Connect with us

Societate

Gabriel Oprea, trimis în judecată de DNA în dosarul morţii poliţistului Gigină

Mihaela Tîrpan

Publicat

la data de

În dosarul având ca obiect împrejurările în care a avut loc accidentul rutier ce a determinat decesul polițistului Gigină Bogdan-Cosmin, cauză mediatizată prin comunicatele nr. 54 din 25 ianuarie 2016100 din 05 februarie 2016108 din 9 februarie 20161150 din 01 septembrie 20161206 din 20 septembrie 20161268 din 12 octombrie 20161472 din 07 decembrie 2016 și 80 din 19 ianuarie 2018, procurorii din cadrul Secției pentru combaterea corupției au dispus trimiterea în judecată a următorilor inculpați:

OPREA GABRIEL, la data faptelor viceprim-ministru pentru Securitate Națională și ministru al Afacerilor Interne, pentru comiterea infracțiunii de ucidere din culpă;

GENERAL MPM IMPEX SRL, pentru comiterea infracțiunii de ucidere din culpă;

MAZILU PETRE, administrator al firmei menționate, pentru comiterea infracțiunii de ucidere din culpă.

În rechizitoriul întocmit, procurorii au reținut următoarea stare de fapt:
În seara de 20 octombrie 2015, agentul de politie Gigină Bogdan-Cosmin, în vârstă de 28 de ani, a fost implicat într-un accident de circulație pe o stradă din municipiul București, în urma căruia a suferit o hemoragie cranio-cerebrală, consecință a unui traumatism cranio-cerebral și facial cu fractură craniană, leziuni care au cauzat decesul.
La momentul producerii accidentului, victima Gigină Bogdan-Cosmin făcea parte dintr-un dispozitiv de însoțire a ministrului Oprea Gabriel, care preceda în trafic autoturismul în care se afla ministrul. La momentul producerii accidentului, ministrul Oprea Gabriel se deplasa către locuința sa.
Potrivit rechizitoriului, accidentul rutier care a determinat decesul polițistului rutier Gigină Bogdan-Cosmin s-a produs ca urmare a nerespectării, de către inculpații Oprea Gabriel (la acea dată ministru al afacerilor interne), Mazilu Petre (administrator și unic asociat al General MPM Impex SRL) și General MPM Impex SRL, a dispozițiilor legale și a măsurilor de prevedere pentru exercitarea unor activități (activitatea de însoțire a ministrului de către polițiști rutieri în cazul celui dintâi, respectiv activitatea de realizare a unor lucrări în carosabil în cazul celor din urmă).
Concret, începând cu preluarea, la începutul anului 2014, a funcției de ministru al afacerilor interne, inculpatul Oprea Gabriel a dispus – cu încălcarea dispozițiilor legale privind însoțirea demnitarilor de către poliția rutieră – însoțirea sa permanentă de către un dispozitiv de poliție rutieră, iar din luna iunie 2015 a dispus ca din acest dispozitiv să facă parte și un polițist rutier motociclist.
În acest mod, ministrul de interne de la acea dată Oprea Gabriel și-a conferit, în mod discreționar, „drepturi” neprevăzute de cadrul legal, „drepturi” a căror exercitare a presupus punerea unor polițiști rutieri în situații de risc sporit, și totodată a impus ca deplasarea echipajelor de poliție rutieră să se facă în regim de viteză sporită. Pe cale de consecință, inculpatul Oprea Gabriel a pus polițiștii rutieri care au executat această activitate de însoțire într-o situație permanentă de risc sporit, obligându-i să participe la o activitate cu un potențial ridicat de producere de evenimente rutiere.
Referitor la inculpații Mazilu Petre și General MPM Impex SRL, a rezultat că aceștia, cu încălcarea dispozițiilor legale privind executarea semnalizării rutiere, nu au luat măsuri pentru instruirea angajaților cu privire la modalitatea corectă de realizare a semnalizării rutiere aferente lucrărilor executate partea carosabilă și au pus la dispoziția angajaților semne rutiere realizate artizanal, neconforme standardelor de siguranță, faptă care a avut ca urmare realizarea total necorespunzătoarea a semnalizării rutiere aferente unei lucrări executate pe strada Știrbei Vodă din București, în zona în care s-a produs accidentul.

Potrivit probelor administrate în rechizitoriu a rezultat faptul că inculpații Oprea Gabriel, Mazilu Petre și General MPM Impex SRL au prevăzut posibilitatea producerii unui accident rutier letal, însă au socotit fără temei că un astfel de rezultat nu se va produce.

Concret, în cauză s-au analizat următoarele aspecte relevante:
– la momentul producerii accidentului victima Gigină Bogdan-Cosmin făcea parte dintr-un dispozitiv de însoțire a ministrului de interne Oprea Gabriel,
– în momentul imediat anterior producerii accidentului victima circula cu o viteză de 84 km/h, în condiții de vizibilitate redusă determinate de întuneric și ploaie,
– dinamica producerii accidentului și lipsa unor manevre de frânare determină concluzia că victima nu a văzut obstacolele de pe carosabil (amenajările rutiere temporare) înainte de a intra în contact cu primul dintre acestea.

Față de aceste elemente de fapt, s-a verificat caracterul ilicit și culpabil al următoarelor acțiuni care au dus la decesul victimei:
1. prezența victimei ca motociclist într-o coloană oficială;
2. viteza de deplasare și neadaptarea acesteia la condițiile meteorologice;
3. modalitatea deficitară de semnalizate a obstacolelor existente pe carosabil.

Cu privire la primele două cauze, respectiv prezența victimei ca motociclist într-o coloană oficială, viteza de deplasare și neadaptarea acesteia la condițiile meteorologice, a rezultat că aceste activități au fost determinate și că îi sunt imputabile inculpatului Oprea Gabriel.
Concret, conform probelor administrate se reține că fostul ministru de interne Oprea Gabriel este cel care a impus, folosindu-se de ascendentul conferit de funcția sa și conferindu-și în mod discreționar drepturi neprevăzute de cadrul legal ce reglementează însoțirea demnitarilor, ca deplasarea să se facă cu viteză foarte ridicată, cauză care a contribuit la producerea accidentului rutier care a dus la decesul victimei Gigină Bogdan-Cosmin.
Cu privire la cea de-a treia cauză a accidentului rutier, respectiv modalitatea deficitară de semnalizate a obstacolelor existente pe carosabil, a rezultat că această cauză a accidentului este imputabilă societății comerciale General MPM Impex S.R.L. (care executa pe suprafața carosabilă o lucrare la instalația subterană de gaze naturale) și lui Mazilu Petre, administratorul societății comerciale. A rezultat că semnele de circulație nu erau reflectorizante și că erau amplasate la aproximativ 11,5 metri înainte de zona lucrărilor. Potrivit prevederilor legale, semnele de circulație trebuiau să fie reflectorizante.
Obligația de a asigura și folosi semnalizare reflectorizantă și de a o amplasa potrivit prevederilor normative în materie revine administratorului firmei General MPM Impex S.R.L. Mazilu Petre.

În vederea reparării pagubelor produse prin comiterea infracțiunilor care fac obiectul cauzei, procurorii au dispus instituirea sechestrului asigurator asupra bunurilor imobile aflate în posesia ori proprietatea următoarelor persoane fizice și juridice: OPREA GABRIEL, S.C. GENERAL M.P.M. IMPEX S.R.L. și MAZILU PETRE.

Dosarul a fost trimis spre judecare la Înalta Curte de Casație și Justiție cu propunere de a se menține măsurile asiguratorii dispuse în cauză.

În același dosar, procurorii au dispus clasarea față de:

Corcodel Adrian, angajat în cadrul S.C. GENERAL M.P.M. IMPEX S.R.L , sub aspectul comiterii infracțiunii de ucidere din culpă;
Oprea Gabriel, pentru două infracțiuni de abuz în serviciu, cu obținere de foloase pentru sine sau pentru altul;
Nițu Tiberiu-Mihail, la data faptelor, procuror general al României, pentru complicitate la abuz în serviciu, cu obținere de foloase pentru sine sau pentru altul.

Cu privire la faptele de abuz în serviciu (sub forma autoratului, respectiv a complicității) reținute în sarcina ultimilor doi menționați, pe parcursul urmăririi penale a apărut Decizia nr. 406/2017 a Curții Constituționale care a dus la abrogarea parțială a infracțiunii de abuz în serviciu, în sensul că doar încălcarea acelor atribuții de serviciu prevăzute de legislația primară (lege ori ordonanță a guvernuluipoate constitui element material al infracțiunii de abuz în serviciu, nu și încălcarea unor alte acte normative, cum sunt hotărârile Guvernului.
Având în vedere că, în situația de față, dispozițiile legale încălcate au fost cele prevăzute de art. 223 alin. 3 din Regulamentul de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația de drumurile publice, Regulament care a fost aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 1391/2006, așadar sunt din legislația secundară (hotărâre a Guvernului), în cauză nu mai sunt întrunite elementele constitutive ale infracțiunii de abuz în serviciu, motiv pentru care cu privire la aceste infracțiuni urmează a se dispune clasarea față de Oprea Gabriel și Nițu Tiberiu-Mihail.
De asemenea, față de modalitatea total defectuoasă în care s-a realizat, în cadrul persoanei juridice inculpate General MPM Impex SRL, pregătirea profesională a lui Corcodel Adrian cu privire la modalitatea în care trebuia concepută și realizată semnalizarea rutieră, (ținând cont și de pregătirea sa profesională, aceea de dulgher), nu se poate reține culpa acestuia în producerea accidentului rutier.

Facem precizarea că această etapă a procesului penal reprezintă, conform Codului de procedură penală, finalizarea anchetei penale și trimiterea rechizitoriului la instanță spre judecare, situație care nu poate să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.

Comments

comments

Societate

Se montează limitatoare de viteză pe strada Traian!

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

Primăria Municipiului Constanța, prin SC Confort Urban, montează, în această dimineață, limitatoare de viteză pe strada Traian, în zona Liceului Teoretic Traian. La sfârșitul săptămânii trecute au mai fost montate astfel de limitatoare pe strada Cișmelei și pe strada Dobrilă Eugeniu.

Scopul acestor acțiuni este de prevenire a accidentelor rutiere care au loc pe trecerile de pietoni situate în apropierea unităților de învățământ.

În timpul lucrărilor, circulația rutieră va fi blocată pe câte un sens de mers. Rugăm conducătorii auto să manifeste atenție sporită, să respecte regulile de circulaţie şi semnificaţia mijloacelor de semnalizare rutieră și să nu staționeze autovehiculele în zona în care se efectuează lucrări.

Comments

comments

Continuă să citești

Societate

Viciu de procedură sau acțiune deliberată a statului român privind consumul de etnobotanice?

Maria Ionescu

Publicat

la data de

Scris de

Asociația Tomis Antidrog Constanța face apel la modificarea de urgență a cadrului legislativ care permite consumul de ”droguri usoare” fără o răspundere penală.

”Ne arătăm îngrijorarea, dar și indignarea, privind acest proiect legislativ care va conduce cu siguranță la o creștere substanțială a consumului de droguri și care va permite din nou deschiderea magazinelor ”de vise”. Într-o societate în care nu se investesc bani în prevenția și educarea tinerilor privind consumul de droguri, alcool sau tutun, această măsură vine ca o încurajare privind consumul. În cursul lunii octombrie și noiembrie, vom demara o serie de acțiuni în școlile și liceele din Constanța,îin parteneriat cu instituțiile abilitate asupra acestui subiect, pentru a explica tinerilor pericolele la care se expun. Etnobotanicele (drogurile sintetice) reprezintă o nouă categorie de droguri psihoactive, create în urma experimentelor și a cercetărilor conduse asupra compoziției și a efectelor drogurilor psihoactive deja existente. Acestea sunt produse în locații ascunse sau în laboratoare clandestine. Drogurile sintetice au aceleași efecte ca drogurile psihoactive populare, cum ar fi cocaina, morfina sau canabisul și au în compoziție substanțe chimice legale disponible pe piață. Chiar daca efectele rezultate sunt aceleași cu cele ale drogurilor populare, structura lor chimică e complet diferită de a acestora.”, a precizat George Drăgan, președinte Tomis Antidrog Constanța.

În data de 12 septembrie 2018,  Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept a decis că: “Procurarea de produse susceptibile de a avea efecte psihoactive de către consumatorul final în vederea consumului propriu , efectuată exclusiv în acest scop, nu constituie operaţiune cu produse în sensul art. 2 lit.b din Legea nr. 194/2011 (privind combaterea operaţiunilor cu produse susceptibile de a avea efecte psihoactive – n.r.) şi nu intră sub incidenţa dispoziţiilor art. 16 alin. 1 (fapta persoanei care, fără a deţine autorizaţie eliberată în condiţiile prezentei legi, efectuează, fără drept, operaţiuni cu produse ştiind că acestea sunt susceptibile de a avea efecte psihoactive constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă)”.

Practic, orice persoană care este doar consumator de etnobotanice va putea să consume liber astfel de substanţe, fără nici o consecinţă de natură penală. Considerăm că soluţia ICCJ este dată pe fondul unor prevederi legale incomplete şi confuze cuprinse în Legea nr 194/2011 privind combaterea operaţiunilor cu produse susceptibile de a avea efecte psihoactive. www.doseanu.ro .

Comments

comments

Continuă să citești

Societate

Primăria Constanța cumpără servicii de medicina muncii. Vezi valoarea pachetului

Mihaela Tîrpan

Publicat

la data de

Scris de

Conducerea administrației locale a municipiului Constanța anunță intenția achiziționării unui pachet de servicii medicale de medicina muncii.

Valoarea estimată a pachetului este de 52.000 lei fără TVA/an, cu precizarea că serviciile medicale sunt scutite de plata TVA și sunt deductibile fiscal.

Conform documentului postat pe site-ul Primăriei Constanța, obiectul achiziției îl constituie achiziționarea de servicii medicale de medicina muncii pentru supravegherea stării de sănătate a lucrătorilor, în conformitate cu prevederile Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006, a H.G. nr. 1425/2006 republicată, precum și a H.G. nr. 355/2007 modificată și completată prin H.G. nr. 1169/2011, conform cerințelor din caietul de sarcini atașat.

Atribuirea achiziției se va face pe baza criteriului “prețul cel mai scăzut” în condițiile respectării cerințelor minime din caietul de sarcini.

Data limită de depunere a ofertelor este chiar astăzi, 20.09.2018, ora 14.00

Oferta va fi transmisă până la data de 20.09.2018, scanată la următoarele adrese de e-mail: resurse.umane@primaria-constanta.ro precum și în original, prin poștă, la adresa Primăria municipiului Constanța, bd. Tomis nr. 51, în atenția Serviciului Resurse Umane, persoană de contact Ciora Ștefania.

http://www.primaria-constanta.ro/docs/default-source/documente-pwpmc/Achizitii-publice/achizitii-publice-publicate-2018/108-achizitie-servicii-medicale-medicina-muncii/medicina-muncii.pdf?sfvrsn=2

 

 

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: