Connect with us

Societate

Patronatele din turism fac analiza sezonului estival, cu bune și cu rele

Maria Ionescu

Publicat

la

În cursul zilei de azi, Federația Patronatelor din Turismul Românesc a remis un comunicat de presă, prin care a transmis o analiză aprofundată a realităților sezonului estival 2019.  Potrivit studiilor efectuate de către specialiștii FPTR, în anul 2018, prin introducerea voucherelor de vacanță numărul turiștilor a crescut cu 22% pe litoral, însă în această vară creșterea a fost doar de 3%.

”Cu toate că în presă s-a vehiculat pe baza unor studii superficiale o creștere exagerată a tarifelor pe litoral, în acest an acestea s-au majorat în medie cu doar 4%, procent insuficient pentru a acoperi creșterea cheltuielilor cu salarii, materii prime și utilități.”, precizează comunicatul FPTR.

Beneficiarii de vouchere de vacanță au ales anul acesta să-și petreacă concediul și în alte destinații din țară, profitând de faptul că oferta unităților de cazare care acceptă plata cu voucherele de vacanță s-a dublat. Astfel, în acest sezon numărul de turiști pe litoral a crescut cu doar 3% față de anul trecut,  Mamaia, Eforie Nord şi Venus fiind staţiunile cu cea mai mare cerere, iar la polul opus s-au situat Olimp, Cap Aurora şi Eforie Sud.

Având în vedere numeroasele investiții în structurile de primire turistică, s-a observat menținerea tendinței de creştere a numărului de turişti în sudului litoralului, mai ales a turiştilor  familiști cu copii.

Conform site-ului oficial al Ministerului Turismului, la data de 13 septembrie 2019, în staţiunile de pe litoralul românesc, inclusiv Constanța, Eforie şi Mangalia erau 2082 structuri de cazare clasificate,  care aveau 61.736  spaţii de cazare şi puneau la dispoziţie un număr de 132.217 locuri de cazare, cu 10.937 mai multe decât anul trecut. Astfel, turiștii care au ales litoralul românesc pentru a-și petrece vacanța în acest an, au avut la dispoziție o gamă largă de oferte, în funcție de preferințele și de bugetul fiecărui turist.

Cele mai multe locuri de cazare sunt reprezentate de locuri în hoteluri, aproximativ 75.001, iar restul de 57.216 de locuri de cazare sunt în vile, campinguri, hosteluri. Se observă anul acesta o orientare a turiștilor către rezervările făcute online, direct către hotel. Astfel, spaţiile de cazare din hotelurile de 1 – 2 stele s-au vândut în procent de 60% prin agenţii de turism şi 40% prin alte canale de rezervări. Spaţiile de cazare în hotelurile de 3, 4 şi 5 stele s-au vândut în procent de 45% prin agenţii de turism şi 55% prin alte sisteme de rezervări.

Topul celor 10 ţări de provenienţă a turiştilor străini care au sosit pe litoralul românesc, potrivit datelor Institutului Național de Statistică pentru luna iulie, a fost condus de Germania, urmată de SUA, Israel, Franţa, Polonia, Regatul Unit, Italia, Belgia, Austria, Republica Moldova.

Gradul de ocupare pe litoral în luna iunie a fost cu putin peste 50% datorită programului special “Litoralul pentru toți” și biletelor vândute prin sistemul early booking. În ultimii ani, din cauza ploilor abundente din întreaga țară, la începutul lunii iulie gradul de ocupare era scăzut. Anul acesta în primele trei luni ale sezonului s-a înregistrat o creștere a numărului de turiști sosiți pe litoral cu 8,6% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Chiar daca vremea bună a revenit, începând cu luna august, numărul turiștilor nu a mai crescut spectaculos ca anul trecut, procentul fiind cu doar 5% în creștere față de aceeași lună a anului trecut.

Majorarea tarifelor cu numai 4% și creșterea statistică a numărului de turişti cu doar 3% față de anul 2018, a făcut ca profitul hotelierilor de pe litoral să scadă fața de cel din anul anterior. Cauzele sunt productivitatea scăzută a angajaților pe fondul unei creşteri forțate a fondului de salarii cu 20-30%, creşterea costurilor pentru utilităţi cu 15-20%, majorarea preţurilor materiilor prime alimentare cu 10-15%.

Patronatele din turismul românesc au adus în atenție și criza forței de muncă.  Potrivit FPTR, cauzele sunt: exodul populației, scăderea natalității, ieșirea la pensie a numeroși angajați, legislația anacronică și protecționistă. Chiar daca exista incercari timide de a suplini lipsa fortei de munca cu muncitori din alte tari, în România se va accentua criza angajaților în următorii ani. Din păcate, în acest moment nu se întrevăd soluții viabile, tânăra generație nefiind pregatită să muncească productiv, sistemul de educație fiind incapabil să facă față provocărilor din piața muncii, iar importul de muncitori nu este o solutie fezabilă financiar în turismul sezonier de pe litoral.

Având în vedere că sezonul estival s-a decalat în ceea ce priveşte vremea, chiar dacă voucherele de vacanță au fost eliberate pe parcursul întregului an, s-a păstrat tendința ca foarte mulţi turişti să vină pe litoral în luna august sau la începutul lunii septembrie.

Modificarea structurii anului școlar a facut ca multe dintre hotelurile de pe litoral să se închidă înainte de jumătatea lunii septembrie, odată cu începerea şcolilor.

”Constatam că și România se adaptează rapid tendinței mondiale de “sharing accommodation”, astfel că, potrivit estimarilor FPTR, 20% din locuinţele private din staţiunile şi oraşele de pe litoral, se închiriază în timpul sezonului estival, ceea ce generează un număr foarte mare de persoane cazate, ducând la aglomerarea staţiunilor. Nu se știe care este volumul exact al turismului nedeclarat şi necuantificat în miile de apartamente neclasificate care operează în regim de închiriere hotelier (Mamaia, Navodari etc.), în casele și apartamentele oferite de localnici (Constanța, Eforie, Vama-Veche, 2 Mai, Mangalia etc.) sau în alte stucturi de primire turistica neclasificate, valorificate online.”, precizează Biroul de presă al FPTR.

În lipsa unui management judicios al destinaţiilor turistice, s-au acordat de către autoritățile locale autorizaţii marilor retaileri pentru construcţia de hipermarketuri, autorizaţii pentru mici magazine alimentare acolo unde nu este necesar, ceea ce a dus la transformarea staţiunilor turistice în oraşe şi a turiştilor în locuitori, iar operatorilor din turism le-au provocat pierderi mari în vânzările din activitatea de alimentaţie publică.

Mediul de afaceri a investit în structuri de cazare pe litoralul românesc, a creat oferte şi servicii cât mai diversificate, care să cuprindă o arie cât mai largă de turişti. Deşi mediul de afaceri din turism depune eforturi în fiecare an pentru creşterea numărul turiştilor din staţiunile de la malul mării, se confruntă in continuare cu aceleași problem care s-au permanentizat: administrarea şi atribuirea ineficientă a plajelor, lipsa unui plan urbanistic coerent, lipsa mijloacelor de transport public, lipsa punctelor sanitare, iluminatului public deficitar, spații verzi neamenajate, acces dificil în destinaţie, drumuri neasfaltate sau crăpate, trotuare distruse, lipsa parcărilor amenajate, spaţii verzi neîntreţinute etc. Toate aceste probleme, dar şi lipsa managementului eficient al staţiunilor, duc pe termen lung, la scăderea atractivităţii destinaţiei și la scăderea interesului turiştilor pentru litoralul românesc.

Mediul de afaceri din turism a reusit să convingă legislativul că cea mai bună soluție pentru gestionarea stațiunilor este Organizația de Management al Destinației (OMD), prima entitate de acest fel fiind înființată în municipiul Mangalia.

Chiar dacă cheltuielile de operare au crescut cu peste 20% in 2019, mulți investitori vor fi tentati sa reinvesteasca profitul obţinut in acest an, în special in nordul zonei Mamaia, a zonei Năvodari şi în sudul litoralului. Vor continua investiţiile în structurile de primire turistică existente, astfel încât să se ridice gradul de confort spre minim 3 stele.
Conjunctura turistică internaţională este incertă, falimentele răsunătoare din ultima perioadă vor duce la modificări ale piețelor turistice internaționale, ceea ce va afecta și puținele sosiri ale turiștilor în România.

Conjunctura turistică națională nu este favorabilă dezvoltării turismului intern şi a incomming-ului deoarece instabilitatea politică impune o prudență sporită în ceea ce privește investițiile și a operatorilor în ceea ce privește contractele anului viitor. În acest context tarifele vor rămâne la fel sau vor avea creşteri nesemnificative la unele hoteluri.

Comments

comments

Continuă să citești
Reclamă

Societate

Cea mai nouă atracție la Delfinariu. Încep reprezentațiile cu lei de mare

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

În cursul zilei de mâine, la Complexul Muzeal de Științe ale Naturii Constanța va fi prezentată jurnaliștilor cea mai nouă atracție, respectiv va avea loc reprezentație cu 2 lei de mare patagonieni.

”După cum bine știți, în ultimii doi ani, instituția noastră v-a oferit demonstrații ale leilor de mare californieni. Acum, aceste demonstrații vor fi susținute de o specie de dimensiuni mai mari, Otaria Flavescens.

La eveniment va participa și președintele Consiliului Județean Constanța, Marius Horia Țuțuianu, care va prezenta aspecte privind proiectul de extindere a Delfinariului Constanța.”, precizează reprezentanții CMSN prin intermediul unui comunicat de presă.

Reamintim că în cursul zilei de 11 iunie a.c., pe pagina oficială a Complexului Muzeal de Științe ale Naturii Constanța a fost postat un anunț potrivit căruia instituția voia să închirieze un spectacol complet cu lei de mare.

Potrivit anunțului, se închiriază cel puțin doi lei de mare – Otaria Flavescens – care trebuie să aibă un nivel bun de pregătire și să nu fie agresivi.

Vor avea loc 2-3 demonstrații în fiecare zi, cu o durată de minimum 30 de minute. Acestea vor include la început prezentări educaționale.

Mai multe amănunte veți putea citi mâine, pe pagina Ordinea.ro.

Comments

comments

Continuă să citești

Societate

MApN, precizări cu privire la procesul de achiziție a corvetelor multifuncționale

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

Cu privire la procesul de achiziție a corvetelor multifuncționale pentru Forțele Navale Române MApN a făcut următoarele precizări:

Decizia Curții de Apel București pronunțată luni, 13 iulie, în dosarul nr. 21131/3/2019, reprezintă un pas major în clarificarea aspectelor legale referitoare la achiziția corvetelor multifuncționale.

Înzestrarea Forțelor Navale Române cu nave moderne, care să contribuie la întărirea securității naționale ca stat riveran la Marea Neagră, reprezintă o prioritate pentru Ministerul Apărării Naționale.

Precizăm că Ministerul Apărării Naționale va depune toate eforturile pentru finalizarea tuturor dosarelor aflate pe rolul instanțelor în conexiune cu acest program esențial de înzestrare, astfel încât procedura de achiziție să poată fi finalizată în cel mai scurt timp posibil, în condițiile legii, cu maximă transparență și cu protejarea intereselor esenţiale de securitate ale României.

În acest moment, pe rolul instanțelor de judecată sunt înregistrate în total trei dosare în care compania Damen Schelde Naval Shipbuilding (SNS) BV, a formulat cereri în contradictoriu cu Guvernul României sau Ministerul Apărării Naționale, astfel:

• Dosarul nr. 4113/2/2019, aflat pe rolul Curții de Apel București – contestație atribuire Decizia 1026/26/06/2019 emisă de Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor. Acest dosar a fost suspendat până la soluționarea definitivă a dosarului 21131/3/2019. MApN a formulat, la data de 14 iulie 2020, cerere de repunere pe rol;

• Dosarul nr. 6869/2/2019, înregistrat la Curtea de Apel București, având ca obiect cererea formulată de Damen SNS BV pentru anulare act administrativ (adresa nr. A3/10084/28.10.2019). Prin Sentința nr. 558/08/07/2020, Curtea de Apel București a respins ca neîntemeiată acțiunea. Hotărârea instanței nu este încă motivată;

• Dosarul nr. 47/2/2020, aflat pe rolul Curții de Apel București, formulat de Damen SNS BV în contradictoriu cu Guvernul României, pentru anularea Hotărârii de Guvern nr. 48 din 2018 privind aprobarea circumstanţelor şi a procedurii specifice aferente programului esenţial de înzestrare ,,Corvetă multifuncţională”. În cauză, MApN a formulat cerere de intervenție principală. Primul termen de judecată a fost fixat la data de 22 septembrie 2020.

După soluționarea definitivă a dosarelor menționate, Ministerul Apărării Naționale va avea temeiul legal pentru finalizarea procedurii de achiziție.

Reamintim că programul de achiziție se derulează în conformitate cu procedurile prevăzute de Hotărârea de Guvern nr. 48 din 2018 privind aprobarea circumstanţelor şi a procedurii specifice aferente programului esenţial de înzestrare ,,Corvetă multifuncţională”.

Scopul acestui program de înzestrare este achiziția a patru corvete multifuncționale pentru Forțele Navale și achiziția de muniții și a suportului logistic inițial aferent navelor (pentru primii doi ani de la livrarea fiecărei nave). Corvetele vor fi capabile să execute misiuni în următoarele domenii de luptă: AAW (lupta împotriva amenințărilor aeriene), ASuW (lupta împotriva navelor de suprafață), ASW (lupta împotriva amenințărilor submarine), EW (război electronic), NGS (sprijin cu foc la litoral).

Construcția și dotarea navelor se va realiza într-un șantier naval din România. În cadrul operațiunilor compensatorii este inclus un program offset ce include modernizarea fregatelor T22R cu un sistem de luptă similar cu cel al corvetelor, program ce are ca scop investiţii în industria românească de apărare.

Foto: Damen

Comments

comments

Continuă să citești

Societate

Facilități fiscale pentru constănțenii și companiile care au datorii la bugetul local

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

Primăria Municipiului Constanța a venit în sprijinul constănțenilor, persoane fizice și juridice, care au datorii la bugetul local la data de 31 martie 2020, inclusiv, și le-a oferit posibilitatea de a achita obligațiile fiscale principale restante fără accesoriile (majorări de întârziere) aferente acestora.

Pentru a beneficia de aceste facilități fiscale, debitorii trebuie, până pe data de 15 decembrie 2020, inclusiv, să:
– achite toate obligațiile bugetare principale datorate bugetului local, restante la data de 31 martie 2020, inclusiv;
– achite toate obligațiile bugetare principale și accesoriile datorate bugetului local cu termene de plată cuprinse între 1 aprilie 2020 și 15 decembrie 2020, inclusiv (până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor);
– depună o cerere de anulare a accesoriilor.

De asemenea, debitorii pot depune o notificare prin care își manifestă intenția de a beneficia de anularea accesoriilor și până la data de 15 decembrie 2020, inclusiv, pot achita eșalonat debitul restant.

Cererile și notificările pot fi depuse la ghișeele SPIT, trimise prin e-mail sau prin poștă la următoarele agenții fiscale:
• Agenția fiscală nr.1, Centrul Comercial TOM, stand B6b, e-mail: ag1@spit-ct.ro;
• Agenția fiscală nr.2, Strada Nicolae Grindeanu, nr.66, e-mail:ag2@spit-ct.ro;
• Agenția fiscală nr.3, Strada Sulmona, nr.22, e-mail: ag3@spit-ct.ro;
• Agenția fiscală nr.4, Strada Badea Cârțan nr. 3, e-mail: ag4@spit-ct.ro;
• Agenția fiscală nr.5, Bd. Alexandru Lăpușneanu nr. 116C (City Park Mall), e-mail: ag5@spit-ct.ro.
• Agenția fiscală nr. 6 , Bd. Tomis nr. 112, e-mail: ag6@spit-ct.ro.

Formularele tip se găsesc la orice agenție fiscală sau pot fi descărcate de pe site-ul instituției: https://www.spit-ct.ro/documente-declarare-persoane-fizice.

Programul de lucru cu publicul: luni, marți, miercuri, vineri: 08:30-16:30, respectiv joi: 08.30-18.30.

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: