Connect with us

Energie&Mediu

Prețul energiei pe bursă, aproape dublu față de anul trecut

Mihaela Tîrpan

Publicat

la

Prețul energiei pe Piața pentru Ziua Următoare, piața spot a bursei de energie OPCOM, a ajuns joi la valori aproape duble față de aceeași perioadă a anului trecut, în condițiile în care au loc un număr-record de tranzacții.

Astfel, pentru ziua de joi, 20 iulie, prețul mediu pe PZU este 282 lei pe MWh, de aproape două ori mai mare față de ziua de 20 iulie 2016, când pe aceeași piață energia se tranzacționa cu 152 de lei pe MWh. Totodată, pe intervale orare, cel mai mare preț pentru ziua de joi este 347 de lei pe MWh, pentru ora 21:00.

Prețurile au fost în continuă creștere săptămâna aceasta. Astfel, miercuri s-a ajuns la 272 de lei pe MWh, de la 252 de lei pe MWh pentru ziua de marți. Toate acestea în contextul în care, în urmă cu două zile, OPCOM a anunțat într-un comunicat de presă un record absolut de participare pe PZU.

“Pentru ziua de livrare 19 iulie 2017, cota de interes manifestat de participanți pe PZU a marcat un nou maxim absolut la nivel lunar: 270 companii care au introdus cel puțin o ofertă și au stabilit tranzacții”, spun reprezentanții operatorului bursier.

Piața spot din România este cuplată cu piețele similare din Ungaria, Cehia și Slovacia și, dacă ne uităm pe rezultatele comparative din toate aceste țări, se observă că în România prețurile sunt fie egale, fie mai mari decât în celelalte piețe din regiune. Spre exemplu, joi, pentru ora 21:00, când prețul energiei în România atinge maximul zilei, în toate cele patru piețe prețul este 76,25 euro pe MWh. Însă, în unele intervale orare, energia costă în România și Ungaria 57 de euro, iar în Cehia și Slovacia, 40 de euro, spre exemplu. De asemenea, pentru ora 11:00, se constată o diferență foarte mare între prețul din România și Ungaria — 72 de euro și Cehia și Slovacia — 49 de euro.

Operatorii din piață au semnalat în ultima vreme faptul că prețul energiei pe bursă continuă să crească, deși, după perioada ianuarie-februarie, când au fost atinse cote alarmante de 680 de lei pe MWh, toată lumea se aștepta la o calmare a pieței. De asemenea, specialiștii pun toată această situație pe seama unei oferte scăzute de energie din piață, ca urmare a perioadei secetoase și fără vânt, care duce la un deficit de energie ieftină, hidro și eoliană, și la o creștere a producției de energie scumpă, precum cea pe cărbune. Toate acestea coroborate cu accentuarea consumului de electricitate în România și în regiune.

Directorul general al Electrica, Cătălin Stancu, a cerut chiar măsuri administrative, precum plafonarea tarifelor, după modelul patentat deja în cazul tarifelor RCA, arătând că această situație poate lovi în mai multe industrii, nu doar în cea energetică. În replică, Niculae Havrileț, președintele Autorității Naționale de Reglementare în Energie (ANRE) a declarat, pentru AGERPRES, în urmă cu o săptămână, că nu ia în calcul deocamdată propunerea de plafonare a tarifelor, întrucât, în prezent, nu există elemente din care să reiasă că piața nu este funcțională.

“Deocamdată nu luăm în considerare această propunere (de plafonare a prețurilor — n. r.). Nu avem date privind nefuncționalitatea pieței. Considerăm că OPCOM acționează cu maturitate și asigură funcționarea pieței”, a spus Havrileț.

Șeful ANRE a arătat că plafonarea prețurilor ar însemna măsuri extreme privind funcționarea pieței de energie, precum suspendarea tranzacțiilor pe anumite platforme bursiere, suspendarea cuplării pieței spot a bursei OPCOM cu piețele din Ungaria, Cehia și Slovacia, precum și stabilirea unor prețuri reglementate, conform Legii 123/2012, legea-cadru a sectorului energetic.

“Cel mai greu de stabilit ar fi măsurile de recuperare a pierderilor cauzate producătorilor”, a adăugat președintele ANRE.

Potrivit Legii 123, articolul 80, “(1) În situații de dezechilibre majore între cerere și ofertă și disfuncționalități evidente ale pieței de energie electrică, Guvernul, la propunerea ANRE și cu avizul Consiliului Concurenței, poate limita creșterea excesivă a prețurilor/tarifelor sau blocarea acestora pentru o perioadă determinată de maximum 6 luni, perioadă ce poate fi prelungită succesiv pentru durate de câte cel mult 3 luni, cât timp persistă circumstanțele ce au determinat adoptarea respectivei decizii, prin: a) fixarea unei limite superioare a prețului pe o piață centralizată; b) limitarea venitului din activitatea reglementată. (2) Costurile recunoscute și amânate, potrivit prevederilor alin. (1) lit. b), se recuperează integral, în conformitate cu procedura emisă de autoritatea competentă”. La rândul său, președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a declarat, pentru AGERPRES, că instituția derulează în acest moment o analiză sectorială asupra pieței de energie.

“Sunt de acord că avem nevoie de noi instrumente de tranzacționare care să reducă volatilitatea”, a precizat Chirițoiu.

Comments

comments

Continuă să citești
Reclamă

Energie&Mediu

Guvernul Orban, acord cu Franța pentru proiectarea construcției reactoarelor 3 și 4 și modernizarea reactorului 1 de la Cernavodă

Mihaela Tîrpan

Publicat

la data de

Scris de

Premierul Ludovic Orban a anunțat, aseară, după întâlnirea cu premierul francez Jean Castex că s-a semnat un acord de colaborare între Nuclearelectrica și Orano pentru proiectarea construcției reactoarelor 3 si 4 si reparația capitală și modernizarea reactorului 1.

“Azi Nuclearelectrica a semnat un acord cu Orano, în cadrul parteneriatului strategic România – Franța, pentru proiectarea construcției reactoarelor 3 și 4 și pentru modernizarea și reparația capitală a reactorului 1 de la Cernavodă”, a declarat azi premierul Ludovic Orban, după întâlnirea oficială cu premierul Franței Jean Castex, la Paris.

NOTĂ! România a semnat recent la Washington un acord cu SUA pentru  construirea reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă și în recondiționarea unității 1. Din informațiile oficiale, acesta este un proiect cu o valoare de 8 miliarde de dolari, coordonat de una dintre cele mai mari firme de construcții din Statele Unite. Vor participa și companii din țara noastră, dar și din Franța și Canada.

INFO! Orano este o companie multinațională cu sediul în Châtillon, Hauts-de-Seine, Franța, deținută în trecut de Areva și aflată acum sub controlul statului francez. Compania are activități în tot ciclul nuclear, de la exploatarea uraniului (al doilea producător din lume), îmbogățire, logistică, inginerie, reciclarea combustibilului uzat, decomissioning de unități nucleare. Orano are 16.000 de angajați.

 

Comments

comments

Continuă să citești

Energie&Mediu

Un absolvent al Facultății de Fizică este noul director al CNE Cernavodă. Valentin Nae are experiență de 34 de ani în industria nucleară!

Mihaela Tîrpan

Publicat

la data de

Scris de

SN Nuclearelectrica anunţă încetarea de drept a contractului individual de muncă al lui Dan Bigu, directorul Sucursalei CNE Cernavodă, şi numirea în locul său, începând de luni, a lui Valentin Nae.

“SN Nuclearelectrica SA informează acţionarii şi investitorii asupra încetării de drept contractului individual de muncă al domnului Dan Bigu, Directorul Sucursalei CNE Cernavodă, ca urmare a întrunirii cumulative a condiţiilor de vârstă standard şi a stagiului minim de cotizare pentru pensionare.(…) În urma finalizării procedurii interne de selecţie, funcţia de Director a Sucursalei CNE Cernavodă va fi preluată de domnul Valentin Nae începând cu data de 19.10.2020”, se menţionează într-un raport al companiei remis Bursei de Valori Bucureşti.

Cine este noul director al centralei nucleare de la Cernavodă

Valentin Nae este absolvent al Facultăţii de Fizică, Universitatea Bucureşti, promoţia 1986. El are o experienţă de 34 de ani în industria nucleară, cu numeroase specializări interne şi internaţionale. Expertiza sa provine în egală măsură din zona de operare şi management a CNE Cernavodă, fiind de-a lungul timpului şeful Secţiei Control Radiaţii, operator principal de camera de comandă, dispecer şef de tură Unitatea 1 şi inginer şef al Departamentului Sisteme de Proces.

INFO! SN Nuclearelectrica SA se află sub autoritatea Ministerului Energiei, statul deţinând 82,49% din acţiuni, Fondul Proprietatea, 7,47% şi alţi acţionari, 10,04%, după listarea la bursă a companiei în 2013. Principalele domenii de activitate ale SNN SA se axează pe producerea de energie electrică, termică şi de combustibil nuclear.

Nuclearelectrica are două sucursale, fără personalitate juridică: Sucursala CNE Cernavodă, care exploatează Unităţile 1 şi 2 de la CNE Cernavodă precum şi serviciile auxiliare, şi sucursala FCN Piteşti, fabrica de combustibil nuclear.

Comments

comments

Continuă să citești

Energie&Mediu

CNE Cernavodă caută inginer specialist în retehnologizare. Vezi condiții impuse la angajare

Mihaela Tîrpan

Publicat

la data de

Scris de

CNE Cernavodă face angajări. Conducerea Nuclearelectrica SA caută inginer specialist in retehnologizare pentru centrala nucleară de la Cernavodă. Astfel, Societatea Nationala NUCLEARELECTRICA S.A. recruteaza intern / extern, pe durata nedeterminata personal in vederea ocuparii postului de inginer specialist la Serviciul Interfata Externa Retehnologizare din cadrul Directiei Retehnologizare

  1. Profilul postului:

Cerinte obligatorii pentru ocuparea postului:

  • Studii superioare in domeniul tehnic;
  • Experienta
    • Vechime in munca de minim 5 ani din care minim 3 ani experienta in domeniul achizitiilor publice
  • Cunostinte de limba engleza nivel fluent.

Alte cerinte specifice postului:

  • Participari la intocmirea documentatiilor de atribuire sau a ofertelor pentru procedure de achizitii competitive
  • Experienta in derularea contractelor
  • Experienta in evaluarea ofertelor la o Autoritate/Entitate Contractanta – constituie avantaj
  • Experienta in negociere contracte investitii cu valori peste 10 Milioane Euro – constituie avantaj
  • Cunostinte privind legislatia aplicabila domeniului nuclear– constituie avantaj
  • Sa detina un certificat de Expert Achizitii publice, obtinut in ultimii 3 ani – constituie avantaj
  1. Fisa postului (atributii principale)
  • Elaboreaza note, rapoarte si informari privind activitatile societatii pentru proiectul de retehnologizare.
  • Participa la activitatile specifice obtinerii si mentinerii autorizatiilor emise de autoritatile nationale si internationale pentru proiectul de retehnologizare, inclusiv incadrarea in cerintele si conditiile impuse prin procesul de autorizare – analize, propuneri, stabilire masuri corective si urmarirea implementarii lor, emite puncte de vedere, recomandari;
  • Intocmeste proceduri / instructiuni specifice proiectului de retehnologizare, stabilind interfetele cu sucursalele si cu celelalte compartimente din SNN;
  • Asigura derularea contractelor de studii, documentatiilor suport pentru obtinerea avizelor, acordurilor si autorizatiilor specifice proiectului de retehnologizare;
  • Participa la activitatile specifice de analiza a procedurilor si documentelor transmise in ancheta pentru proiectul de retehnologizare;
  • Asigura expertiza tehnica pentru pregatirea si elaborarea caietelor de sarcini si derularea procedurilor de achizitii pentru proiectul de retehnologizare;
  • Colaboreaza cu compartimente specializate ale SNN si ale altor autoritati interne si internationale cu competente in domeniul nuclear in realizarea si efectuarea inspectiilor si  verificarilor legale, propune, solicita masuri corective si coordoneaza aplicarea masurilor  corective rezultate din acestea in legatura cu proiectul de retehnologizare.
  • Urmareste activitatea de raportare a incidentelor de exploatare cu potential asupra proiectului de retehnologizare;
  • Participa la derularea activitatilor de cooperare tehnica specifica proiectului de retehnologizare, in care societatea este implicata la nivel national, regional si international.
  • Elaboreaza referatele si documetele necesare inaintarii spre avizare in cadrul sedintelor Consiliului Tehnico-Economic si Stiintific al S.N. Nuclearelectrica – S.A.” pentru documentatiile specifice proiectului de retehnologizare;
  • Participa la analiza documentatiilor tehnico – economice, specifice proiectului de retehnologizare, ce urmeaza a fi inaintate CTES-SNN;
  • Participa la activitatile organizate in scopul cunoasterii si imbunatatirii culturii de securitate nucleara la nivelul SNN.
  • Ia masuri pentru pastrarea documentelor create sau detinute in conditii corespunzatoare si de asigurare impotriva distrugerilor, degradarii si sustragerii.
  • Ia masuri pentru gruparea anuala a documentelor in dosare potrivit problemelor si termenelor de pastrare stabilite prin nomenclatorul arhivistic, inventarierea si predarea acestora la arhiva institutiei.
  • La incetarea raportului de activitate cu SNN Ex va preda, pe baza de proces verbal – superiorului ierarhic – documentele aflate in uz, create si primite in exercitarea functiei sale.
  • Respecta cerintele aplicabile din documentatia Sistemului de Management (manuale, proceduri, instructiuni, etc)
  1. Data limita de depunere a dosarelor de candidatura este 28.10.2020 ora 16:00;
  2. Dupa expirarea termenului limita de depunere a candidaturilor, membrii comisiei vor analiza dosarele candidatilor inscrisi si vor stabili data sustinerii probei/probelor

Bibliografie:

  1. Legea 99/2016 privind achizitiile sectoriale
  2. HG 394/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale
  3. Legea 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor
  4. Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 98/2017 din 14 decembrie 2017 privind funcţia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziţie publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii
  5. Legea 111/1996 privind desfasurarea in siguranta, reglementarea, autorizarea si controlul activitatilor nucleare
  6. Hotararea nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice
  7. Restarting Delayed Nuclear Power Plant Projects – IAEA Nuclear Energy Series No. NP-T_3.4
  8. Ordinul ANAP 1581/2018 privind aprobarea formularelor standard ale proceselor-verbale intermediare de evaluare aferente procedurilor de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziție publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii
  9. Instrucțiunea nr.1 din 11.01.2017 a președintelui Agenției Naționale pentru Achiziții Publice
  10. Instrucţiunea ANAP nr. 2/2017 din 19 aprilie 2017
  11. Instrucțiunea ANAP nr. 3/2017 din 8 august 2017 privind modificările contractului de achiziție publică/contractului de achiziție sectorială/acordului-cadru și încadrarea acestor modificări ca fiind substanțiale sau nesubstanțiale
  • Date de contact: telefon 021 / 203.82.00, e-mail office@nuclearelectrica.ro.

Comments

comments

Continuă să citești

Luna asta s-au urmarit: