Connect with us

Societate

Este DOLIU în presa constănțeană. Jurnalistul Cătălin Siclitaru a murit!

Mihaela Tîrpan

Publicat

la

Este doliu în presa constănțeană. Jurnalistul Cătălin Siclitaru s-a stins din viață. În dimineața zilei de 5 iulie a.c. a fost găsit fără suflare în locuința sa chiar de către soție. Din păcate, echipele medicale nu au mai putut face nimic, deși se cunoaște că nu ar fi suferit de nicio afecțiune medicală.

Cătălin Siclitaru avea doi copii și doar 41 de ani.

Jurnaliștii “Ordinea.ro” transmit “Condoleanțe” familei și apropiaților.

“Viața e scurtă și nu apuci să le rezolvi pe toate până e să închini drapelul”

Vă lăsăm spre lectură unul dintre miile de texte scrise de jurnalistul Cătălin Siclitaru. Un editorial scris în anul 2014, în ziarul ‘Ziua de Constanța”.

“Este 17 noiembrie, anul Domnului 2014. Habar n-am ce au votat ieri românii, întrucât scriu rândurile de faţă cu ceva vreme înainte de publicarea lor. Oricum, nu mai avem preşedinte …escu după aproape o jumătate de veac. Aşadar, probabil nu va CITI nimeni bălmăjelile mele acum, toţi fiind preocupaţi: unii cu bagaje şi gând de ducă, alţii cu unghiile roase de frica DNA-ului. Depinde de cine se alege prezident.
Trebuie să vă îndemn să CITIŢI, aşa mi-au zis cei de la ZIUA de Constanţa când m-au băgat în seamă, întrebându-mă dacă nu am chef să îi omenesc cu un text cu prilejul aniversării lor de 14 ani – apropo, trebuie udat buletinul, dragilor!

Jurasem că nu mai scriu nimic încă de acum trei ani, de când am părăsit redacţia unui cotidian constănţean cu bărcuţă’n frunte, sictirit şi îngreţoşat de modul în care ajunsese să se facă jurnalismul acolo: „Tre’ să băgăm mai multe bârfe, mondenităţi, secsuleţ, asistente TV, că astea vând ziarul, băi, băieţi!“

Da, mi s-a acrit, am renunţat la nişte bani buni (nu râdeţi, sunt destul de tăntălău când vine vorba de gologani), mi-am îndesat chestii aşa şi pe dincolo şi am plecat. Eu nu aşa învăţasem că trebuie să se scrie la gazetă. Eu încă mă lăudam cu nişte reportaje, investigaţii şi opinii pe care le publicasem de-a lungul timpului. Eu încă visam că se SCRIE ca să se poată CITI!

Dar ştiţi ce? Am realizat pe deplin, apoi, că, de fapt, consumatorul de „presă“ asta voia atunci, asta vrea şi acum şi, probabil, asta va dori să înghită pe nemestecate şi în viitor: scandal, derapaje ale valorii, o fotografie cu ceva şoc ş.a.m.d. De ce oare? Pentru că domnul consumator nu CITEŞTE decât etichete de detergenţi pe toaletă, aşa cum îmi băteam eu la cap colegii din subordine pe când eram un pui de şef într-o redacţie: „CITIŢI, fraţilor, altfel o să ajungeţi să măturaţi pe stradă cu veste fosforescente pe voi dacă nu vă lărgiţi naibii orizonturile! Puneţi mâna pe o carte, pe ziare, pe reviste, pe benzi desenate, faceţi-vă o selecţie, rafinaţi-vă gusturile, îmbogăţiţi-vă vocabularul, pentru că singura metodă prin care cineva îşi poate deschide tărtăcuţa, singurul şi cel mai la îndemână mod prin care poate începe să înţeleagă ce Dumnezeu se întâmplă în jur este să afle!“

Dragii mei, vă propun un exerciţiu: după ce terminaţi de CITIT ce am aşternut eu aici, închideţi televizorul, tableta, laptopul, telefonul, computerul. Luaţi o carte, prima care vă pică în mână, turnaţi-vă un ceai, o bere, o apă cu lămâie, o cafeluţă… şi lăsaţi-vă în voia cuvintelor, porniţi motorul imaginaţiei, fugiţi din cotidianul ăsta cenuşiu pentru câteva minute, aruncaţi la tomberon grijile, oricum viaţa e scurtă şi nu apuci să le rezolvi pe toate până e să închini drapelul.

Şi vă va fi un pic mai bine. Garantez.”

 

 

 

Comments

comments

Continuă să citești
Reclamă

Societate

Nu ezitați să vizitați cele trei secții ale Acvariului din Constanța

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

Zi de zi, indiferent de anotimp, puteți vizita Acvariul din Constanța, situat pe b-dul Elisabeta, nr. 1, în imediata vecinătate a Cazinoului. Este foarte interesant, în special pentru cei mici. În această perioadă este deschis zilnic, între orele 9.30 – 17.00. Bilete puteți achziționa până la ora 16.30.

Precizăm că este primul acvariu public din țara noastră și a fost inaugurat în data de 1 mai 1958. Inaugurarea a fost făcută cu mare fast, iar pentru o lungă perioadă de timp a fost singura instituție publică de acest gen din țara noastră.

Clădirea care găzduiește Acvariul a fost construita la începutul secolului XX ca anexă a Cazinoului și a funcționat ca restaurant până la reamenajarea ei pentru destinația actuală. Spațiul expozițional al Acvariului este destinat prezentării expoziției permanente de faună și floră acvatică, dar și unor expoziții temporare cu diverse tematici legate de biologie, ecologie acvatica și pescuit marin.

De-a lungul timpului, Acvariul din Constanța a adunat peste 100 de specii de pești și viețuitoare marine care aparțin unor zone geografice diverse. Ținând cont de criterii ecologice, biogeografice și taxonomice, Acvariul, este structurat în trei secții: Marină, Dulcicolă și Pești Exotici.

 

Comments

comments

Continuă să citești

Societate

Zi de zi puteți vizita Microrezervația Constanța

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

Zi de zi puteți vizita Microrezervația Constanța, secție a Complexului Muzeal de Științe ale Naturii Constanța.

Programul de vizitare este cuprins între orele 9.30 – 17.00, iar bilete puteți achiziționa până la ora 16.30.

Ce puteți vizita?

Microrezervația există în cadrul Complexului Muzeal de Ştiinţe ale Naturii Constanţa, încă din anul 1985. Aceasta se întinde pe o suprafaţă de circa 12 ha din care 2 ha reprezintă luciu de apă cu vegetaţie palustră. Acest obiectiv a fost creat în ideea de a oferi vizitatorilor o imagine cât mai complexă asupra naturii dobrogene.
Patrimoniul acestui obiectiv deţine avifauna acvatică (pelicani, lebede, raţe şi gaşte sălbatice), avifauna terestră (păuni, fazani) şi mamifere (mufloni, cerbi lopătari,capriori), care se regăsesc în Rezervaţia Biosferei Delta Dunării şi Rezervaţia Negureni. Mare parte din aceste exemplare sunt monumete ale naturii şi specii rare cu o reprezentare tot mai redusă în biotopurile naturale.
Unele exemplare au fost obţinute prin schimburi cu alte Grădini Zoologice iar altele au fost achiziţionate sau donate. Anual s-a reuşit reproducerea şi creşterea în captivitate a numeroase exemplare aparţinând unor specii variate (mufloni, cerbi lopătari). În 2010 a fost adus de la Dorici/Bulgaria un exemplar de cal mongol Equus prijewalsky.
În cadrul Microrezervaţiei puteţi întâlni, într-un cadru natural deosebit, un număr de 86 specii cu un efectiv de peste 460 exemplare.

Comments

comments

Continuă să citești

Societate

”Navigatorii români sunt obstrucționați chiar de țara lor”, consideră liderii SLN

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

Navigatorii trebuie să fie tratați ca o categorie esențială în transportul internațional și nu numai declarativ.

Sindicatul Liber al Navigatorilor a înțeles gravitatea pandemiei și a fost alături de toți navigatorii pe tot parcursul anului 2020 și până în prezent, știindu-se implicarea noastră zi de zi si oră de oră.

Înca de la începutul pandemiei, Sindicatul Liber al Navigatorilor a cerut guvernanților ca navigatorii români să poată dispune în România de un centru de testare RT-PCR înaintea plecării în voiaj și asta susținem în continuare. SLN a cerut ca navigatorii să nu fie restricționați în drumul lor către nave și nici atunci când trebuie să fie repatriați. Mai mult, aceștia aveau nevoie să poată pleca la lucru către nave și de aceea trebuiau aprobate zboruri Charter special pentru navigatori și chiar utilizarea zborurilor umanitare făcute de operatorul aerian național la inițiativa MAE.

Cu oarecare întârziere, autoritățile din România au înțeles fenomenul și au reacționat, fiind o perioadă bună de timp în fruntea țărilor care respectau rezoluțiile internaționale ale IMO, ILO, UE, Camera Internațională de Comerț, ITF și ISF cu privire la desemnarea navigatorilor ca personal cheie în transportul internațional. S-a înteles că navigatorii nu reprezintă o sursă de infectare, cazurile de infecție de la nave au fost extrem de puține și toate din cauza contactului cu Autoritățile din porturile respective iar navele de croazieră și-au încetat activitatea de transport al turiștilor.

Odată cu apariția vaccinului împotriva Sars-CoV-2, Sindicatul Liber al Navigatorilor a cerut introducerea navigatorilor români în etapa lucrătorilor esențiali pentru vaccinare, cerând un centru special pentru vaccinarea navigatorilor, în urma discuțiilor purtate cu INSP și alte autorități din domeniu.

Zilele acestea, Autoritatea Maritimă din Cipru a propus demararea la scară mondială a vaccinării cu prioritate a navigatorilor, a celor 1.700.000 de oameni, și astfel, țările lumii să ridice orice obstacol sau restricție de liberă circulație, navigatorii să poată să facă schimbul de echipaj la timp, să poata coborî la uscat și activitatea de transport maritim a bunurilor să se poată face în siguranță.

Navigatorii sunt obosiți mental și fizic după un an de pandemie și de restricții în condițiile unei munci deosebit de periculoase care a ținut și ține economia mondială la suprafață. Susținem această initiativă și vom fi aproape pentru ca acest lucru să se întample și în România.

Tot zilele acestea, guvernul roman prin Departamentul pentru Situații de Urgență a dispus ca navigatorii sa fie testați RT-PCR înainte de a urca în avion la drumul de întoarcere către casă la fel ca orice alt cetațean, lucru care a avut repercusiuni imediate. Schimburile de echipaje la unele societăți au fost sistate, iar altele au fost foarte îngreunate.

”Insistențele și explicațiile noastre nu au putut convinge Guvernul Român că navigatorii nu sunt o sursă de infecție, că ei sunt izolați pe nava lor timp de luni bune și întreg procesul de îngreunare a schimburilor de echipaj va atârna greu în menținerea locurilor de muncă și așa greu de obținut pentru ei.”, precizează liderii Sindicatului Liber al Navigatorilor.

În opinia lor, ”navigatorii români sunt obstrucționați chiar de țara lor, cum nici o altă țară nu a mai făcut-o”. În Italia, Franța, Olanda, Marea Britanie, Germania, Spania etc., navigatorii sunt exceptați de la orice restricție atunci când călătoresc în interes de serviciu. Cum România poate face o asemenea gafă?

”Am crezut că nu s-a înțeles la început, apoi am explicat în detaliu dar acum vedem că lucrurile dăunează grav menținerii locurilor de muncă ale navigatorilor români aflați într-o competiție acerbă care abia așteaptă cea mai mică greșeală.”, au afirmat reprezentanții SLN.

De ce nu se înteleg lucruri care nu costă, nu sunt periculoase, sunt sigure și au rezulate benefice pentru toți? Pentru că navigatorii nu au o autoritate guvernamentală care să le reprezinte cauza.

SLN a susținut mereu că în Ministerul Transporturilor ar fi trebuit să existe un Departament Special pentru Navigatori (DSN) care să fie foarte aplecat pe problemele de educație, de muncă, de angajare, de certificare, de formare și apoi de promovare a unui produs care este cerut pe piața internaționala și care are beneficii incomensurabile.

Ca o comparație, Canalul Suez aduce anual peste 4 miliarde de dolari guvernului Egiptean, PIB-ul din Filipine este bazat 40% pe veniturile navigatorilor etc. România, cu această forță de muncă calificată și extrem de bine cotată în piața internațională, cu școli de renume internațional, cu un sprijin si lobby guvernamental ar putea exploata această nișă internațională cu beneficii pentru milioane de cetățeni româani.

SLN va iniția în continuare demersuri pentru exceptarea navigatorilor de la orice restricții și pentru crearea unui program de vaccinare special pentru navigatori, la fel ca în cazul personalului medical sau profesori.

România are și România poate pentru o Românie mai bună !

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: