Connect with us

Societate

Mâncarea ne costă foarte mult. Producătorii români sunt încălecați de hipermarketuri!

Maria Ionescu

Publicat

la

Fiecare om își face cumpărături, zilnic sau săptămânal și cheltuiește o căruță de bani la hipermarketul din care a decis să-și umple coșul. În Constanța, la fel ca și în majoritatea orașelor din țară, există numeroase magazine mari, de unde te poți aproviziona cu tot ceea ce ai nevoie, începând de la carne și produse lactate, pâine și dulciuri, detergenți sau hârtie igienică. Ba poți cumpăra chiar și îmbrăcăminte și încălțăminte, dar și mobilier. Sunt convinsă că toată lumea știe cum s-au înmulțit mall-urile în oraș, cum s-au triplat supermarket-urile și cum au apărut ca ciupercile după ploaie magazinele de cartier. Dacă vreți să facem o statistică, o facem cu mare drag pentru a veni în sprijinul cumpărătorilor sau pentru a-i avertiza să știe cum și câți bani cheltuiesc acolo. În Constanța avem șase mall-uri, respectiv City Park Mall, centrul comercial Tom, centru comercial Cora, Dorally Mall, Maritimo Shopping Center și Tomis Mall. În plus, există patru unități cash&carry, respectiv Selgros Nord, Selgros Sud, Metro I și Metro II. Mai există și opt hipermarket-uri și peste 40 de supermarket-uri, dar și o căruță mare de magazine mici, de cartier. Știu că orașul Constanța are câteva sute de mii de locuitori, iar aici vin la cumpărături și locuitori ai altor orașe ale județului, dar și foarte mulți turiști care ne vizitează pe parcursul verii. hipermarket3Așadar, cumpărători există, iar reprezentanții magazinelor nu pot să fie decât foarte fericiți la sfîrșitul fiecărei zile, atunci când își fac socotelile și constată că au ieșit pe un mare plus. Mereu ies pe plus! Și asta pentru că lumea cumpără de toate, chiar dacă nu are nevoie. Pentru că, este foarte bine știut faptul că, aflându-te într-un loc cu de toate, ești tentat să cumperi mult, chiar dacă mai ai acasă cine știe ce! Nu contează, lasă să fie! Puțini își fac socotelile și constată câtă mâncare au aruncat pentru că nu s-a mâncat și a fost înlocuită de alta, eventual mai atrăgătoare și mai costisitoare. În ultimii ani, marile magazine au început să sponsorizeze diferite activități locale și să dea impresia că sunt susținătoare ale acestora, fie că vorbim despre activități sportive, fie despre educație sau cercetare. Și probabil aceste oferte financiare îi costă ceva. Dar asta nu înseamnă că veniturile lor se mai subțiază. Nu, ei găsesc mereu noi modalități de a atrage finanțe, suprataxează producătorii locali !

 Ce se vinde în piețe?

Pentru mulți oameni care au obosit să piardă atât de multă vreme la cumpărături în marile magazine există piețele locale. Iar acestea au cam de toate. Vrei carne sau pește? Există magazine. Vrei detergenți sau cosmetice? Există magazine. Vrei legume și fructe? E plină piața, în special acum, că e toamnă și se găsesc de toate. Bani să ai. Diferența uriașă între aceste piețe și marile magazine este că aici există marfă preponderent românească. În plus, sunt și micii piețari care vând la colțul străzii, cu riscul de a fi amendați și goniți de către Poliția Locală. Dar dacă vrei leuștean sau pătrunjel, te oprești la acești oameni și scoți 50 de bani sau un leu pentru cumpărături. Problema nu este însă doar cea a calității produselor, deși există și aceasta.

Modificările aduse legislației ar trebui să fie benefice!

