Connect with us

Exclusiv

Olandezi, belgieni, chinezi. Cine sunt giganții care se bat pentru consolidarea plajelor românești

Adrian Cârlescu

Publicat

la data de

8 companii se bat în oferte la licitația pentru lucrările incluse în programul de combatere a eroziunii costiere, faza a II-a, etapa 1. Licitația a fost lansată în SEAP pe 12 octombrie 2017 în scopul atribuirii lucrărilor hidrotehnice de mare anvergură care vor schimba fața litoralului în cinci sectoare importante de coastă: stăvilarele Edilghiol și Peiboina, Mamaia, Tomis-Cazino, Agigea și Eforie. Valoarea estimată a celor cinci loturi funcționale este de 707.761.710 lei plus TVA. Potrivit unui comunicat transmis redacției de organizatorul licitației, Administrația Bazinală de Apă Dobrogea Litoral, pe 3 martie 2018 s-a închis etapa de depunere a ofertelor de participare. O zi mai târziu, a avut loc vizionarea documentațiilor depuse. Ca urmare, autoritatea contractantă a comunicat denumirea companiilor care își dispută cele cinci loturi funcționale din această fază de realizare a proiectului de combatere a eroziunii costiere. Acestea sunt:

STRABAG SRL

BAGGERWERKEN DECLOEDT EN ZOON NV

BOSKALIS SRL

CHINA COMMUNICATION CONSTRUCTION COMPANY Limited

ENVISAN NV

VAN OORD DREDGING AND MARINE CONTRACTORS COMPANY LTD

FRANCO GIUSEPPE SRL

PORR CONSTRUCT SRL

Cine sunt giganții

Strabag SRL este o subsidiară a companiei cu același nume din Austria, care, la rândul ei, este una din cele mai puternice firme de construcții din lume. Grupul Strabag a atins un punct culimant al dezvolării sale în anul 2012, când a derulat afaceri de peste 14 miliarde de euro, având aproximativ 74.000 de angajați la nivel global. Subsidiara din România, Strabag SRL, funcționează din 1992. În ultimii ani, Strabag SRL s-a situat pe locul 1 în topurile referitoare la piața construcțiilor. În ultimul exercițiu contabil raportat (aferent anului 2016), Strabag România figurează cu o cifră de afaceri de peste 911 milioane de lei (aproximativ 202 milioane de euro).

BAGGERWERKEN DECLOEDT EN ZOON NV (Belgia) este parte a concernului DEME Group, cu operațiuni și subsidiare în 42 de țări cu deschidere la mare sau ocean, precum SUA, China, Rusia, Germania, Marea Britanie, Italia, Spania, Portugalia, Arabia Saudită, Australia sau Singapore. Grupul belgian este specializat în construcția de porturi, insule artificiale, canale navigabile, combaterea eroziunii costiere și extinderea plajelor, fiind unul din pionierii mondiali ai acestui domeniu, cu activități desfășurate încă de acum 140 de ani. DEME a participat la lărgirea canalelor navigabile Suez, Panama și Martin Garcia (care face legătura între Fluviul Uruguay și portul Nueva Palmira, al doilea ca mărime din Uruguay), la construcția unui port nou în Qatar, la Hamad, proiectat să preia o parte din traficul vechiului port Doha în perspectiva Campionatului Mondial de Fotbal din 2022. DEME are un parteneriat activ cu gigantul chinez Cosco Shipping, cea mai mare companie de shipping din lume, în vederea dezvoltării de ferme eoliene offshore. De asemenea, grupul belgian a fost cooptat ca subantreprenor în proiectul Across Fehmarnbelt – un tunel auto și feroviar care va subtraversa Marea Baltică între Germania și Danemarca, pe o lungime de 18 kilometri, fiind cel mai mare proiect de acest tip din lume, cu un deviz de peste 7 miliarde de euro.

Boskalis SRL este o societate înființată la Constanța în anul 2016, de grupul Boskalis din Olanda. Compania mamă a fost implicată în mai multe proiecte de mare anvergură la nivel global, printre care lărgirea canalului Suez, construcția unui port gigantic din Rio de Janeiro, transportul și instalarea unor platforme de foraj marin sau instalarea de ferme eoliene în largul oceanului. Grupul Boskalis a lucrat, în trecut, în subantrepriză cu Strabag Germania. În România, Boskalis a mai participat la licitația de la faza I a extinderii plajelor, în consorțiu cu Argos SA, firma familiei Lazia.

CHINA COMMUNICATION CONSTRUCTION COMPANY Limited (China) este una din cele mai mari companii din lume. CCCC deține mai multe recorduri mondiale, printre care cel mai lung pod din lume, The Danyang–Kunshan Grand Bridge, cu o lungime de 164.8 kilometri. Chinezii manifestă un inters aparte pentru a-și face intrarea în zona Mării Negre. Ca dovadă, compania nucleară de stat din China poartă tratative cu Guvernul României pentru a investi în reactoarele 3 și 4 de la CNE Cernavodă. De asemenea, chinezii au cumpărat pachetul majoritar de acțiuni de la Rompetrol, grup care operează rafinăria de la Capul Midia. Nu în ultimul rând, chinezii au o prezență sporită în operațiunile din Portul Constanța, în zona cerealelor și containerelor.

ENVISAN NV este divizia de mediu a grupului belgian Jan de Nul, la rândul său unul din coloșii globali în domeniul construcțiilor pe mare. Envisan este divizia care execută dragajele în cadrul proiectelor Jan de Nul. În sfârșit, Jan de Nul a mai încercat să intre pe piața românească, în anul 2013, la licitația pentru extinderea digului de larg al Portului Constanța, în asociere cu Grup Servicii Petroliere. În prima fază, asocierea Jan de Nul-GSP a fost declarată câștigătoare a licitației, însă rezultatul a fost contestat de Van Oord, care a câștigat procesul în instanță, devenind astfel antreprenorul lucrării.

VAN OORD DREDGING AND MARINE CONTRACTORS COMPANY LTD este o subsidiară a grupului olandez Van Oord, înființat în urmă cu 150 de ani. Grupul Van Oord a fost implicat în mai multe proiecte globale de o maximă anvergură, cum ar fi de pildă construcția insulelor artificiale din Dubai, care este cel mai mare proiect de acest tip din lume. În România, grupul Van Oord a realizat portul petrolier de larg de la rafinăria Petromidia, digul de larg al Portului Constanța și extinderea plajelor din Constanța și Eforie Nord. La nivel local, Van Oord deține o sucursală la Constanța, însă aceasta nu participă în mod direct la licitație, având pierderi contabile cumulate de 194 de milioane de lei în ultimii ani, datorii totale către terți de 42 de milioane de euro și mai multe litigii active pe rol, printre care și un proces de insolvență deschis la cererea companiei constănțene Comprest Util SRL, care a acuzat faptul că nu i s-au plătit prestații de aproximativ un milion de euro în cadrul proiectului de extindere a plajelor, faza I. Cel mai probabil, acesta este și motivul pentru care la licitație a fost înscris acest LTD, iar nu sucursala din România.

FRANCO GIUSEPPE SRL și Porr Construct SRL reprezintă grupuri din Italia și Austria, care au mai participat și la faza I de combatere a eroziunii costiere, câștigând sectorul de lucrări Mamaia Sud.

 

Comments

comments

Continuă să citești
Reclamă

Exclusiv

Golănia juridico-financiară de la Căminul de Bătrâni Hârșova. Ionescu, un primar extraordinar

Adrian Cârlescu

Publicat

la data de

Scris de

Vara anului 2005. Un soare torid prăjește colinele din Hârșova. Primarul localității, liberalul Ionel Chiriță, se refugiază la Neptun, la o întâlnire de lucru a Alianței Dreptate și Adevăr. Are cu el un diplomat burdușit cu acte. La eveniment, se intersectează cu Gheorghe Barbu, ministrul protecției sociale. În câteva minute, îi spune oficialului că are în geantă trei proiecte sociale făcute ca la carte, după o vizită de documentare în Danemarca. Pe căprării: un adăpost pentru victimele violenței domestice, un centru after school și un cămin de bătrâni. Ministrul ascultă, cumpănește și îl invită la București, ca să deschidă aplicațiile.

Așa s-a născut proiectul căminului de bătrâni de la Hârșova. Primăria a pus la bătaie o clădire în care funcționase pe vremuri un sediu de CAP. Ministerul a venit cu fondurile necesare recompartimentării și modernizării. În anul 2008, investiția a fost finalizată. Două lucruri lipseau ca imobilul modernizat să funcționeze potrivit menirii sale: o centrală termică și recepția finală. În vara lui 2008, Chiriță pierde alegerile locale. La Primărie ajunge Tudor Nădrag, un tip cu o educație precară și pus pe hoții. Porțile căminului de bătrâni sunt ferecate cu lacăt. Opt ani rămân așa.

Abia în octombrie 2016, sub un nou primar, clădirea abandonată părea să își găsească în sfârșit menirea. Pe 27 octombrie 2016, edilul actual, Viorel Ionescu, s-a prezentat în plenul Consiliului Local, pentru a-și susține viziunea. Soluția găsită de el se referea la organizarea unei licitații publice pentru închirierea imobilului către o persoană fizică sau juridică, în scopul prestării, în regim privat, a serviciilor sociale. La o Fundație, ca în Danemarca, Suedia, Norvegia sau altă țară cu performanță în sistemul asistenței sociale, cu scopuri sănătoase și caritabile, nu s-a gândit. Dar bine că s-a gândit la o persoană fizică.

După dovada de largă viziune de mai sus, primarul și-a demonstrat talentul și în baliverne. Iată o motivație de-a dreptul memorabilă pe care a transpus-o în Studiul de Oportunitate înaintat aleșilor locali:

”În România, legislația europeană încurajează înființarea unităților medicale publice private. Dezvoltarea lor este motivată de beneficiile aduse, în special în condițiile în care România se confruntă cu o criză economică fără precedent”.

România a înregistrat cea mai mare creștere economică din toată Uniunea Europeană în anul 2016. Așadar, nici vorbă de criză economică fără precedent. Însă oral, în ședință, primarul a motivat total diferit oportunitatea închirierii. El i-a întrebat pe membrii comisiei sociale dacă bugetul local poate susține funcționarea căminului de bătrâni. Aceștia au răspuns că nu, mai ales că, nefăcând parte din comisia de specialitate economică, nici nu se pricepeau la chestiuni de buget. E limpede că proiectul închirierii s-a născut din neputință și interes. Vorbim aici de neputința de a asigura funcționarea clădirii din surse proprii, dar și de neputința de a aplica pentru o finanțare nerambursabilă, pe axele europene sau guvernamentale. Despre interes vă spunem mai jos.

În cadrul dezbaterii din Consiliu a contat foarte mult un amendament al consilierului local Ionel Dia, votat de o largă majoritate. Dia a propus o corecție profesională în caietul de sarcini, în sensul ca ”la licitația publică să participe numai persoane juridice, nu persoane fizice, care să facă dovada că au experiență în domeniu”. Păi cine a mai auzit de persoane fizice care operează cămine de bătrâni? Amendamentul lui Dia, votat de aleși, a devenit literă de lege… locală. Vorbim aici de HCL 113/27.10.2016, prin care s-a aprobat organizarea licitației, studiul de oportunitate și caietul de sarcini.

Lui Viorel nu i-a căzut cu tronc modificarea. Ca dovadă, cu prima ocazie, primarul a fraudat caietul de sarcini cu nonșalanță. Astfel, Primăria Hârșova a atribuit contractul de închiriere nr. 10/13.12.2016 a căminului de bătrâni de pe strada Vadului nr. 84, format din construcție în suprafață de 731,70 mp și curte de 1.271,58 mp, către o firmă lipsită de cea mai elementară experiență. Vorbim aici de SC Radar Cămin de Bătrâni SRL, o societate înființată pe 5 septembrie 2016, cu doar câteva luni înainte de a câștiga licitația. Radar nu a desfășurat niciun fel de activitate economică până în momentul de față, probat de faptul că pe site-ul oficial al Ministerului de Finanțe nu figurează cu date de bilanț. Contractul a fost încheiat pe zece ani, cu o chirie de 2.400 de lei pe lună (aproximativ 500 de euro).

Și neregulile nu se opresc aici. Astfel, potrivit clauzei 6.2 litera c) din contract, chiriașul avea obligația să obțină toate avizele, autorizațiile și dotările prevăzute de legislația în vigoare pentru desfășurarea activității. Căminul de bătrâni nu funcționează nici la momentul de față. Și nu funcționează… tocmai din lipsa autorizațiilor. În mod bizar, contractul cel deștept nu prevede posibilitatea rezilierii pentru neînceperea activității. Prevede în schimb rezilierea de drept în situația întreruperii activității comerciale pe timp de 3 luni. Însă, de vreme ce activitatea nu a început, e limpede că nu a fost întreruptă. Păi cum să întrerupi ceva ce nu a început? Așa ceva ar fi un non-sens. După 12 luni de așteptare, primarul Ionescu, exasperat că proiectul lui devenea un chix lamentabil, se decide să salveze aparențele, cu prețul încălcării grosolane a contractului și a caietului de sarcini. Oricum, ”pe caiet” :))) îl mai fraudase o dată. Pe 21 august 2017, Primăria a anunțat în SEAP că a atribuit direct un contract de 23.858 de lei plus TVA prin care a cumpărat de la o firmă din  București servicii de arhitectură pentru construcții.

”Autoritatea contractantă dorește încheierea unui contract de servicii pentru documentația tehnică necesară pentru obținerea avizului de securitate la incendiu și obținerea autorizației de funcționare PSI a Centrului Permanent de Îngrijire Persoane în Vârstă”, se arăta la rubrica dedicată descrierii achiziției.

Iată, așadar, că după ce i-a închiriat căminul fără dovada experienței, primarul l-a ajutat pe chiriaș, cu bani de la buget, ca să obțină autorizația. Ce au făcut, cum au făcut? Doar ei știu. Însă, în mod cert, căminul de bătrâni nu funcționează nici în momentul de față. Între timp, Ionescu a uitat de bătrânii bolnavi care meritau, încă din 2008, să aibă un centru al lor. În timp ce ei așteaptă, alesul lor mai pleacă în schimburi de experiență peste ocean, mai face un festival, mai zâmbește frumos în poze… să știe norodul că este, așa cum și-a scris pe tricou, ”un primar extraordinar”.

Comments

comments

Continuă să citești

Exclusiv

Primarul din Hârșova trebuie să achite din buzunarul său vizita în SUA și Canada

Adrian Cârlescu

Publicat

la data de

Scris de

Pe 23 aprilie 2018, la ora 10 dimineața, un funcționar de la compartimentul Achiziții din cadrul Primăriei Hârșova a finalizat procedura de cumpărare a unui pachet de transport cu avionul și de cazare în Canada și Statele Unite ale Americii. Pachetul a costat 32.457,85 de lei sau 6.964,32 de euro. La această sumă se adăuga TVA. Desigur, funcționarul nu acționase de capul său, ci cu ordin de la edilul Hârșovei, Viorel Ionescu. Acesta din urmă plănuia o vizită de serviciu în SUA și Canada. Dar plănuia de capul său, fără să întrebe în prealabil, așa cum era legal, Consiliul Local al orașului Hârșova. Abia pe 2 mai 2018, primarul a realizat că-i trebuie o aprobare. În disperare de cauză, Viorel Ionescu a convocat prin SMS aleșii locali într-o ședință de îndată. Caracterul ”de îndată” nu era întrunit, având în vedere că Ionescu deja își cumpărase biletul de avion cu o săptămână înainte, problema fiind așadar cunoscută din timp. Obedienți din fire, zece consilieri subordonați primarului n-au mai ținut cont de acest moft, votând inițiativa. Astfel a fost adoptată o hotărâre de aprobare a deplasării primarului peste ocean și de decontare a cheltuielilor, pe bază de documente justificative.

”Vizita de lucru are ca scop principal schimbul de experiență în domenii de interes comun: regenerare urbană, digitalizare, parteneriat public-privat, atragere de investiții străine, valorificare a potențialului de import-export, transport public, colectare deșeuri și reciclare, infrastructură”, se arăta în preambulul hotărârii adoptate.

Și tot în preambulul hotărârii se mai arată că, la baza inițiativei, ar sta o invitație primită de la Asociația Municipiilor din România – o structură din care fac parte doar localitățile cu rang de municipiu. Deși nu este membră AMR și nici nu ar avea cum să devină, UAT Hârșova ar fi primit o invitație de a participa la o misiune de informare pe probleme specifice… municipalităților.

Download (PDF, 760KB)

În intervalul 6 – 20 mai 2018, delegația din care a făcut parte și Viorel Ionescu de la Hârșova a vizitat aglomerările urbane Montreal și Ottawa din Canada, dar și metropolele americane Chicago și Washington. În fiecare metropolă vizitată, au avut loc întâlniri cu reprezentanții administrațiilor locale. Vorbim de 4 întâlniri mari și late, de aproximativ două-trei ore fiecare. În restul zilelor, program de voie.

Chiar și așa, agenda discuțiilor a fost total lipsită de învățăminte practice pentru singurul primar de oraș amestecat printre primarii de municipii și președinții de consilii județene care au participat la schimbul de experiență. Astfel, din comunicatele transmise de AMR, reies următoarele preocupări majore ale schimbului de experiență:

  • La Montreal, s-a discutat despre administrarea bugetului de 5,5 miliarde de dolari canadieni al acestei metropole, despre deszăpezire, mobilitate urbană și transportul public de persoane.
  • La Ottawa, delegația română a făcut un tur al orașului. Canadienii le-au prezentat primarilor români două șantiere în lucru. Este vorba despre un patinoar gigantic și despre o linie de metrou de suprafață.
  • La Chicago, s-a discutat de modernizarea aeroportului, despre globalizarea orașelor și despre câteva proiecte ale municipalității americane, cum ar fi de pildă introducerea de senzori de trafic în zonele aglomerate, prin care să se centralizeze într-o platformă digitală informațiile în timp real despre participanții la trafic.
  • La Washington, primarii români au aflat cum funcționează departamentul specializat în securitate, atacuri teroriste și uragane.


Cu experiența acumulată, Ionescu ar putea să-și propună modernizarea aeroporturilor din Municipiul Hârșova, câte or fi ele, construirea unei noi linii de metrou și prevenirea cu mai multă știință a atacurilor teroriste și a uraganelor. Ce-a învățat din programul de voie, vă arătăm cu altă ocazie.

La întoarcerea din misiune, primarul avea obligația legală să informeze Consiliul Local cu privire la schimbul de experiență. În acest sens, trebuie să știți că potrivit art. 44 din Legea 393/2004 privind statutul aleșilor locali, ”în urma îndeplinirii unor misiuni oficiale, aleșii locali sunt obligați să prezinte, la prima ședință ordinară de consiliu, un raport privind deplasările efectuate”. Legea stabilește și un termen maxim pentru îndeplinirea acestei obligații: 30 de zile. Deși au trecut luni bune de la schimbul de experiență, primarul Hârșovei a omis să informeze Consiliul Local cu privire la deplasarea peste ocean. Acest aspect a ieșit la iveală cu ocazia controlului tematic al Curții de Conturi. În aceste condiții, potrivit legii, sancțiunea aplicată este aceea ca primarul să suporte costurile deplasării din buzunarul său. Va urma!

Comments

comments

Continuă să citești

Exclusiv

Felix Stroe, amintiri din copilărie: a vrut să fie ca Leontin Sălăjan, ministru al apărării naționale

Adrian Cârlescu

Publicat

la data de

Scris de

În timp ce Horia Țuțuianu și Decebal Făgădău participau, alături de ministrul apărării naționale, Mihai Fifor, la deschiderea anului școlar la proaspăt reînființatul liceu militar din oraș, președintele PSD Constanța, Felix Stroe, lua parte la o ceremonie cu mult mai modestă, în satul Ciobanu din nordul județului, alături de primarul acestei localități, Tudorel Gurgu, și de fostul primar din Hârșova, Tudorel Nădrag. Gurgu și-a anunțat demisia din PSD în urmă cu două săptămâni, pe motiv că localitatea sa nu a primit bani de la Consiliul Județean, care s-ar fi transformat în ultima perioadă într-un soi de Horică SRL (aluzia fiind la președintele CJC, Horia Țuțuianu). De asemenea, Gurgu anunța că organizația PSD Ciobanu se va reorienta spre PMP. Mai mult, primarul din Ciobanu a și participat la școala de vară a PMP-ului de la Neptun, cu doar câteva zile înainte de începerea anului școlar. Certat la cuțite cu Țuțuianu, Gurgu a găsit resorturile să-l aducă la evenimentul său pe șeful lui Țuțuianu. În schimb, președintele Felix Stroe l-a numit pe primarul din Ciobanu prieten și a punctat că prietenia acestuia îl onorează. Stroe a lăudat faptul că Gurgu le-a oferit anul trecut biciclete elevilor din localitate și s-a arătat încrezător că, anul acesta, primarul le va aduce și tablete. De asemenea, le-a vorbit participanților de investiția RAJA în comuna Ciobanu, în rețeaua de apă și canalizare.

Însă cel mai spectaculos moment a fost acela în care Felix Stroe i-a îndemnat pe copii să își propună țeluri mărețe. El a dezvăluit în premieră că, în prima sa zi de școală, în satul său natal, Siriu, de pe valea Buzăului, la întrebarea învățătorului despre ce ar vrea să ajungă în viață, ar fi răspuns: ministru al apărării naționale. Ca o ironie de zile mari, în vreme ce Stroe dezvăluia visul său din copilărie alături de primarul aflat la cuțite cu Horia Țuțuianu, ministrul în funcție al apărării naționale (care poate nici n-a avut acest țel în viață) tocmai inaugura, la braț cu Țuțuianu, Liceul Militar din Constanța.

”În fiecare an, să știți că merg la deschiderea anului școlar la țară, în județ. Nu mă duc în oraș, nu mă duc la Liceul Mircea. Mă duc undeva la țară, pentru că retrăiesc în felul acesta prima mea zi de școală. (…) Vreau să știți, când a întrebat învățătorul nostru, în prima zi, ce vrem să ne facem când vom fi adulți… E prima dată când povestesc acest lucru. Și, noi, atunci, acum mulți ani, o fetiță a spus că vrea să fie croitoreasă. Erau meseriile acelui moment, copii. Lumea evoluează, dar atunci era ceva să fii, la țară, croitoreasă. Un al copil, un băiat, a spus că vrea să fie șofer. Era un lucru foarte important. Și astăzi orice muncă este foarte importantă și orice muncă face cinste celui care o face. Și când m-a întrebat pe mine, eram 12 copii, eu știam să citesc de la cinci ani, pentru că părinții mei sunt învățători. Și i-am spus învățătorului… Văzusem pe ziarul bunicului meu pe ministrul apărării naționale. Era un om, Leontin Sălăjan, era un om frumos, un bărbat frumos, un om tânăr, și m-a impresionat pe mine, îmbrăcat în uniformă. Și când m-a întrebat învățătorul meu ce vreau să mă fac, am zis: domnu* învățător, când voi fi mare vreau să fiu ministrul apărării naționale. Pur și simplu, săracul om a leșinat! Nimeni din satul nostru nu-și mai propusese să fie ministrul apărării naționale. Vă spun – iertați-mi lipsa de modestie – dar chiar așa a fost. Și cu îndârjire m-am gândit toată viața mea să învăț când a fost de învățat, să muncesc serios când a fost de muncă. Și, uitați, n-am ajuns ministrul apărării naționale, dar am fost ministrul transporturilor. Ce vreau să vă spun: este foarte important ceea ce-ți propui să faci în viață.” – le-a spus Felix Stroe copiilor din Ciobanu.

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: