Connect with us

Societate

Teatrul de Stat Constanța, partener în proiectul Uniunii Teatrelor din Europa

Published

on

Astăzi, 28 iunie, de la ora 11:00, Teatrul de Stat Constanța (TSC) a organizat o conferință de presă a regizorului Gábor Tompa, președinte al Uniunii Teatrelor din Europa (UTE) din 2018, profesor la Departamentul de Teatru al Universității din California, San Diego, din 2007, și director general al Teatrului Maghiar de Stat din Cluj Napoca din 1990. La conferinţa de presă au participat preşedintele  Consiliului Judeţean Constanţa, Mihai Lupu, şi directorul TSC, Erwin Şimşensohn.

Regizorul Gábor Tompa a fost prezent în acest weekend la Teatrul de Stat Constanța pentru a cunoaște trupa TSC și a realiza casting-ul pentru spectacolul „Prometeu Înlănțuit”, după tragedia cu același titlu de Eschil și „Catastrofă” – piesa pe care dramaturgul irlandez Samuel Beckett i-a dedicat-o în 1982 lui  Václav Havel, care pe atunci se afla în închisoare.

Spectacolul va avea premiera la Constanţa, în vara anului următor şi va fi o coproducție internațională Teatrul Maghiar de Stat din Cluj Napoca – Teatrul de Stat Constanța – Teatrul Național din Ljubljana, realizată în cadrul proiectului CATASTROPHE/CATASTROFĂ, al Uniunii Teatrelor din Europa.

Este vorba despre un proiect vast în care sunt implicate 18 teatre din Europa – membre şi nemembre UTE, dintre care, în afară de cele deja menționate, se află  Teatrul Național São João din Porto, Teatrul Național din Luxemburg, Piccolo Teatro din Milano, Teatrul Național al Greciei de Nord din Salonic, Teatrul de Dramă Iugoslav din Belgrad, Teatrul Vechi din Cracovia, Teatrul Național din Strasbourg etc.

Cu un buget total estimat de patru milioane de euro, proiectul se va desfășura pe o durată de doi ani și va solicita o cofinanțare a Uniunii Europene, prin programul Europa Creativă.

CATASTROPHE/CATASTROFĂ își propune să repoziționeze teatrul ca un element esențial și de neînlocuit, activ în cadrul comunității, și să ofere instrumentele necesare pentru ca teatrul să devină din nou un laborator al agendei politice și sociale a Europei.

Proiectul constă în realizarea a şapte coproducții între teatrele partenere și va culmina cu un festival (bursă teatrală) în oraşul Porto, în care vor fi va prezentate toate aceste coproducții, urmat de o serie de turnee la unele dintre teatrele participante.

Punctul de plecare este dramaturgia greacă, mitologia, ca matrice a literaturii despre rădăcinile democrației. Pornind de la acest Esperanto al civilizației europene, noi creații dramaturgice vor dezvolta mai multe teme și subteme, precum: Identitate (gen, etnie, diferență, generație etc.), Democrație (alegere, represiune, libertate, securitate), Teritoriu (Frontiere, migrație, colonizare), Bogăție (distribuție, patrimoniu, exploatare), Mediu (durabilitate, reziliență, indiferență), Viitor (frică, acțiune, istorie).

Scopul proiectului este de a transforma trauma globală provocată de pandemie și problemele pe care le-a creat și adâncit, pentru a redescoperi principiul fondator al UTE, crearea unui teatru al Europei, pentru ca această uniune, potrivit  cofondatorului său, Jack Lang, „să contribuie la construirea Uniunii Europene prin cultură și teatru, să încurajeze o mișcare culturală colectivă care străpunge barierele lingvistice, pentru a dezvolta un teatru de artă care este văzut ca un vector de fraternitate între oameni.”  

Uniunea Teatrelor din Europa este cel mai important și prestigios organism asociativ teatral european, înființat în 1990, la inițiativa celebrului regizor Giorgio Strehler (1921 – 1997).

Comentarii pe Facebook

Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta

Am devenit jurnalist în urmă cu foarte mulţi ani, pe la începutul lui 1992. Era dificil, pentru că lumea era avidă de informaţii, iar adunarea acestora presupunea foarte multă muncă. Redacţia ziarului Telegraf a constituit lansarea mea în presă, iar viaţa mea personală a devenit extrem de simplă: lucram de dimineaţa până în cursul nopţii. După vreo 6 ani, timp în care am început să fac şi televiziune, la TV Neptun, am decis să plec la subredacţia de Constanţa a ziarului Naţional. Acela a fost momentul în care am lucrat în paralel în presa scrisă şi în cea audio, la mai multe posturi de radio, începând cu Europa FM şi terminând cu Mix FM. A venit apoi perioada în care mi-am dorit mai mult şi am continuat să fac şi televiziune, la Antena 1, iar apoi la B1TV. Însă presa scrisă a rămas, mereu, marea mea pasiune. Am ajuns redactor şef adjunct la Observator de Constanţa, unde am rămas mai bine de 10 ani. Apoi am stabilit că ajunge cu genul acesta de muncă în care îţi neglizeji familia, că este cazul să fac altceva. Şi am devenit PR! După 5 ani, mi-am reamintit că doar presa mă satisface din toate punctele de vedere! Motiv pentru care ... iată-mă!