Pe data de 15 iulie, a fost publicat în Monitorul Oficial, adică au intrat în vigoare modificările aduse de către guvernul Cioloș legii 321/2008, care se referă la comercializarea produselor alimentare. Potrivit acestora, ”1. La articolul 2 alineatul (2), după punctul 2^1 se introduc patru noi puncte, punctele 2^2 – 2^5, cu următorul cuprins: “2^2. carne româneasca – carnea provenită de la animale crescute în fermele din România; 2^3. produs alimentar proaspat – aliment care nu este conservat prin sterilizare, deshidratare, congelare sau afumare, cu excepția refrigerării; 2^4. produs alimentar congelat – aliment care necesită temperaturi de păstrare conform legislației sanitare-veterinare în vigoare; 2^5. produs românesc – produs obtțnut pe teritoriul național, din materii prime de bază provenite în proporție de 100% din fermele din România; produsul are la bază interesul acordat de producători comercianților în sensul asigurării siguranței și securității alimentare;”. Concret, această lege obligă hipermarketurile să expună la raft 51% produse românești. În plus, le interzice să încaseze de la furnizori taxe și servicii. Pentru cei care nu știu, este important a se preciza faptul că legea a fost adoptată în luna iunie, dar a fost contestată de patronate de mai multe ori. Însă, într-un final s-a votat și, în termen de șase luni de zile, va trebui să intre în vigoare. Au existat numeroase voci care au spus că schimbările legislative sunt foarte bune, dar și voci care au declarat că este foarte grav ceea ce s-a întâmplat. Cei din urmă afirmau chiar că este posibil ca anumiți mari retaileri să își închidă magazinele și să se retragă din țara noastră. Eu cred că acest lucru nu se va întâmpla! Și asta pentru că ei găsesc soluții întotdeauna! Folosesc în continuare diferite metode: risturna, discount de targhet, note de credit, scontare etc. pentru a suprataxa producătorul român .

Unul dintre patronii SC ”Sultan Prodexim” SRL explică situația existentă

sultanPână nu cu multă vreme în urmă, mall-urile, hipermarketurile și supermarketurile erau pline de mărfuri străine, în detrimentul producătorilor români, care aveau rareori vânzare adecvată. Nu mă refer la prețurile pe care le aveau – și le au în continuare – aceste produse. Unele dintre ele sunt mai scumpe decât în țările occidentale, deși salariile noastre sunt simțitor mai mici decât cele din țările vestice. Cu toate acestea, există și companii românești care au vânzare în marile magazine comerciale. Una dintre ele este ”Sultan Prodexim” SRL, cu sediul în Medgidia, societate care produce dulciuri. Încet-încet, produsele firmei au ajuns să se vândă în foarte multe magazine, atât în cele mari, cât și în cele mai mici. Directorul general al companiei, Feuzi Ismail, ne-a spus că există și foarte multe dificultăți vizavi de vânzările la hipermarketuri. ”Ei au crescut foarte mult discounturile. Să vă dau un exemplu, pentru a mă face înțeles. Produsul meu are prețul de 55 de bani. În urma taxelor, primesc 35 de bani înapoi. La raft, produsul meu se vinde cu 89 de bani. Dar ca să înțelegeți, produsul meu este calculat la prețul fără TVA, iar acei 89 de bani sunt cu TVA. Adică, ar costa vreo 82 de bani fără TVA. Dacă facem calculele cuvenite, 82 /35=2.34*100 veți constata că hipermarketul vinde produsul meu cu 234% mai scump. Cam asta este treaba. În luna august, am fost invitat la sediul Parlamentului pentru a avea o discuție despre modificarea legislativă respectivă. Trebuia să se facă normele de aplicare ale legii. Pentru că legea a intrat în vigoare în luna iulie, iar normele de aplicare ar fi trebuit să fie gata în termen de 60 de zile. Au trecut deja aceste zile, iar normele nu au fost încă date. Undeva se tergiversează, prin vreun minister sau chiar în legislativ. Există probabil ceva implicări politice. Gândiți-vă doar la faptul că, după ce va intra în vigoare această modificare legislativă, marile lanțuri de magazine vor pierde foarte mulți bani. Până acum, îmi luau 32-33% din valoarea produsului. Acum a crescut deja la 43% în conformitate cu legea. Înainte făceau plata către furnizor la 75 de zile, acum legea îi obligă să facă plata la 30 de zile. Diferența este de 45 de zile, iar ei vor acum un comision de scontare 0,05% pe zi. Dacă faceți un calcul, ei câștigă 25% pe an pentru a-mi da mie banii înapoi mai mult de 5 ori dobânda bancară actuală. Gândiți-vă că un producător de roșii, de exemplu, își vinde marfa cu 90 de bani pe kg. Cât costă kg de roșii în hipermarchet? 4-5 lei, iar dacă îl cumpărați direct de la piață este 2,5-3 lei. Vedeți ce mare este diferența?” a declarat Feuzi Ismail, director general al companiei Sultan Prodexim SRL.

A refuzat să-și mute fabrica în Bulgaria

Firma există pe piața din România încă din anul 1994 și a fost înființată de către frații Feuzi și Sinan Ismail. În cei 22 ani de la înființare firma a acumulat multă experiență și cunoștinte în domeniul fabricării dulciurilor. Societatea produce: fursecuri, nuga, halviță, rahat și sărățelele. ”O dovadă a faptului că producem dulciuri de calitate este faptul că avem în palmares numeroase premii, care dovedesc și ascensiunea fabricii, printre care locul 2 în 2002, locul 3 în 2003, locul 1 în 2004, și chiar și locul 1 în perioada 2007-2015 în clasificarea realizată de către Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Constanța.”, ne-a spus Feuzi Ismail. Tot el ne-a declarat că a avut parte de oferte care mai de care mai interesante dar că ”din patriotism” le-a refuzat. ” Societatea Sultan Prodexim a avut parte de-a lungul timpului de oferte variate. În anul 2009 am primit invitație din partea guvernului Bulgariei să mutăm fabrica acolo la Zona Industriala Ruse. Îmi dădeau 3.000 mp într-o hală de producție,  aveam drum de acces,toate utilitatile necesare, timp de 5 ani eram scutit de impozit,si trebuia sa angajez personal din zona. Nu am vrut să părăsesc România, deși poate era mult mai bine din punct de vedere al afacerilor. Am refuzat, pentru că sunt patriot si Romania are nevoie de investitori !”, ne-a declarat Feuzi Ismail. Așa cum el a putut respinge o asemenea invitație și a dezvoltat productia în România, cu siguranță sunt mai mulți români. Și pentru a-i determina să producă în continuare, iar noi să avem tot ceea ce este necesar, nu trebuie decât să ne axăm pe produse românești. Pentru că sunt suficiente, sunt de calitate și în acest fel ne încurajăm producătorii autohtoni și mâncăm și noi sănătos! Dezvoltarea României se poate face numai dacă fiecare dintre noi susținem producătorii români, cumpărând cu precădere produse fabricate în țara noastră !!!


Comments

comments

Continuă să citești
Reclamă

Societate

Azi e Ziua Mondială Maritimă. Vezi ce a transmis ambasadorul maritim Ovidiu Cupșa

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

 24 Septembrie reprezintă în acest an Ziua Mondială Maritimă. Scopul zilei este de a atrage atenţia asupra importanţei siguranţei transportului şi securităţii maritime, protejarea mediului marin şi pentru a sublinia caracterul special al activităţii Organizaţiei Maritime Internaţionale.

Tema selectată pentru anul 2020 se concentrează asupra “Transportului durabil pentru o planetă durabilă” şi oferă o ocazie excelentă de a creşte gradul de conştientizare cu privire la obiectivele dezvoltării durabile ale Organizaţiei Naţiunilor Unite şi de a prezenta acţiunile desfăşurate de Organizaţia Maritimă Internaţională (OMI) şi de statele membre în atingerea obiectivelor

În acest an, datorită măsurilor luate în contextul pandemiei COVID 19, evenimentul s-a desfășurat online.

Cu acest prilej, Ovidiu Sorin Cupșa, ambasador maritim a transmis secretarului general I.M.O,  Lim Kitack, un mesaj prin care îi mulțumește pentru activitatea depusă în această perioadă de pandemie. Totodată a atras atenția asupra faptului că prelungirea certificatelor marinarilor este doar o măsură provizorie și propune ca în soluționarea problemelor marinarilor și a schimburilor de echipaj să fie implicate mai activ organismele mondiale: Organizația Națiunilor Unite, Organizația Mondială a Sănătății, Organizația Internațională a Muncii, Federația Internațională a Muncitorilor din Transporturi, guvernele și armatorii.

În propunere se arată că numai prin adoptarea unei rezoluții ONU privind o practică mondială unitară a tuturor statelor memebre poate fi rezolvată problema schimburilor de echipaj.

“Marinarii sunt lucrătorii esențiali la nivel mondial și de modul în care își desfășoară activitatea depinde întreaga economie mondială. De transportul maritim, care asigură aprovizionarea cu medicamente, alimente și echipamente, depinde însuși capacitatea civilizației umane de a lupta cu pandemia COVID 19. La mulți ani navigatori, oriunde v-ați afla!” a spus Ovidiu Sorin Cupșa, director general CERONAV, ambasador maritim IMO.

Comments

comments

Continuă să citești

Societate

APIA lansează 3 scheme noi de sprijin pentru fermieri. De mâine se pot depune cererile

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) lansează 3 noi scheme de sprijin în cadrul Măsurii 21 – Sprijin temporar cu caracter excepțional acordat fermierilor și IMM-urilor care au fost afectați în mod deosebit de criza COVID-19 din Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR) 2014 – 2020, respectiv în sectorul zootehnic – bovine, sectorul zootehnic – ovine și / sau caprine, dar și în sectorul vegetal – legume-fructe și cartofi.

Sprijinul are în vedere atenuarea problemelor legate de lichidități care periclitează continuitatea activităților agricole, respectiv a producției primare în agricultură, în sectoarele antemenționate, acestea fiind cele mai afectate de impactul COVID-19.

Având în vedere pierderile suferite din cauza pandemiei de COVID- 19, fermierii vor fi sprijiniți în vederea reluării fluxului tehnologic normal al fermei și menținerea viabilității fermelor.

Sprijinul va fi acordat sub formă de sumă forfetară raportată la dimensiunea fermei și urmează să fie plătit până la 30 iunie 2021, pe baza cererii de sprijin aprobată de autoritatea competentă până la 31 decembrie 2020.

”Potențialii beneficiari ai acestui sprijin temporar cu caracter excepțional sunt fermierii activi, conform definiției în sensul art. 9 din Reg. (UE) nr.1307/2013, respectiv legislației naționale, crescători de animale din speciile bovine, ovine/caprine, și/sau fermieri din sectorul vegetal, respectiv cei din sectorul de legume-fructe și cartofi, înscrişi în evidenţa APIA cu cod unic de identificare, care au depus cerere unică de plată în anul 2020 și care respectă criteriile de eligibilitate, specifice schemei de sprijin temporar cu caracter excepțional acordat fermierilor și IMM-urilor care au fost afectați în mod deosebit de criza COVID-19.”, precizează Serviciul Relații cu publicul și Comunicare.

Fermierii activi sunt:

  • beneficiarii care au îndeplinit calitatea de fermier activ și au încasat plăți directe conform dovezilor verificabile aferente cererii unice de plată din campania 2019;
  • beneficiarii care au solicitat plăți directe pentru prima dată în anul 2020 și îndeplinesc prevederile OM nr.619/2015 cu modificările şi completările ulterioare.

Cererile de solicitare a sprijinului temporar cu caracter excepțional aferente sectoarelor bovine, ovine, caprine, sectorulului legume-fructe și cartofi, însoțite de documentele generale și specifice, pot fi depuse la centrele județene/locale ale Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, respectiv al municipiului București sau transmise prin fax, poștă sau format electronic scanat prin e-mail, cu condiția asumării prin semnătură de către beneficiar pe fiecare pagină a documentului transmis.

Cererile de sprijin se depun la centrele județene/locale ale APIA începând cu data de 25 septembrie 2020, până la data de 23 octombrie 2020.

Alocarea financiară pentru această măsură este de 150 milioane de euro.

 

 

Comments

comments

Continuă să citești

Societate

De câteva zile, familia Alpaca de la Microrezervația din Constanța s-a înmulțit

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

În urmă cu 10 zile, venea pe lume cel de-al doilea pui al familiei Alpaca, animale ce trăiesc în cadrul Microrezervației Constanța.

Potrivit directorului general al Complexului Muzeal de Științe ale Naturii Constanța, Adrian Bîlbă, acesta se dezvoltă foarte bine.

”Este cel de-al doilea pui. Primul s-a născut în urmă cu un an și este de sex masculin. Cel născut recent nu știm încă ce sex are. Este prea mic pentru a putea verifica. Acum este o familie de 4 Alpaca, respectiv mama, tata și doi pui.”, a spus Adrian Bîlbă pentru ziarul Ordinea.

Alpaca este un animal erbivor originar din Anzii Cordilieri. Este înrudit cu cămila și adesea este confundat cu lama. Cu toate acestea, alpaca sunt mai mici decât lamele. Cele două animale sunt strâns legate și pot fi încrucișate cu succes.

Alpaca comunică prin limbajul corpului. Cea mai obișnuită este scuiparea atunci când sunt în primejdie, le este frică sau în sensul de a-și manifesta dominarea.

Sunt animale foarte blânde, inteligente și mereu dornice să descopere lucruri noi.

Sarcina la aceste animale durează peste 11 luni, iar după 30 de minute puiul abia născut poate sta în picioare.

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: