abandonului școlar. Plafonarea costurilor aferente decontării navetei, prin OG nr. 29/2013, a fost un act iresponsabil și neconstituțional, care a condus la distrugerea viitorului a peste 35.000 de copii din România, care nu au mai mers la școală din lipsa banilor. Neconstituționalitatea acestei decizii constă în faptul că un drept al elevilor, prevăzut de o lege organică, și anume legea educației, a fost modificat printr-o ordonanță simplă a Guvernului, care este asimilată legilor ordinare, în conformitate cu art. 115, alin. (1) din Constituția României. Decontarea parțială a navetei este neconstituțională și raportat la art. 32, alin. (4) din legea fundamentală, care consacrează gratuitatea învățământului de stat. Prin constrângerea de a plăti mai bine de ¾ din costurile pentru a ajunge la școală, celor peste 130,000 de elevi navetiști le este încălcat dreptul constituțional la învățământ gratuit.

Elevii din familii modeste pornesc cu un handicap în viață

Pentru a sesiza neconstituționalitatea acestei măsuri, Asociația Elevilor din Constanța, alături de Organizația Salvați Copiii și Consiliul Național al Elevilor, s-a adresat Avocatului Poporului, solicitându-i sesizarea Curții Constituționale a României. De asemenea, AEC a purtat mai multe discuții, la nivelul Parlamentului României și a Guvernului, depunând diligențe pentru ca elevilor navetiști să le fie decontate integral costurile aferente transportului. Din nefericire, până în prezent, atât Guvernul, cât și Parlamentul, au refuzat să trateze această problema, încălcându-și obligația constituțională de a asigura șanse egale la educație pentru toți elevii din România, indiferent de venitul familiilor acestora. „În acest moment ne aflăm într-o situație paradoxală. Prin Strategia Europa 2020, România și-a asumat la nivelul Uniunii Europene că v-a scădea abandonul școlar la 11,3% până în anul 2020, dar, în momentul de față măsurile luate de statul român sunt de natură să crească părăsirea timpurie a școlii, în niciun caz să o scadă. Toți cei 35.000 de copii care au abandonat școala din lipsa banilor reprezintă fiecare o tragedie, de care statul român se face vinovat, prin indolența de care a dat dovadă. Decizia de a plafona decontarea navetei, luată în vara lui 2013, a avut consecințe îngrozitoare asupra echității din sistemul românesc de educație, în prezent aflându-ne în situația în care elevii proveniți din familii cu o situație materială precară sunt nevoiți să părăsească școala, astfel plecând cu un handicap în viață.” a declarat Constantin-Alexandru Manda, președintele Asociației Elevilor din Constanța.

 

 

 

Comments

comments

Continuă să citești
Reclamă

Actual

A ieși la pensie la 45 de ani este imoral. Noi toți purtăm pe umeri această minoritate tot mai întinsă și mai imorală

Claudiu Vuță

Publicat

la data de

Scris de

Într-un articol de opinie publicat pe platforma Project-E, profesorul Ciprian Mihali subliniază că ieșirea la pensie la 45 de ani este, în primul rând, un act profund imoral.

Mai jos aveți textul integral:

“Nu vorbesc aici despre lipsa oricărei moralități a celor care au putut, direct interesați și egoiști, să imagineze o lege care să îngăduie colegilor lor să se pensioneze după 20 de ani de muncă. Vorbesc doar de aceia care cred că, după ce statul le-a finanțat educația, doisprezece ani de liceu, încă patru sau cinci de facultate, iar ei au lucrat în folosul societății două decenii, aceeași societate ar avea obligația să-i întrețină pentru încă treizeci sau patruzeci, de ce nu încă cincizeci de ani.

Trebuie să ne imaginăm atunci că serviciile făcute celorlalți au fost atât de valoroase, de vitale, în scurta carieră publică, încât noi toți trebuie să o răsplătim cu munca și cu banii noștri timp de aproape șaizeci de ani. Noi toți purtăm pe umeri această minoritate tot mai întinsă și mai imorală, care nu are nicio remușcare să pretindă semenilor să o întrețină.

Solidaritatea socială e un act de reciprocitate și de echilibru. Nu poți pretinde celorlalți să fie solidari cu tine timp de șase decenii dacă tu ai fost solidar,prin munca ta, doar două decenii cu ceilalți.

De aceea, indiferent cât de mult ar funcționa justificarea formală că legea permite și încurajează pensionarea precoce, găsesc că orice pensionare la o vârstă la care pentru mulți viața adevărată abia atunci începe, este o decizie individuală profund imorală.

Las deoparte aici pentru o clipă argumentul contributivității și mă refer doar la modul în care ne raportăm la restul vieții atunci când avem 42 sau 45 de ani, adică atunci când suntem de fapt la jumătatea vieții, când unii aduc pe lume un copil, când se gândesc să-și construiască o casă ori chiar să-și întemeieze o familie. Abia intrați efectiv în tumultul vieții, în deplinătatea puterilor noastre fizice și psihice, decidem brusc că nu mai avem chef să lucrăm pentru ceilalți și le cerem să ne finanțeze cealaltă jumătate a vieții”.

Comments

comments

Continuă să citești

Actual

Se modifică scenariile! Ce elevi merg de luni la școală

Tatian Iorga

Publicat

la data de

Scris de

Se modifică scenariile pe baza cărora elevii merg la școală fizic. În scenariul 3, în care până acum mergeau la școală doar elevii de ciclu primar și copiii de grădiniță, merg de acum înainte și elevii din anii terminali merg la școală, dar doar câte o jumătate de clasă fizic, ceilalți vor face ore online, potrivit ordinului comun al miniștrilor Sănătății și Educației consultat de Edupedu.ro. Documentul va fi publicat în Monitorul Oficial.

În continuare principalele modificări aduse de noul ordin comun, ordinului comun nr 3.235/93, cel emis în februarie pentru aprobarea măsurilor de organizare a activității în cadrul unităților/instituțiilor de învățământ în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2.

La articolul 2  alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(3) Scenariul de funcţionare al unităţii/instituţiei de învăţământ pe parcursul anului şcolar/universitar se va actualiza săptămânal, cu referință la fiecare zi de vineri, în funcţie de evoluţia epidemiologică, prin raportare la prevederile art. 3, cu excepția depășirii pragului de 6 la mie unde intrarea în carantină se aplică imediat.”

Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins:

,, (1) Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ propune ISJ/ISMB aplicarea scenariului de organizare şi desfăşurare a cursurilor în unitatea de învăţământ, pe baza criteriului epidemiologic privind rata incidenţei cumulate la nivelul localităţii, respectiv numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori, după cum urmează:

Scenariul 1

Participarea zilnică a tuturor preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învăţământ, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie

Incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate mai mică sau egală cu 1/1000 de locuitori

Scenariul 2

a)Participarea zilnică, cu prezență fizică în unitățile de învățământ a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a şi  a XII-a, a XIII-a, și a celor din anii terminali din învățământul profesional și postliceal, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie;

b)Participarea zilnică, în sistem on line a elevilor din celelalte clase/ani de studiu.

Incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mare de 1/1000 dar mai mică sau egală cu 3/1000 de locuitori.

Scenariul 3

a)Participarea zilnică, cu prezență fizică în unitățile de învățământ a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar;

b)Participarea zilnică, cu prezență fizică în unitățile de învățământ a elevilor din clasele a VIII-a şi  a XII-a, a XIII-a, și a celor din anii terminali din învățământul profesional și postliceal, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor protecţie, cu prezența fizică de până la jumătate din numărul total de elevi înmatriculați în  respectivele clase terminale;

c)Participarea zilnică, în sistem on line a elevilor din celelalte clase/ani de studiu

Incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mare de  3/1.000 locuitori dar mai mică de 6/1000 de locuitori.

Până acum, scenariul 3 prevedea că la școală merg doar elevii din clasele primare și copii de grădiniță.

Sursa: stiripesurse.ro

Comments

comments

Continuă să citești

Actual

Masca de protecție NU mai este obligatorie la școală în două situații

Tatian Iorga

Publicat

la data de

Scris de

Potrivit noului ordin comun al miniștrilor Educației și Sănătății, masca de protecție nu mai este obligatorie la școală, în timpul orelor de sport, dacă acestea sunt organizate în aer liber și nici la orele de studiu ale instrumentelor de suflat, la școlile vocaționale.

Litera b) punctul 2: „masca de protecţie este obligatorie pentru elevii din învăţământul primar, gimnazial şi liceal şi pentru studenţi şi va fi purtată în sălile de clasă, în timpul deplasării în incinta unităţii de învăţământ şi în timpul pauzelor, atât în interior, cât şi în exterior. La orele de specialitate din învățământul vocațional este obligatorie purtarea măștii de protecție, cu excepția orelor de studiu ale instrumentelor de suflat. În acest caz este necesară asigurarea de spații individuale pentru exersare”.

Sursa: stiripesurse.ro, sursa foto: edupedu.ro

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: