Connect with us

Societate

Patronatele din turism fac analiza sezonului estival, cu bune și cu rele

Maria Ionescu

Publicat

la

În cursul zilei de azi, Federația Patronatelor din Turismul Românesc a remis un comunicat de presă, prin care a transmis o analiză aprofundată a realităților sezonului estival 2019.  Potrivit studiilor efectuate de către specialiștii FPTR, în anul 2018, prin introducerea voucherelor de vacanță numărul turiștilor a crescut cu 22% pe litoral, însă în această vară creșterea a fost doar de 3%.

”Cu toate că în presă s-a vehiculat pe baza unor studii superficiale o creștere exagerată a tarifelor pe litoral, în acest an acestea s-au majorat în medie cu doar 4%, procent insuficient pentru a acoperi creșterea cheltuielilor cu salarii, materii prime și utilități.”, precizează comunicatul FPTR.

Beneficiarii de vouchere de vacanță au ales anul acesta să-și petreacă concediul și în alte destinații din țară, profitând de faptul că oferta unităților de cazare care acceptă plata cu voucherele de vacanță s-a dublat. Astfel, în acest sezon numărul de turiști pe litoral a crescut cu doar 3% față de anul trecut,  Mamaia, Eforie Nord şi Venus fiind staţiunile cu cea mai mare cerere, iar la polul opus s-au situat Olimp, Cap Aurora şi Eforie Sud.

Având în vedere numeroasele investiții în structurile de primire turistică, s-a observat menținerea tendinței de creştere a numărului de turişti în sudului litoralului, mai ales a turiştilor  familiști cu copii.

Conform site-ului oficial al Ministerului Turismului, la data de 13 septembrie 2019, în staţiunile de pe litoralul românesc, inclusiv Constanța, Eforie şi Mangalia erau 2082 structuri de cazare clasificate,  care aveau 61.736  spaţii de cazare şi puneau la dispoziţie un număr de 132.217 locuri de cazare, cu 10.937 mai multe decât anul trecut. Astfel, turiștii care au ales litoralul românesc pentru a-și petrece vacanța în acest an, au avut la dispoziție o gamă largă de oferte, în funcție de preferințele și de bugetul fiecărui turist.

Cele mai multe locuri de cazare sunt reprezentate de locuri în hoteluri, aproximativ 75.001, iar restul de 57.216 de locuri de cazare sunt în vile, campinguri, hosteluri. Se observă anul acesta o orientare a turiștilor către rezervările făcute online, direct către hotel. Astfel, spaţiile de cazare din hotelurile de 1 – 2 stele s-au vândut în procent de 60% prin agenţii de turism şi 40% prin alte canale de rezervări. Spaţiile de cazare în hotelurile de 3, 4 şi 5 stele s-au vândut în procent de 45% prin agenţii de turism şi 55% prin alte sisteme de rezervări.

Topul celor 10 ţări de provenienţă a turiştilor străini care au sosit pe litoralul românesc, potrivit datelor Institutului Național de Statistică pentru luna iulie, a fost condus de Germania, urmată de SUA, Israel, Franţa, Polonia, Regatul Unit, Italia, Belgia, Austria, Republica Moldova.

Gradul de ocupare pe litoral în luna iunie a fost cu putin peste 50% datorită programului special “Litoralul pentru toți” și biletelor vândute prin sistemul early booking. În ultimii ani, din cauza ploilor abundente din întreaga țară, la începutul lunii iulie gradul de ocupare era scăzut. Anul acesta în primele trei luni ale sezonului s-a înregistrat o creștere a numărului de turiști sosiți pe litoral cu 8,6% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Chiar daca vremea bună a revenit, începând cu luna august, numărul turiștilor nu a mai crescut spectaculos ca anul trecut, procentul fiind cu doar 5% în creștere față de aceeași lună a anului trecut.

Majorarea tarifelor cu numai 4% și creșterea statistică a numărului de turişti cu doar 3% față de anul 2018, a făcut ca profitul hotelierilor de pe litoral să scadă fața de cel din anul anterior. Cauzele sunt productivitatea scăzută a angajaților pe fondul unei creşteri forțate a fondului de salarii cu 20-30%, creşterea costurilor pentru utilităţi cu 15-20%, majorarea preţurilor materiilor prime alimentare cu 10-15%.

Patronatele din turismul românesc au adus în atenție și criza forței de muncă.  Potrivit FPTR, cauzele sunt: exodul populației, scăderea natalității, ieșirea la pensie a numeroși angajați, legislația anacronică și protecționistă. Chiar daca exista incercari timide de a suplini lipsa fortei de munca cu muncitori din alte tari, în România se va accentua criza angajaților în următorii ani. Din păcate, în acest moment nu se întrevăd soluții viabile, tânăra generație nefiind pregatită să muncească productiv, sistemul de educație fiind incapabil să facă față provocărilor din piața muncii, iar importul de muncitori nu este o solutie fezabilă financiar în turismul sezonier de pe litoral.

