Connect with us

Actual

Extrem de important: Despre carantină şi autoizolarea la domiciliu

Maria Ionescu

Publicat

la

În urmă cu puţină vreme, Grupul de Comunicare Strategică a transmis un comunicat de presă foarte important. Iată despre ce este vorba:

Având în vedere necesitatea unor clarificări suplimentare asupra recomandărilor de conduită în prevenirea răspândirii coronavirus (COVID-19), Grupul de Comunicare Strategică pune la dispoziţie răspunsuri pentru o serie de întrebări ridicate în spaţiul public:

1. Care este diferenţa dintre carantină şi autoizolarea la domiciliu?

– Carantina se instituie pentru toate persoanele care nu prezintă simptome dar care se întorc din zonele cu transmitere comunitară extinsă a noului coronavirus (COVID-19).

– Carantina va dura o perioadă de 14 zile şi va fi organizată în spaţii special amenajate, puse la dispoziţie de autoritatea locală, în colaborare cu Direcţia de Sănătate Publică.

– Autoizolarea se instituie pentru persoanele care nu prezintă simptome dar:

– au călătorit în ultimele 14 zile în regiuni/localităţi din zonele afectate de COVID-19, altele decât cele cu transmitere comunitară extinsă

– au intrat în contact direct cu persoanele cu simptome şi care au călătorit în zone cu transmitere comunitară extinsă

– au intrat în contact direct cu persoanele care au fost confirmate cu coronavirus (COVID-19).

– membrii de familie ai unei persoane care se încadrează în una dintre situaţiile de mai sus

Aceste persoane se vor autoizola la domiciliu pentru o perioadă de 14 zile de la data întoarcerii din călătorie, respectiv de la data ultimului contact cu o persoană simptomatică/confirmată. În acest timp, vor fi monitorizate de către medicul de familie sau, în lipsa acestuia, de către Direcţia de Sănătate Publică.

Lista zonelor cu transmitere comunitară extinsă şi a celor afectate se actualizează de fiecare dată când este nevoie şi poate fi consultată pe pagina https://www.cnscbt.ro/ sub titulatura: “Lista zonelor cu transmitere comunitară extinsă şi a altor zone afectate de COVID 19”

2. Dacă un membru al familiei este în autoizolare, măsura se aplică şi pentru soţ/soţie sau copii?

Autoizolarea se aplică tuturor membrilor familiei şi persoanelor care locuiesc la acelaşi domiciliu, pentru o perioadă de 14 zile de la data întoarcerii din călătorie, respectiv de la data ultimului contact cu o persoană simptomatică/confirmată.

Toţi au obligaţia de a NU părăsi domiciliul declarat, în care se află de la momentul autoizolării.

Dacă restul familiei nu doreşte să intre în izolare alături de persoana care a călătorit, atunci se solicită către Direcţia de Sănătate Publică intrarea acesteia în carantină instituţionalizată. Această opţiune este posibilă numai în cazul în care persoana NU a avut anterior contact cu familia!

3. Ce măsuri de igienă individuală trebuie să respecte persoanele autoizolate?

– Să evite contactul apropiat cu celelalte persoane din locuinţă şi, dacă este posibil, să se izoleze într-o cameră separată.

– Să NU primească vizitatori în perioada de autoizolare la domiciliu.

– Să se spele pe mâini cu apă şi săpun, timp de cel puţin 20 de secunde, ori de câte ori este necesar (după utilizarea toaletei, înaintea pregătirii mesei, etc).

– Să curăţe şi să dezinfecteze zilnic toate suprafeţele pe care le ating frecvent (ex: mese, clanţe, obiecte de mobilier, bateria/robinetele de la chiuveta, alte obiecte care pot fi atinse şi de alte persoane).

Să îşi acopere gura şi nasul cu şerveţel de unică folosinţă sau cu o ţesătură atunci când strănută sau tuşesc, sau să strănute şi să tuşească în plica cotului. Batista se aruncă imediat la coşul de gunoi, în sac de plastic, după care se spală pe mâini cu apă şi săpun timp de 20 de secunde.

– Să aerisească cât mai bine toate încăperile casei. Spaţiile comune ale casei (bucătărie, baie) trebuie să fie bine aerisite!

– Să ţină legătura zilnic cu medicul de familie şi să-l informeze asupra evoluţiei tuturor membrilor familiei.

– Să sune la numărul unic de urgenţă 112 în cazul în care apare cel puţin
unul din următoarele simptome: tuse, febră, dificultăţi la respiraţie, durere în gât – să îşi acopere nasul şi gura cu o mască de protecţie.

– De asemenea, persoanele se pot informa cu privire la noul coronavirus la TELVERDE 0800 800 358. TELVERDE este pentru informare, nu este pentru urgenţe.

4. Ce se întâmplă dacă vreun membru al familiei prezintă simptome sau are o altă urgenţă medicală în timp ce se află în autoizolare?

În cazul în care, pe parcursul celor 14 zile, vreun membru al familiei prezintă simptome sugestive pentru infecţia cu coronavirus (febră, tuse, dificultate în respiraţie) sau prezintă orice altă urgenţă medicală, contactaţi medicul de familie şi/sau sunaţi la 112. Menţionaţi, obligatoriu, că vă aflaţi în situaţia de autoizolare la domiciliu!

Limitaţi cât mai mult posibil contactul apropiat – la mai puţin de 1 metru, pentru mai mult de 15 minute – acoperiţi-vă gura şi nasul cu batistă când tuşiţi sau strănutaţi! Spălaţi-vă pe mâini cu apă şi săpun imediat, purtaţi mască de protecţie.

– Aşteptaţi sosirea ambulanţei, care vă va transporta până la centrul de boli infecţioase cel mai apropiat, unde se poate efectua testarea pentru coronavirus. Acolo veţi fi izolat până la obţinerea rezultatelor.

– Dacă rezultatul este negativ, veţi fi adus înapoi la domiciliu şi veţi continua autoizolarea până la 14 zile.

– Dacă rezultatele sunt pozitive, se vor aplica procedurile specifice pentru cazurile de infecţie cu coronavirus.

– Pentru alte urgenţe medicale, personalul de la ambulanţă / SMURD vor lua deciziile ce se impun în acord cu reprezentanţii DSP.

5. Cum sunt sprijinite persoanele aflate în autoizolare?

– Persoanele aflate în autoizolare pot fi ajutate în aprovizionarea cu apă şi alimente de către rude şi/sau prieteni.

– Dacă este necesar, persoanele aflate în autoizolare pot solicita sprijinul Comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţă şi autorităţilor locale pentru aprovizionare cu alimente, apă, măşti de protecţie.

– Autorităţile locale vor decide, de la caz la caz, modul de operare implicând şi organizaţiile non-guvernamentale (ex: Crucea Roşie)

6. Cum ajung alimentele şi bunurile necesare la persoanele aflate în autoizolare?

– Alimentele şi bunurile necesare sunt aduse la domiciliul persoanelor aflate în autoizolare.

– Persoanele autoizolate le vor prelua fără a intra în contact cu personalul care face aprovizionarea, păstrând o distanţă de minimum 2 metri faţă de acesta.

– Practic, alimentele şi bunurile sunt lăsate la intrarea în domiciliu (uşa apartamentului/poarta casei) şi sunt preluate de către persoana aflată în izolare doar după ce cealaltă persoană s-a retras.

– Este recomandat ca atenţionarea asupra furnizării alimentelor sau produselor să se facă pe cale telefonică, şi nu prin atingerea uşii/clanţei/soneriei.

– Pe cât posibil, persoanele autoizolate vor purta masca de protecţie care le va acoperi nasul şi gura (masca medicală cu elastic prins în spatele urechilor) atunci când preiau produsele/bunurile primite la domiciliu.

7. După perioada de 14 zile, persoanele aflate în autoizolare pot părăsi domiciliul?

– Persoanele care au sosit din alte zone decât cele care necesită carantinare pot părăsi domiciliul numai după cele 14 zile de autoizolare, dacă nu prezintă niciun simptom. În aceste cazuri, NU este necesară testarea pentru coronavirus.

– Persoanele care au intrat în contact direct cu caz confirmat cu COVID-19 vor fi testate în prima zi de autoizolare şi înaintea terminării perioadei de autoizolare. Pot părăsi domiciliul numai dacă rezultatele finale sunt negative.

– Persoanele aflate în autoizolare vor primi la finalul celor 14 zile de autoizolare aviz epidemiologic de la DSP, care să ateste că pot reveni în colectivitate.

– La ieşirea din autoizolare, mergeţi în consult la medicul de familie pentru a vă elibera concediul medical şi/sau adeverinţele pentru şcoală.

– Rămâneţi vigilenţi şi respectaţi în continuare recomandările generale privind prevenirea infecţiei cu coronavirus sau alt tip de gripă.

8. Aceste persoane beneficiază de scutiri sau concedii medicale?

– În primul rând, este important să contactaţi angajatorul şi/sau unitatea de învăţământ pentru a-i înştiinţa că vă aflaţi în autoizolare la domiciliu.

– La finalul perioadei de autoizolare, elevii şi studenţii beneficiază de scutire medicală, iar persoanele angajate, de concediu medical.

– Concediul medical va fi eliberat de către medicul de familie, după ieşirea din izolare, în baza certificatului DSP, nemaifiind nevoie de adeverinţă de la angajator.

– Conform prevederilor OUG 158/2005 şi art. 60 (2) din Normele de aplicare, în cazul concediilor medicale pentru carantină, angajatul nu este obligat să depună la angajator certificatul pentru luna anterioară până în data de 5 a lunii în curs, ci până la sfârşitul lunii în curs. Astfel, angajatul poate depune certificatul pentru concediul medical după ieşirea din izolare/carantină.

– Cuantumul brut lunar al indemnizaţiei pentru carantină reprezintă 75% din baza de calcul, la fel ca în cazul concediilor medicale acordate pentru o boală obişnuită.

– Durata concediilor pentru carantină nu diminuează numărul zilelor de concediu medical acordate unui asigurat pentru celelalte afecţiuni şi nu se aplică restricţia de 10 zile valabilă pentru concediul şi indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă, cauzată de boli obişnuite sau de accidente în afara muncii.

La această oră, în Constanţa sunt 5 persoane carantinate şi  183 de persoane izolate la domiciliu.

Foto: Daily Express

Comments

comments

Continuă să citești
Reclamă

Actual

Avarie a CET Constanța. Tot municipiul a rămas fără apă caldă

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

Electrocentrale Constanța SA informează consumatorii că înregistrează o avarie a instalației de producere a energiei termice. În aceste condiții, Electrocentrale Constanța SA este nevoită să sisteze furnizarea agentului termic sub formă de apă fierbinte către principalul său client, RADET Constanța și, implicit, către consumatorii racordați la sistemul de termoficare al municipiului Constanța. Astfel, oprirea se va face în data de 01.07.2020, începând cu ora 22.30.

”Vă asigurăm că echipele de reparații depun toate eforturile pentru repunerea în funcțiune a instalațiilor. Estimăm că reluarea furnizării agentului termic se va face în cursul zilei de joi, 2 iulie a.c. . Ne cerem scuze pentru disconfortul creat.”, a precizat Monica Neacșu, director tehnic al Electrocentrale Constanța.

Comments

comments

Continuă să citești

Actual

Polaris face angajări în Năvodari. Vezi ce posturi sunt scoase la concurs

Tatian Iorga

Publicat

la data de

Scris de

Compania Polaris M Holding face angajări. Potrivit unui anunț, Polaris M. Holding angajează pentru punctul de lucru din Năvodari – șef lot-salubrizare, lucrător salubrizare căi publice și conducător auto transport rutier de mărfuri. Relații pot fi obținute la numărul de telefon 0733.10.28.99.

Comments

comments

Continuă să citești

Actual

Peste 1.000 de pompieri vor suplimenta efectivele de salvatori de pe litoral

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

Peste 1.000 de pompieri din 26 de județe ale țării vor suplimenta efectivele de salvatori de pe litoralul românesc, pe întreaga perioadă a sezonului estival.

Măsurile dispuse la nivelul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență sunt menite să asigure gestionarea eficientă a diverselor tipuri de risc și vizează acoperirea palierelor preventiv şi de intervenţie, prin suplimentarea personalului și tehnicii existente la nivelul județului Constanţa, cu efective și mijloace specifice (ambarcațiuni, ambulanțe SMURD, autospeciale de stingere a incendiilor, șenilate, motociclete SMURD).

Pentru creșterea gradului de siguranță a constănțenilor și a celor care aleg să-și petreacă vacanța pe litoral, în zonele intens circulate din județul Constanța, au fost operaționalizate 24 puncte de lucru temporare, repartizate după cum urmează:

  • 11 puncte de stingere a incendiilor, încadrate fiecare cu o autospecială de stingere cu apă şi spumă, în localitățile Cogealac, Crucea, Adamclisi, Băneasa, Valea Dacilor și Mihail Kogălniceanu/Raja Ovidiu, precum și în stațiunile Mamaia, Techirghiol, Costineşti, Vama Veche și Eforie Nord;
  • 8 puncte de prim ajutor, dotate cu corturi, ambulanțe, șenilate și motociclete SMURD, în stațiunile Corbu, Mamaia Nord /Năvodari, Mamaia, Eforie Nord, Techirghiol, Costineşti, Saturn-Venus și Vama Veche;
  • 5 puncte de salvare acvatică, încadrate fiecare cu o ambarcațiune, în zonele: Portul Turistic Tomis, Portul Belona, Portul turistic Mangalia, Lacul Siutghiol și Lacul Techirghiol.

O atenție deosebită este acordată și eficientizării misiunilor de răspuns la situații ce pot apărea pe autostrăzile A2 si A4, astfel că, în fiecare weekend, în perioada sezonului estival, mai multe echipaje de pompieri asigură intervenţiile în situații de urgență (inclusiv cele medicale) pe tronsoane prestabilite, cu personal și tehnică din județele Călărași, Constanţa, Ialomiţa şi Bucureşti-Ilfov.

DATE STATISTICE LITORAL 2019  (01 iunie-16 septembrie)

Prin operaționalizarea punctelor de prim-ajutor ale pompierilor, au fost desfășurate 1.498 de misiuni, în urma cărora peste 3.000 de persoane, aflate în dificultate, au fost asistate medical (1.341 la corturile amplasate pe plajă, iar 2.153 de către echipajele care încadrau ambulanțe SMURD aflate în punctele de prim ajutor).

Cele mai multe cazuri au fost înregistrate în staţiunea Eforie, unde pompierii paramedici au asistat medical 357 de persoane, urmate de Costinești – 333 persoane, Saturn – 287 persoane, Vama Veche – 212 persoane, Mamaia – 92 persoane, Mamaia Nord – 44 persoane și Corbu – 16 persoane.

Din cele 58 acţiuni ale echipajelor care încadrează motocicletele SMURD, 43 au fost intervenţii de acordare a asistenței medicale, iar 15 au fost misiuni de asigurare a răspunsului la eventuale solicitări din partea participanților la evenimentele cu public numeros.  Echipajele MOTO din punctele de prim ajutor au asistat un număr de 43 persoane (40 adulţi şi 3 copii).

Salvatorii care au  încadrat șenilatele existente pe litoral au desfășurat 157 de misiuni destinate transportului persoanelor cu diferite afecțiuni medicale în punctele de prim – ajutor de pe plaje sau la ambulanțe, în vederea preluării și transportării acestora către unitățile spitalicești, pentru investigații suplimentare.

Totodată, în perioada de referință, inspectorii de prevenire au participat la acțiuni de promovare a mesajului informativ-educativ în rândul turiștilor, precum şi la activităţi de îndrumare, instruire şi control pe linia respectării măsurilor de apărare şi stingere a incendiilor.

Personalul specializat a derulat 720 de controale la unităţi de turism şi agrement, în urma cărora au fost aplicate 3923 sancţiuni contravenţionale (3290 avertismente şi 633 amenzi), în cuantum de 1.495.600 lei. Cele mai multe obiective controlate au fost din categoriile:  restaurante, cluburi, discoteci –160, unităţi turism – 406 şi 154 alte obiective.

Pe lângă controalele tematice planificate s-au executat şi controale inopinate, pe timpul zilei și pe timpul nopţii, în perioadele de week-end sau sărbători legale.

INFO BACKGROUND:

Proiectul, lansat la inițiativa Departamentului pentru Situații de Urgență în vara anului 2016, urmăreşte îmbunătăţirea modului în care este acordată asistenţa medicală de urgenţă şi creşterea gradului de securitate a cetăţenilor, prin mobilizarea forţelor şi mijloacelor tehnice specifice intervenţiei în cazul producerii diverselor situaţii de urgenţă.

  • în zonele unde au fost înregistrate în ultimii ani cele mai multe situații de urgență, au fost instalate corturi de prim-ajutor. Acestea se găsesc, pe întreaga durată a sezonului estival, pe plajele din Corbu, Mamaia Nord /Năvodari, Mamaia, Eforie Nord, Techirgiol, Costineşti, Saturn-Venus și Vama Veche. Corturile sunt dotate cu toate echipamentele necesare acordării prim-ajutorului medical calificat: defibrilatoare semi-automate, medicamente, materiale sanitare și tărgi.
  • programul de funcționare al acestora este cuprins în intervalul orar 08.00 – 20.00. Lângă corturi staționează șenilatele Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, capabile să asigure intervenția pe plajă, astfel încât paramedicii să poată transporta eventualele victime cât mai rapid la corturile de prim-ajutor;
  • intervențiile la incendii și alte situații de urgență sunt asigurate de peste 30 de autospeciale de stingere, pregătite să intervină în orice punct din judeţ;
  • pe perioada sezonului estival, misiunile de salvare pe apă sunt asigurate de 5 ambarcațiuni deservite de scafandri de la inspectoratele pentru situații de urgență din țară;
  • pentru asigurarea unui răspuns prompt și eficient, în fiecare sfârșit de săptămână din perioada sezonului estival, se asigură intervenția în situații de urgență pe autostrăzile A2 și A4, astfel:

– ISU Bucureşti-Ilfov a operaţionalizat un punct de lucru la km 19, încadrat cu o ambulanţă SMURD şi o autospecială de stingere cu modul de descarcerare cu modul de descarcerare și prim-ajutor;

– ISU Călăraşi a operaţionalizat două puncte de lucru: unul în localitatea Lehliu-Gară, la km 64, dotat cu o autospecială de stingere cu modul de descarcerare și prim-ajutor și cel de-al doilea în localitatea Drajna, la km 105, dotat cu o ambulanţă SMURD şi o autospecială de stingere cu modul de descarcerare și prim-ajutor;

– ISU Constanţa a operaţionalizat un punct de lucru în localitatea Valea Dacilor, la km 193, dotat cu o autospecială de stingere cu modul de descarcerare și prim-ajutor;

– ISU Ialomiţa a dislocat o ambulanță SMURD și o autospecială de descarcerare grea la Staţia de Pompieri Feteşti, lângă Autostrada A2 – Km 142.

Similar anului trecut, echipajele de intervenție din cadrul punctelor de lucru temporare sunt completate cu elevi ai Școlii de Subofițeri de Pompieri și Protecție Civilă „Pavel Zăgănescu” Boldești, care, în perioada stagiului de practică desfășurat în cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență al județului Constanța, vor susține misiunile de răspuns.

Foto: Ilustrativ

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: