Connect with us

Actual

Începe Regata Marilor Veliere. Șase țări participă!

Published

on

Regata este un eveniment unic în lume, iar Marea Neagră îi oferă o importanţă aparte prin frumuseţea locurilor şi a oamenilor de-aici. Zeci de veliere vor lua parte la acest concurs, care va începe în Constanța, apoi va continua la Novorossiysk, Rusia (între 16 și 19 septembrie), la Soci, Rusia (între 21 și 25 septembrie) și se va încheia la Varna, în Bulgaria, în intervalul 1-4 octombrie.  Organizator al acestui eveniment unic este Sail Training International, o organizație nonprofit de dezvoltare şi educare a tinerilor prin cursuri şi activităţi dedicate navigatului. Serviciile STI includ conferinţe, seminarii, concursuri şi alte evenimente de formare în arta navigatului. Deși la Regata Marilor Veliere participă doar reprezentanți din șase țări – Bulgaria, Italia, Polonia, România, Rusia și Vanuatu -Sail Training International are membri în următoarele ţări: Australia, Belgia, Bermuda, Canada, Croaţia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franţa, Germania, Grecia, Ungaria, India, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Olanda, Noua Zeelandă, Norvegia, Polonia, Portugalia, Rusia, Africa de Sud, Spania, Suedia, Marea Britanie şi Statele Unite ale Americii.

Când și cum a început totul

În 1938, la iniţiativa căpitanului Arnold Schumburg, câteva corăbii s-au strâns în Stockholm şi aveau să-şi ridice pânzele pentru a da naştere primei curse (ilegale la vremea respectivă) de nave. După cel de-al doilea Război Mondial, ideea a fost împrumutată de avocatul britanic Bernard Morgan, care a propus să organizeze frecvent astfel de curse. Propunerea avea să readucă în atenţia oamenilor navele cu pânze, care, la vremea aceea, începeau să fie înlocuite de vapoare. Prima regată oficială a fost organizată sub patronajul Prinţului de Edinburgh, în 1956, pe ruta Dartmouth – Torbay – Lisabona, iar în cursă s-au înscris 21 de nave. De adăugat ar mai fi că unele dintre ele („Christian Radich”-ul norvegian sau „Falken”-ul suedez) mai concurează şi astăzi. Evenimentul a avut un succes uriaș, motiv pentru care organizatorii de atunci au hotărât să se ocupe şi de organizarea următoarelor evenimente de acest gen, făcându-se cunoscuţi mai târziu sub numele de Sail Training International. Cursa a devenit atât de populară, încât în anul 1972 STI a decis să o organizeze şi în anii impari, nu numai în cei pari, cum fusese până atunci. 1972 a fost primul an în care participanţii au uitat de noţiunea de concurs şi au navigat împreună. Ba chiar s-a făcut schimb de marinari de pe o navă pe alta. Tot atunci a fost semnat şi primul contract cu un sponsor, iar competiţia a început să poarte numele de „The Cuty Sark Tall Ships Races”, pentru că sponsorul era chiar celebrul producător de whiskey Cuty Sark.

În 1964 a fost organizată prima cursă peste Oceanul Atlantic. Au fost înscrise 15 nave, care au navigat între Plymouth şi Insulele Bermude. În Bermude s-au mai alăturat călătoriei două nave, după care au făcut o oprire finală la New York. În 1976, americanii sărbătoreau 200 de ani de la Declaraţia de Independenţă, iar flota a mai traversat o dată oceanul cu această ocazie. Momentul a fost important pentru ediţiile următoare ale concursului, pentru că toată presa americană a scris pe această temă, aducând un plus de popularitate evenimentului. Buna promovare a adus cinci milioane de spectatori care s-au strâns pentru a vedea parada de corăbii de pe râul Hudson din New York. În 1992, cu ocazia împlinirii a 500 de ani de la descoperirea Americii, s-a mai organizat o regată transatlantică. Următoarea a fost pentru comemorarea începerii celui de-al treilea mileniu şi s-a numit „Tall Ships 2000”. După 30 de ani, în 2003, contractul dintre producătorul de whiskey şi Sail Training International s-a încheiat, iar din 2004 concursul s-a numit simplu „Tall Ships Races”. De atunci este folosit noul logo al Sail Training International. În 2006, s-au sărbătorit 50 de ani de la prima cursă de corăbii. Atunci a fost pregătit un eveniment special, cu plecare din St. Malo, Franţa, prin Marea Nordului, Golful Biscaia, până la Torbay, în Portugalia, cu scopul de a ajunge la Antwerp, Belgia. Prima cursă avusese, în urmă cu un jumătate de secol, aceeaşi rută, însă, de această dată, s-au înscris la start de patru ori mai multe nave.

Ediția din acest an, diversitate culturală specifică Dobrogei

Anul acesta se va desfășura cea de-a doua ediție în care este inclusă România. Prima a avut loc în anul 2014. ”Vom adauga la conceptul acestui eveniment și diversitatea culturală specifică Dobrogei. Muzica, dansurile, artizanatul și gastronomia fiecărei etnii dobrogene vor fi prezente în cele patru zile completând spectacolul oferit de nave și echipaje. Reușim astfel să îmbinăm ce este mai reprezentativ pentru noi – marea, multi-culturalitatea, dar și istoria, ținând cont că suntem în proximitatea zonei peninsulare pe străzile căreia va avea loc parada echipajelor ce se va încheia cu ceremonia de premiere din Piața Ovidiu”, a declarat Alin Vintilă, reprezentantul organizatorilor din România ai evenimentului. „Suntem încântați să revenim în Constanța pentru Regata Marilor Veliere din Marea Neagră, ediția 2016. În cadrul evenimentului de debut, din 2014, orașul a întâmpinat navele într-un mod foarte călduros și a fost o gazdă foarte bună în ceea ce avea să devină punctul culminant al unui eveniment emoționant. Ne așteptăm la mai mult anul acesta, ținând cont de faptul că portul Constanța este primul din cursă, locul unde navele se întâlnesc înainte de prima etapă spre Novorossiisk. Desigur, suntem foarte bucuroși că nava-școală Mircea și frumosul velier Adornate vor face parte din flota noastră. Ambele și-au adus o contribuție importantă în 2014 și la fel va fi și în acest an”, a spus președintele Regatei Marilor Veliere, dl. Robin Snouck-Hurgronje. ”Constanța, cu țărmul său frumos, cu tradițiile sale maritime și oamenii prietenoși, este o bijuterie a Mării Negre. Sperăm că acest eveniment va pune orașul mai mult pe scena internațională”, a completat acesta. Evenimentul este organizat de Navigator Yacht Club, în parteneriat cu Academia Navală Mircea cel Bătrân și Liga Navală Română, cu sprijinul Administrației Porturilor Maritime Constanța.

Comentarii pe Facebook

Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta

Am devenit jurnalist în urmă cu foarte mulţi ani, pe la începutul lui 1992. Era dificil, pentru că lumea era avidă de informaţii, iar adunarea acestora presupunea foarte multă muncă. Redacţia ziarului Telegraf a constituit lansarea mea în presă, iar viaţa mea personală a devenit extrem de simplă: lucram de dimineaţa până în cursul nopţii. După vreo 6 ani, timp în care am început să fac şi televiziune, la TV Neptun, am decis să plec la subredacţia de Constanţa a ziarului Naţional. Acela a fost momentul în care am lucrat în paralel în presa scrisă şi în cea audio, la mai multe posturi de radio, începând cu Europa FM şi terminând cu Mix FM. A venit apoi perioada în care mi-am dorit mai mult şi am continuat să fac şi televiziune, la Antena 1, iar apoi la B1TV. Însă presa scrisă a rămas, mereu, marea mea pasiune. Am ajuns redactor şef adjunct la Observator de Constanţa, unde am rămas mai bine de 10 ani. Apoi am stabilit că ajunge cu genul acesta de muncă în care îţi neglizeji familia, că este cazul să fac altceva. Şi am devenit PR! După 5 ani, mi-am reamintit că doar presa mă satisface din toate punctele de vedere! Motiv pentru care ... iată-mă!