Connect with us

Societate

Asociația Elevilor a câștigat procesul cu CJC pentru gratuitatea transportului

Publicat

la

Tribunalul Constanța a dat astăzi câștig de cauză Asociației Elevilor din Constanța într-un proces referitor la asigurarea gratuității transportului pentru elevi de către Consiliul Județean Constanța.

Gratuitatea transportului pentru elevi este prevăzută în Legea Educației. Cu toate acestea, pe 20 ianuarie 2021, Consiliul Județean a adoptat o hotărâre care stabilea că decontarea cheltuielilor pentru asigurarea gratuității pentru elevi la transportul pe rutele intrajudețene se va face numai după asigurarea fondurilor necesare de la bugetul de stat. Structura asociativă a elevilor constănțeni nu a fost de acord cu această decizie. Iar dezacordul a fost exprimat chiar și prin proteste stradale, cum a fost de pildă pichetarea alegerilor interne de la PNL, care au avut loc pe 26 iulie 2021 la Casa de Cultură, cu participarea premierului Florin Cîțu și a președintelui Camerei Deputaților, Ludovic Orban. Deși premierul le-a promis protestatarilor că va rezolva problema fondurilor printr-o rectificare bugetară, acest lucru nu s-a mai întâmplat. Tot atunci, elevii au scandat ca președintele CJC, Mihai Lupu, să respecte legea. Deși a participat la alegerile din PNL, Mihai Lupu a intrat în Casa de Cultură pe ușa din dos, probabil pentru a nu da nas în nas cu elevii. 

Și acțiunile nu s-au limitat la aceste proteste. Astfel, elevii constănțeni au atacat la instanță hotărârea CJC din 20 ianuarie 2021, cerând suspendarea executării articolului prin care aleșii județului aruncaseră pisica în curtea Guvernului, pentru a nu achita naveta elevilor. În plus, ONG-ul a cerut și suspendarea executării bugetului de venituri și cheltuieli al Județului Constanța, întrucât acesta nu prevedea sumele necesare pentru gatuitatea prevăzută de lege. 

Astăzi, Tribunalul Constanța a admis cererea de suspendare a articolului 3 aliniatul 1 din HCJ 20/20.01.2021, însă a respins capătul de cerere privind anularea bugetului județean, după ce Consiliul s-a apărat arătând că această eventualitate i-ar bloca întreaga activitate. Chiar și așa, suspendarea obținută de Asociație reprezintă o victorie uriașă. Hotărârea judecătorească poate fi atacată cu recurs în 5 zile de la comunicare, însă este executorie, iar Consiliul va trebui să țină cont de ea încă de pe acum.

Practic, s-a stabilit în instanță că este treaba CJC să asigure gratuitatea transportului pentru elevi pe rutele intrajudețene. Și tot treaba CJC este aceea de a convinge sau obliga Guvernul să asigure fondurile necesare. Instanța nici nu putea opina contrar, deoarece era deja un joc al absurdului ca elevii să fie privați de un drept legal, doar pentru că Guvernul uită să pună banii, iar autoritatea județeană condiționează aplicarea legii de conduita Guvernului. 

O urmare așteptată ar fi aceea ca forul județean să fie convocat în vederea rectificării bugetului cu sumele necesare pentru asigurarea gratuității pe rutele intrajudețene. Am cerut un punct de vedere de la Consiliul Județean cu privire la ce va face în această situație. Însă din partea autorității județene ni s-a comunicat că cel mai probabil vom primi un răspuns pe luni, adică în ziua în care începe școala. Și începe fără ca unii dintre elevi să aibă cum să ajungă la cursuri. 

În urma vitoriei la instanță, Asociația Elevilor a postat pe Facebook următorul mesaj: 

”Mihai Lupu, bătut în instanță de elevi!
Instanța a decis suspendarea HCJ 20/2021, hotărâre ce restricționa accesul elevilor la transportul județean gratuit de acordarea unor sume de la bugetul de stat. Astfel, scuzele lui Mihai Lupu cu privire la faptul că nu a primit bani devin irelevante în fața legii.
Solicităm încheierea de urgență a contractelor de serviciu public și rectificarea bugetului în vederea asigurării transportului gratuit al elevilor. Dacă elevii vor fi nevoiți să își plătească luni transportul, AEC va solicita arestarea preventivă a lui Mihai Lupu.”. 

Comments

comments

Societate

La Mangalia a fost efectuată prima livrare de gaz natural lichefiat din țara noastră

Publicat

la data de

Scris de

OMV Petrom, cea mai mare companie de energie din Europa de Sud-Est, a efectuat prima livrare de gaz natural lichefiat (GNL) către Damen Shipyards Mangalia, cel mai mare șantier maritim din sud-estul Europei. Produsul a fost utilizat pentru alimentarea unei nave cu motoare care utilizează GNL. Este prima navă de acest tip construită în România, la Șantierul Naval Damen, din Mangalia.

Radu Căprău, membru al directoratului OMV Petrom, responsabil pentru activitatea Downstream Oil: „Sectorul transporturilor, care are un rol esențial pentru mobilitatea bunurilor și a oamenilor, este și unul dintre sectoarele în care sunt necesare măsuri eficiente și cuprinzătoare de reducere a emisiilor. OMV Petrom este și va continua să fie parte din soluție, cu un portofoliu mixt de produse care să răspundă nevoilor de mobilitate din țara noastră. Prima livrare de GNL din România este încă un pas pe care îl facem in extinderea ofertei de produse pentru transport cu emisii scăzute.”

Franck Neel, membru al directoratului OMV Petrom responsabil pentru activitatea Downstream Gas: „În contextul tranziției energetice, utilizarea GNL-ului în transport și industrie poate duce la o reducere semnificativă a emisiilor de carbon și a celor poluante. România are un potențial semnificativ de gaze naturale, iar valorificarea acestuia, inclusiv prin lichefiere, deschide noi orizonturi pentru economia românească și contribuie la obiectivele agendei climatice.”

Florin Spătaru, membru al Directoratului Damen Shipyards Mangalia: „Ne bucură colaborarea dintre doi lideri ai industriei din România și nu numai, care au făcut posibilă o premieră: este pentru prima dată când o astfel de navă este construită în România, iar acest lucru demonstrează că industria navală românească este capabilă să implementeze proiecte foarte complexe și inovatoare cu un înalt nivel tehnologic”.

Prima livrare de GNL din România, efectuată de OMV Petrom, a presupus coordonarea și gestionarea în premieră a unui proces complex în care au fost implicate mai multe companii partenere, în condițiile respectării tuturor măsurilor de siguranță. Acesta s-a concretizat în două transporturi separate a câte două autocisterne, care au alimentat rezervorul primei nave din România care funcționează pe bază de GNL.

Prin răcirea gazelor naturale la o temperatură de -160°C și prin lichefiere, acestea își reduc volumul de aproximativ 600 de ori comparativ cu volumul în stare gazoasă. Astfel, pot fi stocate și transportate în siguranță pe distanțe foarte lungi, cu un grad crescut de eficiență economică și energetică. Gazele naturale lichefiate reprezintă o alternativă de tranziție pentru un transport mai curat, în special pentru segmentele de transport ce pot fi mai greu decarbonate, precum transportul rutier greu de marfă și transportul naval. Prin utilizarea de GNL în transporturi, emisiile de CO2 scad cu 15%, cele de oxid de azot scad cu 50%, iar emisiile de particule grele scad cu 99%.

De asemenea, GNL nu generează emisii de sulf, respectând astfel cerințele stricte privind emisiile de sulf ale Organizației Maritime Internaționale.

***

Precizăm că, în anul 2019, Damen anunța că va construi două feriboturi RoRo hibride GNL pentru Seaspan la Șantierul Naval Damen  Mangalia. Fiecare dintre cele două nave inovatoare are o lungime de 149 de metri lungime, dar au fost proiectate de așa natură încât să permită încărcarea și transportul – pe culoare – cu o lungime totală de 1034 metri.

Feriboturile vor fi dotate cu baterii de 2 megawați, dar vor permite inclusiv stocarea a peste 200 de metri cubi de GPL. Cele două nave vor intra în serviciul Seaspan Ferries ca parte a programului de înlocuire a flotei companiei. Navele vor fi clasificate de Bureau Veritas și vor intra în exploatare în 2021, construcția acestora începând la Santierul Naval Damen Mangalia încă de anul acesta.

Cele două feriboturi, se vor alătura Seaspan Swift și Seaspan Reliant, primele feriboturi hibride ale companiei, comandate acum mai bine de doi ani. De la momentul în care a început exploatarea noilor nave, Seaspan Ferries a reușit să reducă în mod semnificativ emisiile de gaze cu efect de seră, menținând în același timp un nivel ridicat de performanță și fiabilitate pentru serviciul său de tractare între terminalele sale continentale și insula Vancouver.

Comments

comments

Continuă să citești

Societate

Capu Midia. Aniversarea armei Artilerie și Rachete Antiaeriene

Publicat

la data de

Scris de

Marți, 21 septembrie, începând cu ora 11.00, la Centrul Național de Instruire pentru Apărare Antiaeriană „General de brigadă Ion Bungescu” din Capu Midia, judeţul Constanţa, va fi organizată o ceremonie dedicată împlinirii a 105 ani de la înfiinţarea armei Artilerie și Rachete Antiaeriene.

Cu acest prilej, va avea loc un exerciţiu cu trageri reale sol-aer și va fi organizată o expoziţie de tehnică militară şi fotodocumentară.

La 19 septembrie 2021 s-au împlinit 105 de ani de la prima victorie antiaeriană, materializată prin doborârea unui avion inamic, care a avut loc pe timpul luptelor de la Flămânda și, totodată, înființarea armei Rachete și Artilerie Antiaeriană – armă de bază în arhitectura de astăzi a Forțelor Aeriene Române.

Sursa: MApN

Foto: Ilustrativ

Comments

comments

Continuă să citești

Societate

Teatrul de Stat Constanța. Spectacolul ”Goi pușcă” deschide stagiunea 2021 – 2022

Publicat

la data de

Scris de

În weekend-ul 25 – 26 septembrie, Teatrul de Stat Constanța deschide stagiunea 2021 – 2022 cu o premieră. Spectacolul GOI PUȘCĂ, după filmul The Full Monty, text de Simon Beaufoy, traducerea Bogdan Budeș, este regizat de Vlad Cristache. Reprezentațiile sunt programate sâmbătă și duminică, de la ora 19:00.

O comedie britanică plină de suflet, care a avut un succes imens la ecranizare, numărându-se printre filmele cult din anii ’90. Șase șomeri din Sheffield ajung la capătul puterilor și, pentru a se redresa, decid să facă împreună un show de striptease pentru toate femeile din oraș. Ei încearcă să-și rezolve, astfel, diversele probleme: unul nemaiputând să plătească pensia alimentară și să-și vadă copilul, prietenul său cel mai bun îndepărtându-se de soția lui, căci nu se mai simțea bărbat îndeajuns, altul mințindu-și în fiecare zi soția că pleacă la muncă, pentru a nu-i provoca o decepție, deși era șomer de 6 luni, iar altul fiind în pragul sinuciderii.

Scenografia poartă semnătura Mădălinei Niculae, iar coregrafia este realizată de Ștefan Lupu, cu asistența actriței Florinei Stănculeț. Lighting design-ul este realizat de Alexandru Bibere.

În distribuție: Marian Adochiței, Ionuț Paul Ștefan, Iulian Enache, Theodor Șoptelea, Florentin Roman, Florin Aioane/ Ștefan Mihai, copilul Matei Doreanu, Alina Manțu, Florina Stănculeț, Liliana Cazan / Luiza Sarivan, Liviu Manolache / Dan Cojocaru, Andrei Cantaragiu, Adi Dumitrescu, Remus Archip, Andrei Bibire, Laura Iordan-Adrian, Georgiana Mazilescu, Lana Moscaliuc și Ecaterina Lupu/ Cristiana Luca.

Spectacolul nu este recomandat copiilor sub 14 ani.

„Este un spectacol despre omul obișnuit care reușește să facă ceva, să dea un pumn în gură sistemului și să arate că și el are un sens, nu trebuie să ceară voie să trăiască” spune regizorul Vlad Cristache. ”O comedie despre niște băieți amărâți, pe care societatea i-a mestecat și i-a scuipat, niște șomeri vai de capul lor, care simt că și-au pierdut și bărbăția odată cu jobul și încearcă să se reclădească, suindu-se unul pe umerii celuilalt, prin prietenie, prin solidaritate, cu multă candoare.

Ca să-și arate că sunt bărbați, vor să facă un show de striptease pentru toate femeile din oraș, cu speranța că se vor îmbogăți și își vor rezolva diversele probleme pe care le are fiecare dintre ei. Acești oameni fac împreună ceva atât de stupid cum e un show de striptease, dar atât de frumos e tot drumul lor până ajung să facă asta, încât show-ul din final este o victorie, chiar dacă ei nu sunt cei mai buni dansatori sau cei mai sexy bărbați.

Totul se petrece în Anglia de pe vremea lui Margaret Thatcher, o vreme a capitalismului sălbatic, când toate programele de asistență socială sunt oprite, fabricile și uzinele sunt falimentate pentru că nu sunt profitabile. O societate nu foarte departe de societatea românească, în care foarte mulți oameni simt că nu-și mai găsesc locul. „Goi pușcă” este un spectacol făcut pentru toți acești oameni simpli care au dreptul să existe”.

Regizorul Teatrului de Stat Constanța, Vlad Cristache, este unul dintre cei mai titrați, premiați și nominalizați regizori români din generația tânără; la numai 34 de ani, are deja zeci de spectacole – circa 40 – montate în numeroase teatre din capitală și din țară. Montează câte cel puțin patru spectacole pe an, iar la Constanța a regizat mai întâi spectacolul „Lasă-mă să intru”, un thriller poetic, apoi, în timpul carantinei, spectacolul lectură „Copilul acesta” de Joël Pommerat – difuzat online, iar la sfârșitul lui 2020, dar cu premiera amânată în 2021, tot din cauza pandemiei, o comedie muzicală de Eugène Labiche, „Crima din strada Lourcine”.

În 2011 a fost nominalizat pentru debut la Gala Premiilor Uniter pentru regia spectacolului „Peer Gynt”; spectacolul „Deșteptarea primăverii” de la Teatrul Mic a avut trei nominalizări în 2017, printre care la premiul pentru Cel mai bun spectacol; spectacolul „True West” de Sam Shepard a intrat în selecția oficială a Festivalului Național de Teatru 2019; spectacolul „Romanțioșii” de Edmond Rostand a obținut trei premii la Festivalul Național de Comedie Galați 2019, printre care premiul pentru Cel mai bun spectacol.

Mădălina Niculae, cea care a gândit decorul și costumele spectacolului „Goi pușcă”, este unul dintre scenografii preferați de Vlad Cristache și lucrează, de obicei, alături de Andreea Tecla. Împreună au semnat scenografia pentru „Lasă-mă să intru” și pentru „Crima din strada Lourcine”, și tot împreună au câștigat, în 2019, premiul UNITER pentru debut, cu „R.U.R” de Karel Čapek, regia Vlad Cristache, la Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu, secția germană.

Ștefan Lupu a coordonat mișcarea scenică și coregrafia. Este dansator, actor și regizor, cea mai recentă realizare a sa la Constanța fiind montarea spectacolului „Alice în Țara Oglinzilor”, la Teatrul pentru Copii și Tineret „Căluțul de mare”. În 2014 a primit Premiul special al UNITER pentru rolul din spectacolul de teatru-dans „Zic-Zac”.

”Asigurăm spectatorii că în Teatrul de Stat Constanța sunt aplicate toate măsurile de protecție prevăzute de normele legale în vigoare, în contextul pandemiei de Covid 19.”, precizează reprezentanții TSC. 

 

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: