Societate
Salarii 2024. Grilă schimbată radical, ce diferenţă va fi între un paznic şi un profesor universitar
Published
12 luni agoon
Lege nouă privind salariile la stat. Ierarhizarea posturilor, pe o scală de la 1 la 12, unde gradul 1 e atribuit postului de paznic, 5 – învăţătoarei, 7 – profesorului de şcoală, iar gradul 10 – managerului de spital.
Salarii 2024. Veniturile bugetarilor vor fi ierarhizate in noua lege – Scenariul pe care Ministerul Muncii l-a trimis la sindicate pentru analiza arată cu totul diferit. Este cel mai nou scenariu pe care Ministerul Muncii l-a trimis deja la sindicate pentru analiză.
- un grup de experți evaluatori constituit prin nominalizare de către ministerele de linie, la solicitarea Ministerului Muncii. Acest grup include experți în resurse umane, care au o bună cunoaștere tehnică a cadrului legal și a tipurilor de funcții utilizate în fiecare domeniu de activitate bugetară (educație, sănătate, funcție publică).
un comitet de coordonare constituit din reprezentanți ai ministerelor de resort, eventual și din partea confederațiilor sindicale reprezentative, aprobat prin memorandum de către guvern. Acest comitet are rolul de a agrea concluziile grupului de evaluator.
echipa de consultanți, constituită din experți ai Băncii Mondiale.
*gradul 1: paznic, spălătoreasă, secretar-dactilograf
*gradul 4: polițist local, economist, asistent maternal profesionist
*gradul 5: educatoare, învățătoare, asistent social
*gradul 7: inspector vamal, profesor universitar, expert criminalist, dirijor, consilier parlamentar
CINE IA CELE MAI MARI SALARII
*gradul 8: director, inginer șef cadastru, șef birou vamal, farmacist
*gradul 9: judecător, decan, director medical, arhitect șef, programator IT
*gradul 10: secretar general, manager spital, adjunct al procurorului general
După ce vor fi nominalizate posturile de referinţă în sistemul public, Guvernul va monitoriza şi va compara salariile oferite pentru aceste posturi cu cele din sistemul privat.
“Aceste posturi vor trebui să fie reprezentative pentru diferitele sectoare de activitate bugetară și să fie comparabile cu alte posturi din sectorul privat. De asemenea, ele pot fi structurate în raport cu clasificările internaționale (OECD, WWBI), pentru a permite astfel de comparații la nivel internațional. Rezultatele comparațiilor vor putea informa inclusiv procesul de ajustare/revizuire a ierarhiei posturilor în viitor”, se arată în draftul proiectului legii salarizării din sistemul public, obţinut de Economica.net.
Autorii legii vor stabili care sunt posturile din sistemul public cu fluctuaţie mare sau care sunt greu de ocupat, fiindcă salariile oferite sunt semnificativ mai mici decât cele practicate în mediul privat.
“Pentru aceste posturi, poziționarea în ierarhie va fi parțial ajustată în politica salarială pentru a permite facilitarea recrutării de specialiști. Astfel de posturi tipice sunt cele de expert IT, dar poate fi și cazul unor posturi precum cele de profesor din anumite zone geografice. În alte țări, pentru astfel de posturi se asigură flexibilitate în stabilirea nivelului de salarizare, fie prin determinarea unui salariu prin contract special, cum este cazul în Austria pentru experții IT, fie prin acordarea unei majorări pentru o perioadă limitată de timp (cazul profesorilor din zone dificile din Marea Britanie)”, conform proiectului legii salarizării din sistemul public, obţinut de Economica.net.
Evaluarea posturilor din sistemul public
Posturile din sistemul public vor fi ierarhizate în 12 grade, în funcţie de complexitatea acestora, unde 1 reprezintă cel mai redus nivel de complexitate, iar 12 – cel mai înalt.
De exemplu, pentru gradul 1, cu cel mai mic nivel de complexitate, funcţiile reprezentative sunt cele de paznic, secretar-dactilograf, spălătoreasă.
Posturile de grad 1 necesită de obicei medii. Munca este de obicei repetitivă și constă din sarcini simple, de rutină. Sunt funcții de execuție care presupun activitatea limitată la respectarea unor proceduri bine definite. Condițiile de muncă pot implica în unele cazuri expunere la condiții de lucru sau climat temporar debilitante fizic și/sau manipularea unor materiale grele, murdare sau periculoase. Nu include posturi cu incompatibilități sau risc de corupție, conform evaluării din draftul legii salarizării bugetarilor.
Posturi precum cele de polițist local, economist, instructor de educație, asistent maternal profesionist sunt evaluate în proiectul legii salarizării bugetarilor la gradul 4 de complexitate a muncii.
Gradul patru e asociat funcțiilor de execuție cu studii superioare, cu activitate relativ simplă sau funcțiilor cu studii medii cu activitate cu nivel sporit de complexitate/varietate și nivel mediu de responsabilitate.
Posturile de educatoare, învăţătoare, asistent social au grad de complexitate 5 în proiectul legii salarizării bugetarilor.
Inspector vamal, şef lucrări (lector universitar), registrator de carte funciară, profesor preuniversitar, expert criminalist, dirijor, consilier superior (nivel central), consilier parlamentar au grad de complexitate 7 în proiectul noii legi a salarizării bugetarilor.
Toate funcţiile de grad de complexitate 7 au în comun următoarele condiţii:
- implică studii superioare în domenii de înaltă complexitate tehnică. Activitatea din aceste posturi implică procese din mai multe discipline.
- Salariaţii din aceste posture contribuie la elaborarea documentelor strategice sau de importanță organizațională. Unele funcții din grad desfășoară în mod curent interacțiuni complexe cu beneficiarii direcți.
- Se pot afla frecvent în situații de lucru care depășesc domeniul de specializare, necesită acumularea de noi cunoștințe, gândire critică și identificarea de soluții inovatoare.
- Cerințele de comunicare persuasivă sunt importante.
- Există unele funcții cu incompatibilități de nivel mediu sau cu risc de corupție.
Şef administraţie financiară, inginer şef cadastru, director (funcţie publica, minister), grefier şef secţie, şef birou vamal, farmacist au grad de complexitate 8 în proiectul noii legi a salarizării bugetarilor.
Judecător, decan, medic director medical, auditor public extern, profesor universitar, arhitect şef, programator IT, director general (funcţie publică, minister), director financiar contabil spital au grad de complexitate 9 în proiectul legii salarizării bugetarilor.
Salarii majorate cu 1.500 lei brut în şcoli, creşe şi grădiniţe, aviz favorabil în Parlament
Director cu funcţie de auditor public extern, secretar general, manager spital, adjunct al procurorului general au grad de complexitate 10 în proiectul legii salarizării bugetarilor. Salariaţii care ocupă aceste funcţii au în comun:
- coordonează elaborarea și/ sau iau decizii cu privire la documente strategice, de importanță organizațională sau sectorială.
- Se confruntă adeseori cu probleme deosebit de complexe sau strategice, deciziile lor având impact la nivelul domeniului de activitate. Responsabilități majore de conducere ierarhică.
- Funcții cu incompatibilități de nivel mediu sau înalt, precum și cu risc ridicat de corupție.
Comentarii pe Facebook
Activitatea mea profesională nu este una complicată. Am descoperit frumusețea textului jurnalistic în 2002 în redacția cotidianului “Replica de Constanța”, unde am fost redactor timp de 5 ani și jumătate, după care am ales ca întrebările incomode pe departamentul Politică / Administrație să le adresez din redacția unui alt important cotidian constănțean. “Observator de Constanța” a fost pentru 8 ani locul unde m-am dezvoltat profesional, am cunoscut oameni din toate categoriile sociale și am primit aprecieri pentru fiecare efort depus. În 2015, am ales întreruperea activității pentru a mă alătura unei echipe de campanie electorală pentru alegerile locale din vara lui 2016. Experiența a fost interesantă, însă dorul de tastele laptopului unde-mi scriam materialele de presă nu m-au lăsat să-mi doresc o carieră în administrație. Așa am ales “Ordinea.ro”!