Având în vedere că sezonul estival s-a decalat în ceea ce priveşte vremea, chiar dacă voucherele de vacanță au fost eliberate pe parcursul întregului an, s-a păstrat tendința ca foarte mulţi turişti să vină pe litoral în luna august sau la începutul lunii septembrie.

Modificarea structurii anului școlar a facut ca multe dintre hotelurile de pe litoral să se închidă înainte de jumătatea lunii septembrie, odată cu începerea şcolilor.

”Constatam că și România se adaptează rapid tendinței mondiale de “sharing accommodation”, astfel că, potrivit estimarilor FPTR, 20% din locuinţele private din staţiunile şi oraşele de pe litoral, se închiriază în timpul sezonului estival, ceea ce generează un număr foarte mare de persoane cazate, ducând la aglomerarea staţiunilor. Nu se știe care este volumul exact al turismului nedeclarat şi necuantificat în miile de apartamente neclasificate care operează în regim de închiriere hotelier (Mamaia, Navodari etc.), în casele și apartamentele oferite de localnici (Constanța, Eforie, Vama-Veche, 2 Mai, Mangalia etc.) sau în alte stucturi de primire turistica neclasificate, valorificate online.”, precizează Biroul de presă al FPTR.

În lipsa unui management judicios al destinaţiilor turistice, s-au acordat de către autoritățile locale autorizaţii marilor retaileri pentru construcţia de hipermarketuri, autorizaţii pentru mici magazine alimentare acolo unde nu este necesar, ceea ce a dus la transformarea staţiunilor turistice în oraşe şi a turiştilor în locuitori, iar operatorilor din turism le-au provocat pierderi mari în vânzările din activitatea de alimentaţie publică.

Mediul de afaceri a investit în structuri de cazare pe litoralul românesc, a creat oferte şi servicii cât mai diversificate, care să cuprindă o arie cât mai largă de turişti. Deşi mediul de afaceri din turism depune eforturi în fiecare an pentru creşterea numărul turiştilor din staţiunile de la malul mării, se confruntă in continuare cu aceleași problem care s-au permanentizat: administrarea şi atribuirea ineficientă a plajelor, lipsa unui plan urbanistic coerent, lipsa mijloacelor de transport public, lipsa punctelor sanitare, iluminatului public deficitar, spații verzi neamenajate, acces dificil în destinaţie, drumuri neasfaltate sau crăpate, trotuare distruse, lipsa parcărilor amenajate, spaţii verzi neîntreţinute etc. Toate aceste probleme, dar şi lipsa managementului eficient al staţiunilor, duc pe termen lung, la scăderea atractivităţii destinaţiei și la scăderea interesului turiştilor pentru litoralul românesc.

Mediul de afaceri din turism a reusit să convingă legislativul că cea mai bună soluție pentru gestionarea stațiunilor este Organizația de Management al Destinației (OMD), prima entitate de acest fel fiind înființată în municipiul Mangalia.

Chiar dacă cheltuielile de operare au crescut cu peste 20% in 2019, mulți investitori vor fi tentati sa reinvesteasca profitul obţinut in acest an, în special in nordul zonei Mamaia, a zonei Năvodari şi în sudul litoralului. Vor continua investiţiile în structurile de primire turistică existente, astfel încât să se ridice gradul de confort spre minim 3 stele.
Conjunctura turistică internaţională este incertă, falimentele răsunătoare din ultima perioadă vor duce la modificări ale piețelor turistice internaționale, ceea ce va afecta și puținele sosiri ale turiștilor în România.

Conjunctura turistică națională nu este favorabilă dezvoltării turismului intern şi a incomming-ului deoarece instabilitatea politică impune o prudență sporită în ceea ce privește investițiile și a operatorilor în ceea ce privește contractele anului viitor. În acest context tarifele vor rămâne la fel sau vor avea creşteri nesemnificative la unele hoteluri.

Comments

comments

Continuă să citești
Reclamă

Societate

Adina Florea renunţă la preşedinţia secţiei speciale de anchetare a magistraţilor

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

Procuroarea Adina Florea și-a retras joi candidatura de la președinția secției speciale de anchetare a magistraților.

Știrea vine prin surse judiciare, preluate de agenția Mediafax.

Anunțata șefie a Adinei Florea era la fel de controversată ca şi înființarea secției respective.

Inițial desemnată de fostul ministrul Tudorel Toader să-i ia locul Laurei Codruta Kovesi în fruntea DNA, Adina Florea a fost anunțată drept câștigătoare la CSM a concursului pentru șefia Secției ce urmează să ancheteze magistrații.

Dar după concurs, același CSM nu a reușit să o valideze în funcție, deși a încercat de 7 ori.

O parte din membrii CSM au boicotat plenul ori s-au pronunțat „împotrivă”.

De altfel, de curând, și noul ministru al Justiției, Cătălin Predoiu declara că va vota împotriva Adinei Florea dacă va mai exista un astfel de vot.

Update: Procurorul Adina Florea şi-a retras candidatura din procedura de numire la conducerea Secţiei pentru investigarea infracţiunilor din Justiţie, a anunţat  purtătorul de cuvânt al CSM, Daniela Stăncioi.

″În cursul zilei de astăzi (joi – n.r.), doamna procuror Adina Florea a formulat cerere de retragere a candidaturii din procedura numirii în funcţia de conducere din cadrul Secţiei pentru investigarea infracţiunilor din Justiţie, ca urmare a concursului susţinut”, precizează Consiliul Superior al Magistraturii.

Comments

comments

Continuă să citești

Societate

Condiții INUMANE, găsite de Avocatul Poporului la Spitalul de psihiatrie Palazu Mare din Constanța

Mihaela Tîrpan

Publicat

la data de

Scris de

Ca urmare a recentelor incidente petrecute în câteva spitale psihiatrice, Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu și a efectuat o serie de investigații în mai multe spitale de profil din țară.

Printre unitățile sanitare vizate, se află și Spitalul de de Psihiatrie Palazu Mare, județul Constanța. În urma investigațiilor va fi întocmit un Raport Special privind problemele existente în sistem și soluții în vederea remedierii acestora.

Astfel, Avocatul Poporului a făcut controale în 17 spitale de psihiatrie din țară, după ce un bărbat cu boli psihice, internat la Săpoca, a atacat, în luna septembrie a.c., cu un stativ 13 pacienți, iar 6 dintre aceștia au murit.

La Spitalul Palazu Mare din Constanța, inspectorii au găsit saloane murdare, în care pacienții stau îngrămădiți, mănâncă pe hol sau în saloane, pentru că nu au o sală de mese, iar grupurile sanitare sunt insuficiente și unele dintre ele nefuncționale. În plus, acoperișul unității medicale din județul Constanța este deteriorat și la fiecare ploaie, sunt infiltrații de apă în saloane. De altfel, din cauza condițiilor, conducerea Spitalului ar trebui să ia măsuri imediat și să mute secția de psihiatrie într-o altă clădire – recomandă Avocatul Poporului, care menționează că reprezentanții unității medicale au cerut Spitalului Județean Constanța, în subordinea căruia se află, să facă reabilitările necesare.

Din păcate, problemele de la Palazu Mare nu sunt singulare. În multe spitale de psihiatrie, există probleme legate de numărul mare de pacienți îngrămădiți într-un salon și personalul medical insuficient, iar legarea pacienților de paturi este folosită de multe ori în mod abuziv – a mai reieșit din raportul Avocatului Poporului.

Documentul va fi trimis Parlamentului și va fi informată opinia publică.

Amintim că unitatea medicală din județul Constanța a primit și o amendă în valoare de 10.000 de lei pentru neconformități în ceea ce privește curățenia, precum și acțiunile de dezinfecție și sterilizarea aparaturii.

Detalii găsiți într-un articol Ordinea.ro:

Amendă de 10.000 de lei pentru secția de Psihiatrie de la Palazu Mare

 

Comments

comments

Continuă să citești

Societate

(foto) Lions Club și Asociația Nevăzătorilor, spectacol caritabil pentru 170 de vârstnici din Constanța

Mihaela Tîrpan

Publicat

la data de

Scris de

Clubul Lions din Constanța s-a alăturat campaniilor din întreaga lume derulate de Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități și a organizat, marți seară, în sala Teatrului de Stat Constanța un spectacol caritabil pentru mai multe persoane de vârsta a treia din municipiu. Astfel, la teatru au fost invitați bătrânii în nevoie din Constanța, într-un spectacol de teatru oferit de Asociația Nevăzătorilor. Au răspuns invitației de a participa aproape 170 de persoane vârstnice din municipiul Constanța.

“Ne implicăm și le oferim tot sprijinul ce care au nevoie tuturor celor pe care îi cunoaștem în suferințe medicale, dar și pentru care vârsta a treia nu aduce doar bucurii. O mână întinsă pe care o oferim la nevoie poate fi salvarea vieții cuiva, iar zâmbetele bunicilor noștri sunt neprețuite. Pentru ei am organizat un spectacol caritabil, un altfel de eveniment la care au participat mai mult de 150 de bătrâni. Nici nu știu câți dintre ei au ajuns până acum la teatru, dar bucuria lor de la eveniment este de neuitat”, transmite Cătălin Anghel, președintele Lions Club Constanța.

Lions Club Constanța a organizat, marți seară, cea de-a XX-a ediție a spectacolului de caritate “Hrană pentru suflet”. Ediția de anul acesta a fost dedicată Zilei Internaționale a Persoanelor cu Dizabilități. Spectacolul caritabil a fost posibil prin sprijinul oferit de Teatrul de Stat Constanța și al Trupei de teatru Thetis a Asociației Nevăzătorilor din România – Filiala Constanța, care a pus în scenă comedia muzicală ”Pygmalion“ de George Bernard Shaw, cu momente muzicale din opereta ”My Fair Lady“.

NOTĂ! Lions Club Constanţa este o organizaţie neguvernamentală, democratică, non-profit, necondiţionată politic şi religios. Scopul asociaţiei este pur filantropic şi altruist. Toţi membrii clubului activează ca voluntari, nefiind retribuiţi. Motto-ul leilor din întreaga lume este: Noi servim (We Serve).

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: