Slide Societate

Podul reparațiilor fără sfârșit. Executat în patru ani, reparat de șase!

Apr 12, 2018 Mihaela Tîrpan

Compania Națională a Infrastructurii Rutiere continuă lucrările de reabilitare a podului de la Agigea. De șase ani execută autoritățile lucrări de reparații la un pod construit în doar patru! Cu precizarea că vorbim despre o lungime de aproape un kilometru și asta nu face decât să confirme incompetența autorităților române în domeniul infrastructurii rutiere.

Toate acestea se întâmplă cu mai puțin de o lună înaintea începerii oficiale a unui nou sezon estival, atunci când turiștii, dar și localnicii vor fi nevoiți să stea în trafic ore în șir, înțepeniți în cozi de kilometri.

Pe parcursul celor șase ani de când se fac reperații, pe la Ministerul Transporturilor au trecut „n” miniștri, dar și șefi al Companiei Naționale de Drumuri.

Astăzi, pe pod este montată o schelă, traficul este deschis, iar pericole există la tot pasul!

Structura prezenta o stare gravă de degradare și două hobane înlocuite în…3 ani!

Pe parcursul execuției lucrărilor de reabilitare au fost constatate grave probleme ale structurii. Astfel, constructorul „Implenia Baugesellschaft” – fost „Bilfinger Berger Baugesellschaft”, dar şi consultantul „Louis Berger Group INC” au anunțat că, în cadrul operațiunilor de revizuire a hobanelor, au constatat, că anumite componente ale hobanelor sunt afectate de coroziune și există un proces de degradare în curs de desfăşurare. Întrucât situaţia de degradare şi rupere a firelor de sârmă din interiorul hobanelor evolua rapid, la solicitarea beneficiarului, au fost făcute o serie de expertize în vederea stabilirii gradului de degradare a hobanelor şi a măsurilor ce trebuie luate în vederea remedierii acestor degradări.

În anul 2012, mai multe firme de consultanță – naționale și internaționale – au evaluat situația degradării podului care face legătura dintre municipiul Constanța și sudul litoralului. În toate expertizele efectuate a fost constatată starea gravă a structurii și s-a decis „înlocuirea hobanelor” considerată o lucrarea „urgentă”.

Următorul pas a fost suspendarea contractului inițial. După acest moment a fost demarat, în regim de urgenţă, proiectul de „Punere în siguranță a podului Agigea, pe DN 39, km 8+988”. Conform documentelor, proiectul a fost împărțit în două etape. Prima presupunea punerea în siguranţă a podului, fiind montate hobanele provizorii. Cea de-a doua etapă cuprinde înlocuirea hobanelor existente ale podului, cablu cu cablu, proiectul tehnic fiind avizat la data de 1 august 2013. Până la data de 15 iunie 2014 au fost schimbate opt dintre cele 10 hobane permanente ale podului. Drept concluzii, vă informăm că etapa de înlocuire a hobanelor a fost finalizată după aproape trei ani, deși doar două hobane rămăseseră neschimbate.

Lucrări suspendate, plăți neefectuate de către conducerea CNAIR

În aprilie 2015, antreprenorul a suspendat lucrările din cauza neefectuării obligațiilor de plată de către conducerea CNAIR. Lucrările privind înlocuirea hobanelor au fost reluate abia în toamna lui 2016. Cea de-a doua etapă de înlocuire a hobanelor a fost finalizată în mai 2017, după cum a informat Compania Națională a Infrastructurii Rutiere.

Deschis circulației în aprilie 1984, după verificări sub un convoi de calcul.

Execuția podului peste canalul Dunăre Marea Neagră de la Agigea a durat patru ani. Ziarul Ziua de Constanța a prezentat un material documentar pus la dispoziție de IPTANA – firma de drumuri din perioada comunistă.

NOTĂ! Societatea IPTANA care a proiectat cea mai mare parte a drumurilor, porturilor și aeroporturilor construite în perioada comunistă și-a cerut insolvența. În mai 2017, digi24.ro a scris că acționarii firmei Transproiect 2001, un ”pui” al IPTANA SA, au discutat schimbarea denumirii societății Transproiect 2001 în IPTANA Transproiect.

Astfel, potrivit jurnaliștilor de la Ziua, între anii 1981 şi 1982, şantierul condus de inginerul Clim a executat fundaţiile podului, cu cele 40 de coloane forate şi elevaţiile respective, precum şi pilonul înalt de 70 de metri. S-a lucrat în două schimburi, în total 35-40 de muncitori pe schimb. Supravegherea lucrărilor a fost asigurată de către tehnicianul Mihai Carastere, iar la realizarea pilonului o importanţă contribuţie a avut-o Elias Regep. În anul 1983 a fost montat şi lansat în deschidere tablierul metalic, a fost realizată placa de carosabil din beton armat şi sistemul rutier pe pod. În trimestrul trei al anului 1983 a început punerea sub tensiune a hobanelor. Această activitate a fost atent supravegheată de către inginerul Cornel Rusu de la INCERTRANS şi de către inginerii Nicolae Dumitrescu şi Octavian Strâmbu de la IPTANA . Podul a fost supus încercărilor şi verificărilor corespunzătoare sub un convoi de calcul, după care, în aprilie 1984, a fost deschis circulaţiei. Potrivit IPTANA, lucrările de construcţie ale podului de la Agigea au durat efectiv patru ani.

De asemenea, potrivit aceluiași document, execuția efectivă a podului de la Agigea a început în anul 1980. Colectivul de proiectare a fost format din 8 ingineri, 4 tehnicieni proiectanți și 3 desenatori.

România lui 2018 – țara inginerilor de tot felul – nu e în stare să-l repare!

Concluziile vă aparțin.

Comments

comments