Connect with us

Actual

Reabilitarea căii ferate Bucureşti-Constanţa, mită de milioane de euro! Nu lipsesc urmăriţii penal…

Publicat

la

Direcția Națională Anticorupție cere sesizarea preşedintelui pentru încuviinţarea urmăririi penale a fostului ministru al Finanţelor Sebastian Vlădescu, acuzat de două infracţiuni de luare de mită. El este cercetat într-un dosar în care a început urmărirea penală şi împotriva fostului parlamentar Cristian Boureanu, a lui Ionuţ Costea, fost secretar de stat în Ministerul Finanţelor şi a lui Constantin Dascălu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor. Infracţiunile de corupţie au fost comise în legătură cu încheierea şi derularea contractelor de reabilitare a liniei ferate Bucureşti – Constanţa, precum şi cu recuperarea taxei pe valoarea adăugată (TVA) restante, pentru lucrări de reabilitare la o altă linie de cale ferată. Astfel, în perioada 2005-2014, oficiali români sau persoane cu influenţă asupra acestora ar fi primit de la o companie străină, în baza unor înţelegeri, aproximativ 20 de milioane de euro pentru ca, în schimbul acestor sume, să se asigure încheierea contractelor şi plata facturilor pentru reabilitarea unor tronsoane de cale ferată a liniei Bucureşti-Constanţa, precum şi plata TVA restante pentru reabilitarea unei alte linii de cale ferată care fusese deja realizată de aceeaşi companie. Iată comunicatul DNA:

În conformitate cu prevederile legale și constituționale, procurorul șef al Direcției Naționale Anticorupție a transmis procurorului general al P.I.C.C.J referatul cauzei, în vederea sesizării Președintelui României, pentru formularea cererii de efectuare a urmăririi penale față de VLĂDESCU SEBASTIAN, la data faptelor ministru al Finanțelor Publice, față de care există indicii că ar fi săvârșit două infracțiuni de luare de mită, în perioada exercitării funcției ministeriale.
În același dosar penal, procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Secția de combatere a infracțiunilor asimilate infracțiunilor de corupție au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale față următorii:
COSTEA MIRCEA-IONUȚ, fost angajat al Ministerului Finanțelor, pentru săvârșirea infracțiunilor de:
– trafic de influență,
– complicitate la luare de mită;

MITITELU MIHAELA, la data faptelor persoană apropiată de conducerea C.N. C.F.R., pentru săvârșirea infracțiunilor de:
– trafic de influență,
– complicitate la luare de mită;

BOUREANU CRISTIAN-ALEXANDRU, la data faptelor deputat în Parlamentul României, pentru infracțiunea de trafic de influență;

DASCĂLU CONSTANTIN, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, pentru săvârșirea infracțiunii de luare de mită.

Față de cei patru inculpați s-au stabilit următoarele cauțiuni, după cum urmează:
– COSTEA MIRCEA-IONUȚ – 1.500.000 euro,
– MITITELU MIHAELA – 1.000.000 euro,
– DASCĂLU CONSTANTIN – 500.000 euro,
– BOUREANU CRISTIAN-ALEXANDRU – 200.000 euro.

În ordonanțele procurorilor se arată că, în cauză, există date și probe care conturează următoarea stare de fapt:

Infracțiunile de corupție care fac obiectul cauzei au fost comise în legătură cu încheierea și executarea contractelor de reabilitare a liniei ferate București – Constanța, precum și cu recuperarea taxei pe valoarea adăugată (TVA) restante, pentru lucrări de reabilitare efectuate la o altă linie de cale ferată. Astfel, a rezultat că, în perioada 2005-2014, oficiali români sau persoane cu influență asupra acestora ar fi primit, de la o companie străină, în baza unor înțelegeri, aproximativ 20 de milioane de euro pentru ca, în schimbul acestor sume, să se asigure încheierea contractelor și plata facturilor pentru reabilitarea unor tronsoane de cale ferată a liniei București-Constanța, precum și plata TVA restante pentru reabilitarea unei alte linii de cale ferată care fusese deja realizată de aceeași companie.
Banii încasați ilegal reprezentau procente din valoarea fiecărei plăți făcute de statul român și erau achitați succesiv, pe măsură ce compania constructoare încasa, la rândul ei, contravaloarea lucrărilor efectuate, de la statul român (respectiv de la compania C.N. C.F.R.).

Din cercetările efectuate în cauză a rezultat că activitatea infracțională s-ar fi desfășurat în două etape:

I. în perioada 2005-2014

În contextul participării companiei străine la licitația organizată de C.N.C.F.R. pentru reabilitarea liniei București – Constanța, reprezentanții acesteia au convenit cu Vlădescu Sebastian, Costea Mircea-Ionuț (fost angajat al Ministerului Finanțelor) și Mititelu Mihaela (persoană apropiată de conducerea C.N.C.F.R.), să le plătească eșalonat un comision de 3,5% din sumele încasate de la statul român. În schimb, cei trei se angajau să facă demersuri astfel încât să fie asigurată finanțarea suplimentară în vederea încheierii contractului și pentru ca, ulterior, plățile pentru lucrări să fie făcute la timp. Pentru remiterea sumelor de bani a fost creat un circuit fictiv, în baza căruia sumele de bani au plecat de la societatea străină și au ajuns la persoanele susmenționate (respectiv Vlădescu Sebastian, Costea Mircea Ionuț și Mititelu Mihaela). În circuitul fictiv a fost interpusă o societate de avocatură, mai multe firme afiliate acesteia și o serie de societăți controlate de cei trei, fiind încheiate mai multe contracte fictive.
Concret, din cercetările efectuate a rezultat că, în perioada 2008-2009, în baza acestei înțelegeri, fostul ministru al finanțelor, cu sprijinul inculpaților Costea Mircea Ionuț și Mititelu Mihaela ar fi primit, în conturile bancare ale unor firme deținute sau controlate de către persoane apropiate, suma de aproximativ 1 milion de euro (reprezentând partea sa din comisionul pretins), transferurile fiind justificate prin contracte fictive.
În perioada 2006-2014, conform aceleiași înțelegeri, inculpatul Costea Mircea Ionuț a primit sume de bani totalizând aproximativ 4,5 milioane de euro, în baza unor contracte fictive încheiate cu firme deținute sau controlate de către persoane apropiate, a beneficiat de decontarea contravalorii serviciilor turistice efectuate de el și membrii familiei în perioada 2008-2014, a primit folosința unui autoturism de lux, i s-a plătit aportul la majorarea capitalului unei firme.
Inculpata Mititelu Mihaela a primit sume de bani totalizând aproximativ 3 milioane de euro, în baza unor contracte fictive încheiate cu firme deținute sau controlate de către ea sau persoane apropiate.

II. în perioada 2009-2014

În cursul anului 2009, pe fondul schimbărilor politice ca urmare a alegerilor parlamentare din anul anterior și al crizei economice care a dus la întârzierea plății facturilor, reprezentanții aceleiași societăți au ajuns la o nouă înțelegere privind plata unui comision de 10% din sumele încasate de la statul român în baza acelorași contracte de reabilitare a căii ferate, către Vlădescu Sebastian, către Constantin Dascălu (secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor în perioada ianuarie 2009 – octombrie 2010) și către Cristian Boureanu (deputat în Parlamentul României).
Concret, în perioada 23 decembrie 2009 – 3 septembrie 2010, Vlădescu Sebastian și Dascălu Constantin, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, au acceptat promisiunea remiterii unor sume de câte 2 milioane de euro de la reprezentantul în România al companiei străine, pentru ca să își îndeplinească atribuțiile de serviciu într-un mod care să asigure, pe de o parte, finanțarea și plata lucrărilor efectuate la tronsonul de cale ferată București-Constanța și, pe de altă parte, finanțarea și plata efectivă a TVA restantă de la lucrările efectuate la tronsonul București – Câmpina.
La rândul său, în anul 2009, Boureanu Cristian, deputat în Parlamentul României, a acceptat promisiunea de a primi alte 2 milioane de euro pentru ca, în schimbul acestei sume, să își exercite influența asupra lui Vlădescu Sebastian, precum și asupra conducerii Ministerului Transporturilor, în beneficiul companiei străine, în sensul celor anterior menționate.
Pentru remiterea sumelor de bani a fost creat un nou circuit fictiv, conceput pe cinci nivele, în baza căruia sumele de bani au plecat de la societatea străină și au ajuns la persoanele susmenționate.
În circuitul fictiv au fost interpuse mai multe firme cu sedii sociale în paradisuri fiscale care aveau conturi deschise la bănci din Cipru și Elveția, prin care au tranzitat banii. În final, banii au ajuns în societăți indicate de destinatarii sumelor, fie au fost retrași în numerar, fiind transportați și predați în România persoanelor mai sus indicate, implicate în înțelegerea inițială.
Din suma de 2 milioane de euro pretinsă, Vlădescu Sebastian a primit, în perioada noiembrie 2011-septembrie 2013, suma de 65.000 de euro, sub forma finanțării activității unei companii offshore unde avea calitatea de asociat.
La rândul său, inculpatul Dascălu Constantin, în decembrie 2010 și mai 2011, a primit suma totală de 1.114.000 de euro în conturile bancare ale unor firme situate într-un paradis fiscal controlate de persoane apropiate.
În perioada 2010-2017, inculpatul Boureanu Cristian a primit aproximativ 2,2 milioane de euro (din care 1.053.500 euro în numerar, iar restul sub forma altor beneficii materiale, respectiv plata unor servicii turistice, plata aportului la capitalul a două firme la care era asociat și alte plăți solicitate de către acesta).

La data de 17 aprilie 2018, inculpaților Dascălu Constantin, Boureanu Cristian, Costea Mircea-Ionuț și Mititelu Mihaela li s-au adus la cunoștință calitatea procesuală în conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedură penală.

Facem precizarea că punerea în mișcare a acțiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nici o situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.

Comments

comments

Continuă să citești
Reclamă

Actual

Zeci de sancțiuni contravenționale, aplicate de polițiștii constănțeni. Vezi de ce

Publicat

la data de

Scris de

În cursul zilei de ieri, 5 decembrie, polițiștii IPJ Constanța au efectuat mai multe activități privind respectarea Legii 55/2020. Au avut loc verificări în mai multe localități ale județului și au fost aplicate amenzi în valoare de 18.000 de lei.

La data de 5 decembrie a.c., polițiștii orașului Năvodari, împreună cu polițiști din cadrul Secției 5 Rurală Cogealac și luptători ai Serviciului pentru Acțiuni Speciale, au desfășurat activități pe linia prevenirii și combaterii infracțiunilor comise cu violență, respectiv pentru verificarea respectării prevederilor Legii 55/2020.

Astfel, au fost legitimate peste 180 de persoane și au fost verificați 18 operatori economici, totodată fiind controlate și 143 de autovehicule.

În urma acțiunilor, au fost aplicate 46 de sancțiuni contravenționale, în valoare totală de aproximativ 12.000 de lei, dintre care 31 la Legea 55/2020.

Totodată, au fost reținute, în vederea suspendării exercitării dreptului de a conduce, 2 permise de conducere, dintre care 1 pentru conducerea sub influența alcoolului, iar pentru pentru conducerea unor autovehicule având defecțiuni tehnice sau pentru neîndeplinirea unor obligații legale, polițiștii rutieri au retras 5 certificate de înmatriculare.

La data de 5 decembrie a.c., polițiști din cadrul Poliției municipiului Mangalia, Biroului de Poliție Vama Veche – 2 Mai, precum și ai Secției 3 Rurală Mangalia și Secției 9 Rurală Topraisar au desfășurat activități pe linia menținerii unui climat optim de ordine și siguranță publică, respectiv pentru verificarea respectării prevederilor Legii 55/2020. Astfel, au fost legitimate peste 130 de persoane și au fost verificați 10 operatori economici.

În urma acțiunilor, au fost aplicate 15 sancțiuni contravenționale, în valoare totală de peste 6.000 de lei, dintre care 3 la Legea 55/2020.

Comments

comments

Continuă să citești

Actual

Băut zdravăn, un bărbat s-a răsturnat cu mașina între Tichilești și Topalu

Publicat

la data de

Scris de

În cursul serii trecute, în județul Constanța a avut loc un accident rutier în care un bărbat s-a răsturnat cu autoturismul. Din fericire, nu au rezultat victime. Polițiștii au stabilit că șoferul era băut bine, așa că au întocmit pe numele lui un dosar de cercetare penală.

Potrivit Biroului de presă al IPJ Constanța, la data de 5 decembrie a.c., în jurul orei 22.50, polițiști din cadrul Serviciului Rutier au identificat un bărbat, de 39 de ani, care a condus un autoturism, pe DJ 223, dinspre Tichilești către Topalu, în timp ce se afla sub influența băuturilor alcoolice.

Conducătorul auto a pierdut controlul direcției de mers, vehiculul răsturnându-se în afara părții carosabile, fără a rezulta victime.

În urma testării cu aparatul etilotest a rezultat o valoare de 0,94 mg/l alcool pur în aerul expirat, acesta fiind condus la spital pentru prelevarea de mostre biologice în vederea stabilirii alcoolemiei în sânge.

Foto: Ilustrativ

Comments

comments

Continuă să citești

Actual

Nava ”Ștefan cel Mare” a finalizat misiunea în Marea Mediterană. Câți migranți au salvat polițiștii români de frontieră

Publicat

la data de

Scris de

Poliţiştii de frontieră, membri ai echipajului navei maritime „Ştefan cel Mare” din dotarea Gărzii de Coastă, s-au întors astăzi acasă, după o operațiune de prevenire și combatere a migrației la care au participat în Marea Mediterană timp de patru luni de zile.

În cadrul misiunilor desfăşurate, poliţiştii de frontieră români au salvat, transbordat şi transportat 2.082 migranţi, care se aflau în pericol pe ambarcaţiuni supraaglomerate și de mici dimensiuni, ce navigau în Marea Mediterană şi care, ulterior, au fost predaţi autorităţilor italiene pentru efectuarea formalităţilor specifice.

În perioada 11.08.2021 – 01.12.2021, nava maritimă de supraveghere MAI 0201 „Ştefan cel Mare” din dotarea Poliţiei de Frontieră Române a participat la Operaţiunea Comună „THEMIS”, organizată de Agenţia Europeană FRONTEX (Agenţia Europeană pentru Poliție de Frontieră și Gardă de Coastă) ce s-a desfăşurat la frontierele maritime externe ale U.E.

Nava “amiral” a Poliţiei de Frontieră Române a executat misiuni individuale de patrulare, supraveghere, căutare şi salvare în Marea Mediterană, la frontiera maritimă externă din sudul Italiei, alături de forţele de poliţie şi de impunere a legii ale tuturor statelor membre U.E. participante la misiune.

S-a avut în vedere întreprinderea de măsuri comune pe linia controlului fluxurilor migraţioniste la limita sudică a spaţiului comunitar, efectuarea cu operativitate a schimbului de date şi informaţii între autorităţile de aplicare a legii din aceste ţări, precum şi un schimb eficient de experienţă între poliţiştii de frontieră europeni.

Poliţiştii de frontieră români au executat 20 de misiuni, cu un total de 56 zile de patrulare, timp în care nava Gărzii de Coastă a parcurs 11.478 mile marine.

În cadrul misiunilor desfăşurate, poliţiştii de frontieră români au salvat, transbordat şi transportat 2.082 migranţi, care se aflau în pericol pe ambarcaţiuni supraaglomerate și de mici dimensiuni, ce navigau în Marea Mediterană şi care, ulterior, au fost predaţi autorităţilor italiene pentru efectuarea formalităţilor specifice.

Echipajul navei a fost apreciat de către parteneri datorită profesionalismului cu care a acționat pe timpul misiunilor, seriozității și implicării în munca susținută depusă. Chiar dacă condițiile hidrometeorologice au fost de multe ori neprielnice, toate persoanele salvate au fost aduse în siguranță la mal, nefiind înregistrate probleme de niciun fel.

Obiectivul principal al Operaţiunii Comune „THEMIS” a fost reprezentat de sprijinirea autorităţilor italiene în supravegherea şi controlul frontierelor maritime ale Uniunii Europene, precum şi de căutare şi salvare a persoanelor aflate în dificultate pe mare (Search and Rescue) la frontiera externă a Uniunii Europene.

Activitatea este o continuare a operaţiunilor de control la frontieră organizate de Frontex, în cadrul cărora Poliţia de Frontieră Română a avut o contribuţie semnificativă, atât din punct de vedere al mijloacelor tehnice, cât şi din punctul de vedere al numărului, al profilurilor şi al rezultatelor obținute de experţii detaşaţi, aprecierile venind atât din partea autorităţilor italiene, cât şi din partea Agenţiei. Operaţiunea a fost finanţată de către Frontex.

Cazuri semnificative:

În data de 3 noiembrie a.c., ora 18.20, nava MAI 0201 a fost solicitată de către Centrul International de Comandă Roma, prin reprezentantul național, să detecteze și să intercepteze două veliere cu migranți care se îndreaptau spre coasta Italiană.

În data de 4 noiembrie, ora 10.00, nava Poliției de Frontieră Române a detectat cele două veliere la o distanță de peste 120 mile marine de coasta Italiei și a început activitatea de supraveghere de la distanță a țintelor. În seara aceleași zile, având în vedere înrăutățirea bruscă a vremii, MRCC Roma a declarat evenimentul ca fiind unul SAR, (search and rescue), iar nava MAI 0201 a fost nominalizată Coordonator la fața locului (OSC). Comandantul navei noastre a solicitat ajutorul unei nave comerciale aflate în apropiere pentru a asigura adăpost împotriva valurilor și vântului foarte puternic, însă după mai multe încercări și datorită faptului că starea mării la acel moment putea pune în pericol ambarcațiunile și viața migranților pe timpul unei transbordări, acesta a decis oprirea activităților SAR. La solicitarea comandantului navei PFR și asigurând protecție împotriva valurilor și vântului, cele două veliere şi-au continuat drumul, însoțite de către nava MAI 0201, către coasta Italiei.

În data de 5 noiembrie a.c., începând cu ora 08.20, au fost salvați și luați la bordul navei MAI 0201 un număr de  93 de migranți (62 bărbați, 18 femei și 13 copii), aceștia fiind debarcați în siguranță în portul Crotone în seara aceleași zile, operațiunea fiind una deosebit de dificilă.

Pe timpul deplasării către portul Crotone, polițiştii de frontieră de pe nava MAI 0201 au acordat îngrijiri medicale unei femei, care, datorită stadiului avansat de epuizare ( fără mâncare și apă de 6 zile), a suferit o criza de spasmofilie și a leșinat de mai multe ori.

În  data de 27 noiembrie a.c., nava MAI 0201 a fost solicitată de către Centrul Internațional de Coordonare (ICC) Roma, prin reprezentantul național, să detecteze și să intercepteze, o țintă, cu aproximativ 200 de persoane la bord, aflată la 100 mile marine de coasta italiană, despre care existau informații că are o femeie însărcinată la bord.

La ora 14.35, nava Poliției de Frontieră Române a detectat ținta ca fiind o navă de pescuit cu un număr ridicat de persoane la bord.  În desfășurarea activității de salvare a fost trimisă și o navă  a Gărzii de Coastă italiene.

La ora 17:10, o șalupă a Gărzii de Coastă italiene a interceptat nava cu migranți și a comunicat navei Poliției de Frontieră că la bord sunt aproximativ 200 de persoane, iar starea de sănătate a femeii care, între timp a născut, era bună (precum și a copilului).

La scurt timp a fost declarată acțiune SAR şi a fost solicitat ajutorul unei nave comerciale pentru a asigura condiții optime în vederea transbordării migraților de la bordul pescadorului, la bordul navei Poliției de Frontieră, având în vedere condițiile hidrometeorologice nefavorabile. După multe ore și încercări repetate au fost transbordate la bordul navei MAI 0201 de către șalupa Gărzii de Coastă italiene un număr de 162 persoane. Au fost distribuite pături termoizolante, apă și hrană persoanelor ambarcate la bord. Femeia și nou născutul au fost duse la mal de către șalupa Gărzii de Coastă italiene împreună cu alte 80 persoane însoțiți de către o navă comercială.

A doua zi de dimineaţă, nava Poliției de Frontieră a acostat în port și a debarcat  în siguranță cele 162 persoane.

 

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: