Exclusiv Slide

Olandezi, belgieni, chinezi. Cine sunt giganții care se bat pentru consolidarea plajelor românești

apr. 17, 2018 Adrian Cârlescu

8 companii se bat în oferte la licitația pentru lucrările incluse în programul de combatere a eroziunii costiere, faza a II-a, etapa 1. Licitația a fost lansată în SEAP pe 12 octombrie 2017 în scopul atribuirii lucrărilor hidrotehnice de mare anvergură care vor schimba fața litoralului în cinci sectoare importante de coastă: stăvilarele Edilghiol și Peiboina, Mamaia, Tomis-Cazino, Agigea și Eforie. Valoarea estimată a celor cinci loturi funcționale este de 707.761.710 lei plus TVA. Potrivit unui comunicat transmis redacției de organizatorul licitației, Administrația Bazinală de Apă Dobrogea Litoral, pe 3 martie 2018 s-a închis etapa de depunere a ofertelor de participare. O zi mai târziu, a avut loc vizionarea documentațiilor depuse. Ca urmare, autoritatea contractantă a comunicat denumirea companiilor care își dispută cele cinci loturi funcționale din această fază de realizare a proiectului de combatere a eroziunii costiere. Acestea sunt:

STRABAG SRL

BAGGERWERKEN DECLOEDT EN ZOON NV

BOSKALIS SRL

CHINA COMMUNICATION CONSTRUCTION COMPANY Limited

ENVISAN NV

VAN OORD DREDGING AND MARINE CONTRACTORS COMPANY LTD

FRANCO GIUSEPPE SRL

PORR CONSTRUCT SRL

Cine sunt giganții

Strabag SRL este o subsidiară a companiei cu același nume din Austria, care, la rândul ei, este una din cele mai puternice firme de construcții din lume. Grupul Strabag a atins un punct culimant al dezvolării sale în anul 2012, când a derulat afaceri de peste 14 miliarde de euro, având aproximativ 74.000 de angajați la nivel global. Subsidiara din România, Strabag SRL, funcționează din 1992. În ultimii ani, Strabag SRL s-a situat pe locul 1 în topurile referitoare la piața construcțiilor. În ultimul exercițiu contabil raportat (aferent anului 2016), Strabag România figurează cu o cifră de afaceri de peste 911 milioane de lei (aproximativ 202 milioane de euro).

BAGGERWERKEN DECLOEDT EN ZOON NV (Belgia) este parte a concernului DEME Group, cu operațiuni și subsidiare în 42 de țări cu deschidere la mare sau ocean, precum SUA, China, Rusia, Germania, Marea Britanie, Italia, Spania, Portugalia, Arabia Saudită, Australia sau Singapore. Grupul belgian este specializat în construcția de porturi, insule artificiale, canale navigabile, combaterea eroziunii costiere și extinderea plajelor, fiind unul din pionierii mondiali ai acestui domeniu, cu activități desfășurate încă de acum 140 de ani. DEME a participat la lărgirea canalelor navigabile Suez, Panama și Martin Garcia (care face legătura între Fluviul Uruguay și portul Nueva Palmira, al doilea ca mărime din Uruguay), la construcția unui port nou în Qatar, la Hamad, proiectat să preia o parte din traficul vechiului port Doha în perspectiva Campionatului Mondial de Fotbal din 2022. DEME are un parteneriat activ cu gigantul chinez Cosco Shipping, cea mai mare companie de shipping din lume, în vederea dezvoltării de ferme eoliene offshore. De asemenea, grupul belgian a fost cooptat ca subantreprenor în proiectul Across Fehmarnbelt – un tunel auto și feroviar care va subtraversa Marea Baltică între Germania și Danemarca, pe o lungime de 18 kilometri, fiind cel mai mare proiect de acest tip din lume, cu un deviz de peste 7 miliarde de euro.

Boskalis SRL este o societate înființată la Constanța în anul 2016, de grupul Boskalis din Olanda. Compania mamă a fost implicată în mai multe proiecte de mare anvergură la nivel global, printre care lărgirea canalului Suez, construcția unui port gigantic din Rio de Janeiro, transportul și instalarea unor platforme de foraj marin sau instalarea de ferme eoliene în largul oceanului. Grupul Boskalis a lucrat, în trecut, în subantrepriză cu Strabag Germania. În România, Boskalis a mai participat la licitația de la faza I a extinderii plajelor, în consorțiu cu Argos SA, firma familiei Lazia.

CHINA COMMUNICATION CONSTRUCTION COMPANY Limited (China) este una din cele mai mari companii din lume. CCCC deține mai multe recorduri mondiale, printre care cel mai lung pod din lume, The Danyang–Kunshan Grand Bridge, cu o lungime de 164.8 kilometri. Chinezii manifestă un inters aparte pentru a-și face intrarea în zona Mării Negre. Ca dovadă, compania nucleară de stat din China poartă tratative cu Guvernul României pentru a investi în reactoarele 3 și 4 de la CNE Cernavodă. De asemenea, chinezii au cumpărat pachetul majoritar de acțiuni de la Rompetrol, grup care operează rafinăria de la Capul Midia. Nu în ultimul rând, chinezii au o prezență sporită în operațiunile din Portul Constanța, în zona cerealelor și containerelor.

ENVISAN NV este divizia de mediu a grupului belgian Jan de Nul, la rândul său unul din coloșii globali în domeniul construcțiilor pe mare. Envisan este divizia care execută dragajele în cadrul proiectelor Jan de Nul. În sfârșit, Jan de Nul a mai încercat să intre pe piața românească, în anul 2013, la licitația pentru extinderea digului de larg al Portului Constanța, în asociere cu Grup Servicii Petroliere. În prima fază, asocierea Jan de Nul-GSP a fost declarată câștigătoare a licitației, însă rezultatul a fost contestat de Van Oord, care a câștigat procesul în instanță, devenind astfel antreprenorul lucrării.

VAN OORD DREDGING AND MARINE CONTRACTORS COMPANY LTD este o subsidiară a grupului olandez Van Oord, înființat în urmă cu 150 de ani. Grupul Van Oord a fost implicat în mai multe proiecte globale de o maximă anvergură, cum ar fi de pildă construcția insulelor artificiale din Dubai, care este cel mai mare proiect de acest tip din lume. În România, grupul Van Oord a realizat portul petrolier de larg de la rafinăria Petromidia, digul de larg al Portului Constanța și extinderea plajelor din Constanța și Eforie Nord. La nivel local, Van Oord deține o sucursală la Constanța, însă aceasta nu participă în mod direct la licitație, având pierderi contabile cumulate de 194 de milioane de lei în ultimii ani, datorii totale către terți de 42 de milioane de euro și mai multe litigii active pe rol, printre care și un proces de insolvență deschis la cererea companiei constănțene Comprest Util SRL, care a acuzat faptul că nu i s-au plătit prestații de aproximativ un milion de euro în cadrul proiectului de extindere a plajelor, faza I. Cel mai probabil, acesta este și motivul pentru care la licitație a fost înscris acest LTD, iar nu sucursala din România.

FRANCO GIUSEPPE SRL și Porr Construct SRL reprezintă grupuri din Italia și Austria, care au mai participat și la faza I de combatere a eroziunii costiere, câștigând sectorul de lucrări Mamaia Sud.

 

Comments

comments

Adrian Cârlescu

About The Author

Adrian Cârlescu este absolvent al Facultăţii de Filozofie a Universităţii din Bucureşti (1998), finalizată cu o teză de licenţă coordonată de profesorul Gabriel Liiceanu, şi a unui masterat de filozofia culturii în cadrul aceleiaşi facultăţi (2000). Activează în presa locală, constănţeană, din anul 1998. A fost reporter şi editor de ştiri la MTC TV, redactor-şef la Replica de Constanţa, redactor în departamentul de investigaţii la Ziua de Constanţa, co-fondator la Dezvăluiri.Ro. De-a lungul timpului a publicat anchete jurnalistice despre retrocedările lui Radu Mazăre, introducerea Pădurii Comorova în intravilan şi vânzarea ei, abuzul judiciar de la Fruvimed Medgidia SA, geneza Fondului Proprietatea, jaful din piscicultură, interesele din zona investiţiilor în energia eoliană, averea ascunsă şi faptele reprobabile ale unor politicieni, magistraţi sau oameni de afaceri abonaţi la lucrări publice. În 2014, a publicat cartea-document „Columbia – spectacolul morţii. Regimul de detenţie în Colonia Cernavodă a Canalului Vechi”. În 2015, a publicat, alături de dr. Sorin Marcel Colesniuc, lucrarea „O istorie a oraşului Cernavodă”, redactând, în baza documentelor de arhivă, secţiunea dedicată evoluţiei oraşului din 1878 până în prezent.