Conecteaza-te cu noi

Politica

Regulamentul de parcări al Constanței – o JECMĂNEALĂ de 20 de milioane de euro

Published

on

Pe vremea lui Făgădău, constănțenii plăteau doi lei cincizeci pentru o oră de parcare în centrul orașului. Iar între blocuri, în parcările de rezidență, plăteau o taxă de rezervare de 208 lei pe an. Pe timpul zilei, aceste locuri rezervate puteau fi utilizate la liber, fără nicio taxă, de orice alt șofer. Însă regulamentul lui Făgădău avea și hibe. Cel mai grav cusur era acela că la parcările din centru, taxa de 2,5 lei pe oră nu puteau fi achitată decât prin SMS. Dacă te lăsa bateria la telefon sau creditul, te alegeai rapid cu o amendă contravențională. Polițiștii locali trăgeau tare să-și facă normele de amenzi, astfel că vânau orice abatere, oricât de mică. Iar acest comportament a nemulțumit profund. Acesta a fost momentul în care Asociația Constanța Altfel, condusă atunci de actualul primar Vergil Chițac și reprezentată avocățește de actualul administrator public al orașului, Felicia Ovanesian, a atacat regulamentul în Justiție. Acțiunea asociației lui Chițac & Ovanesian a fost admisă, în principal din cauza lipsei modalităților alternative la plata taxei de parcare. Ca urmare, o vreme nu s-a mai încasat niciun ban în parcările din centrul orașului. Iar constănțenii s-au bucurat și i-au mulțumit lui Chițac, votându-l la Primărie. Omul promitea multe vise, ca de pildă transportul gratis în comun.

Filozofia de parcare a părinților noului regulament: să plătească toți proprietarii de mașini!

Numai că, după instalarea în funcție, primarul liberal a numit un comitet local, în frunte cu viceprimarul Rusu și cu fostul PSD-ist Horia Constantinescu, cu misiunea să redacteze un nou regulament al parcărilor.

(Precizare/ later edit: viceprimarul Ionuț Rusu a negat că ar fi fost implicat în redactarea Regulamentului, așa cum în mod eronat susținuse public George Măndilă, consilierul primarului Chițac; același viceprimar Rusu a precizat că Regulamentul a fost redactat de o echipă coordonată de Felicia Ovanesian și de Horia Constantinescu).

Advertisement

Filozofia care se clocea pentru acest domeniu nu-i era chiar străină primarului, de vreme ce acesta s-a înfățișat la câteva emisiuni, la televiziunea mogulului său de suflet, dând glas ideii că fiecare proprietar de mașină din acest oraș ar trebui să achite taxă de parcare. Fostul PSD-ist înfiat de liberali, Horia Constantinescu, s-a dus la rândul său pe la televiziuni și site-uri cu platforme video, trădându-se că scopul urmărit prin noul regulament ar fi colectarea de la cetățeni a cel puțin 20 de milioane de euro pe an. În aceeași emisiune în care-și freca mâinile cu gândul la purcoiul de bani, Horia C. își permitea să-i numească nesimțiți pe agenții economici care nu au acceptat să sponsorizeze Primăria, pentru amenajarea luminițelor de Crăciun. Cam ăsta-i nivelul de golănie și tupeu al părintelui noului regulament de parcare.

Au ascuns anexele, ca să nu se prindă publicul de dimensiunea jecmănirii

Ca urmare, regulamentul a ieșit după chipul și asemănarea celor care l-au plămădit: alambicat, neclar, contradictoriu, cu portiță pentru deturnarea de fonduri… dar foarte clar în privința intenției de a stoarce de la șoferi cel puțin 20 de milioane de euro pe an. Foarte clare sunt și intențiile acestor imaculați care nu-i suferă pe nesimțiți de a institui un regim polițienesc. 

Constanța Altfel

Înainte de a intra în detalii, trebuie să spunem că regulamentul a fost pus în dezbatere publică și a generat în jur de 90 de amendamente și observații din partea publicului. Însă constănțenii n-au avut acces decât la partea teoretică, întrucât anexele au fost ascunse până ieri. Ori aceste anexe cuprindeau date punctuale despre tarife și zone de parcare. Vorbim de elemente cheie, ca dovadă că în momentul în care datele au ajuns la cunoștința publicului, au generat un val de comentarii și înjurături. Iar așa devine clar de ce au fost ascunse.

Zona zoster

Din capul locului, regulamentul împarte Constanța în 3 așa-zise zone de taxare. În Zona 1, se află parcări cu timp limitat, în care îți poți lăsa mașina maxim 3 ore. În primele două ore, tariful este de 7 lei pe oră, plus TVA. În a treia oră, tariful sare la 15 lei plus TVA. Parcările din această ”zonă de taxare” sunt administrate de Confort Urban SRL. Utilizatorii pot plăti serviciul prin SMS, la parcometru sau la angajații acestei societăți. Jumătate din banii colectați ar putea rămâne în contul SRL-ului, iar cealaltă jumătate ar putea să se facă venit la bugetul local – existând un proiect distinct în acest sens care va fi supus aprobării în aceeași ședință cu regulamentul de parcări. Potrivit legii, administratorii parcărilor pot păstra între 20 și 50% din veniturile încasate. Administrația Chițac optează pentru varianta fifty-fifty.

Advertisement

Regula generală în Zona 1 este aceea că parcarea e pe timp limitat și costă mai scump ca la Londra. Desigur, există și o sumedenie de excepții, pe care le vom detalia mai jos.

În Zona 2 intră toate ”spațiile de parcare situate pe trama stradală” amenajate ca parcări, ”cu excepția spațiilor de parcare cuprinse în Zona 1 și a parcărilor de reședință” (Zona 3). Cu alte cuvinte, orice margine de stradă trasată cu bidineaua, dacă nu se află în Zona 1 sau în Zona 3, se află obligatoriu în Zona 2. Aici, parcarea este permisă doar contra unei taxe de 4 lei pe oră plus TVA.

În Zona 3, sunt incluse parcările de reședință. Vorbim de locuri de parcare aflate în inima cartierelor, care pot fi rezervate de riverani. Persoanele fizice achită 208 lei pe an, în vreme ce persoanele juridice achită de 9 ori mai mult, respectiv 1.868 de lei pe an.

Portița pentru deturnarea de fonduri

Regulamentul interzice cu desăvârșire parcarea pe trotuare sau pe spațiile verzi. Plecând de la acest aspect și luând în calcul și faptul că peste 1.200 de locuri de parcare de pe bulevardul Alexandru Lăpușneanu vor fi desființate în curând, e limpede că locurile vor deveni total insuficiente. Anticipând acest dezastru previzibil, regulamentul prevede atribuirea locurilor rezervate din Zona 3 prin licitații publice.

Advertisement

În acest caz, asociațiile de locatari primesc sarcina să trimită membri în comisia de licitație și în comisia de contestații. De asemenea, asociațiile primesc în sarcină să ateste calitatea participanților de proprietari ai apartamentelor și faptul că sunt la zi cu plata întreținerii. Prima operațiune ar putea aduce atingere regulilor cu părivire la manipularea datelor personale. Conștienți de acest aspect, redactorii regulamentului specifică faptul că atestarea se poate face prin consultarea cărții de imobil. 

În urma licitației, Primăria încasează doar 208 lei pe an pentru locul din parcarea de reședință, în vreme ce diferența de preț, rezultată din licitație, urmează să fie vărsată de câștigători în contul asociației de proprietari.

Regulamentul indică șefilor de asociații să utilizeze acești bani doar pentru amenajarea spațiilor verzi de lângă blocuri sau pentru salubrizare. Acest mecanism prin care Primăria permite ca banii să intre în conturile unor persoane juridice diferite ar putea fi asimilat drept deturnare de fonduri, în opinia unor surse juridice consultate de Ordinea.Ro.

Viniete pentru zonele 2 și 3

După cum spuneam, există o serie de facilități și excepții. Principala facilitate este aceea că șoferii pot cumpăra viniete care le conferă drepturi doar în parcările administrate de Primărie (vinietele nu au nicio valabilitate în parcările din Zona 1 administrate de Confort Urban SRL). Vinieta albastră poate fi cumpărată cu 25 de lei pe zi, 150 de lei pe săptămână sau 250 de lei pe lună. Vinieta albă, valabilă pentru un an întreg, costă 360 de lei. Cu vinieta, albă sau albastră, poți parca permanent pe locurile din Zona 2. De asemenea, poți parca pe locurile din Zona 3 (parcările de reședință), de luni până vineri, în intervalul 8:00 – 15:00. Dacă sunt libere. Cine parchează aici fără vinietă… e pasibil de amendă.

Advertisement

O altă așa-zisă facilitate este un sistem de abonamente, la 208 lei pe an, care permite parcarea riveranilor pe locurile rezervate, din parcările de reședință, în intervalul 8:00 – 15:00, de luni până vineri, fără week-end-uri, fără sărbători legale. Practic, pentru aceiași bani în care alții beneficiază de parcare de reședință pe toată durata zilei, ai putea să te lipești câteva ore, când rezervatarul e plecat la muncă. După aceea… Dumnezeu cu mila să mai găsești pe undeva un loc fără plată.

Excepții pentru cei de la Primărie și alte instituții

De la regula de plată din Zona 1 administrată de Confort Urban se aplică excepții pentru riveranii care cumpără un abonament, pentru parcările instituțiilor publice, pentru mașinile instituțiilor de forță aflate în misiune (SRI, Parchet etc), pentru mașinile lucrătorilor care participă la repararea unor avarii, pentru taxiuri – care vor avea spații aparte, precum și pentru mașinile electrice sau hibrid. Evident că angajații Primăriei nu vor plăti taxe de parcare la valoarea de 7 lei sau de 15 lei pe oră, ci abonamente anuale la o valoare redusă.

În parcările din Zona 2 și Zona 3, cei de mai sus beneficiază de gratuitate. Tot aici pot parca gratuit mașinile unităților Ministerului Educației sau Ministerului Tineretului și Sporturilor, veteranii și văduvele de război, victimele dictaturii comuniste și reprezentanții unor fundații înființate prin testament sau ai ONG-urilor care se ocupă în mod exclusiv de prestarea gratuită de servicii sociale. Persoanele cu dizabilități au locuri gratuite în toate zonele de taxare.

O varză conceptuală

Advertisement

Din punct de vedere conceptual, regulamentul de parcare are probleme grave. Dacă îl parcurgeți, veți avea surpriza să găsiți parcări de reședință situate în Zona 1 și Zona 2, deși Zona 3 înseamnă parcări de reședință. După ce ai aflat, din definiție, că Zona 3 înseamnă parcări de reședință, este cam greu să înțelegi că parcări de reședință înseamnă și Zona 1 și Zona 2. Pare că cine a scris regulamentul nu prea a fost la ora de logică.

Apoi, din anexe aflăm că Zona 1 este și în fața Palatului de Justiție, dar și la bazarul Gorbaciov, situat lângă cimitirul căruia îi mai cad gardurile pe trotuare și pe trecători. Pe de altă parte, stațiunea Mamaia nu este în Zona 1, ci în Zona 2. Păi de ce e mai scump să parchezi la Gorbaciov decât în Stațiunea Mamaia? 

Și varza e mare: vinieta albă, vinieta albastră, taxa de 4 lei, taxa de 7 lei, taxa de 15 lei, abonamentul, rezervarea, dreptul de șmecher al celor de la Primărie, riveranii, licitațiile, asociațiile care certifică date personale și se aleg cu banii, zonele care se încalecă între ele, Zona 2 care poate fi extinsă cu bidineaua în tot orașul…

Europa ne spune că regulile trebuie să fie simple și predictibile. Însă, la ce talmeș-balmeș făcură imaculații care nu-i suferă pe nesimțiți, e clar că nu poate fi vorba de așa ceva. Evident că regulamentul prevede un purcoi de amenzi. Și la cât  e de alambicat, cu siguranță vor fi destui mușterii. Un sfert de oraș parchează pe trotuare, pentru că asta este situația. După noul regulament, contravenienții vor fi amendați. Ori cu amenzi cu tot afacerea parcărilor ne va ușura, la comun, de mai bine de 20 de milioane de euro pe an. Ca să nu mai spunem câtă treabă vor avea polițiștii locali să verifice pe oricine. Vorba povestitorului: așa se întâmplă când îl schimbi pe Dracu și dai de tac*su.

 

Advertisement

Comentarii pe Facebook

Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta

Adrian Cârlescu este fondator și redactor-șef al publicației Ordinea.Ro. Activează în presa locală constănţeană din anul 1998. A fost reporter şi editor de ştiri la MTC TV, redactor-şef la Replica de Constanţa, redactor în departamentul de investigații la Ziua de Constanţa, co-fondator la Dezvăluiri.Ro, redactor de investigații la Constanța.ro. Este absolvent al Facultăţii de Filosofie a Universităţii din Bucureşti (1998), finalizată cu o teză de licenţă coordonată de profesorul Gabriel Liiceanu, şi a unui master de filosofia culturii (2000). Este autor al volumului „Columbia – spectacolul morţii. Regimul de detenţie în Colonia Cernavodă a Canalului Vechi”, Editura Ex Ponto, Constanța, 2014, și coautor coordonator al volumului ”O istorie a orașului Cernavodă”, Editura Star Tipp, Slobozia, 2015.

Advertisement





Despre Noi

Știri și investigații din județul Constanța.
Aici găsiți subiectele care contează.

Asociația Puterea Civică

Forma legală: ONG/Asociație
Cod de Identificare Fiscală: 24860568

Adresa: Constanța, Bd. IC Brătianu nr. 48, Bl. G29 (Complex Intim), Et. 1, Biroul 7.

Telefon: 0241.625.564

E-mail: ordinea.ro@gmail.com




Copyright © 2018 Ordinea.RO - Theme by MVP Themes, powered by WordPress. Administrat, Implementat, Optimizat de Takmate Solutions